Ang angora...
Hur vanligt är det med angora illrar? Har läst mycket om de "sönderavlade" danska angora illrarna och deras hälsoproblem…hur är det med de svenska är de friska?
Be a rainbow in someones cloud

Finns väldigt lite angora-avel i Sverige just nu. Så det går nog inte ens att göra en studie för att bedöma hur pass friska de är.

#1 Har lite frågor om en av dina illrar, skriver ihop ett pm :)

Kan det bara råka bli angora i en kull eller måste det avlas fram?
#3 kan råka om det finns långt bak i släkten, tror ej att är vanligt att det händer i en släkt med bara korthåriga men som sagt det är en mutation så varför inte.
det är 2 eller 3 angorer i katastrofkullen och sen några korthåriga, båda föräldrarna korthåriga och om jag ej minns fel är mor/farföräldrarna korthåriga med så det är längre bak angoran isåfall kom (minns inte hela stamtavlan)
Är nästan lättast att låta sarae berätta för hon brukar ha koll på "oönskade resultat".
#3 i min katastrofkull så verkade det först som at det råkade bli angoror…. men sen insåg jag snabbt att pappan till både ludde och dweia har angora i släkten
För att det ska bli angora måste det finnas angora i släkten, på båda sidor. man kan para en semi med en semi, och lyckas få angora, men inte alltid. Parar man angora med semi har man stor chans/risk att det blir angoror i kullen. samma med angora x angora (fast inte att rekommendera då angora honor sällan har mjölk. Sen kan man även lyckas få angoror ur en parning mellan korthårs illrar, som inte riktigt är semi (alltså inga angora förälsrar) men lite längre päls ändå, och som har angora nånstans i släkten.
#4 nope.. i stamtavlan finns ingen angora. bakom pappan finns ingen info alls.. men han är klart semiangora… och ludde har tidigare varit lite mer långhårig än normalt.. och även dwia har de klassiska "jag har angora i släkten toffsarna bakom öronen " :P
två angoror var det i kullen, Theo och Daisy. ravage och chaos är semi, medans blight och Misstake är korthår om jag inte är ute och cyklar

#5 tack för svaret

De medlemmar här inne som har angora får gärna sätta in lite bilder…har bara sett ett fåtal bilder så det hade varit trevligt…tack på förhand!
#5 trodde chaos var en riktigt angora, där ser man :)
#8 haha nope… chaos e bara tomte.. och lurvig :P
#7 Här finns det iaf bilder av min katastrofkull som valpar, med två angoror i http://valpdagbok2008.starshineferrets.se/