Nu är det nog!
Gång på gång får jag läsa inlägg där jag får höra att jag är jävig, orättvis. Därför har jag beslutat att ta i med hårdhandskarna. Jag vill att iller.ifokus ska vara en trevlig sajt där alla kan känna att de trivs och slipper vara rädda för att bli påhoppade. Därför har jag förändrat skrivreglerna och vill även här ge er tänkvärda råd och tankar.
Man kommer inte alltid överens till 100% med alla människor. Det är en omöjlighet. Vi är alla individer med olika erfarenheter och åsikter. Detta är något som är viktigt att ta hänsyn till. Det du tycker är jättebra tycker någon är uselt och vice verca. Så är det, så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Så istället för att kämpa emot och dra upp konflikter, låt det passera. Ingen mår bättre av konflikter. Varken du eller andra berörda.
Detta med personliga påhopp och kränkningar. Ingen annan kan avgöra om något är en kränkning. Om du uppfattar något skrivet som en kränkning mot dig så är det så. Dock kan man hantera det på olika sätt. Det första är ju att brusa upp, bli arg och ledsen och bemöta på samma låga nivå. Det kommer ju då troligen att leda till att du skriver något som, i sin tur, sårar. Alltså, ingen bra lösning. Fundera över vad som gjorde att du reagerade. Tala gärna om sakligt att du blev ledsen och sårad, men utelämna det som klådan i fingrarna vill få dig att skriva; anklagelser och påhopp. Hjälper inte det, ja då fortsätter man via PM att försöka reda upp osämjan. Har du personliga problem med en annan medlem ska alla inte behöva drabbas av detta. Går det ändå inte att lösa, be om hjälp. Jag som Sajtvärd är här för att hjälpa i den mån jag kan.
Tänk på hur du skriver. Läs igenom din text minst en extra gång innan du skickar. Skulle du kunna missuppfatta innehållet om inlägget var skrivet till dig? Hur skulle du i så fall kunna formulera dig för att undvika risken att kränka någon annan. Använd gärna de gula gubbarna i dina texter för att förtydliga din undermening. Det är så lätt att missförstå skriven text då man inte kan se den andres mimik. För att ta ett exempel. Hur skulle du uppfatta dessa tre olika sätt att skriva meningen: Du är dum!
1, Du är dum!
2, Du är dum 
3, Du är dum 
Handen på hjärtat, visst är det ganska lätt att se skillnad på andemeningen bakom en mening om den skrivna texten får hjälp av en min?
Det sista rådet, och det som oxå är starkast just nu. Utgå ALLTID från att allt är skrivet med goda tankar. Om du klickar runt och förväntar dig påhopp så kommer du att uppfatta minsta lilla som en kränkning. Det mår varken du eller andra bra av.
Om någon kommer med, vad du tycker är, en falsk anklagelse ska du inte bemöta det med motanklagelser. Du själv vet vad som är rätt för dig. Är anklagelsen verkligen falsk då, finns det ingen anledning för dig att ta åt dig. Du vet ju själv sanningen.
Hörrni, hjälp mig att få ordning på det här forumet så att vi alla kan trivas. Jag kan vara en häxa och dra fram som en storm och rensar ur minsta lilla vrå. Men låt mig slippa det. God ton och glada tankar, så kan vi få upp stämningen här inne utan gnissel.
Långt blev det, men viktigt är det!
/Er värd på sajten
Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
En veldig grei sak som jeg forsøker å forholde meg til, er å skille mellom sak og person. Er dypt uenig om mye i forhold til flere av mine beste venner. Men det er aldri noe problem, så lenge man respekterer den andres meninger.
Er også veldig god venn med flere jeg har hatt saftige diskusjoner med. Har syntes at det vedkommende har gjort er helt bak mål. men vi har holdt diskusjonen til sak, og når vi har møttes for første gang i ettertid, har vi fort funnet tonen, og blitt gode venner.
Om alle mine venner hadde ment akkurat det samme som meg, hadde de kjedet meg
Dessuten hadde jeg aldri utvidet horisonten og lært noe nytt til stadighet 

Underbart om alla kunde hålla sig till reglerna och inte sitta och leta efter något de kan racka ner på. Goda råd i god ton ger så mycket bättre effekt än spydiga kommentarer och anklagelser. Många gånger far vissa fram med spikskor och trampar hejvilt på redan ledsna och förtvivlade personer
Vad vill man uppnå med detta? Skulle vara så underbart om illerägare i nöd eller rådlöshet faktiskt vågade ställa sina frågor här inne, men jag har ett flertal gånger fått höra att de inte vågar fråga, för de vet med sig att de skulle bli totalt nertrampade.
Så snälla…! Ni som tycker att ni besitter en så ofantligt stor kunskap…. ta av er spikskorna… tassa fram med varlighet. Dela med er av er kunskap, ge råd och stöd. Ingen blir hjälpt av spydiga elakheter eller anklagelser. Olika åsikter eller inte, man kommer långt med vänlighet och tolerans 
Med all välvilja.
Lillan
PS. Du gör ett fantastiskt jobb Åsa. Kämpa på
Som #2# skriver så hade det varit helt underbart om alla kunde hålla sig till reglerna här inne. Och kanske göra lite mera självkritik innan man svarar på inläggen. Där är många inlägg jag har läst och blivit så förbannad så att det har rykt ur öronen på mig, men istället för att svara dom så låter jag bli. Jag vet med mig själv att jag då skulle skriva grejer som inte är så bra för sämjan här inne, då är det bättre att låta bli att svara alls om man inta kan hålla god ton. Man kan ge råd och kunskap till andra utan att först behöva skälla ut någon för att dom gör si stället för så med sina djur. Så håll inne med spydigheter och glåpord det hjälper ingen, bara själper dom.
Jobba på Åsa, du har hitills gjort ett jätte bra jobb med saiten, det hoppas jag ska fortsätta länge än.
Christel med 8 busfrön.
Jättebra skrivit Faxlin!
Man får inte glömma att när vi skriver så tappar vi mer än halva konversationen. I text-sammanhang så försvinner:
- Ansiktsuttryck (kan till viss del ersättas av smileys)
- Röstläge/tonläge, är rösten skämtsam eller hård?
- Kroppsspråk, du ser inte hur den andre personen säger med sin kropp.
Att man tappar dessa 3 kommunikationssätten gör att man lätt kan missuppfatta en mening.
Framförallt, är du redan irriterad/ledsen/arg/osv så KOMMER du läsa in något helt annat i meningen du läser om det saknas smielys eller annat. Tänk på hur du mår och känner dig innan du svarar, du kanske överreagerar?
Är man arg när man läser ett svar så kan en sådan -->
så kan denna smileyn nästan uppfattas som på rent djävulskap (jag vet att jag reagerat så när jag vart irriterad o någon svarat med en sån smiley på något jag sagt) och jag tvivlar på att det var personens intention.
Vet inte hur många gånger jag sagt detta på bla ridsport.ifokus… Detta är ett återkommande problem bland många sajter, framförallt där det handlar om levande varelser.
Det var mina 5 kronor till diskussionen :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Bläää alla överreagerar mer eller mindre på den här sajten.. brukar lämna diskussionen då men lyckas få folk känna sig påhoppade för att jag inte tycker som en annan om diverse skitsaker eller att jag inte trodde något innan jag hade iller som en annan trodde, ska man bråka när man drar sig till minnes om sig själv och hur vida en sele eller leksak funkar till ens iller eller inte? Blir så trött på allt gnabb och utstuderande, ibland känns det som att en del folk lusläser ens komentarer för att hitta något att bråka om.. 

Ödmjukhet, eftertanke och att lära sig att skilja på sak och person är A och O för forum som de här. Inom alla intresseområden så uppstår meningsskiljaktigheter och alla kan bara inte tycka lika om allt.
Så fundera lite innan ni svarar i en tråd om inlägget verkligen ger något till diskussionen, om det kan uppfattas stötande osv. Har man bara negativa tankar om ett ämne/en fråga så strunta hellre att skriva något inlägg. Låt helt enkelt ämnet vara om det "ni" har att tillföra enbart inriktar sig på negativa aspekter.
Så himla synd att en sajtvärds inloggade tid till största del ska innebära tillsägelser och raderingar av inlägg. Den tiden tas ju då från att nya artiklar osv kan skapas.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
Åsa du gör ett kanon jobb, de har du alltid jort.

En guld pokal till Åsa …
Nej, jag væljer att inte svara vad jag tycker længre. Før då får jag førmodligen en varning..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#10 ?
Hej åsa!
Hur mår nemo,doris,stella?.Och du får pussa på dom från oss och vi ska försöka komma förbi innan vi flytta uppåt.
Mvh conny

#12: De mår bara bra. Ni vet att ni är välkomna när helst ni vill. Bara dyka upp.
Audiatur et altera pars

In vino veritas….. Skål på dig Åsa =o)

#14: Skål och kram till dig och familjen :-)
Audiatur et altera pars