Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 455 ggr
SteffiePetersen
0

Iller till salu?

Jag undrar vad som rekomenderas som första Iller, ska jag köpa en valp eller är det bättre att jag köper en fullvuxen? Vilket är vettigast?

Om nu vuxen är bättre, vet ni någon som har en till salu?

// Steffie

werner
0

Det är otroligt olika från person till person och iller till iller, jag har tagigt omplaceringar (mer eller mindre vuxna) och tyckt det varigt idiealiskt och sen har folk här tagigt valpar och tyckt de vart mer idiealiska än illrar man inte vart med från början på.

Finns en här på iller.ifokus som har valpar just nu som heter Satmaran, kolla efter hennes trådar om Maya och Salsa.

Om du vill ha en omplacering så kan det finnas på omplacerings kategorin här inne, i värstafall finns det säljsajter men där är det lite svårt att veta så mycket om illern. Någon annan får nog fylla på för jag har som sagt bara erfarenhet av omplaceringar som jag fått tag på här inne.

werner
0

En länk med Salsas valpar

ferretgirl
0

Håller med #1# att det är väldigt olika hur illrar är. Du kan få en vuxen iller som visar sig vara väldigt bitig och har 0 koll på var toan är. Och å andra sidan så kan du få en valp som är nära nog bitfri och har 110 koll på vad man använder toan till. Så jag rek. att du kollar runt, kanske gör hembesök hos någon som har både vuxna och valpar så att du kan se hur dom är.

SteffiePetersen
0

Men då kanske det inte är så tåkigt att fundera på att köpa en valp trotts allt! Det känns roligast att göra det också! a precis, har tänkt att besöka en uppfödare! :D

LinaN
0

Jag har två omplaceringstjejer och det fungerar jättebra, men det hänger ju jättemycket på personkemin. Hade inte jag och sambon kännt att det fungerade bra när vi var och hälsade på ägaren så hade det inte blivit av. Så ta inte första bästa iller skulle väl jag säga, kika runt om ni har möjlighet åk och häls apå någon uppfödare och träffa föräldrarna och om det finns valpar så hälsa på dem.

Men vad som är bäst? en vuxen omplacering eller en valp?

vad är du beredd på? en valp kräver mycket jobb i uppfostran och toaletträning, man kanske inte ska jobba 8-17 varje dag när man skaffar en valp som behöver mycket kärlek och omtanke. Det är precis som med kattungar och hundvalpar, man ska vara närvarande i hemmet under de första månaderna tills allt är etablerat. ÄVen djur kan få seperationsångest och må jättedåligt av att bli ensamma hemma.

En vuxen omplacering kräver också en del jobb i början, vilka regler som gäller. hos förra ägaren fick våra tjejer vara på vardagsrumsbordet, det får de inte här, så det är en ständig kamp att få dem att inte gå upp på bordet… Men nu blir det allt mer sällan. Men iom att de är "vuxna" så är de litet mer självständiga och inte lika beroende av att vi är hemma hela tiden.

Så vad har du för tid? vad är dina planer? :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

SteffiePetersen
0

självklart kommer dom inte få vara ensam mycket på dagen! jag går ju dock i skolan och kommer hem runt 1-2, men om jag skulle skaffa en valp borde det nog vara smartast att göra det när sommar lovet går igång, så att man får mycket tid med den och att den själv känner sig säker! Men att åka runt å titta på olika ska jag allt göra! :D