Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 330 ggr
ViktorMarina
0

Iller och sovrum..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon här inne som lyckas med att låta illern ha fri tillgång till sovrummet hela tiden, men inte vara i sängen under natten? Hur gör ni i såna fall? Vore drömmen för oss, men frågan är om det är möjligt :P

leo-
0

Det är fullt möjligt: Mina första illrar hade öppet till sovrummet alltid och den enda gången dom störde var när dom vaknade och kröp upp och knep mig i vaden för att jag skulle leka (kl 0500 en söndag) annars sov dom i köket på sitt favoritställe

Nästa problem är att dom gärna gör sina behov under sängen och är det en dubbelsäng naturligtvis längst in men det går väl att ordna en hel sockel om man vill.

det enda jag har varit bekymrad över är mig själv och mitt rullande i sängen , tänk om man vänder sig och lägger sig på en sovande iller

Micke

Robinsnel
0

mina illrar har fri tillgång alltid. Jag har lärt dem att när vi är i sängen är det sömn/kel som gäller o inget annat. om de gör nå annat än det föser jag ner dem samtidigt som jag fräser. Innan de lärde sig kom de upp ca 15 ggr, så det gäller att vara envisast. Det är värt det! De lär sig. De busar gärna ändå i sängen på dagarna när vi inte är där, så de har fattat galoppen helt o fullt. Tuva brukar sova med oss på täcket, men hon går nog ner efter ca 30 min, eftersom man vänder sig o så. Visst, ibland väcker de en om de tycker man sovit på tok för länge en söndag.. Men det är det värt!

Pm'a mig gärna om ni behöver mer hjälp m träningen. Eller msn: robinblaj@hotmail.com

ViktorMarina
0

Tack för tipsen!

Tack så mycket robinsnel, det låter som en skitbra metod.. ska testa den!

UlrikaG
0

Jag skulle väldigt gärna vilja att de har tillgång till sovrummet även på natten men min ena tös bits då, inte mig dock, så det fungerar inte :(

jag har lärt henne att inte bita mig, men min kille är inte så bra på detdär med att vara konsekvent så hon biter honom

Faxlin
0

Min Kiara var bara i sängen när hon ville sova med oss.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

Din kille måste vara konsekvent två veckor typ, sen blir det bra!

UlrikaG
0

#6, japp, jag vet, men det går sådär :)

han vill väldigt gärna men ofta blir det att han pussar istället och vad lär sig sol av det?

[Falo]
0

Jag bor i ett rum på 24 kvm med mina illrar. De väcker alldrig mig längre. Tengil gjorde det då han var valp men slutade då han förstod att han inte fick leka med mig då jag sov. Numera så somnar jag med Tengil i sängen 9 av 10 nätter ungefär.

Sabina-old
0

Max bor i mitt sovrum. Han sover ibland brevid mig och om jag rör mig för mkt så lägger han sig någon annanstans. Hade också problem med att han ville leka på natten, men jag puttade ner honom, lindade in mig i täcket så arr han inte kunde bita, sa NEJ och ignorerade honom. Nu går det jättebra…

ViktorMarina
0

Tack så jättemycket för alla tips :)

Shelby
0

Hehe, jag har ingen pojkvän eller nåt annat som "ligger ivägen" så jag vill ha mina maskar i sängen =)

-eM-
0

Jag har haft/har problem med illrar i sängen. Malolo och Tadashi har dock förstått att när jag är där så är inte dom där. Men så sent som i fredags fick jag en trevlig väckning kl 7 på morgonen med en Burton gnagandes på min handled. Det gjorde asa ont och jag fattar inte hur han kom upp utan att jag märkte det, och under täcket å allt! Jag var inte nådig! Det var värsta morgonen på länge. Sen dess har jag inte sovit i mitt rum.
Måste komma på någon lösning. Det är ohållbart!

kent
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har mina i sovrummet. det går bra…dom vet att i sängen sovar man (det tog 1 vecka att lära dom )…ett problem är att dom inte kan ta om det komma andra och lägga sig ..hussse ok men ingen annan….