Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 3980 ggr
MiniSku-
2009-04-08 02:57
0

??

Det är så roligt vad man får höra när man är ute och går med sin iller i bur eller koppel, det är förvånansvärt få människor som vet vad en iller är Obestämd Illrar är grymt underskattade! Hur som helst så får man höra olika teorier vad min Maya kan vara, jag har fått höra: konstig hund, bisonråtta, grävling, katt, råtta, igelkott och ekorre.

Tänkte höra lite för skojs skull, är det någon annan som fått höra någon rolig teori? Glad

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

[LiisaDagger]
2009-04-08 03:02
0

Någon slags tax, mink, råtta, "suger inte illrar blod?"

Några olika kommentarer som mina tjejer har fått :P

werner
2009-04-08 03:06
0

#1 men herregud, suger blod Skrikandes vilka nötter.

Fått frågan om de går att ha inomhus med människor utan att man blir ihjälbiten samtidigt som jag har misstake sovandes mot min hals.

Har även fått frågan om vilka grönsaker dessa gnagare helst vill ha.

Sen har man även fått den klassiska frågan, går dom att ha i koppel när man går med en iller i koppel.

Det är ju ungefär som att fråga en hästryttare på hästryggen "går dom att rida?"

MiniSku-
2009-04-08 03:07
0

Haha suger blod? Knas heller! Det är kul att höra faktist, man blir lite full i skratt när flk sitter mer rynkad panna och fånglor in i buren Tungan ute

MiniSku-
2009-04-08 03:10
0

#2 Haha gnagare är det många som tror att dom är… Störande, man lär sig ju inget om illrar i skolan, däremot lär man sig om mink och andra sånna liknande djur, borde man inte åtminstånde tro att illern är en mink/mård/vessla då?

werner
2009-04-08 03:14
0

#4 jo förhoppnings vis men det roliga är att äldre människor och barn oftast vet vad en iller är (sätt på barnprogram har jag ofta fått höra) medan deras föräldrar är helt borta och cyklar.

MiniSku-
2009-04-08 03:18
0

#5 Ja det har du rätt i. Det kom fram en pojke, säg att han va i kanske 8a års åldern och frågade "har du en iller?" när jag stog med Maya i bur, dum fråga, ja, men han visste fortfarande vad det vad förnågot. Jag blev väldigt förvånad =P

werner
2009-04-08 03:21
0

#6 hänt mig med tappade hakan när en liten tjej kom fram och frågade om hon fick klappa min iller när det gått förbi en kvinna i 40 års åldern som tyckte det var sanitär ohälsa att få vistas på byn med marsvin i koppel.

MiniSku-
2009-04-08 03:25
0

#7 Haha marsvin alltså? Jag blir riktigt förbannad när folk verkligen säger rakt ut att mitt djur är äckligt, vissa gör de, dom försöker vara diskreta men det är så genomskinligt. Liksom att rynka på näsan och säga "är det verkligen lagligt att ha sånna där eeeeehhhhrm, djur?".

werner
2009-04-08 03:30
0

#8 Jo var på centralen i sthlm och sambon gick före mig med illrarna i transport bur och två brat tjejer som röker verkligen skriker "GU vad äckligt det är råttor" och har även hört att "men usch dom luktar illa och bajsar överallt även på varann" och när man frågar om de träffat en iller förut säger dom nej.. då funderar jag på om jag ska utala mig om att folk som inte ens vet kanske skulle hålla käften med "jag-vet-allt" attityden..

[Nininosen]
2009-04-08 10:05
0

- Åh villken liten hund.

- Nä va söt katt.

-Åh en härmelin är inte dom förbjudna??

Jag måste bara berätta om igår, då hade jag inte läst tråden än. Jag var ute med Nanna och då kommer en tant förbi stapplandes.

URSH URSH! gapar hon, det luktar så illa!!

Jag med mitt temperament kunnde inte hålla mig utan sjönk ner på hennes nivå och gormade dubbelt så högt.

ÅH-FAN!! Stäng munnen de hjälper…

Tantens ögon pluppade nästan ut. Sen skyndade hon iväg.

Kände mig lite barnslig men jag kunnde inte hjälpa det haha.

Norrskenets
2009-04-08 10:44
0

#10 HAHA! Det har jag också varit med om.

Gick och pratade i telefon och Rasmus lekte i snön. Sen gick det förbi en tant som bara kollade på honom hela tiden och sa USCH USCH!

Brusade även jag upp och skrek efter henne: "Om du inte har nått bra att säga så kan du hålla igen käften!"

Tanten pinnade iväg i full fartOskyldig

Sen har personer frågat om det går att gosa med "en sån" som man kan med hundar och katter..dom ställer jämnt frågan medans man har dem i famnen halvt trötta/gosiga.

Ja säger man såklart och får till att en av tussarna pussar en och mina pussar glatt tillbaka.

Sen är det inte så lätt alla gånger att försöka övertyga gamlingarna att det inte är en gnagare, fast man visar och förklarar att gnagare har inte huggtänder..

Faxlin
2009-04-08 10:54
0

haha, ja mycket knasigt har man fått höra. Allt ni tar upp och mer därtill faktiskt.

Men det finns de som är riktigt bra med. Många positiva reaktioner som man glömmer att ta med i sådana här trådar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bogey
2009-04-08 11:00
0

Kul kommentarer.

Jag vet inte om folk här i Falun är extra upplysta eller bara försiktiga men Bogey har bara blivit kallad råtta 1 gång och så 2 gånger har folk frågat om det var lagligt att ha "såna där". I de fallen trodde de att Bogey var en mink, så de var i rätt djurfamilj i.a.f  :-)

Annars är det kommentarer som:

- Titta en iller!

- Är det en iller du har där?

- Nämen! Vad är det för ett litet djur du har där?  (ibland med tillägget) Är det en iller?

- Nej va söt! Vad är det för nått?

Varje gång de undrar vad Bogey är för något brukar jag säga "Ja, gissa" och förvånansvärt många säger iller men annars är de så försiktiga och säger att de inte riktigt vet.

Senast igår kväll mötte jag och Bogey en kille i 20år ålder som utbrast Vilken frän liten en!

Jag försökte få honom att gissa på vad Bogey är för djur men han drog på det så jag sa att det är en iller. När Bogey nosade på honom så klappade killen Bogey och sa än en gång att Bogey var frän, sa hejdå och gick lite småskrattande iväg. Kul med possitiva människor. :-)

Så Bogey och jag har mest mött nyfikna och mestadels possitiva människor, även om några varit lite avvaktande.

Några få hundägare har i.o.f.s. varit lite smårädda för att den farliga illern ska skada eller döda hunden. Löjligt säger jag! 10-20kg hund (eller ännu mer) mot 1,5kg iller, men men.

Zandra---83
2009-04-08 11:08
0

De grannar jag har här har oftast vetat att det är en iller och nu när jag inte varit ute med Birdie på ett tag så kommer dom och frågar vart hon är (Birdie vill helst bara vara ute när det är soligt vårväder). Så mina grannar är positiva till att jag har henne och tycker det är spännande med en iller, vissa grannar har haft egna för x år sen.

Faxlin
2009-04-08 11:10
0

Det sämsta är när folk frågar om självklara saker. Som när man håller i dem och gosar och de frågar om man kan gosa med dem som med en hund eller katt. När man går med dem i koppel och de frågar om man kan vara ute och gå med dem. När man har sina barn gående med en varsin iller och de frågar om man kan ha dem ihop med barn.

Funderingarna är stora sådana gånger på hur folk tänker, om de tänker.

Sedan något som irriterar mig, det är föräldrar som inte vet vad det är men ändå svarar sina barn på vad det är för djur. När barnet frågar mamma/pappa vad det är för djur jag håller i så svarar mamma/pappa stensäkert och snabbt:
marsvin, hamster, kanin, hund, råtta, apa osv.

Även som förälder måste man kunna erkänna när man inte kan för sina barn. Nej tacka vet jag de som säger: Fråga tanten så får du höra när de själva inte vet.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Manfred2
2009-04-08 11:39
0

Pälsål, tax, råtta, kloakråtta, mink, utter, svensk tvättbjörn m.m.

-Mamma titta! en liten katt
-Nej, det är en missbildad katt hjärtat kom så går vi.

Inte för att jag är fördomsfull eller nazist,rasist osv men jag bor i ett väldigt invandrar tätt bostadsområde och vad jag har förstått har dom flesta aldrig sätt en iller eller vet att ett sånt djur exisiterar (de hör man ju på alla frågor dom ställer) så här får man alltid roliga komentarer :)

sotlynx
2009-04-08 13:30
0

JAg tycker fortfarande att :

-" OOhh, titta vilka små söta chinchillor, Kalle" ( breeed skånska!)

och

-" Åhh, titta en sån där leguan"

är riktigt bra. Båda damerna var glada och den senare ville gärna hälsa, ivrigt påpekande att hon tappat ordet för iller och sa leguan bara för att säga något alls.

På en liten illerträff nyligen i en park kom en väldigt snygg och fiin tjej fram till oss och kläckte ur sig:

-" Ursäkta, men jag har en rottweiler här bredvid, och hon har väldigt svårt att koncentrera sig nu, så ni kanske kan flytta er."

Hade jag inte varit i nytt sällskap hade jag varit otrevlig. Tänkte säga: Hörru jag ser din rottis och jag har väldigt svårt att koncentrera mig när jag ser små hundar, så ni kanske ska gå..

Förstår inte varför andra alltid ska gå undan när det är hundägarna som har problem med sina hundar. ORÄTTVIST!

Så alla tillplattade illerägare, SÄG TILL PÅ SKARPEN! Det tänker jag alltid göra hädanefter. Så det så.Flört

LinaN
2009-04-08 13:47
0

*fnissar så jag får kramp i magen* de här historierna ur livet är ju helt galna! folk är rätt korkade ^^

det är som när jag berätta igår för en tjej i stallet att nu hade kopplena och selarna kommit till tjejerna… "åh, så dom kan ha koppel?" sa en litet förvirrad väninna… jag kunde inte låta bli att flina, men ändå ^^ hon är mest förvirrad i allmänhet men det är ju folk som kommit fram och frågat mig när jag vart ute med katten

"vad är det för en dvärghund? han är så fin i pälsen" och det är norsk skogis jag har…. *sucka*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HannaM
2009-04-08 14:06
0

Den trevligaste överraskningen jag fått av folk som träffat mina illrar (och det är många då jag åker rätt mycket tåg) var senast jag åkte ner til skara . En kille på kanske tio elva någonting som kom fram och beundrade illrarna och ställde så mycket vettiga frågor. Han undrade vad dom åt och om dom kunde simma och hur man hade dom, vad dom tyckte om och så vidare, han ställde fler frågor än en del vuxna människor gör innan dom skaffar iller  och de bästa var att han verkligen lyssnade och var intresserad av svaren och förstod vad jag sa för han ställde följdfrågor. Dessutom tyckte Elliott om honom och han är väl inte jätteförtjust i barn i vanliga fall eftersom han inte direkt är van vid dom men den här killen gillade han, la sig och somnade i hans famn.

Zandra---83
2009-04-08 16:12
0

#19 Vilken gullig historia. :)

werner
2009-04-08 16:44
0

#19 sånt har hänt mig med då blir man glad :)

HannaM
2009-04-08 19:11
0

#21 det är då man anar att det finns hopp för dagens ungdom=p

Jorma
2009-04-08 20:25
0

Själv har man itne fått höra så ycket otkigheter här tycks de flesta veta vad en iller är.

en gång har jag fått höra en mor säga till sin son att det var en katt jag hade…

Zedd har mest blivit beundrad  när vi har varit ute o gått. En dag när jag kom hem från jobbet så var det en som frågade var jag hade illern… hade inte sett personen i fråga han hade väll suttit i fönstret hemma o sett mig ute och gå med zedd.

tokage
2009-04-08 21:09
0

Jag kommer nog aldrig glömma den gången jag var ute med honom och en man går bredvid hans son som cycklar, runt 8 år eller så, så säger han: "Pappa pappa! Kolla en hund!" och pappan svarar "Haha! Tror du att det är en hund? Man ser ju att det är en råtta!"

MiniSku-
2009-04-08 21:37
0

Haha mycke konstigheter får man höra. Jag har hur som helst ledsnat och nu skrivit på min bur "Iller ditt pucko", kan kanske va lite hårt men jag har ledsnat på översittar folk som tror att dom är bättre än vad man själv är säger "titta en bisonråtta", då är man inte så smart som man tror.. =)

werner
2009-04-08 22:41
0

Jag ska nog ha en liten skylt att visa upp när folk skriker diverse saker ^^

Tzatu
2009-04-09 02:05
0

Ett par gånger har det hänt att folk sprungit efter mig när jag vart ute och gått för att de sett mig från sin lägenhet. En tjej hade aldrig sett en iller innan och sprang ut för hon tyckte den var väldigt söt och undrade vad det var. En annan tjej hade haft iller för länge sen och sprang ut för att hälsa på mina. Tequila sprang glatt fram och bet henne på benet.

Tzatu
2009-04-09 02:05
0

Ett par gånger har det hänt att folk sprungit efter mig när jag vart ute och gått för att de sett mig från sin lägenhet. En tjej hade aldrig sett en iller innan och sprang ut för hon tyckte den var väldigt söt och undrade vad det var. En annan tjej hade haft iller för länge sen och sprang ut för att hälsa på mina. Tequila sprang glatt fram och bet henne på benet.