Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 645 ggr
NathaliiieA
0

iller i affär?

Jag har hört att man kan köpa illrar i affärer (zooaffärer) är det sant? om det är det så kan det nog inte vara bra för illern.

ferretgirl
0

Tror säkert att det kan finnas någon djuraffär som tar in på beställning, men annars är det väl förbjudet då en iller behöver ha minst 5m2 att gå på. Och så mycket plats har sällan en djuraffär att undvara för bara 1 djur, vet att det var tillåtet förr då (tror det var i mitten på 90-talet) jag själv höll på att köpa min första iller ute på Väla Zoobutik här i Helsingborg. Men nu tar dom inte in ens på beställning från folk, själv har jag lagt min adress hos dom för att ev köpare ska höra av sig till mig istället. Jag kan då antingen säga att jag själv har valpar till försäljning, eller hänvisa till andra som har valpar runt om i Sverige.

Vintage
0

Tror det kan va ett amerikanskt fenomen ..?

Vet att jag sett en del filmer på youtube med illrar i butiker ungefär som marsvin eller råttor, från usa, ser inte rätt ut =/

Vintage
0

Hittade en film ..

Pet Store Ferrets

Lite OT kanske, förlåt isf Oskyldig

NathaliiieA
1

såg filmen, va lite plats dom hade!! :O usch

MimmieM
0

Tror att vissa butiker fortfarande kan ta hem på beställning från en grossist, men det skall undvikas!

Jag anser personligen att all form utav grossisthandel på djur borde förbjudas.

Carpe Diem

NathaliiieA
0

det tycker jag med, man vet ju inte vart dom kommer ifrån.. usch

Jennsan
0

Jag köpte min första iller, Snutten, för 4 år sen till sommaren i en djuraffär i Örebro. De tog in en kull sommaren efter det oxå men sen har de slutat med det. Illrarna fick sitta i bur under dagen men på kvällen när de slutade så tog de hem illrarna till sig. Och sen tog de med sig illrarna till affären på morgonen igen.

Men det bästa är ju att köpa från en uppfödare så man vet var hon/han kommer ifrån. Med tanke på sjukdommar och sånt oxå.

Men snällare iller än Snutten får man leta efter. Helt bitfri och alldeles underbar!

Men han dog nu i januari och då tycker jag ju att det hade varit bra att veta lite bakgrund o dyl. Endast 3 1/2 år gammal. RIP

NathaliiieA
0

åh, synd att du inte har kvar honom :(
jag samlar på mig pengar just nu för att köpa en iller, men kan inte hittanågon uppfödare i närheten som har illervalpar :/

mandariiin
0

tänk på att du måste få ihop pengar först för iller, sen måste alla tillbehör köpas. mat måste alltid köpas. försäkring, vaccinering, och sen även en kastrering om du väljer att köpa valp som inte ska avlas på. så det räcker inte med att bara få ihop pengar till illern….. och så behövs alltid ett "reserv konto" för oväntade händelser där man måste åka till vet.

sarae
0

Det billigaste med illrar brukar vara just inköpspriset… sen kommer resten som #9 nämner

NathaliiieA
0

Jag har faktiskt tänkt så långt , tro det eller ej :P