kvalster?
min lille skitkorv brukar få håravfall på svansen på somrarna. första gången han fick köpte min dåv svärmor ett spray av en djuraffärssnubbe som sade att det var "kvalster". vilken sort sade han inte, men hade det varit scabies hade det ju kliat. frithz själv verkade helt opåverkad av det, ingen klåda eller smärta.
hårlösheten börjar längst ut på svansen, och vandrar inåt. när man tittar på huden ser det ut som små små svarta prickar i porerna, antar att det är själva "djuren". har köpt lite olika sprayer olika somrar och de flesta har fungerat mer eller mindre bra. just nu ser det fint ut, han har tjock och fin päls, så jag kan tyvärr inte visa någon bild.
det som är så konstigt i det här fallet är att jag inte kan fatta var han blir smittad, han hänger mkt mkt sällan med andra illrar eller ens andra djur.
är det någon som har koll på vad det är för något? jg har bara hört att illrar kan få kvalster i öronen.
Det är en s k sommarsvans din iller har. Det är mkt vanligt, verkar ha varit extra vanligt detta år. Det har med hormonerna att göra. Vissa misstänker att detta är ett förstadie till binjuresjukdom.

usch då, det kanske stämmer, för han hade det inte första sommaren.
är det vetenskapligt forskat på eller är det bara som vissa veterinärer misstänker? hur lång tid skulle det då ta innan ev cancer (för jag antar att det där dte de får när de får binjureproblem) bryter ut? symtom på sådan sjuka?
(guh vad bra att jag hittat denna sidan, litteraturen om illrar lämnar en hel del övrigt att önska… har sktisvårt att få tag på fakta.)
tackar, robin! =)
Jag tror mer det handlar om pälsbytet eftersom det redan uppkommer under illrarnas första levnadsår. Det är inget man behöver oroa sig för. Börjar däremot illern tappa päls på kroppen så ska man ta det som en signal att binjurarna för kollas upp.
Det jag fått höra är att illern får "black-heads". Det är dom svarta prickarna som täpper igen porerna så att håret faller av. Tror mycket det har med väder och vind att göra också. oftast sker detta under sommaren eller innan pälsbytet till vinterpäls, det är iaf då jag har sett flest sommarsvansar. Man kan bada av svansen med vatten och laktacyd (mild tvål) så att huden kommer åt att andas. Annars är det bara att låta vara.
ett tidigt tecken på binjureproblem är ofta just håravfall på svans men då är det vanligt att även håravfallet kryper upp mot magen och ryggen också.
Sajtvärd på Iller.ifokus

"blackheads" låter som pormaskar! =P
men det stämmer, det är små svarta prickar, och enligt ovan nämnde djuraffärssnubbe var det små kvalster som bosatte sig i hårsäckarna och åt upp hårämnena, både på befintliga hår och de som försökte växa ut. han visste inte vad de hette. kanske läge att bolla över frågan till någon ifokus-community om hundar eller katter eller andra smådjur, för dte lär ju knappast vara illerspecifikt.
#5 Pormaskarna är inga kvalster. det är som pormaskar som vi människor har.
http://www.rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=1358&highlight=sommarsvans Besök den här diskussionen. Fuglemat är jätteduktig på iller och hon har skrivit lite om blackheads där!
Sajtvärd på Iller.ifokus

jag är inte så bra på norska, vad betyder "logrer"?
om jag förstått det rätt så är det ett "överskott" av signalsubstanser hos en stressad iller som lägger sig i porerna och täpper till? eller är jag ute och cyklar nu? =)
du har nog rätt.. min norska är också ganska knaglig… =)
Sajtvärd på Iller.ifokus