Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 807 ggr
Bogey
0

Bogey kräks!

Nu ungefär vid 23:30 började Bogey kräkas. Som det såg ut hade han bara ätit av sin kyklingvinge.

Sista gången jag med säkerhet kan säga att han bajsade var vid 3-4 tiden hemma hos mina föräldrar, men vi har varit ute på promenad i kväll vid 21-snåret och ibland lägger han en sträng utan att jag märker det.

Vi gav honom ca 5ml paraffinolja, men det kom upp med ytterligare mat. När det efter ett tag lugnat ner och han börjat slappna av fick en ny omgång olja. Han somnade och sov i ca 25 min. Vaknade och verkade rastlös, men drack lite vatten. Var fortfarande lite rastlös, ulkade lite men kräktes inte. Jag tog up honom i famnen masserade honom lite på huvud och nacke och han slappnade av och somnade i min famn strax före 00:20. Han sover lite oroligt men har som sagt fått behålla den sista dosen olja från 23:15 samt vattnet han drack för en stund sen.

Finns det nått mer jag kan göra nu förutom vaka över honom och se att han inte kräks mer och hoppas på en liten kringla i lådan?

Har ingen aning vad han kan ha fått i sig om det skulle vara stopp i magen. Mina föräldrar har nästan kliniskt rent så där tror jag inte han hittat nått. Skulle kunna vara att han hittat nått i vårt badrum. Där får han normalt inte vara men nån av oss hade glömt att stänga dörren ordentligt. Det var dock nu på kvällen så i så fall borde han hunnit lägga nån mer kringla i nån av lådorna innan det blev stopp i produktionen tycker jag.

Har han inte bajsat innan morgon bitti blir det samtal till Falu djursjukhus eller länsvetten beroende på vem som har jour på påskdagen.

Goseiller
0

Oj dåRynkar på näsan Hoppas inte att det är något allvarligt

cacao
0

Länsvetten är nog inte ens ide att ringa till dom brukar sällan ens kunna ge några bra råd.

Falu djursjukhus är skapliga på Iller och jag vet att för många år sedan fanns det en veterinärklinik i Blixbo (osäker på stavningen?!) som var himla duktiga på smådjur.

Hoppas det kom upp det som skulle upp och att han är frisk och pigg i morgon!

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

cacao
0

http://www.blixbo.se/

Jodå, dom finns kvar men har inte någon jourverksamhet vad det ser ut på deras sida.

Ligger utanför Sundborn.

//Suss

Bogey
0

#3 Tack, har kollat lite på sidan. Bra att ha ett alternativ om det skorpar sig med djursjukhuset.

Uppdatering: Bogey har vaknat igen och är fortfarande väldigt rastlös.

Han har dock varit på lådan, men det som kom var väldigt slemmigt. Han gick också och drog rumpan efter golvet både före och efter lådbesöket.

Han verkar också haft lite uppstötningar för det verkar som det kommit upp lite olja.

Just nu äter han torrfoder och dricker vatten. Hoppas han får behålla det.

Faxlin
0

Låter som om du har bra koll på honom som det är. Men du kan hålla lite extra koll så han inte blir uttorkad. Det är något som sker fort när han kräks. Om du märker att han börjar bli uttorkad det minsta lilla så ge honom vätskeersättning.
Att han dricker är det viktigaste nu.
Sedan är det bara att hålla koll på låda och kräkningar som du gör. Och så vända dig akut till veterinär om du märker att han blir sämre.

Håller tummarna att allt går bra för er. Håll oss gärna uppdaterad om hur det går och vad som händer.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bogey
0

Uppdatering: Nu sover han sen ungefär 01:15

Han glufsade i sig mat så jag störde honom faktisk. Jag avbröt hans ätande. Var rädd att han skulle trycka i sig så mycket  att han kräktes igen. Såg i.a.f. till att han drack innan jag avbröt.

Han sover i.a.f. lugnare nu och hoppas det håller i sig.

Jag blir väl uppe en timme till, och är det fortfarande lugnt så går jag och lägger mig jag också. Är annars beredd att vaka hela natten om det behövs.

Bogey
0

Uppdatering: Vaknade ca 03:10 väldigt rastlös.

Gick på lådan, bara kiss, men gick på lådan igen strax efter och la en liten hög. Även denna gång var det ganska slemmigt. Efteråt sprang Bogey och drog rumpan i golvet. Verkar klia eller svida efter att han bajsat.

Torrfodret han åt innan han somnade har han i.a.f. behållit och han åt nyss lite kyckling innan han gick och lade sig igen. Glömde kolla om han drack men det förutsätter jag för det gör han alltid när han äter annars.

Känns lite bättre nu och hoppas det håller i sig. Går och lägger mig nu så får vi se på morgonkvisten hur det har gått.

Gustav-o-Linda
0

hoppas verkligen det e ok med lillen !

Sara
0

Hur har det gått?

Sara

Johan-
0

Jag hade samma problem med Cereza för någon månad sen, bortsett från att hon inte drog rumpan i golvet.

Men det löste sig, dagen efter så bajsade hon som vanligt.

Hoppas att det löser sig för er!

Bogey
0

Uppdatering: Det verkar ha löst sig. Ungefär som för #10 :-)

Jag fick sovmorgon, därav den sena uppdateringen.

Tjejerna klev upp vid 7, och då hade han bajsat igen och denna gång såg det ganska normalt ut. Bogey har sen fått sitt söndagskycklinghjärta och en ny kycklingvinge. Hjärtat försvann i ett nafs och han har dessutom tryckt i sig nästan halva kycklingvingen nu på förmiddan. Inga fler kräkningar så jag blåser faran över för denna gången.

Det verkade vara en ganska nöjd iller nu på morgonen i.a.f. Han och dottern var in och "störde" mig vid 8 snåret och då var det ett fasligt poppande och han passade på att putsa min näsa. Så mycket poppande som det var nu på morgonen är ytterst sällan det förekommer. Bogey är en mycket tyst iller och det är sällan det kommer pop och ännu mer sällan det är mer än ett par 3 st i följd.

Faxlin
0

#11: Skönt att höra att han mår bra igen. Har tänkt massor på er.

Audiatur et altera pars

cacao
0

Underbart! Så skönt när sånt här löser sig själv och att ni inte behövde åka akut med honom.

Så himla typiskt annars att veterinärbesök till 99% ALLTID ska vara akuta på helger?!

//Suss

Sara
0

# 13 Ja eller hur! Antingen helger eller nätter.

Sara

Goseiller
0

Vad skönt att det löste sig. *pustar ut*

Kramar i massor till den lille killen

Bogey
0

Tack för stödet.

Just nu ligger parveln och sover, men när han vaknar ska han få gå ut en stund i soldiset. Termometern säger 14 rader så det är nog ganska skönt ute. Han har tagit det som sitt projekt att gäva upp en av plintarna till lillstugan vi har på tomten så han ska väl få fortsätta på det, dock med risk för att stugan tippar endra dan Flört

Faxlin
0

Jam en vad är en tippad stuga då man vet att illern fått haft roligt. Bara stugan tippar när illern inte är där så är det lungt :-)

Audiatur et altera pars

cacao
0

Ja vi illerägare måste vara ett sällsamt släkte :) Bara illern mår bra så var allt annat skitsamma! Har just en "nyuppsågad" soffa eftersom Blixtra hittat ett hål som Mikou ej kan komma in i men vi kan ju då heller inte få ut henne, så det sågades givetvis upp en lucka så att vi enkelt kan plocka ut henne utan större besvär!

//Suss

Bogey
0

#18 Är så glad att Bogey snabbt blev för stor för att komma under vår soffa. Vi har även en del grejer "gömda" bakom soffan så han kommer in bakom heller. :-)

Faxlin
0

#18: haha, ja men det är väl illerägare i ett nötskal det :-)

Audiatur et altera pars

ninica
0

vad skönt att det är bra med honom

& vippan popar att hon är så glad at han är frisk igen ..