SÅÅÅ ÄCKLIGT!!!!
GHAAHHH. Har precis plockat 6 st loppor på Cato. Så j**la äckligt!!!!!. Jag fattar inte hur de lyckas få detta päckel på sig. Kentucky hade inga. Har ni varit med om detta någongång
Jag ryser!!!
Mvh Jenny
Hmm, ungefär som när dottern kom hem med löss ifrån skolan för nått år sen.
Har aldrig kliat så mycket i hårbotten som då, ändå var jag den enda i familjen som klarade mig från att "smittas". Snacka om psykologi :-)
Loppor har jag dock aldrig råkat ut för. Måste vara värre än löss för de kan ju "sova över" i sängkläder etc till skillnad från lössen.
I lumpen fick man lära sig att man skulle byta sängkläder minst var 14;e dag, för det tog 15 dagar för ett loppägg att kläckas. Allt för att de eländiga kräken inte skulle hinna få fäste.
Jo tack det kliar ganska bra på kroppen… Börjar känna lite panik oxå! Ska gå och byta sängkläader nu på en gång. Ringa vetten på tis. Vet du om man kan köpa något form av loppschampoo till illrarna, eller är de receptbelagde?
Mvh Jenny
Så, nu har man bytt sängkläder +att jag har tagit ett snack med Cato, om han vill ha husdjur får han säga till. Man kan inte ta in herrelösa djur hur som helst ;)
Mvh Jenny

hur e d med loppschampoo till illrar finns d?? ell kan man använda sånt för hund eller katt??
Borde man inte kunna använda hund/katt-anti-loppmedel? jag använde tigusspray i hemmet, mattor/sängkläder mm som är mer permanent som då tex resårmadrassen o så.
men till katten hade jag schampot och han fick bada en gång i veckan i en månads tid.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Google runt lite och kom tillbaks hit =) ferretgirl sa att man ska köpa ett schampoo som heter Dermocan. Gissa vad jag ska göra direkt imorgonbitti?! =). Tänker även ta mig till ikea och köpa ny säng!
Mvh Jenny
Dermocan tillverkas av Doggy…… men dom gör även ett annat ohyreschampo som heter Canitex. Det är exakt samma flaska och innehåll, men annan etikett och det får säljas till mindre än halva priset på stormarknader. Det är så milt att det går att använda på kaniner, och det funkar toppen på loppor!
Canitex hundschampoo?
Mvh Jenny
#7 det är så det heter! :D canitex har jag hemma… det luktar inte världens godaste men hellre det än ohyra ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
När vi ändå pratar ohyra, kan detta vara ngt för iller? http://www.hundliv.se/productcart/pc/viewPrd.asp?idcategory=41&idproduct=151
Mvh Jenny
Yes, Canitex- ohyreschampo för hundar mm! Precis samma som Dermocan. Betalade 35kr för en flaska på ica för några veckor sedan!
#11 Tack du underbara människa!! Satt och höll på att slita av mig peruken för att jag inte lyckades se om det fanns på ica. Jag kör ett race dit imorgon
Mvh Jenny
Lycka till! Glöm inte att det gärna kan sitta i en minut innan du sköljer ur det. Kram!
Tack och kram tillbaks! =)
Mvh Jenny

#15 Håller med om att frontline nog är det smidigaste att använda på iller. Det fortsätter väl dessutom att verka i 4 veckor eller nåt?
Frontline är verkligen skitbra på katter och hundar, men dödar kaniner! Jag har dessutom hört från två olika veterinärer att det är för starkt för illrar. Någon som har erfarenheter?

Man måste givetvis dosera efter illerns vikt.
Inga ohyremedel ska överdoseras.
Spot-on medlet (det man lägger i en sträng i nacken) kan även användas på kattungar och hundvalpar från 8 veckors ålder samt digivande tikar så att använda det på en fullvuxen iller ska vara helt utan risk.
En till fördel är också med spot-on att djuret inte direkt kan slicka i sig preparatet då det sitter i nacken till skillnad från ett schampoo som finns på hela kroppen och bekämpningsmedelsrester lätt går att slicka i sig.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

Frontline skulle jag också rekomendera att använda i det här fallet. det är så mycket bättre att lägga ut en sträng i nacken än att hålla på med alla dessa bad på en iller.
Huvudsaken är att man doserar efter rätt vikt så man inte överdoserar det. Men då det går att använda på små kattungar och hundvalpar till och med så funkar det även på iller.
Att de slickar i sig är en nackdel av att schampoonera, men även att de blir uttorkade då man måste upprepa behandlingen flera gånger med schampoot. Så alltså ser jag bara fördelar med frontline.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mina hade kattloppor och de försvann med något receptfritt spott-on från apoteket för katt.
Carpe Diem

Det enda medel som är registrerat på användning för iller är annars Etotal puder vilket är ett mycket giftigt medel som dessutom dammar ngt enormt så att både djur och människor får med det i inandningsluften. Helt galet med andra ord.
Frontline, minsta dos, dvs den för katt rekommenderar jag, finns receptfritt på apoteket.Skulle tro att en pipett räcker till 2 illrar, ta det försiktigt när du doserar och ta gärna hjälp av en som håller illern samtidigt.
Väg dina illrar för att se vilken dos de ska ha och behandla alla fast du endast hittat djur på en av dom. Sanera filtar och leksaker genom att lägga dom i plastpåsar och in i frysen i minst 24 timmar. Samma med selar, borstar osv.
Upprepa behandlingen efter 4 veckor.
//Suss
nu kommer jag få lopp nojja här :S hur ser man det egentligen? (kryper runt, små fästingliknande saker?)

Kattloppor ser iaf ut såhär. Dom är pyttesmå och svarta och snabba saker som bor nere i pälsen. De är ganska platta och deras skal är hårt så de är omöjliga att trampa eller klämma ihjäl dem!
Carpe Diem

Loppor är pyttesmå och runda med långa bakben. Löss är avlånga och oftast gulaktiga i färgen. Ett enkelt sätt att se om dina djur har ohyra är att borsta dom kraftigt över ett vitt papper. Då brukar det alltid iaf ramla ner något djur på papperet om det finns ohyra. Ofta sitter ohyran runt öronen i det mjuka håren samt på frambenen, men det är inte alltid så heller.
Googla på bilder på löss och loppor.
Våran Blixtra hade ohyra när hon kom till oss så vi behandlade då med Frontline, samt att jag haft hästar, katter och hundar med dessa parasiter tidigare. Och jag har också noja för dessa otäcka kryp!
//Suss
Jag har nu inhandlat frontline men jag kan inte hitta ngn anvisning där det står hur mkt man ska ge. Har försökt att ringa till flera vettar men alla har påskstängt
Mvh Jenny
Tack för infon MimmieM och Cacao, ska håll extra koll här men troligen är det jag som har psykiska loppor ^^
Jag håller på att förlora det lilla vett jag trodde att jag hade kvar, det känns som om jag ligger och badar bland loppror i sängen -DET KLIAR ÖVERALLT!!! Jag har bytt till ljusa lakan så om det skulle finnas loppar i sängen skulle jag se dem hur lätt som helst. Kan säga att det finns inga ovälkomna gäster i sängen! Suck, psyket, nästa hållplats…..
Mvh Jenny

Frontline förpackningarna är olika, dom baseras på hur stor kroppsvikt djuret har så vad har du köpt för Frontline förpackning?
Den för katt passar säkerligen till en iller på runt 2-3 kg, väger den mindre så ta inte allt medel som är i pipetten.
Nästa förpackning är för hund på upp till 10 kg
//Suss

köp frontline för katt ungar om illern väger mindre än 2kg
#29 Aj då! Jag köpte för katt, men det står i bipacksedeln att man kan använda det till kattungar från 8v ålder. Kan jag inte använda det då? Eftersom Cato väger 1360gr och Kentucky 840gr. Hon bör väl behandlas oxå även om jag inte har hitta några loppor på henne?
Mvh Jenny
Kan du inte ringa en vetrinär och rådfråga om doseringen så kanske du kan ta ett visst antal ml från den stora förpackningen (?)
Jo, jag ringde dem, men de tyckte att jag skulle gå och köpa ngn form av spray istället men det känns bara som slöseri, för så billigt är de inte. Självklart, bör det inte användas sticker jag ner till apoteket som ett skott nu på en gång. Pengarna sk*ter jag i, mina djur är viktigare! men men tänkte att jag skulle kolla först
Mvh Jenny

Spot-on är det du ska använda, sprayen är INTE bra på Iller eftersom dom annars kan slicka i sig preparatet. Man blir så irriterad på inkompetenta veterinärer ibland så man kan bli tokig!
Dela en pipett för katt mellan de bägge illrarna.
SANERA också ALLA leksaker, filtar, selar borstar mm med att lägga allt i en påse och sedan i frysen i minst 24 timmar!!!
//Suss
#33 Tack, det var det jag oxå kände -irritation (och osäkerhet
uppenbarligen)
Ok, men Kentuckys låga vikt klarar alltså så mkt?
Sanera? Garanterat, jobbar på det =)
Jättetack för alla svar
Mvh Jenny

Veterinär Fass ang Frontline
Det ser inte ut som att några biverkningar uppstått av överdos på katt och hund iaf.
Spray på mindre djur är aldrig bra då det är nästen omöjligt att få det på kroppen utan att det duschas in i nos och ögon då det är mkt flyktigt då man sprayar det. Jag har bara använt Frontline spray på häst och då i hovskäggen på Irish Cob mot skabb. Katter, hundar och illrar har alltid fått Spot-on
//Suss
Nu är de äntligen behandlade å griniga för att de är instängda i varsin bur i väntan på tork
Mvh Jenny