Iller iFokus

Iller

Etikettuppfödare
Läst 3791 ggr
simlun485
0

Östergötland?

Hej jag vill skaffa en iller men vet inga uppfödare som bor i östergötland eller nära. Vet ni någon sida eller är du kanske själv en uppfödare från östergötland?

Telefonkontakt
0

Jag har inte hört om någon uppfödare i östergötland. Jag bor i norrköping.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

bnoffan
0

Har inte heller hört talas om att det ska finnas någon uppfödare här. Du får nog åka en bit. Men vill du träffa illrar är du välkommen på besök. Jag bor i Linköping med två honor.

Sara
0

I Skövde kommer det kanske finnas valpar i sommar.

Sara

simlun485
0

Okej vad tråkigt att det inte finns det:/ Minns sent 90 tal att en zoo affär i linköping hade illrar dom sålde.

Telefonkontakt
0

vill man ha iller så får man vara beredd att åka lite långt ibland

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

simlun485
0

Ja precis! Jag vet en som säljer sina i skåne får ta och åka ditt;) Föresten vad brukar en iller ligga på för pris??

skrollan
0

Priset varierar mycket beroende på om du vill ha en iller med stamtavla, chippad, vaccinerad, film/kort från bäbistid m.m.
Jag rekomenderar det, iställer för att stödja farmare som föder upp dem i bur efter färg och pengar! Köper du av dem är dem billigare och oftast inte vaccinerade, chippade eller en speciellt bra eller lång stamtavla med sjukdommar osv.

simlun485
0

Okej tack för tipset skrollan!!:D

JossanH
0

jag finns också i östergötland och tar gärna emot besök i form av illerintresserade :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#7 som sagt är inte alltid detta helt sant om farmare, det finns bra sådanna oxå. man kan tyvärr inte dra alla över samma kant. precis som att bara för att det är en hemma uppfödare så är det inget som säger att personens stamtavla eller liknande stämmer. vet hemuppfödare som påstås vara stora på detta forum som ljuger ihop fakta av olika slag tyvärr

skrollan
0

fast farmare som farmare, dem har dem i bur. Stamtavla är inte alltid bra även fast det är en hemuppfödare, Nej. Men det är att dem hålls i bur som jag är emot. Dem bryr sig bara om pengar, därav inte vaccinerade, chippade m.m

FerretCrow
0

#11 alla bryr sig inte bara om pengarna, men det ska vi inte förstöra denna tråd med.

man köper av den som man tycker är bäst och uppfyller sina egna krav helt enkelt.

se7en
0

Hej!

Bor i Småland, oskarshamn. Har kull just nu. PM:a om det låter intressant!

Kram Sabina

TheUnknown
0

Letar också efter illeruppfödare i norrköping då killen och jag r sugna på en tredje iller. Om någon är eller vet något… är jag också intresserad av att få fakta om det. :)

Bogey
0

Det finns uppfödare runt Stockholm. Rinas illrar i Väsby, Paulas illrar (vilande just nu) Björkskogens illeruppfödning i Roslagen. Om de ha nåra valpa vet jag tyvärr inte.

Sen om du kan tänka dig åka lite längre så finns Hakuna matatas illeruppfödning i Älvkarleby söder om Gävle och där tror jag det blir valpar i år. Hör med 'Faxlin' här på forumet.

Åt andra hållet har du Starshine ferrets i Skara och där tror jag också  det blir valpar i år. Hör med 'sarae' här på forumet

Kan du tänka dig åka till Gotland så vet jag säker att Guteillern planerar kullar i år, eventuellt ska även Karma's illeruppfödning ha valpar men det är jag inte helt säker på.

Sen har du även Murgrönans illeruppfödning och Leeloo's illrar på Gotland men om de planerar några valpar år vet jag inte.

TheUnknown
0

#15 det ör en bit allihoppa. Har redan kollat in ganska många av dem. MEn finns det någon i Västmanland då? Dit kan jag också ta mig ganska lätt samt Södermanland,mest nyköping.

Bogey
0

#16 Det vet jag inte. De jag räknade upp var de jag kände till som avståndsmässigt låg närmast dig, fast Gotland har förstås en del vatten i vägen.

Jag har försökt sammanställa en uppfödarlista för mitt eget höga nöjes skull. Den är på intet sätt komplett eller ens korrekt, för jag har inte kollat up alla uppgifter. Men jag kan PM'a den till dig ikväll när jag kommit hem från jobbet om du vill.

TheUnknown
0

#17 hehe jo de har ju det. :) Men jag har en liiiiiiten känsla av att jag sett henne skriva någonstans att hon kan ta sig till fastlandet. :) Får kolla vart det blir då. Hehe.

Det får du jätte gärna göra. Tack så jätte mycket. Har du någon aning om pris och så med så kan du ju skriva det med om du vill. :) Tackar! :)

UlrikaD
0

De flesta hemuppfödare som chippar och vaccinerar sina valpar innan leverans tar runt 3000kr. Sen skiljer vissa uppfödare i pris ifall du ska köpa till avel eller till sällskap. En del chippar, vaccinerar eller hälsokollar inte sina illrar innan de flyttar, de är billigare. Men i och med att du då måste göra det andra själv så brukar det sluta på samma summa iallafall. Sen finns det buruppfödda djur runt om i landet som kanske inte kostar lika mycket (men även de har börjat ta betalt nu faktiskt) men där stödjer du deras sorts uppfödning och det är ju upp till var och en om man vill det.

TheUnknown
0

#19 men herregud.. man kan ju inte föda upp illrar i bur… men om man köper en av dem… räddar man den inte då? vad händer med illern efteråt?? 3000 tycker jag är dyrt för en iller egentligen. då ser jag hellre att man får illern lite billigare och får fixa med vaccination och allt själv nästan. MEn det beror ju på jätte mycket. Det viktigaste är ju att illern mår bra. :)

UlrikaD
0

Du räddar inte en iller om du köper den. Däremot bereder du plats så att personen kan ta en kull till och sälja till nästa person som tror att den räddar en iller.

Om du hellre köper en iller billigare själv och sen fixar vaccinering och chip själv så är du ändå uppe i stort sett samma summa i slutändan.

Sen om man tycker 3000kr är dyrt eller inte för en iller kan ju diskuteras såklart. Det går åt ganska mycket pengar att föda upp och en uppfödare går sällan plus. En chihuahua får man betala över 20000kr för. Det kan jag tycka är dyrt men folk slänger upp de pengarna lätt. Sen har man åt andra hållet bondkatterna som inte har någon status överhuvudtaget och skänkes bort till höger och vänster.

Tycker också det är bra att illrarna kostar lite, det är ändå väldigt många människor som impulsköper dem för att de är ett "häftigt" djur och sen omplacerar en kvart senare för att de inte klarar av dem. Måste de först betala 3000kr så tänker de kanske till lite innan.

TheUnknown
0

21 uuh…  okej. då vill jag inte köpa därifrån. :/ jo jag vet att de blir samma summa då:P men men. hehe. jo chihuahuaor är svin dyra. det är sant det sista du skrev. absolut. :)

UlrikaD
0

Sen beror det lite på också om du vill ha en iller för att du vill ha en iller eller för att du vill ha en speciell iller. Om du tar en omplacering så hjälper du ju någon stackare som inte har någon stans att bo vilket ju alltid är trevligt. (har ett gäng sådana själv)

Om du ska köpa en valp så beror det också på hur sugen du är på att just ha en valp, vilken som helst. Vissa som får valpar har ingen bakgrundshistoria på föräldrarna tex. Man vet inte var de kommer ifrån, om det finns sjukdomar i släkten osv. Du kan få världens underbaraste kompis som lever jättelänge men du kan också få en iller som blir sjuk i tidig ålder och kostar massor i veterinärsavgifter. En del vet om att det finns sjukdomar i släkten och avlar ändå. Det är upp till köparen av illern att ta reda på det för det är inte alla uppfödare som berättar det för dig. Finns ju naturligtvis uppfödare som berättar precis all bakgrundsfakta som finns att få om just sina illrar. Men sen finns det andra som inte gör det.

Det är alltid upp till köparen av illern att ta reda på allt som finns att ta reda på. Sen är det ju jättelätt att falla för den första söta valpen man ser såklart. Men det kan löna sig i längden att ta reda på bakgrunden hos valpen.

Hoppas att du hittar vad du söker.

TheUnknown
0

#23 jo vi har med två omplaceringsillrar. :) Och de var tur att vi fick tag i dem. De verkade må skit dåligt när de kom till oss. Helt otama och jag tror de bott i bur. Usch.

Tack för dina tankar. :) Vi har hittat en illervalp nu, min kompis skulle tydlien ha valpar och erbjöd oss en. :) Hennes iller kommer från en kull som satmaran hade om jag fattat det rätt. :) jag har inte kollat sjukdommar och så men jag ska göra det. :)

tack för dina svar.