Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 584 ggr
[Nininosen]
0

Hur många färger?

Hur många färger finns det i sverige?

Aviendha
0

Det beror väl på hur man räknar. Viltfärgad, pastell, silver och albino finns iaf. Dew kanske, om det är en ljusnad silver men jag vet inte. Kanske finns det någon som kan kallas svart, men jag har inte sett/hört talas om det. Skulle alltså tippa på 4-5 färger.

[Nininosen]
0

vad är då detta snack om angora?

Aviendha
0

Angora är pälslängden och har inte med färgen att göra ;)
En angora har lång päls helt enkelt, saknar underull och har dubbla nosvingar och hår på/i nosen bla.

[Nininosen]
0

ah då är jag med tack

Aviendha
0

Så lite så =)

Ceciliaolucifer
0

Sen så finns det även en del teckningar som gör att man kan tro att det finns fler färger. Tomteteckning bla, panda, och multicolour illrar kan se lite roligt ut.

Sen så finns det kombinationer av färger, typ Pastilver (blandning av pastell och silver) Sviltfärgad (blandning av viltfärgad och silver)

Aviendha
0

#6 Är inte de bara en "dålig" pastell eller silver isf? (om pastilver) eller klassas det som en egen färg?

Ceciliaolucifer
0

#7 Jo, men det finns tex många nyanser av blond. Inte säger vi dålig blond, eller ännu sämre blond?

Allt går framåt så man får modernisera sig och hänga med :)

Ceciliaolucifer
0

#7 Men du har rätt i att det egentligen är en dålig silver, pastell, viltfärgad.

Men Pastilver och Sviltfärgad är bra förklaringar tycker jag :)

Aviendha
0

Haha, isf är jag en dålig brunett ;) Absolut, det är bra, förklarande ord =)

Men på utställningsstandarden så verkar de ju inte finnas med, därav min fundering =) Då borde vi ha ord för silvrarna, som kan vara alltifrån granitgrå till att se ut som hermeliner i vinterskrud. ;)

JossanH
0

Nej det finns inget sådanna færger på en utstællning. Egentligen så skulle jag vilja kalla det en pastell eller en viltfærgad med roan vilket innebær vita hårstrån i den befintliga færgen- avbleknande av en færg kan man væl kalla det.

Sajtvärd på Iller.ifokus