Tvångskel...?
Idag hade jag och alea en dust. Hon bet mig och jag tillrättavisa, sen gav jag mig f*n på att hon skulle stanna kvar hos mig även om hon fått skäll, i vanliga fall brukar hon nästan nonchalant sticka sin väg så fort jag blinkar efter att hon fått "skäll" och sen gör hon om samma hyss igen, eller biter mig på samma ställe en gång till någon timme senare.
Så jag testade något nytt här idag, jag la henne på rygg mellan mitt bröst och min arm i en stadig omfamning, varje gång hon försökte gå/bryta sig loss så höll jag kvar henne eller lade sonika tillbaka henne utan att säga något.
Höll väl på sådär i tio minuter innan hon drog en superdjup suck, gäspade och låg kvar utan att streta. Och då lättade jag på omfamningen, och det kändes som om mitt budskap nådde fram, ge fan i att bita mig för då får du skitttråkigt en lång stund.
Hur tvångskelar ni? och tvångskelar ni någon gång efter en tillrättavisning?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Japp här har det gjorts, enda sättet att göra på MissTake för om man släpper henne direkt efter skäll blir hon triggad och skuttar efter en och biter ännu mera för då är det en tävling för henne och tycker det är svinkul :/
Alltså, jag har inte tillrättavisat mina illrar på läääänge.
Men jag brukar tvångskela med dem och kräva pussar.
Numera så vet de att om de ger mig ett par pussar så slipper de mer kel.
Sara
Med Phoenix går det inte som tillrättavisning är jag rädd. Biter han så är han så abnormt medveten om att han gjort fel men han triggas av nacksckinnsgrepp och fasthållning så jag är rädd att han skulle ta det fel och rentav hugga igen.
Däremot blir det en del tvångsgos på honom i övrig "terapi", som när han är stressad/rädd för ex. att jag faktiskt måste spola med duschen ibland. Avis andranamn är "kan inte vara still" så henne måste man tvångsgosa för att ens få gos från ;)
När jag tvångsgosar dem så är det genom att hålla ett fast men mjukt grepp om dem när de ligger i famnen samtidigt som de smeks, klias, vaggas och snusas på.
Paulina

Precis såhär försökte jag få Cereza gosig med, och det hjälpte för stunden, men hon lärde sig aldrig att det var bättre att bara slappna av =)
Inte förräns Salami var här första gången, sedan dess så myser hon mer än gärna, så ofta som möjligt =)
Tänk vad lite ***** kan göra =P
* Redigerat av Sara.

Jag tvånggosar endel med Birdie när hon gör något som hon inte ska göra och det funkar lite si och så på henne. Vissa fall så slutar hon och andra fall så springer hon och gör något annat en stund och sen gör hon om samma sak igen. Men jag har nyss börjat med det så det kanske är därför.

#4 Det har nog mer med hormoner i kroppen än med att hon fått gänga att göra kanske.
Hade du sagt så om en tjej så hade du fått en smäll i huvudet….med all rätt!
# 6 Fast det stämmer ju.. Efter *** blir man avslappnad och lugn. 
*Redigerat av mig själv.
Sara

#7 I flera i veckor????

#8 Det beror väl på … 
Jag instämmer med Ulrika… den formuleringen i #4 gjorde att jag satte kaffet i halsen. Kanske är jag pryd, men den meningen hör enligt mig inte hemma på ett illerforum, särskilt inte då det vistas barn här. En bättre formulring hade kanske varit "tänk vad lite hormoner kan göra".

Men herregud=) Åsa kan du vara vänlig att ändra mitt inlägg?
Men hormonerna ändras väll pga att de parat sig inte sant?

Tack för redigeringen =)

Sara

hehe brukar tvångskela med min ena kisse :D Och efter en stund inser han att jag tänker inte äta upp honom *tsss*
Djur är bra underliga.. :)
#12 Även brunsten härör från ökad mängd hormoner. Vilket självklart även påverkar beteedet. Men man kan enligt mig uttrycka sig på ett trevligare sätt.
Lämplig läsning om hormoner som styr brunsten: http://trickytrixie.tripod.com/hormones.htm

tvång och tvång..fast både Love och Alice protesterade i början när jag inte kunde låta bli deras små tassar och magarna- fast nu har de vant sig och det är bra för ibland kan det ju komma situationer när man måste plocka bort fästingar, taggar mm.
och sen har vi ju mattes vapen här hemma… dubbelpussen! den utdelas när syskonen gör bus ihop och matte hinner fånga båda på en gång…
Alice har inte varit så förtjust i att kela fast däremot väldigt intresserad av att få sitta i famnen och undersöka saker runtomkring- det har jag utnyttjat. Vi går nos-rundor! Alice sitter hos mig och nosar och jag klappar under tiden. Nu kan nos-rundorna vara ca 10 minuter istället för 2 och Alice är betydligt lugnare, hon har slutat att bitas i händerna efter att jag började med detta.
bikupa…
Jag skulle aldrig tvångsKELA för att bestraffa eller tillrättavisa. Utan snarare tvångsHÅLLA.
Kel är mysigt och positivt och ska användas vid bra stunder när man "förtjänar" det.
Tvångshåller gör jag när ngn varit dum och jag vill ha rätt genom uttråkning och principer. Att bara hålla eller bära is fair enough.
Men har jag blivit biten så inte blir det ngt kel då inte ;)
Jag tänkte mig ordet tvångskel som tvångshåll
#20 Förstår att många syftade på det :) men jag ville bara förtydliga lite eftersom det lätt kan misstolkas!
#21 Vi tänkte väll inte efter så mycket där ^^ var väll just att TS skrev att hon höll illern i en stadig omfamning så jag tappade väll bort vilket ord det handlade om :)
#22 Tänk alla som läser, men aldrig skriver. Många av dessa är säkert nya på illerfronten och det blir ju lite dubbelt budskap för illern och svårt för matte att få en iller som ska förstå att det inte är okej bitas genom att klappa och krama den lite fint 

Vet inte riktigt om jag ska kalla det tvångskela men efter att jag tillrättavisat någon av mina illrar brukar jag efter någon minut ta upp och pussa på h*n för att visa att nu är det ok, vi är vänner.
#24 jo men att visa att man är sams gör jag med, oavsett om det är hunden, katten, hästen eller illern som hittat på fanskap. :)
Kelet i detta fallet kom ju först när hon slappna av och accepterade att vara "tvångshållen"
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jeg holder dem helt rolig til de forholder seg rolig. Da får de ros, og blir satt ned igjen på gulvet.
Uansett grunnen til at ildern biter, ønsker den i hvert fall ikke å kjede seg. Dermed blir denne holdingen det motsatte av hva den ønsker å oppnå, og det oppfattes som straff.
Føler dette er den beste metoden jeg da.