Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 317 ggr
tjorv
2009-04-10 21:33
0

Boktips tack..

Hejsan!
Jag skulle vilja veta om det finns någon eller några böcker som är bra när man vill ha fakta och information om grunderna när man har iller..

Tacksam för alla tips! :)

sanna82
2009-04-10 21:42
0

Jag har en bok som heter Iller hemma den handlar om tamillerns vård, utfodring, beteende och uppfödning med mera en bra grund. Du kan få köpa den billigt om du vill.

Be a rainbow in someones cloud

Bogey
2009-04-10 21:43
0

"Ferrets for dummies" och "Training your pet ferret" är väl de bästa tror jag.

De är dock amerikanska så vissa saker får man ta med en nypa salt då det t.ex. i Sverige inte är tillåtet att hålla iller i bur som är mindre än 5kvm. Storleken på buren skall dessutom ökas med antalet illrar så därför har de flesta sin illrar lösa i huset/lägenheten och kanske avsätter ett rum där illrarna får husera ifall man ibland behöver begränsa deras rörelsefrihet.

Amazonlänkarna är bara exempel du kan säker hitta dem på andra ställen också.

werner
2009-04-10 21:46
0

Åååh, skulle veta lite mer om träna iller så jag kan få lite mer aktivitetspåhitt här hemma Tungan ute

HannaM
2009-04-10 21:52
0

Alla böcker om iller ska läsas med stora nypor salt. Dom amerikanska pratar mycket om burhållning och en del andra tycker att man ska uppfostra illern genom att knäppa på nosen. Men Ferret for Dummies är nog min rekomendation. Den är mycket lättläst och trevlig.

sotlynx
2009-04-10 21:55
0

# 4 Håller med! Fast jag gillar även : "Your outta control ferret". Den är ganska kul! Även : "How to train your pet ferret" är okej!

ferretgirl
2009-04-10 22:04
0

Finns väldigt lite böcker om iller, iallafall på svenska. Dom enda jag vet är ICA-förlagets Iller Hemma, men där är det inte mycket som stämmer och Tam Illern som Lena Andersson har skrivit. En bok jag gillar (men inte har själv) är Ferrets for dummies tror jag den heter denna bok har allt enligt min mening. Nästa bok i raddan är Complete Guide to Ferrets av James McKay. bla annat genetik, uppfödning, användning till jakt. En annan är Ferrets as a New Pet, av Greg Ovechka för illernybörjar.Sen finns det Ferrets in your home skriven av Wendy Winsted som tar upp allt viktigt om illern, (just denna bok håller jag på att försöka mig på att översätta till svenska). En annan är The complett book of Ferrets av Val Porter. Hoppas dessa förslag hjälper dig något, men som sagt dom flesta är på engelska.

tjorv
2009-04-12 02:45
0

Tack så mycket för tipsen, ska leta reda på dem nu bara! :)

Har haft katter förut och även böcker om dem så vet sedan tidigare att man inte ska lita blint på det som står i böckerna, men tack för tipset ändå, det skadar aldrig! :)

Glad påsk på er alla!