Lortig iller?
Tänkte bara kolla för säkerhetsskull.
Vår lille herre här har ett favorithål som han är ner och gräver intensivt i varje dag. Tror han bygger om hålan med gästrum eller nått ;-)
I vilket fall, hade han inte redan varit viltfärgad brun när han gick ner i hålet så är han det definitivt när han kommer upp eftersom det verkar vara lite blött där nere. Så därför blir han ju avsköljd när han kommer in.
Jag vet man inte ska tvätta sina illrar för ofta, men är det nån fara att torka ut päls och hud om man med bara rent vatten snabbt sköljer av leran på pälsen? Det blir ju i princip en gång varje dag nu då det fortfarande är blött i markerna.

Nej det är ingen fara med att skölja av dem med enbart vatten. Håll bara koll så att han torkar som han ska så det inte blir väta som ligger kvar och ger exem. Men uttorkad blir de oftast om man använder schampoo inte enbart vatten. Mina badar frivilligt i baljor och sin egna pool på sommarna och de har inte blivit uttorkade. Men väl avsvalkade.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Man kan ju låta honom självtorka i ett avgränsat område (lekhage kanske ;)) och sedan borsta honom ren med en borste med naturborst så han intefår stötar….?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#1 & 2 Nja, Rundan förbi hålet är oftast på morgonen så när vi kommit in så är det ju ingen mer utepromenad förrän till kvällen så han har gott om tid att torka innomhus. Annars så efter frotteringen så är det dags att väcka lillmatte så eventuell fukt som är kvar torkas effektivt av i hennes sängkläder 
Hon blir så glad när det kommer en lätt fuktig iller poppande som både kliver på henne och borrar sig ner under hennes täcke 
Tänkte förslå det samma #2#. Låt honom självtorka på ett avgränsat och varmt ställe, borsta sedan av honom med en borrste eller kam så att all lös jord avlägsnas.
Säger som Åsa, det är ingen fara att skölja av honom så länge man inte tvättar ut fettet med schampo.
Sara
Oki tack för tipsen, och det bekräftade vad jag trodde
Det blir lite skit efter en iller ;) Ibland tror jag att deras lycka mäts i lort..
Paulina
# 7 Jag förstår att du vill duscha av honom. 
Sara
Haha, men tänk vilka tassmuskler grabben får. 
Sara
#15 Han får nog ena riktiga biceps den grabben. Idag vid 9 snåret gick vi ut och var vi ute över en timme och han grävde i stort sett hela tiden, men sen så sov han nästan hela dan också. Man blir trött av frisk luft ;-)