Döva illrars balans
är det någon mer som har en döv iller som har taskig balans? Dexter är jättedålig på att "sitta fint". han måste luta sig mot något annars sitter han och vinglar jättemycket. han har aldrig kunnat sitta så. När han ska sitta fint så sätter han inte ner rumpan utan har försöker balansera på hasorna. Har inte träffat på någon mer iller som beter sig så och jag tänkte höra om någon har en iller mad lika dålig balans som dexter. kan det ha att göra med hans dövhet då balanssinnet sitter i örat!? Har tyvärr ingen bild, men ska försöka ta en och lägga upp här!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har ingen döviller, men vet ju att fler här inne har döva illrar. Hoppas någon av dem svarar. Annars låter väl den förklaringen till problem med balansen som helt logisk.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag är inte så insatt i det här med dövhet. Men som sagt balanssinnet kan ju påverkas när man får problem med hörseln. I alla fall som människa.
Vet tyvärr inte hur det är med illrar. Sen vet jag inte hur det är när illern är född döv.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tror Nettan kan berätta en hel del om det här. Hon har ju sin ena iller som fick problem med balansen på grund av örat.
*hojtar* Nettan, kom nu in är du gullig.
Audiatur et altera pars

här är jag !
Ja, Ior fick en kraftig öroninflammation som fick båda trumhinnorna att brista. Det gick snabbt upp till hjärnan. Till följd av det så har han synbortfall på ena ögat. Han hörde väldigt dåligt länge efteråt.
Det var på hans balans som vi märkte att något var rejält fel. Han kunde helt plötsligt inte gå rakt. Han drog kraftigt åt ena hållet och föll omkull mycket. Även efter att öroninflammationen var botad så hade han dålig balans länge. Han har än idag inte full balans, men han kompenserar det genom sin envishet.
Ior sitter inte fint så ofta. Innan öroninflammationen så kunde han rulla runt och sitta fint, men efter det så känns det fånigt att försöka få honom till att göra trix. Jag är glad att han lever och att han kan se och höra mig ändå.
Nu är det inte något fel på hans hörsel längre. Han hör direkt om jag ropar "Ior, kom kom smaka". Han stannar då upp för att lokalisera vartifrån rösten kom ifall jag är på "fel" sida om honom.
Jossan, har Dexter alltid varit döv eller är det till följd av en skada?

Jag har inte märkt att Lea haft dålig balans, men jag vet ju inte riktigt om hon är helt döv heller ;/

Tackar Nettan, för att du delar med dig. Tycker det här är en viktig sak att berätta.
Audiatur et altera pars

#7:Föddes han döv eller har han blivit döv efter sjukdom/olycka?
Audiatur et altera pars
Han är född döv, upptäckte det först när han var ca 4-5 månader. Kom på honom att inte reagera när jag tappade mina nycklar i golvet. Dom andra 2 Lina och Laban tittade upp, men inte Lilleman.
han är född döv. Ska lägga in en bild när han gör ett "sitta fint försök".
Sajtvärd på Iller.ifokus
enligt vad jag förstått så har inte just själva dövheten med balansen att göra, utan det är trumhinnan som påverkar balansen.

Men då kan man alltså kanske konstatera att de som blivit född döv och då är döv utan någon skada har inga problem med balansen. Medans de som har problem med balansen alltså har fel på trumhinnan. Detta fel kan komma sig av sjukdom eller skada. Intressant som sjutton det här. Och om ni tycker mina inlägg är kryptiska så är det för att jag liksom tänker högt och försöker förstå allting :-)
Audiatur et altera pars
men dexer måste vara född döv- hela hans teckning säger ju det! Sen att det finns vissa som påstår att han blivit döv efter en tid (ingen sjukdom/skada vad jag vet) är ju en annan sak.
Här kommer en bild på dexter. han står och håller balansen så gott det går.
Tyvärr blev skärpan väldigt dålig på dessa bilder!
Sajtvärd på Iller.ifokus

hej
jag har ett dövöra her hemma (men hon är söt). hon har inte problem med balans.hon kan klättra i gardinar och sittar fint om hon får godis.
många illrar med nedsatt hörsel verkar ha sämre ballans precis som hos oss människor som madde skrev.
Här är en länk som jag tror man kan ha nytta av som ägare till en döv iller. Jossan har redan läst den vet jag men någon annan kanske har nytta av den.
all dövhet är ju inte medfödd heller, det kan ju komma när de är valpar eller senare i livet också för den delen :)
Hmm, har inte tänkt så mkt på om albins balans e dålig, han e lite vinglig när han går ibland (men det kan ju oxo bero på tumörerna nu), men han brukar kunna sitta "fint" stadigt, inte så som dexter på bilderna :)
Ska försöka att ta ett foto på Lilleman när han sitter fint, men det kan dröja då jag just nu bor i lådor inför flytten den 1/1-07. Och jag kan inte låna min sons kamera förren vid nyår ändå, han använder den just nu, och jag vet inte riktig när han är klar. Och där är en annan som ska låna kameran innan jag kan få låna den, Ska sen också ha en ny dator, och jag måste ha in allt dit först innan jag kan lägga in fotoprogrammet igen, datorn får jag om ca 3 veckor. Så det blir inga nya foto tagna innan jul och nyår.
VAr kommer Dexter ifrån?? Lilleman är född hos Tommy Säfström av bruna föräldrar, pappan var en import från USA om jag är rätt underrättad. Tommy har inga namn på sina illrar, bara ett nr, och det är vad det står i Lillemans stamtavla.
Han kommer från lars o Dee och efter jag fick hem dexter har jag fått reda på att hans pappa var en DEW (med lite grått på svansen) som var döv.. Och hans mamma var brun tomte.
Sajtvärd på Iller.ifokus