min lilla Tequila :(
Kastrerade min iller Tequila igår och idag när jag vaknade så petade det ut nånting som jag antar är fett mellan stygnen. Under tiden jag letade nummer till veterinären blev det värre och plötsligt hängde det ut flera cm.Jag ringde till veterinären jag var hos igår som sa åt mig att åka till djursjukhuset i lund. I lund ville dom därimot inte ta emot mig för att dom inte kunde mycket om illrar. Istället hänvisade dom mig till Helsingborg. Helsingborg kunde ta emot mig, men jag har inget sätt att ta mig dit. Jag och pojkvännen har ringt runt till alla våra vänner som har bil, men utan framgång. Nu är pojkvännen på väg till närmsta statoil för att hyra en, men jag tror inte man får ha husdjur i den… Kanske om han inte nämner att vi ska ha en iller i den, men just nu ser jag ingen annan lösning.

Usch stackaren, hoppas att det löser sig och allt går bra!
fyfan säger jag bara men vad ska man göra, nöden har ingen lag. Dock äre konstigt att kompisarna inte vill hjälpa, har väll sina anledningar.
Men veterinären som utförde kastreringen måste ju ta emot er!! Förlåt för att jag uttrycker mig såhär, men det är ju ett back jobb, det är ju dom som har utfört ingreppet och måste ju kunna rycka in om det blir akut komplikationer?
Be veterinären ring djurkliniken roslagstull och rådgöra med dom, veterinären kan faktiskt prata sinemellan och ge varandra råd.
Jag tycker så synd om er, tala inte om att ni ska ha djur i hyrbilen!!
Lycka till, håller tummarna!

Nej!!! Stackars lilla gumman :(
Vad är det för klåpare ni hittat? Håller med Cecilia att den som utfört kastreringen, ska åtgärda problemet! Om den vetten inte klarar av det, så får han/hon stå för de extra utgifter ni har pga. dennes slarv!
Otroligt alltså!!!! Grrrrrrr!!!
Snyft! Nu är jag både ledsen och arg!
Hoppas verkligen att det ska fixa sig.
Lycka till Maria.
Tänker på er. Kramar.
Lillan
Håller med både satmaran och cecilia angående vetrinärens slarv.. men som sagt nöden har ingen lag, åk till annan vetrinär och återgärda det som är nu och ta i tu med slarv vetrinären efter när det lugnat ned sig med katastrof och panik.
Nu är jag hemma.
Vi sa inget till statoil utan hyrde en bil och åkte upp till Helsingborg. Den andra veterinären sa från början att de skulle stå för den extra veterinärkostnaden så det var inga problem. Veterinären i Helsingborg sa att det var inget fel på den förra veterinärens utförande, utan att det var sånt som kunde hända ibland.
Dom ska operera Tequila inatt och ringa mig framåt småtimmarna. Allt går säkert bra, men jag är lite nervös ändå.
Sen verkar det nu som om min andra iller Navi ocså gått i brunst, men jag måste ju erkänna att jag drar mig lite för att kastrera henne, oavsett vilken veterinär som gör det.. Jag hade fullt förtroende för den förra då han var både illervan och lång erfarenhet, men saker och ting kan ju gå snett ändå.

Skönt att höra att hon nu är under vård i alla fall, såg hemska syner, där tarmar trillade ut…Hu! Klart att du är nervös.
Alla operationer innebär en risk att något ska gå fel, men vissa måste ju göras ändå :( Hoppas bara att Navi klarar sig bättre och naturligtvis att Tequila kryar på sig snabbt.
Den enda vet. jag litar på är Jiri Hospis. Jag känner mig tryggare när jag får vara med och övervaka allt, även om jag inte begriper så mycket, så är jag med och får förklarat för mig allt som sker. Dessutom så slipper jag lämna min älskling, för att sen sitta och oroa mig någon annanstans.
Mina tankar är hos er ikväll.

Usch vad hemskt. Hoppas att det går bra med allt nu. Tänker på er.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
era stackare! Även fast det kan gå fel så måste vi ju ändå kastrera, barahoppas det går bättre nästa gång! Men lämna in navi på sjukhuset om tequila är på nu, dem verkar kunniga. lycka till.

usch va hemskt, hoppas hon ska krya på sig snart. Förstår att du drar dig för det men tyävrr måste det göras annars löper hon risk för blodförlust.*styrke kramar från oss*
Dom lyckades klämma in operationen tidigare än beräknat så vi kunde hämta henne redan vid 21. Nu är vi hemma och Tequila sover på mitt bröst :)
Tyvärr hade veterinären som utförde operationen slutat för dagen när jag kom dit så jag kunde inte prata med honom eller henne, men tydligen så var det bukfett som hade ramlat ut och inte tarmar som pojkvännen först trodde.
Känns skönt att ha henne hemma igen även om jag förmodligen inte kommer få en blund inatt. Jag kommer sitta och vaka över henne som en hök :P
När jag kommit på hur jag gör så lägger jag upp ett par bilder på hur det såg ut innan operationen.

Puh! Då kan vi andas ut, nu då :)
Skönt att det blev så snabbt fixat och att hon verkar må bra nu.
Många kramar och nospuss till Tequila.
Skönt att höra att det gick bra tillslut. Hoppas det läker ihop som det ska nu.
Paulina
Usch.. Bra att du lägger ut bilder dock, då vet man ju hur det ser ut om det skulle hända en själv.
Paulina
Usch, kollade bara på första bilden och fick rysningar 
Hoppas den lilla slipper mer trubbel nu. Klapp till Tequila!
_No way! Yes way!
Förstår verkligen att du blev orolig!
Sara

vad hemskt :( men skönt att hon har blivit bra igen.
Du får gärna ringa mig om olyckan är framme fler gånger. Vi illerägare ska ju hjälpas åt.

Usch de där såg verkligen hemskt ut!! Tur att de gick bra!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Hade nästan föreställt mig att det skulle se ut något sånt där men det var ändå läskigt att se beviset så att säga, tur att ni fick komma in och fixa det.

Usch vad hemskt. Inte alls konstigt att du blev rädd och orolig där.
#20: Vad gulligt av dig tycker jag. Men visst har du rätt. Vi illerägare ska hålla ihop och hjälpa varandra.
Audiatur et altera pars

Usch vad otäckt! Tur att hon mår bättre nu :)
#20 Tack så mycket för erbjudandet :) Du får gärna pm:a ditt nummer då jag förlorade det när jag bytte mobil
Tack för er omtanke allihopa!
Jaha….Nu har hon gått i brunst fastän hon är kastrerad…Vad gör man nu?

#26 klagar på veterinären som förmodligen missat att ta ut en del

Stackars liten gumma :(
Vilken eländig otur hon har!
Som Hanna säger så är det inte mycket annat att göra än att ta henne tillbaka till veterinären. Men vågar du anlita samma igen?
Det gör ont i mig att denna stackars tös ska behöva öppnas en gång till :(
Tröstkramar från oss.
Nämen usch vilket otur tjejen har.. Jag hade klagat på veterinären som gjort arbetet så dåligt och krävt ersättning men ja hade nog inte vågat anlita samma veterinär igen!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Jag hade helt klart klagat och krävt att den veterinären bekostar en ny kastrering. Men inte hos just den vterinären dock. Lite för mycket komplikationer och missar för att man skulle våga åka tillbaka dit.
Audiatur et altera pars

Men herregud stackars tös vad hon får lida. Säger som de andra, vetrinären bordes tå för ännu en operation då han verkar ha klantat sig men jag hade nog inte heller gått till den vetrinären mer.
Kramar om er båda
lilla tösen <3
Har man inte blivit vettskrämd innan skulle man juh definitivt blivit de om man fick se sin iller så här :O
Tur de gick bra trots de lilla kronglet att komma iväg.
Ja, det vore inte kul att vara tvungen att öppna upp henne igen… Det finns ingen annan anledning till att dom svullnar upp?
Sjukdom kanske? Vet dock inte vad, hur varför.
Paulina
Om hun hovner opp nedentil er det enten fordi hun har gått i brunst igjen eller fordi hun har en livmorbetennelse. Uansett bør hun åpnes for å se om det ligger igjen noen partikler fra livmor eller eggstokker.
Ville krevd at den første dyrlegen finansierte denne operasjonen, som jeg ville gjort hos en annen dyrlege.
Håper det går bra med vesle jenta, og krysser fingrene for dere.
Glöm inte att jag har bil!! Jag hjälper gärna till om jag kan! Hör av dig!

Vad är det för skillnad mellan ett öppet sår efter kastrering på en iller och ett annat smådjur ex. katt? Jag blir så arg!
Carpe Diem
Nej men, jag kastrerade min Maya för snart två veckor sedan, hennes svullnad har precis börjat gå ner, veterinären sa att det kunde ta några veckor, kanske till och med en månad innan de försvann helt. Hon va i och för sig brunstig vid kastreringen, jag vet inte om de kanske gör någon skillnar(?) Men det känns som att samma sak borde kunna gälla för dig. Hoppas det går bra för er, nästan att man fick en tår i ögat när man såg den hemska bilden. Lycka till! 
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
Irma var brunstig i nästan en månad efter sin kastration, men det här med Tequila verkar jäkligt skumt. Det har ju gått tre månader!? Kan du rådfråga Torkel, eller vad han hette?
Oj, såg inte datum på inlägget. Då är det mer skumt än jag trodde. Mne jag tycker du ska prata med veterinären, kanske du redan har gjort förståss. Men det är nog en bra idé.
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
Jag fått en tid på onsdag 13.20 i Helsingborg. Attans att veterinärer i Lund inte kan något om illrar, det hade vart sååå mycket smidigare då. Jag och pojkvännen grämer oss varje gång vi måste åka iväg med illrarna att det hade vart mycket smidigare att ha egen bil, men tyvärr tillåter inte vår dumma studentekonomi det.
Sotlynx, har du möjlighet att låna ut din bil då hade det vart underbart, men annars löser det sig ändå :)
Jag ska kolla! Slutar eg inte förrän 15.00, men det kan lösa sig. Jobbar ju tyvärr tre mil hemifrån i Kävlinge och inga bussförbindelser finns. Kanske kan deala och köra er om ni kan ta er till Kävlinge… Ringer senare!
Håper dere kommer dere til dyrlegen og får den hjelpen dere trenger.
Ønsker dere lykke til, og tenker på dere.
Hur gick det idag???
Veterinären sa att det kunde vara saker som blivit kvar från kastreringen. Så är det i 9 av 10 fall, men det kunde även vara andra saker, bland annat tumörer som spökade, men han hittade inga när han gjorde ultraljud. Jag ska dit igen nästa onsdag och då ska hon öppnas upp för att se vad han kan hitta.
Ønsker dere lykke til, og her hjemme krysser vi alt av fingre, poter og haler for dere.