Övergivna...
nä usch :( önskar man kunde hjälpa nån av dem, fast en knöl i magen lät inte som nått för min plånbok tyvärr. undrar hur de är i temperamentet nu.

Herregud vad hemskt!! Stackars töserna.!
Som Velsan skrev: Om man bara hade haft råd.
Hur kan man misssköta sina djur så pass. Jag blir helt bestört. Man blir riktigt ledsen när man läser om hur djur far illa.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#1: båda illrarna är jättemysiga, Thea är väldigt kelig men har ont i sitt öra tyvärr
Hoppas det går att få bort utväxten på Thea och att någon kan ge
båda ett kärleksfullt hem.

att folk ens kan tänkte på att göra något sånthär gör mig så deprimerad så jag saknar ord! Hade hjärtat fått bestämma hade jag inte tvivlat en sekund att ta dom, men plånboken säger dock inte samma sak tyvär 
Men vilken tur att dom hittades innan det var försent! Fruktansvärda människor det finns!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag kan tänka mig att donera åtmistone 100-200 kr från min plånbok till ev.operation. Många bäckar små kan bli en stor flod. Jag har efter att få se dessa två raringar bestämt mig för att donera åtminstone några gånger om året till STIF´s omplaceringsfond. Jag vill inte att dessa två ska behövas avlivas bara för att pengar inte finns. Jag kan inte stå för operationen helt själv, men jag kan bidra till den.
Det är tamme sjutton inte dessa två sköntheters fel att ägarna är helt sjuka i huvudet. Thea söker verkligen efter kel och trygghet. Hon försökte inte ens bitas trots att man pillade på hennes ömma öra. Hon tog mitt hjärta omedelbart med sin trötta blick som sökte uppmärksamhet. Tårarna rann för mina kinder medans jag tänkte på vad dessa två måste ha kännt när de stod ute i kylan, instängda i en bur som inte ens var säkert stängd. Hur många ljud och andra djur har skrämt dem? Ingen filt fanns att krypa in i när de blev rädda eller frös och ändå så bits de inte när de hanteras.
Jag ska lägga pengar till dessa damer !
#7 en bra tanke
Det är bara att ordna ett Postgironr eller bankgironr och utse nån som håller i det. och bestämma VAD pengarna ska användas till
typ endast för övergivna/upphittade illrars ev läkarräkningar

Det finns ju omplaceringsfonder men deras medel är begränsade och kan bara hjälpa till vid akuta saker. Operationer som kostar flera tusen kan inte bekostas av den. Börjar man kanske donera lite då och då så kanske det kan ändras i framtiden.
Men det hjälper inte dessa två töser. Pengarna jag ska donera tänker jag ge direkt till Cilla när vi vet mer om vad veterinären säger.
STIF har en omplacerings fond där pengar skall användas till just sådant här, och så vitt jag vet är det den fonden som kommer användas för att hjälpa de här stackars små töserna och andra som hamnar i samma fruktansvärda situation…
För er som är undrar är postgiro nummret 477 51 69-8….

Jättebra Sarae !

#8 STIF har en omplaceringsfond som man kan sätta in pengar till. Denna fond går till omplaceringsillrar som behöver vet.vård mat och god omvårdnad.
Har själv erfarenhet av att använda fonden då vi var jourhem åt en liten illerkille. Var tur att den fanns då vi inte kunde betala den undersökning som krävdes för honom. De som tog honom sen fick sätta in 300 kr i fonden som "betalning" för honom.
någon mer än jag som röstar för avlivning på den hemska människan som gjort detta mot de små töserna? Förstår inte hur folk kan göra så här. Förmodligen tog pengarna slut, de hade inte råd med vet. vård till dem….Men hur kan man bara slänga ut dem å lämna dem att dö? I ett sånt läge kontaktar man andra iller männsikor, andra föreningar etc. På något sätt går det alltid att ordna eknomisk hjälp! jag tror att de flesta av oss här inne skulle vara villig att offra en tia eller tjuga för att hjälpa en stackars iller… som Nettan sa " många bäckar små"
avlivning är för snällt ge dom dryga böter och fängelsestraff eller ännu bättre ge dom som straff att betala rättegång och djurens tillfrisknande
Stackarna :(
Vilken tur att do blev hittade och innan de va alldeles försent.
Jag mår illa av hus F*N folk har hjärtan att göra så här?!
Hoppas de löser sig för töserna.
Jag kan också tänka mig att skänka en summa.
Läste inte alla inlägg innan jag själv skrev och jag är inte så smart att komma på den där iden själv ;)
Säg till vart pengar ska in så fixar de sig.
Som ni sa många bäckar små.
Nej Fy va hemskt! =(
VEM sjutton kan göra något sånt här?!
Hoppas dom blir friska och krya!
Jag håller med Borgarn, man undrar ju hur folk tänker när dom gör en sån sak. Ja man upphör aldtig att förvånas över hur människor bär sig åt.Klart man vill vara ned och ge ett litet bidrag om det blir aktuellt.
OBS! OBS! OBS! OBS!
*Nova & Theas sida är nu updaterad*
http://www.illerbiten.se/theaochnova.htm
Observera att det är en ny adress!
Så fruktansvärt grymt!!! Håller alla tummar och klor vi har för att det ska gå bra hos veterinären idag, många kramar till småtöserna från oss!

Där står ett konto nr men vad är det för bank?
#19 den där sidan funkar inte för mig. 

Det är föreningssparbanken.. jag har precis lagt första donationen :-)
tiiia : prova den att klistra in adressen i fönstret och klicka sedan på "uppdatera"-knappen och se om du får fram något då.
http://www.illerbiten.se/theaochnova.htm

Det står också på sidan nu hur det gick hos veterinären. Vad beräknade kostnader räknas gå på. Vi ska kolla runt lite med andra veterinärkliniker och se om det kan bli billigare.

#22 Vilken webläsare har du? Det verkar som sidan inte funkar riktigt med Safari eller Firefox.
…..är detta kontot för donationer? ser konstigt ska det verkligen vara ett komma? Eller är det bara för att jag e van vid handlesbanken?
….8327-9,973 651 558-7
Usch, stackars tjejer :/ läste uppdateringarna på sidan, hur var det, hade dom ngt chipp? tyvärr så brukar ju illrar som släpps ut inte ha det, vi har tagit hand om 3 stycken nu på kort tid o ingen har varit chippad, och då är det ju svårt o veta var dom kommer ifrån. Usch för ägarna!!!!!

Sarae
8327-9 clearingnummer
9736515587 kontonummer. (jag har också handelsbanken)
DG: jag har internet explorer. Fungerar utmärkt.
Emoflickan: det var inga chip i tjejerna vad jag vet. Jag kände ju själv i nacken på dem i fredags och där fanns inget.
Tyvärr har ju inte polisen resurser att sätta dit sådan här idioter. Tänk om alla sålde sina illrar chipmärkta. Då skulle sånt här kunna minskas enormt. Så vackra tjejer, så underbara. Jag börjar nästan gråta bara jag tänker på dem… dumma männsikor !

#28 Jag misstänkte att det funkar enbart med IE.
åh tack Nettan! Men vilket mottagarnamn? Ska man göra en inbetalning eller överföring? e hel idiot på sånt här
eftersom du har handelsbanken kanske du kan guida mig…hihi

Jag gjorde en överföring i namnet Cecilia Dahlström.
Hon har nog missat att lägga ut sånt, ska prata med henne om det sen när hon kommer hem.
I fältet till mottagaren skrev jag "NettanM" så att hon vet vem pengarna är ifrån. Du bör skriva "SaraE" 
Tack så mycket! Nu var det fixat…tyvärr bara en obetydlig summa…men man e ju student 

Sara ! Finns inget som heter obetydliga summor. Alla summor betyder något. Jag kunde tyvärr inte heller bidra med några enorma summor. Jag är också fattig arbetslös student.
En liten peng till
Fel tidpunkt för att sätta in nåt stort men iallafall
Micke
Många bäckar små.. Har bidragit med en liten bäck..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hur länge kommer man att kunna bidra? Tänkte om det går på IT. Jag skulle gärna göra det men dock inte härifrån då det kostar 240kr för mig bara i överförings avgift till Sverige.

eM bidrag går hur länge som helst. Allt ev. överskott kommer att skänkas till omplac.fonden hos STIF. Tyvärr kommer inte någon av oss att vara där. Det går ju att skicka pengar i ett kuvuert också om du vågar. Det brukar aldrig vara några problem med det.
pm:a mig eller Cilla så får du adressen om du vill göra så.

Kommer ingen från STIF att komma till IT? Skulle ju vara jätte bra med en insamlingsbössa tycker jag!
Ja det med kuvert låter bra. Jag ska fundera på saken.

Nu är det så här att pengarna går inte in på Stif´s konto nu. Man kan inte öronmärka pengar som doneras till en förening. De har sina regler om att man inte kan bekosta operationer för eventuellt flera tusen, det skulle betyda att färre illrar kan bli hjälpta i framtiden.
På det här sättet kan vi hjälpa tjejerna med veterinärvård.
gud vad vacker nova är

Gud vilka vackra…. hur kan man bara göra så!? Det är så fruktansvärt alltihopa att jag inte vill tro att det är sant! Dessa hemska männsikor bör hamna i fängelse, eller riskera samma öde som illrarna gjorde. Det var tur att de blev hittade, annars hade de dött därute ;'(
Jag kan inte förstå detta. Jag blir så upprörd och jag har en stor klump i halsen. Det är så inhumant att ens tänka en sådan här tanke!! Usch..
Jag skrev i gästboken litegrann. Dels att om de behöver hem så ställer jag mer än gärna upp. Vet någon om de kommer behöva ett nytt hem sen? Vill göra vad jag kan att hjälpa till.
Jag hoppas allting går bra för flickorna och att de kommer kunna lita på människor igen.

Nu har jag kunnat läsa hemsidan hemma och det är verkligen fruktansvärt :(
Jag hoppas dom båda två klarar sig.

Usch det är bara så hemskt så man vill gråta. Finge jag tag på de som gör något dyligt så ska jag med glädje sitta av mitt straff sedan. Exakt vad som gör att jag åker in kan ni få fantisera ihop själva. Fy fan säger jag bara. Man ska inte svära här inne, det vet jag om någon som satt reglerna. Men ingen regel utan undantag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
får man tag på dem som gjort det här kan du nog räkna med mycket sällskap åsa, vart du nu hamnar….
Ju mer man tänker på det desto mer förbannad blir man. Hur jävla svårt skulle det vara för dessa människor att bara ta kontakt med nån förening eller vad som helst o säga att dom inte vill ha dom längre. eller sätta dom utanför polisstationen eller vad som helst!!! men i skogen!? det är ju helt obegripligt. vem vill se ett djur plågsamt svälta till döds, hur sjuk är man då? hur kan det ens finnas sådana människor? jag blir rädd av tanken!
Nu har jag betalat in, hoppas jag fattade det rätt, det borde stå emoflickan där, jag kunde bara bidra med 150 kr, men som ni säger, många bäckar små! hoppas verkligen det löser sig för tjejerna nu!

jag kan berätta att det kommit in minst 400 kr redan.. tack alla. Jag själv ska bidra med 100 kr till när jag får mina pengar på torsdag. Jag ska avstå lite godis för deras skull ;-)

At det går an å gjøre noe slikt! Men det ser ut til at det går riktig vei med pengeinnsamlingen ihvertfall, så de kan få den behandlingen de trenger.

Då är det en donation från Karin S också på väg.

Känner mig så dum som inte kan bidra med något :(

#51: Man ställer upp när man kan. Ingen som tycker sämre om dig för att du inte kan nu.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Tack, tack… ;/ Tycker så synd om de små… hoppas verkligen att de överlever!

Flisa, vi kommer självklart inte att låta dem avlivas om det inte skulle dyka upp någon sjukdom som är livshotande.
Vi kämpar vidare.
Kan man bidra och vill så är det jättebra. Men det är inget måste. Jag bidrar med så mycket jag kan. Bara för att man inte har pengar att donera gör en inte till en mindre värd människa. Tänk inte mer på det. Att du tänker på tjejerna och vill väl betyder mycket det också.
Jag mår illa bara jag läser om sånt här. Vilka människor skulle göra så.. jag får verkligen ont i magen av sånt här. FY
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Hej
Det kommer att stå en spargris i cafeterian på Iller-Thriller där alla som vill kan donera en liten slant. När utställningen är över kommer dom pengarna att snarast sättas in på det uppgivna kontot. Det ska jag se till.
Jag blir så arg på människor som inte tänker längre än näsan räcker. Hur kan man leva med det samvetet att man har stängt in dom för att dö???? GGAAAHHH!! (förlåt)
Anette, ordförande och utställningsansvarig SKILLS
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Åhh Anette… jag ryser över hela kroppen. Jag blir så lycklig över att människor i illervärlden är så rara. *tårögd*
Jag har ju träffat töserna och de är så underbara. Jag är helt såld på lilla Thea med sitt stackars öra. Jag är så kär i henne.

På Ålandsträffen kommer vi också ha en liten spargris så vi hoppas på stort intresse!
Vad fina ni är! Det här visar iaf att det även finns människor med ett gott hjärta!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det där med en spargris för sådana här ändamål är så otroligt bra tycker jag.
Fint initiativ av er. ;-)
Många bäckar små heter det ju.
Audiatur et altera pars

jag kan inte heller se sidan.. 

nu kan jag se.. det var firefox som spökade..
blir så ledsen när jag läser om tjejerna.. fattar inte hur man kan göra så!! 
Halloj Alla!
När vi pratade om att göra den här sidan till Nova & Thea så trodde jag aldrig att vi skulle få det här gensvaret. Bara på det här forumet så har folk tillsammans postat 62 svar.Dessutom är det över 500 besökare som har varit inne på flickornas sida.
Det värmer i hjärtat att se hur många det är som verkligen bryr sig. Från att vara övergivna och lämnade att dö till att faktiskt få en andra chans i livet är mäktigt. Det betyder att på en skitstövel så finns det 500 andra som bryr sig. Och med dom oddsen så ser framtiden ljus ut!
Ett hjärtligt tack till alla som donerar, går in och läser, lämnar gästboksinlägg! Det gör faktiskt skillnad!

de är så söta tjejerna.. har nu bidragit med det lilla jag kan just nu..
men som sagt, många bäckar små…
Lämnade också bidrag idag, blir så glad av alla varma hjärtan där ute. Även om alla inte har möjlighet att bidra ekonomiskt så betyder det lika mycket att ni bryr er.
#64: vilken pälsig famn hon ser ut att ligga i, undrar vems det kan vara

# 66 Mmm.. "klädd i päls från topp till tå" 
Nu har vi också skänkt en slant. Fast det fick bli i Matiz namn… 

Det är underbart att se att det finns sådant engagemang här inne för dessa två töser. Era hjärtan är stora mina vänner.
Tackar alla som bryr sig. Det gör skillnad. ;-)
Audiatur et altera pars
Putteliputt

Jag kan berätta lite om flickorna. Igår var flickorna på terapibesök hemma hos mig. Det verkar som att dessa små raringar har fått suttit i bur mycket.
Lilla Thea känner sig otrygg ute på golvet och kryper helst in i bur för att gömma sig.
Söta Nova är lite tuffare. Hon kollar gärna in andra illrar och har spöat upp en och en annan karl redan ;-)
Det har kommit in fler donationer sedan vi uppdaterade er sist.
Tack alla för att ni är snälla och hjälper oss i våran insamling.

Oh, vad roligt att få höra mer om töserna. Tänker mycket på dem, och blir lika arg varje gång när jag tänker på hur det kunnat sluta för de stackarna.
Audiatur et altera pars

Nu har även Klarsferrets get en donation och har gjort en överföring i dag till Thea & Nova
Hoppas verkligen att det kommer in många dontationer. =) Jag kommer att donera pengar nera på IT.

Ja, jag kommer också göra det. Malin vill också skänka lite. Hon har bara 160:- i månadespeng och ska köpa ett iller sele där nere, men hon vill skänka en 10:- i alla fall. Inte mycket och först trodde hon att hon inte vågade lämna så lite för att ni andra skulle tycka det var löjligt. Men jag övertalade henne, många bäckar små.
Audiatur et altera pars

nä vad gulligt av henne det är ju mycket pengar ändå när man inte har lön os.v. .
Hälsa henne att det var jätte gulligt gjort av henne

Ska jag göra, tror hon mår bra av att höra det, då hon känner att det är sååå dåligt med bara en tia. Men det gäller att se det i det perspektivet, hon får inte så mycket liksom.
Audiatur et altera pars
10 kr är bättre än ingenting. Som ni andra sa "många bäckar små" =)

Jag tycker att det är supergulligt av Malin. Säg att jag och Turbo (hennes sötnos) tackar henne. Hon har verkligen hjärtat på rätta stället.
Tack Klarsferrets för donationen!

Ska hälsa henne detta. Kommer göra tösen gott att höra. Tog mig låång tid att övertyga henne igår om att ni inte tycker det är löjligt eller förkastligt. Så att jag får lite uppbackning med namn gör saken ännu bättre. ;-)
Audiatur et altera pars

Jag kommer på IT och kan tacka henne personligen där. Men tyvärr så kommer inte Turbo med. Den ovaccinerade herren får ligga hemma och gosa med Trixie den dagen.
*puttar*
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det var så härligt att träffa de två små tjejerna. Men aj aj vad otäck Theas knöl i örat är. :( Jättebra att det är så många som har donerat pengar till töserna så att hon kan få den otäcka knölen bortopererad. Och så att Novas tandsten kan tas bort.
Visst blir man glad när man märker att det finns så många som bryr sig!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hej igen!
Nu finns det några bilder på flickorna!
Det går jätte bra att ni sprider information om dom och deras öde i övrigt. Det i sig kanske gör att människor tänker efter lite och kanske kan flickornas öde få någon att vakna upp?
/C
Vi har fått frågan om hur mkt pengar vi har fått ihop till Thea & Nova.
Men eftersom det här är en känslig fråga så kommer vi inte att berätta vad folk har lagt/donerat. Då vi fortfarande är i stort behov av donationer. När flickorna har fått den vård och behandling dom behöver så kommer vi att redovisa hur mkt som kommit in. Insamlingen pågår tills Iller thriller har varit.
Vill man berätta själv i tråden hur mycket man har donerat så får man absolut göra det.

Vill berätta för er att vi på Åland nu har fått ihop ca 400kr till Thea och Nova.

Helt otroligt -eM- . Thea tackar alla Ålänningar!
hur går det med tjejerna nu?
#92: Åhh vad bra! På måndag försvinner Theas utväxt från örat

Jag hoppas dock att det kommer in mera pengar!
De har lagt på sig vikt och visar bättre hälsa men de känner sig fortfarande väldigt osäkra även om det sakta blir bättre. Tänderna är i väldigt dåligt skick på både Thea och Nova, de kommer att behöva skrapning av veterinär. Det som oroar mäst är utväxten från Theas öra, förhoppningsvis räcker det med att ta bort den för att hon ska vara vid god hälsa.
Jag hoppas tjejerna är i tillräkligt bra kondition för att flyttas till ett kärleksfullt sista hem som kan ge dem vad de behöver snart.
Här är länken igen. Den översta länken är inte riktig.
Hej!
Meningen var att flickornas sida skulle updateras nu ikväll. Men med ett strulande ftp program så får jag vänta tills imorgon och hoppas på att det går bättre!
Updateringarna:
Dagboken.
Donationer.
Theas operation.
Omplacerings annons.
/C.

Vilket kanonbra jobb du gör med dem Cilla. *Kram*
Så kul att se och höra att de går framåt för dem. Hoppas de får ett bra hem.

Hur går det?
jag kommer inte in på sidan?
#102, vissa weläsare verkar sidan inte funka i, tex firefox. För mig funkar den att öppna i explorer.
någon som vet hur det gå för dom och var dom finns nu?
eftersom det verkar vara en del som inte kommer in på sidan tar jag mig friheten att klistra in senaste dagboksinlägget här…hoppas det e ok..annars får ni skälla på ,ig ;)
"2006-09-20: Allt har gått superbra med Theas operation. Knölen visade sig vara solid som vi beslutade att skicka iväg på analys. Hon har repat sig snabbt och det märks att hon är nöjd med att knölen är borta. Rosslandet är nästintill borta!
Hennes tänder har också blivit fixade så nu hoppas vi kunna fixa Novas tänder också. Novas sår under ögat vill absolut inte ge sig. Hoppas på att salvan hjälper, annars blir det ett besök hos veterinären. Flickorna gör stora framsteg och är snart redo för att komma till ett kärleksfullt hem. Till höger kan ni se länken "Hem sökes". Under tiden som dom har bott hos mig så har båda ökat i vikt. Thea har gått upp ca 100 gram, medans Nova har ökat med 50 gram. /C."
Hej,
Så tråkigt att mitt program strular. Men på länken nedan ser ni Thea & Novas omplacerings annons. Skriver här när jag får allt att funka!
Vet inte om någon har missat den länk du skickade in Cecilia i ditt sista inlägg
Nu funkar äntligen flickornas sida!
/C.
Äntligen har vi fått svar på Theas analys!!!!!
Åh vilken glad nyhet! underbart att höra!

Vad var svaret? :)
godartad tumör
Edit, oops. cysta var det faktiskt.

Vad skönt att höra! Snart kommer vi med doneringar från Åland också. Är inte långt kvar till fredag.
Vad skönt att det var godartat. =))) Hoppas vi kan få in mycket donationer under IT. =)

Åh, vad underbart! 
"godartad tumör"
Nää, det var väl ändå en cysta och inte en tumör, eller?
ja så var det ju faktiskt
Hehe, inte så lätt alltid. :) Blev bara lite fundersam och undrade vilket som stämde. :)
Nu finns det en ny hemsida som gäller, den tar upp alla tidigare sidor. Här finns även nya bilder på flickorna tagna precis när jag hämtade dem och lite annat nytt. Tyvärr som många redan vet så blev Thea dålig igen.. Allt går att läsa på nya sidan.
http://illerbiten.se/flickorna.htm
/C.