Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 818 ggr
Illemann
2009-04-18 00:21
0

HJÄLP!!!

(INTE mina kaniner men försöker att få tag på nåt så jag kan hjälpa dem) En kaninfamilj på två vuxna o 3 ungar blir avlivad imorrn om inte jag får tag på något som kan rädda dem från möjligen parasit angrepp, då de tapper pälsen!! Någon som vet om det finns nån schampoo ell. nåt mot parasiter??? Vet att detta är en illersajt, men tänkte att iller och kaniner kanske är lika känsliga vad angår medel mot loppor, parasiter m.m.

Mvh Bolette

LinaN
2009-04-18 00:28
0

Varför hänger det på dig att om DU badar dem/behandlar dem så blir de inte avlivade? vem ska avliva dem?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

sotlynx
2009-04-18 00:31
0

Ursäkta men vad är det för j-a idiot som avlivar en kaninfamilj för det? Först: är dom säkra på att mammakaninen inte rycker pälsen från dom andra? Har dom mjäll? Iså fall måste veterinär ge ivomec-spruta mot mjällkvalster. Är dom vaccinerade mot något alls? Bor dom ute eller inne? Och ja, det finns flera olika parasiter och kvalster som kan ge pälsavfall, men det är ett lätt fix för en veterinär. Var finns kaninerna?

sotlynx
2009-04-18 00:34
0

Det skulle ju kunna vara ringorm… en svampsjukdom som gärna sprider sig till andra djur och människor. Även det lätt att bota…

LinaN
2009-04-18 00:36
0

Som sotlynx säger, många kaninmammor rycker sin päls för att boa åt ungarna. ser man inte svarta/bruna/grå små kryp i pälsen på  dem är det svårt att säga att det skulle vara angripna av kryp.

Var finns kaninerna?

UlrikaD
2009-04-18 00:48
0

Gå in på kanin.ifokus med denna frågan så får du nog bättre svar. Men beroende på åldern på ungarna så rycker ju mamman pälsen av sig själv för att bygga bo åt sina bebisar.

Om de tappar pälsen pga angrepp så är det ju ägarens skyldighet och ansvar att ta dem till veterinär. Annars kan du anmäla ägaren för djurplågeri.

sotlynx
2009-04-18 00:52
0

Anmäl! Annars kan du alltid prova med Dermocan ( samma fast billigare heter Canitex och säljs på bla ica). Vad du än gör, använd inga andra grejor på kanin! Dessa ovannämnda schampo är de enda kaniner tål! I princip allt annat ohyremedel dödar! Kaniner är oerhört känsliga!

Illemann
2009-04-18 01:58
0

vet tyvär inte mer om kaninerna än jag har skrivit men tror att ungarna e ett par veckor.. Familjen som har kaninerna nu säger att de inte har råd att betala kostnaderna för behandling så ville avliva dem, men frågte dem om de inte kunde vänta med evt. avlivning till imorrn så att jag kan ta reda på mer om behandling, för om d då inte blir för dyrt vill jag gärna betala för dem så de slippar avlivning!!

[Cute]
2009-04-18 02:33
0

Hur resonerar dom? Avlivning kostar lite pengar också och sen betalar man ju per djur..

Har du rådfrågat en veterinär? Om inte gör det i första hand så får du svar!

Lycka till med kanin familjen.

LinaN
2009-04-18 02:45
0

#7 kan man inte betala 60 spänn för ohyreschampo men kan lägga 150kr/djur för avlivning hos vetrinär?

Eller hade de tänkt dränka/slå ihjäl dem hemma bakom husknuten? För det är ju bra mycket billigare än att köpa ohyreschampo…. *full av drypande ironi*

nej usch o fy… sånt folk ska inte ha djur ens från början. :(

hoppas det löser sig.

Goseiller
2009-04-18 02:50
0

Fy f*n rent ut sagt vilken vidrig familj. Dom borde inte få ha djur Skrikandes

werner
2009-04-18 05:12
0

Kan mycket väl vara ringorm har haft det själv (inte tappat min päls) men det är lättbehandlat som fasiken.

Jävligt dåligt att avliva så fort något spritt sig.