Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 2515 ggr
Satmaran
0

Salsas egen tråd.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att min jäsande fastlagsbulle ska få sin egen tråd nu i väntans tider ;)

Salsa har ju gått igenom en skendräktighet och lade på sig ganska mycket. Nu verkar det som att omparningen har tagit som det ska. Hon har ökat hela hektot på en vecka!! 1255 gram väger tösen och det är minsann besvärligt för henne att röra sig.

Soffan och sängen går ju inte att komma upp i längre.  Tur att Matte är snäll och lyfter upp sin bulle, när hon krafsar på sängen ;) Inte lätt att vara så baktung!

Nu fäller hon på tassarna igen. Små tuttar spirar och det känns lite knöligt i magen.

Det verkar som att jag har missat någon lyckad parning i början, så jag kan inte med säkerhet säga när valparna ska komma. Men vi räknar tidigast den 6:e april och senast den 12:e. Det gäller alltså att ha koll på henne.

Satmaran
0

Hmmm… Nej det går inte att vända på sig!

Faxlin
0

naw, men tösen då. Hon ser ut som ett päron :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Satmaran
0

Närbild på goa bullen.

Faxlin
0

åhh, de är så underbara de där magarna.

Audiatur et altera pars

Satmaran
0

#2 Fniss! Jag brukar kalla dem glödlampor =))

Lilla gumman, hon vaggar sorgset omkring och saknar Maya som är upptagen med sina valpar och Salami som är på sexcharter ;)

Hoppas att Salami kommer hem imorgon, så hon får lite sällskap igen.

Faxlin
0

#5: Tufflan då, inte lätt att vara både tjock och ensam :-)
Men hoppas hon snart får sällskap igen.

Audiatur et altera pars

Musiken
0

Haha, fast hon ar ju fortfarande smalare an Lotta, min lilla fotboll :P Har fatt fragan om hon ar draktig hur manga ganger som helst, men da tycker jag att hon borde ha levererat dem vid det har laget med tanke pa att jag har haft henne sedan september :P

Aviendha
0

Men lilla rult-Salsa då. Kan inte vara lätt med en mage fylld av mini-nachos. Tur att matte hjälper upp i sängen! ;)

LiindaH
0

hehe vilken sötnos. Men vilken mageFörvånad.
Hoppas även jag att hon får sällskap snart..
Annars får hon ju njuta lite extra av ensamtiden med matte.

// Liinda

Satmaran
0

#7 Hi hi, vänta du bara…. hon har 11 dagar på sig att komma ikapp och gå om din Lotta ;)

Jag ska sätta en lite pall intill sängen idag, så hon slipper väcka mig när hon varit på lådan. Det är ju så mysigt med en varm kanelbulle i sängen =))

LinaN
0

Vilken tjockis hon blivit! Så rund var hon minsann inte när vi var o hälsade på! :D

tror det blev rätt iller på bild :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Satmaran
0

#11 Det var rätt bild och nej, hon hade inte börjat jäsa då ;)

Norrskenets
0

Lill tjockisen då=) Det kan inte va lätt att rulta omkring med den där kulan ;D Spännande att se hur många vappisar hon gömmer i sin mage=)

sotlynx
0

ÅÅÅhhhhh, vad söt hon är! Det blir säkert minst tjugo bebisar!

Satmaran
0

#13, 14 Oh my!!! Nej stackars flickan ska väl inte ha en hel armé??

Det är hennes första kull, så den får gärna vara i normalstorlek, snälla och inte alltför krävande ;) Hon har gott påbrå, så jag är inte alltför orolig, men en förstföderska är en förstföderska och jag står på tå!!!

Ingen vet varför en hona biter ihjäl sina ungar? Salsas mormor Ida, åt en halv valp en gång… men det var det enda!?

Detta sökte mig länge, men jag antar att den var besvärlig att få ut, (det var en kraftíg hane) Kanske det var nödvändigt för henne att agera som hon gjorde för att rädda livet på sig själv och de andra ungarna? Vem är jag att blanda mig i detta???

Jag finns där i den mån jag kan. Men att vara illerhona och föda valpar… det kan jag inte ;) De sköter allt bäst själv om man bara låter dem vara ifred. Jag sitter helst en bra bit ifrån och bara kastar ett getöga då och då.

Salsa blir inga problem :)

Norrskenets
0

#15 Inte en hel arme men hon kan säkert gömma 9-10valpar, Saga var ju rejält rund och fick 9valpar och det va ju hennes första kull så det skulle inte förvåna mig om det är en hel del vappisar i hennes mage;)

Ingen aning men det kan va det att valpen satt fast och då gjorde hon vad hon va tvungen till. Sen är det vell annat med förföderskor som inte alltid vet vad dom ska göra m.m.

Satmaran
0

Nu är Salami hemma igen, så Salsa är lycklig! Plötsligt fick hon ny energi och hoppade och poppade i sängen med sin älskade vän :)

Hittade dem ömt omslingrade imorse, så söta så.

Så var man tillbaka till normalläge igen, dvs. torka Salamikiss det första man gör på morgonen… men sen kravlar han upp och lägger sig på rygg i mitt knä, för att få morgongos medans jag äter frukost och då är pölarna genast förlåtna ;)

Satmaran
0

Idag har jag vägt Salsatösen igen, 1329 gram!!!!

Magen är spänd som en ballong, men hon har mycket energi och humöret är på topp med Salami att busa och gosa med.

Det kan vara ca en vecka kvar nu :)

Norrskenets
0

Så Spännande så jag nästan spricker!Skrattande

sarae
0

#18 holy shit.. har hon ett helt fotbollslag därinne månntro :P

LinaN
0

Spännande :)

Hoppas allt går bra nu. :)

Goseiller
0

Åh vad det ska bli spännande att se hur många pälsklingar hon har gömda i sin mage. Har jag tur med så är en av valparna min Skrattande Håller alla tummar jag kan för att allt ska gå bra.

Satmaran
0

#22 Vi får väl hoppas att hon har vett att klämma ut en liten prins till dig då ;) Du ska ju bara förbi den sista säkerhetsspärren, sen är allt klart =))

Goseiller
0

Japp, jag går här och samlar mod skall du veta Flört men när jag vill något riktigt mycket så brukar jag kunna genomföra det mesta.

Tack ännu en gång för att du är så förstående.

Satmaran
0

Ta en stadig Whisky i morgonkväll, så går det lättare =))

Då är det ju ändå fredag Cool

Goseiller
0

hahahaha, ush fy jag är inte alls glad för whisky, men en cider vore inte dumt. Är det ok då att ringa dig i morgon kväll?

Satmaran
0

Självklart!!

Klunka i dig en hel back om det behövs =))

Lovar inte att jag är nykter dock ;)

Goseiller
0

Hahaha då kanske vi är två onyktra som bubblar om iller Skrattande Hör av mig i morgon kväll då. Vilken tid passar bäst?

Satmaran
0

När du vill efter 18.00. Då är det bolibumpa och fridens ro i 2 timmar :)

Goseiller
0

Då hör jag av mig runt 18:30 Skrattande

Goseiller
0

Hur går det för lilla Salsa?

Norrskenets
0

LillanOskyldig… ja vill se salsamage ja*blink blink*

Goseiller
0

Jag vill med se Salsamage Flört

Satmaran
0

Okej Okej då :)

Äntligen har valparna i sin trångboddhet, bestämt sig för att försöka sig på lite kullerbyttor och diverse gymnastik =))

Maya har flyttat med sina valpar till valphagen och buren har bäddats om till Salsa. Hon har varit och inspekterat, men verkar inte vara riktigt redo för inspärrning. Slemproppen har inte gått, så det är nog ett par dagar kvar.

Vi får ge oss till tåls lite till.

Goseiller
0

OMG vad stor hon har blivit. Lilla hjärtat, det akn inte vara lätt att ta sig fram med den magen.

Pussar i massor från mig

Satmaran
0

Lilla rultan kan knappt hålla magen över marken ;)

Hon sover mest nu, vilar och gosar med matte.

Goseiller
0

Ja det är ju fullt förståeligt att hon vilar mycket nu. Åh avd mysigt med massa gos Kyss

bigcity
0

Nämen, vilken liten tjockis hon har blivit. Det kan inte va lätt att ta sig runt med den magen. Hon får vila och sig nu inför valparna som kommer och så kan du passa på att få en massa illergos Skrattande

Vi längtar massor tills vi får komma och hälsa på vår lilla illerflicka nästa vecka Skrattande

Norrskenets
0

Instämmer med Goseiller OMG! Vilken otroligt go mage! Jasså du har börjat känna rörelser nu? Sa ju att du inte behöver vara orolig=D

Goseiller
0

Åh vad jag med hade velat komma och hälsa på innan hämtning. Blir ju riktigt avis, så du får kela från mig med bigcity Flört

bigcity
0

#40 absolut det kan vi fixa Flört vilken är det du ska köpa så vi vet vilken vi ska kela med?

Goseiller
0

Jag skall köpa en av hanarna, men vet inte vilken. Men pussa och gosa gärna med alla från mig Skrattande

bigcity
0

#42 inga problem, det kommer nog att vara svårt att inte gosa med dem allihop. dom är ju så söta alla fyra! Skrattande

Goseiller
0

Ja dom är verkligen söta. Längtar något helt otroligt tills man får själv hålla och gosa med sin Silke

LinaN
0

Men jösses! har hon svalt en bowlingboll? ;)

söta lilla Salsa, håller tummarna för många friska och pipiga bebisar :D

Johan-
0

Vad spännade, vågar man fråga hur mycket hon väger nu? =)

Satmaran
0

Jag kan väl väga henne imorgon, så får vi se =))

Zandra---83
0

Är det säkert att hon inte har en hel armé som väntar på att komma ut? ;)

Goseiller
0

Ja man kan verkligen undra Skrattande

Satmaran
0

Jag valde att stänga in henne över natten, för säkerhets skull, men det är svårt för henne. Salsa har aldrig sovit ensam, hon är van vid att antingen ha mig, Salami eller Maya att kura ihop sig hos. Jag var uppe vid 3 tiden och såg att hon sov djupt. vaknade sen vid 5 och noterade att hon inte ätit eller druckit, så jag hämtade grädde till den lilla tösen. Efter den slurken och en stunds gos, fick hon upp aptiten :) Vatten flaska verkar dock inte så poppis. Jag vill ju helst att de ska dricka ur vattenflaskan, när de har valpar, med tanke på hur de skvätter. Vill ju inte att småttingarna ska kravla runt och bli blöta om små mulliga magar. Hoppas att hon vänjer sig snart.

Salsa har i alla fall bäddat fint, rafsat och krafsat i en evighet innan hon äntligen var nöjd :)  Nu sover hon så gott, men jag ska väga henne senare idag.

Satmaran
0

Vågen visade 1363 gram idag!

Satmaran
0

Massor med liv i magen idag. Det sparkas i alla fyra väderstrecken, så det blir ju minst 4 valpar i alla fall =))

Goseiller
0

Härligt Skrattande

Satmaran
0

Vi väntar och väntar, men ingenting händer.

Klumpetossan vaggar fram som en anka medans alla bebisarna rumlar runt i den sprängfyllda magen :) Hon får komma ut och vagga omkring under övervakning, då går hon bums till Salami och draperar sig över honom. Tycker väl att fadern ska närvara vid förlossningen, men hon får allt nöja sig med mattes sällskap.

Satmaran
0

Detta blir nog sista bilden på Salsa som flicka… Nästa gång är hon mamma =))

Johan-
0

Mysiga bilder:) Håller tummarna för att de kommer snart =)

Smurfina73
0

Håller alla tummar jag kan och ser fram emot bilder…Du är så duktig på att informera här så man känner sej nästan delaktig. hehe..

Håller med om att en arme`skulle vara lite mycket att hålla ordning på…men ett fotbollslag med energi tackar man inte direkt nej till..Ja eller hockey kanske….

Lycka till med allt och hoppas du finns på plats when it happens..=)

Norrskenets
0

Huu vilken go mage!=)

Du får lova att uppdatera mig hur det går när hon har satt igång att valpa, åker ju om några timmar och kommer inte ha tillgång till dator så ofta men jag ska hålla tummarna stenhårt och tussarna håller tassarna också att det ska gå bra=)

Satmaran
0

#57 Tack Smurfina!

Jag tycker att det är så underbart och då vill jag ju dela med mig av allt det fina :) Idag känns det verkligen som ett fotbollslag. Massa knölar som rullar runt, buffar och knuffas. Jag hoppas verkligen att de kommer idag!

#58 Jag skickar sms så klart, så att du kan hänga med ändå :)

Johan-
0

Vad spännande. Moster Cereza och jag håller alla tassar =)

Satmaran
0

Idag uppvisar Salsa ett smått stressat beteende. Hon vill inte vara i buren, skakar galler imellanåt. När hon får komma ut en stund, går hon genast till Salamis hörna, krafsar och drar i filten tills hon bäddat in de båda ordentligt :) När Salami tröttnat på hennes frenetiska bäddande och sticker, så kämpar hon sig upp med knölig mage i min säng och bäddar där. Draperierna runt sängen ska samlas in och stoppas in i påslakanet. Samma beteende som både sin mamma och mormor :) När hon ligger hos mig, så slickar hon och smågnager på mig, detta är något nytt. Tuttarna har blivit rödare och varenda liten knuta på magen syns tydligt. Hela magen bubblar och böljar helt synligt. Kommer de inatt måntro :) ?

Faxlin
0

Åhh, spännande värre. Att hon smågnanger kan vara början på värkar. Spännande natt nu då. Vågar du sova? ;-)

Audiatur et altera pars

Satmaran
0

Ha ha! Jag har sovit som en katt, med ett öga öppet de senaste nätterna =)) Jag vaknar av minsta lilla som inte riktigt stämmer..  Att jag inte hört henne på lådan eller att hon inte varit uppe och ätit. Mysko att man kan vara så inställd på sitt djur, så man vaknar av vad hon inte gör.

Jag har ju kombinerat vardagsrum/sovrum/kontor, Salsa är inne hos mig, så jag har fullständig koll på henne hela tiden.

Tänkte samma sak, att gnagandet nog är ett sätt att avreagera sig om det börjat spöka i kroppen. Maya var värre första gången. Hon som aldrig biter, satte tänderna i grabbens fot, så det knakade och blodet rann. 10 minuter senare kom den första valpen!

Jag sitter nog uppe och vakar länge, men jag har förberett mig och hyrt 2 filmer ;)

Faxlin
0

haha, ja men det är bra det. Låter som om de två filmerna kan komma till pass :-)
Håller tummarna för er.

Audiatur et altera pars

Satmaran
0

Tack Åsa!

Nu kom lite slempropp! Då kan det ju trots allt vara 2 dygn kvar!

Men det kan man ju inte förlita sig på heller ;)

Hon ligger helt utslagen i mitt knä nu, känner sig trygg hos matte ;)

Faxlin
0

Åhh,  jag kommer nog inte heller kunna sova i natt :-)
Mina har alltid fått valparna inom 12 timmar efter att slemproppen kommit.

Audiatur et altera pars

bigcity
0

Åh vad spännande, vi håller tummarna att allt kommer att gå bra för er Glad

PatrikF
0

Håller med, det är väldigt spännande! Sitter och kollar tråden hela tiden.

Stackars lilla Salsa, hon verkar inte ha det lätt.

Satmaran
0

Tog precis upp henne för att kolla läget och då fick hon 2 kraftiga värkar i tät följd! Jag gosade och lugnade en stund. Inga fler värkar för tillfället. Jag har bäddat ner henne igen. Det är nog inte så bekvämt för henne att föda i mitt knä ;)

Fotsätter hålla koll.

sotlynx
0

Ohh! Hoppas det blir många fina bebisar!!

[Dezederia]
0

Oj då vad jag har missat :O haha här va det fullrulle :) Hoppas allt går som det ska :D

Kram

Satmaran
0

01.45 kom den första valpen, efter duktigt kämpande. Jag trodde först att den var död, men Salsa slickade som besatt på den och till sist gav den till min stora förvåning ifrån sig små pip.

En kvart tidigare hade jag tagit upp henne för en koll, då gick vattnet på min tröja. Drog slutsatsen att hon ville ha sällskap, så hon fick föda i min säng, på ett badlakan. Jag klappade henne och pratade uppmuntrande till henne hela tiden. nr 2 och 3 kom nästan samtidigt. 2:an hade inte fått ut baken innan 3:ans huvud var ute.

Nu har jag masserat korsryggen på duktig mamma, som hade det lite tufft igen med nr 4. Salsa är fantastisk, hon fixar allt själv, ville tydligen bara ha mig som bisittare och påhejare. Hela lilla familjen är tillbaka i buren, som står intill min säng. Jag är med, men bara som observatör ;)

Satmaran
0

01.45 kom den första valpen, efter duktigt kämpande. Jag trodde först att den var död, men Salsa slickade som besatt på den och till sist gav den till min stora förvåning ifrån sig små pip.

En kvart tidigare hade jag tagit upp henne för en koll, då gick vattnet på min tröja. Drog slutsatsen att hon ville ha sällskap, så hon fick föda i min säng, på ett badlakan. Jag klappade henne och pratade uppmuntrande till henne hela tiden. nr 2 och 3 kom nästan samtidigt. 2:an hade inte fått ut baken innan 3:ans huvud var ute.

Nu har jag masserat korsryggen på duktig mamma, som hade det lite tufft igen med nr 4. Salsa är fantastisk, hon fixar allt själv, ville tydligen bara ha mig som bisittare och påhejare. Hela lilla familjen är tillbaka i buren, som står intill min säng. Jag är med, men bara som observatör ;)

ninica
0

grattis  till dom små lven …   läser o följer med spänning

PatrikF
0

Åååhhhh vad roligt! Klart tjejen ville ha stöd!

Johan-
0

Grattis i massor! Vad kul! =)

Hur märker man av värkarna?

Zandra---83
0

Grattis! Skrattande

Faxlin
0

#76: Värkarna märker man lätt när man väl ser dem förstår man vad det är.
Man ser liksom hur skinnet rör sig i vågor över illern. Strax nedanför framtassarna börjar det och liksom vidarebefodras neråt och så fortsätter det i små vågor liksom.
haha, förlåt, jag suger på att förklara så här i text. Men jag lovar att du kommer se på din tös när hon får värkar.

Audiatur et altera pars

Satmaran
0

#78 Bra förklarat ;) Sen kommer krystvärkarna och de är kraftigare. Då kröker hon rygg ordentligt, krampar ihop och spretar med bakbenen. Ett litet gny och en del grymt förekommer ;)

Du kan inte missa det, Johan =))

Faxlin
0

#79: haha, tack så mycket för det. Jag är verkligen så dålig på att beskriva saker när jag inte kan prata om dem och helst visa med händerna med :-)
Krystvärkarna där fick du till en bra beskrivning på också.

Audiatur et altera pars

Satmaran
0

#80 Ha ha, jag har det verkligen färskt i minnet idag :) I morgon har väl åldersdemensen satt in igen =))

Johan-
0

Toppen! Tack för bra förklaring!

När får vi se bilder på de små liven lillan?

Satmaran
0

Johan då! De har ju sin egen tråd nu ;)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.