Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 625 ggr
AnderssonPeter
0

Vad bör man tänka på?

Jag funderar just nu på Att skaffa iller har läst diverse "varningar" och även diverse andra inlägg här och inget av dom har direkt avskräck mig..

Så nu är min fråga vad bör man tänka på innan man skaffar iller? jag har kollat lägenheten och den känns ganska iller säker!

Jag har även kollat upp så jag kan köpa eller beställa iller foder via djur affärer dock inte vilket eftersom jag först ville kolla här vad ni kan rekommendera?

Sen undrade jag med klarar alla veterinärer av att ta hand om en iller, bor i Kristianstad och har en lokal veterinär har dock ingen kol på om dom har haft med illrar att göra, ska dock ringa och fråga innan iller köp.

Valet av kön vad är lättast vid första illern? Har hört att hanar ska vara mer gosiga vilket jag föredrar men är där något annat jag bör tänka på?

Sen sist men inte minst finns det någon i Skåne trakten som väntar eller har iller valpar till salu? finns det då även någon möjlighet att träffa denna person någon gång innan köpet eftersom jag aldrig träffat en iller innan så verkar det som en bra sak att göra!

Tack så mycket för er tid!

Mvh Peter Andersson

Zandra---83
0

Jag fick själv hjälp av min uppfödare som hade vägarna förbi och hjälpa mej med illersäkringen, vilket jag tyckte var super. Så att ta hem någon som kan iller och kolla igenom din lägenhet är verkligen något jag rekomenderar då jag inte hade allt förstor koll på vart de kunde ta sej in.

Sen är det inte alla vetrinärer som kan iller. Ring och prata med vetrinärer så man vet att de kan om dom.

De flesta säger att killar är bästa nybörjar iller, men jag är rätt ny illerägare (hade en iller tidigare, men det var länge sen så minns ej mycket av det) sen fick jag hem Birdie 20 nov förra året och det funkar hur bra som helst med en tjej. Visst hon är för tillfället inte gärna den som ligger och myser i soffan, men jag tror det kommer när hon blir äldre.

Bogey
0

Bogey är vår första iller och vi hade också hört att hanar generellt är lite lugnare och mindre "vassa" än honor, men hur lugn och gosig en iller är beror hemskt mycket på individen och hur gammal illern är.

Bogey är en ganska cool iller som inte gör så mycket väsen av sig och ställer inte till med så mycket sattyg. Han är också bitfri, så bitfri en iller nu blir, men lite nabb vid bus och nåt enstaka litet kärleksnyp när han känner sig ignorerad får man räkna med. Vid bus biter han aldrig för att skada men när det går riktigt vilt till så händer det att man får nåra rispor av de vassa tänderna.

Han är väl inte den som så ofta kommer självmant gosar men det kan ju bero på att dottern "tvångsgosar" med honom och han får bara lov att hänga med både på det ena och det andra så han får nog så mycket gos ändå.

Bogey är för övrigt bror till Birdie ovan #1
Inte att förringa att det finns många fler bra uppfödare, men Zandra ovan kan nog instämma att våra illrar kommer från en alldeles suverän uppfödare som ställer upp när helst man har frågor.

Vill du se hur han har det med oss så kolla gärna här.

Zandra---83
0

Oja jag instämmer helt på #2. Jag har ofta kontakt med uppfödaren och många gånger pratar vi om allt ännat än illrar så jag har sagt till henne att jag framöver kommer att skaffa fler illrar från Ammi (som uppfödaren heter) och det kommer jag att göra. Hon svarar på alla frågor man ställer, men man kan också prata med henne om annat än illrar som sagt, vilket jag tycker är otroligt skönt. Men jag är rätt säker på att det finns fler som henne bland de uppfödare som finns även om jag nu har hittat "min" uppfödare.

Bogey
0

Kom och tänka på att jag kanske inte svarade riktigt på dina frågor.

Generellt tips är att läsa alla kunskapstrådarna här inne. Se till vänster i menyn. De riktigt bra trådarna brukar vara mäkta med "KT" framför rubriken.

1. Tips och råd kan man alltid få av uppfödaren. Annars brukar man generellt säga att man skall säkra alla springor och öppningar som är större än 2x2cm för att vara helt säker, men  det beror ju också lite på hur stor iller man får tag på. Alltid lättare att säkra för en stor iller än en liten spenslig en.

2. Vitalin, Totally ferret, ANF och om du hittar, James Wellbeloved Ferret Complete tror jag de flesta rekommenderar här inne. Vissa rekommenderar även Orijen Kattfoder som även lämplig till illrar. Kniper det kan även högkvalitativa foder för kattunge användas.
Foder som inte rekommenderas brukar vara Versele-lagas Ferret Complete, Beapher ferret m.fl. samt vanliga katt och hundfoder.

3. Nej alla vettar är inte duktiga på iller så som du själv säger, ring och hör med dem. Hoppas nån som bor i närheten av dig kan tipsa om någon bra vet.

4. Hanar vs honor jag visst svarat på :-)

5. Satmaran här inne har just nu 13st små trubbnosar. Några är väl redan tingade men inte alla. På tal om bra uppfödare så de som tagit valp från Satmaran lovordar henne så hon är nog en bra kontakt ha. Satmaran finns i Malmö och hon välkomnar besök har jag förstått. Dessutom vill hon nog träffa sina pontentiella valpköpare innan. Med risk för att jag lagt ord i Satmarans mun nu :-). (Du får korrigera mig om jag har fel Satmaran.)

MimmieM
0

Satmaran är en fantastisk uppfödare ;)

Carpe Diem

Saga85
0

Angående veterinär så puttade jag upp tråden "Veterinärlista". Men ring gärna i förväg och kolla - jag ringde en på listan (borttagen nu) som inte (längre) tar emot illrar.

Satmaran
0

Visst tar vi emot besök :)

Du är så välkommen hit, så att du kan hälsa på både valparna och våra vuxna också förståss. Mayas 4 valpar är ju tingade, men Salsa fick ju en hel drös!!! Än så länge är bara 2 töser tingade och kanske en grabbis ;)

Skicka ett pm till mig, så ska du få mitt nummer. Kristianstad är ju ganska nära :)

AnderssonPeter
0

Tack så mycket för alla svart, tyvärr så kunde min lokala vetrinär inte så mycket om illrar så dom kunde bara hjälpa till med "små saker" :(.. men men får väll leta upp något annat alternativ..

tortoise
0

Lite tips! Jag skaffade min första iller för ett år sedan. Det blev inte den iller som jag tänkt mig- för Love hade redan bestämt sig. Jag fick också höra att det var lättast att ha en hane som första iller, men tänk på att ni ska leva ett helt illerliv ihop- tänk inte hane eller hona, tänk istället personlighet. När du kollar på valpar kommer du snabbt att märka vilken iller som känns bäst för dig. Illrar är personligheter precis som vi människor och en del illrar går man helt enkelt mer ihop med. När Alice kom till oss var det samma sak. Hon hade bestämt sig. Det var egentligen meningen att Alice skulle hamna hos en  illervan person utan en annan iller- men hon och Love började leka direkt och har gjort så sedan dess.

Ang. illersäkrat: kolla så att allt verkligen är stensäkrat, när du gjort det kolla en gång till- sen lär du upptäcka var du behöver säkra mer. Enklast är att tänka att allt ska sitta fast och att inga småsaker ska finnas i golvnivå ungefär som när man har små barn.

och…Illrar är supermysiga djur! Det finns inget som går upp mot mys och gos med en iller! men…Det är inte heller en dans på rosor alltid, tydliga regler som alltid gäller även om de så testas 0300 på natten, är ett bra tips! och kom ihåg att inte vara rädd för att ställa frågor och be om hjälp här på ifokus- det finns många goa illerägare som hjälper dig här. En bra kontakt med din uppfödare är också bra att ha! Lycka till! Du kommer inte att ångra dig!

Ceciliaolucifer
0

Hej!

Kul att du vill skaffa iller.  För det första så går det inte att generalisera att honor är vassare än hanar. Man kan tycka så men den som förändras mest under brunstperioden är faktiskt hanar. Så jag tror att det är lika där. Huvudsaken är att du väljer en iller som passar dig, ni ska matcha och du ska välja den valp eller omplacering som ligger dig närmast om hjärtat. Gör du det och väljer "rätt" så kommer det att hjälpa dig när det bli tuffa tider med uppfostring och tonårstjaffs.  Jag tror inte att könet spelar ngn större roll, dock sitter jag med 4 st pojkar idag och har själv bara ägt hanar. Just av den anledning att jag tycker om att dom är större, det är mer att ta i (förhoppningsvis, det finns även pyttehanar och jag har 2st!). Honorna har även sin charm. Jag hade 2 flickorn här ett tag som jag var akuthem åt och dom var helt underbara. Egentligen bara mindre än mina hanar.

Att du bor där det inte finns ngn tillgänglig illerveterinär är inte hela världen, men klart en fördel. Våra djur blir alltid sjuka vi helger, storhelger och nattetid. Vilket INTE är så roligt, men så är det oftast! Lite här och var i landet så finns det riktigt duktiga illerveterinärer och dom är inte omöjligta. Ofta kan man kontakta dom för att rådfråga, och sedan be dom prata med din lokala veterinär och dom kan då tala om vilka prover ska tas osv. Det händer att dom sedan skickar journaler till varandra och på så sätt kan få en bra vård iallfall. Ofta krävs det att illerägaren själv är påläst och har lite kött på benen om sjukdomar för att själv kunna veta vad som "eventuellt"  kan vara fel. Tänker då på de vanligaste illersjukdomarna.

När du ska leta efter en uppfödare så gäller det att du själv tar ställning till en del val. Jag råder dig till att välja en valp efter temprament och din magkänsla mer än färg och närhet av uppfödaren. Ofta får man åka en bit och det är det värt. Man faller lätt för illevalpar och man kan alltid hitta en iller som utmärker sig i en valpkull, men lägg ner energi på att hitta en individ som du brinner för och känner att du klickar med. Det är det som trots allt gör att du kommer att orka kämpa när det är dags för tonårstider och uppfostran. Illrar har inte problem med tempramentet så det är ingen kamphund du kommer att slåss med, men det finns individer som tyvärr inte kan göras ngt åt. Därför är det viktigt att ha en uppfödare som ställer upp för en.

Val av valp ska baseras på en bra uppfödare, och vad är det? jo enligt mig en som lägger ner stor tid på uppfostring och hantering.  Jag tycker att det är viktigt med stamtavlor och kontrakt. Det gör att du själv kan kolla upp föräldrarna och tidigare släktingar eftersom illrar är väldigt drabbade av en hel del sjukdomar. Och det är ett helvete när en iller insjuknar i ngt och man vet att tiden är knapp. Genomsnittsåldern ligger på 5-6år så välj föräldrar och släkt med god hälsostatistik. Och det är inte enligt mig föräldrar med okända härstammning. Fråga om släkten helt enkelt och granska informationen kritiskt. Köp inte alla förklaringar som det inte finns obduktionsrapporter på.

Det finns en hel del farmar illrar i aveln och du får fråga dig om du moraliskt sett vill stödja burillrar. Inte för att farmar illrar blir sämre illrar. Utan köper du en så stödjer du att deras släktingar sitter i bur för resten av sitt liv. Enligt mig spelar det ingen roll att valparnas föräldrar sedan är uppväxta i hem miljö (men köpt av farmare) för man stödjer den industrin.

När det kommer till foder så rekommenderar jag barf, det är råföda och det ger stimulans, variation och det underhåller tänderna på rätt sätt. Man slipper tandsten och konstiga tillsatser. Det krävs lite kunskap men den sitter många med bara man frågar.

Det är klokt av dig att vilja träffa illrar innan, och gör det INNAN du träffar valpar, man blir väldigt partisk när man har sett ett litet valpknyte. Dom är så söta! Men det finns mer bakom det :)

När det kommer till uppfödare så kan jag rekommendera Starshineferrets.se . Jag har 2 st valpar därifrån från 08 och dom är helt underbara och var mkt hanterade från första början. Jag har flera års erfarenhet av illrar och allt i köpväg och support har varit kanon. Hon håller till i Skara och kallas Sarae här på forumet. Hon lägger ner stor energi på hälsa och har bla importerat individer utifrån för att göra ngt åt tamilleraveln i sverige som är väldigt fläckad av sjukdomar.

Hoppas du orkade läsa min Bibel Flört