Dräktig???
Hej
en bekant ttill mig släppt ut sin iller i det vilda. Jag tyckte så synd om den när jag hittade den övergiven och frusen. Har läst på en hel del om illrar efter hon kom till mig.
Men jag börjar fundera om hon är dräktig, hur märker man det? beteende o.sv? ska viserligen till vetrinären nästa vecka, men jag vill ändå vara lite förberedd…
Nu vet jag inte om jag ska ha kvar henne, eller hitta en illervan person som kanske vill adoptera henne. Men eftersom jag vilket fall är beredd att ha henne hos mig ett bra tag, tills jag är säker att hon får en långvarit hem så vill jag ju veta om ev. förberedelser.
Om dräktig? hur ska man bete sig, tips och råd tack! samt hur gör man när valparna fötts.
hon är chippad och vaccinerad.
tack på förhand
Usch vilka människor det finns! Tur att hon fick komma in igen. De går upp i vikt, får en rätt stor mage. De kan fälla på tassar och liknande, bli blå i ljumskar, bröstvårtorna blir tydligare, till humöret verkar många bli keligare av sig.. Jag har aldrig träffat en dräktig hona, så detta är bara små saker jag snappat upp. En skendräktighet ter sig ofta rätt lika.
Bra att ta till veterinären, om inte annat bör väl tösen kastreras antar jag. Skulle hon nu vara dräktig så tycker jag du ska slänga dig på datorn, hitta uppfödare och ringa dem för att få hjälp. Mycket kan hända under en dräktighet och förlossning, och den hjälpen du får av en "handledare" lär vara guld värd.
Håller tummarna för lilltjejen.
Paulina
Håller i stort med #1# i allt hon säger. Och har hon varit ute när hon gick i löp så kan jag nästa garantera dig att hon är parad med en vildillerhane, och då har du ett väldigt jobb framför dig. Då gäller det att du från första stund (iallafall från det att ev valpar är 3-5 daga gammla) hanterar valparna dagligen och stundligen, annars blir dom bitvargar när dom kommer upp i 10 veckors ålder. Jag har själv fostrat valpar som hade vildiller till pappa, och tyvärr så fick jag inte hem dom hit till mig förren dom var ca 8-9 veckor gammal. Jag hade dom här hos mig tills dom var mellan 14 och 16 veckor innan dom fick lov att flytta, och av egen erfarenhet vet jag att man sällan eller aldrig får en mix riktigt bitfri förren dom kommer upp i 2-2½ års ålder. Det är mer undantag än regel om man får dom bitfria innan dess, vissa finns det ju men dom är nog inte många. Jag har och har själv haft 2 vildillermixar och båda har varit bitiga, Aslan den första av dom slutade inte bitas förren han var ca 2½ år. Jazz som bor hos mig nu slutade att bitas när han var ca 10-12 månader, hans systrar Electra och och Calypso biter än och dom är snart 3 år gammla. Så skulle där vara valpar så hantera dom dagligen, och ha dom gärna lite längre tid hos mamman än vad man har en tamillervalp. Är det något specifikt du vill veta, så skicka ett PM så svarar jag på dina frågor där.
Hemskt att man bara släpper ut djur på det där sättet, då är det bättre att avliva tycker jag. Varför tog han/hon inte och omplacerade illern för? Gudars, folk tänker inte långt ibland.
Var bor du? Kanske finns det någon kunnig i närheten här på forumet som kan hjälpa dig med valparna om det är så att hon är dräktig
hej
jag bor i starx utanför uppsala. jag vet faktiskt inte vad hon tänkte. men tycker också som du.

Lite off topic…men har du försäkrat henne ännu? det ger en stor trygghet och sparar pengar om det händer något. Även om du adopterar bort henne så är det bra för då slipper nästa ägare karensdagar.
Be a rainbow in someones cloud
#0 Hoppas verkligen att den lilla får ett bra hem i framtiden. Du kanske fastnar för henne och behåller sötnosen.

Jag undrar lite över när hon var ute? Var hon i brunst då? Var hon inte det så kan hon inte ha blivit parad. Har du sett några tecken på brunst nu? Var bor du? Finns ju inte vildiller överallt i Sverige heller.
hej hon har varit ute från mars tills ganska nygligen. jag bor strax utanför uppsala, mer åt skogarna. vad jag fick veta av min kompis som känner den där ägaren som släppte ut henne, så var hon i brunst. hennes "vulva" var stor när jag hitta henne, nu har den hmm ska man säga, gått tillbaka in.
jag har precis fixat försäkring hos agria :D