ANF fråga
Var på arkenzoo idag då dom firade 1-års jubileum i Skellefteå.
Där var även några foderförsäljare på plats, varav en som sålde bland annat ANF foder, dock hade han bara till till katt och hund, men sade att han har sålt ANF kattfoder till en del illerägare då det är billigare och nästan samma innehåll som illerfodret.
Så jag undrar om det är som han säger eller om det är goja han snackar, samt om det är någon som testas deras kattfoder till sina illrar och hur det har gått?
Tror att det är mest goja, har själv ANF illerfoder emellanåt, och vad jag kan få fram så har ANF illerfoderinner mer av både fett och proteiner än vad till katt eller hund har.
Detta är vad som finns i kattungefodret:
Analys:
Protein: 34%
Fett 22%
Aska: 7%
Fiber: 3%
Vatten: 10%
Kalcium: 1,1%
Fosfor: 0,85%
Magnesium: 0,08%
**Fodertillsatser:
**A-vitamin 18.200 IE/kg
D3-vitamin 1.530 IE/kg
E-vitamin 80 IE/kg
Koppar: 8 mg/kg (kommaraminosyrakelat)
Selen 0,3 mg/kg (natriumselenit)
Taurin 0,10%
Detta är för hundvalpar:
Analys:
Protein 28 %
Fett 18 %
Aska 7 %
Fiber 3,50 %
Vatten 10 %
Kalcium (Ca) 1,2 %
Fosfor (P) 1,0 %
**Fodertillsatser:
**A-vitamin 20 000 IE/kg
D3-vitamin 2 000 IE/kg
E-vitamin 100 IE/kg
C-vitamin 75 mg/kg
Koppar (kopparsulfat) 14 mg/kg
Hittade inga uppgifter om ANF illerfoder och vad det innehåller.
Ett foder jag kan rekomendera även om det är till katter är ORIJEN, här är innehållsförteckningen på för ORIJENS foder. Orijen är ett av dom 2-3 foder jag använder nu i min illerblandning, förutom denna har jag Hills Kitten och Royal Canin kitten. När jag får tag på det fodret som Amhs illertorg säljer, kommer just nu inte på vad det heter, men det kommer garanterat när jag skrivit inlägget hahahaha. ORIJEN innehåller inga som helst spannmål, ris eller majs.
GARANTERAD ANALYS FÖR ORIJEN
Protein 40.0 %
Fett 20.0 %
Kolhydrater 16.0 %
Vatten 10.0 %
Aska 7.9%
Fiber 2.5 %
Kalcium 1.6 %
Fosfor 1.4 %
Omega-6 3.0 %
Omega-3 1.0 %
Glukosamin 500 mg/kg
Kondroitin 150 mg/kg
Mikroorganismer 40,000,000 cfu/kg
Innehåll och fördelning av kalorier:
4550 kcal/kg (523 kcal per 250ml) varav 40 % kommer från protein, 20 % kommer från frukt och grönsaker och 40 % från fett. Näringsgaranti: ORIJEN PUPPY är sammansatt för att möta näringsbehov fastställda av AAFCO Dog Food Nutrient Profiles. INGREDIENSER:
Kycklingkött, kycklingmjöl (låg asknivå), kalkonmjöl, ångkokt potatis, färskfångad vit djupfisk, kycklingfett, hela ägg, laxmjöl, olja från lax och ansjovis, tapioka, kycklingbrosk, solrosolja, linfrö, Atlanttång, ångade morötter, spenat, ärtor och tomater, alfalfa, äppelfiber, psylliumfrö, rosmarinextrakt, cikoria, kardborre och läkemalva, jästextrakt, glukosamin HCl, tranbär, svarta vinbär, nypon, brännässla, ringblomma, L-carnitin, fänkålsfrö, kamomill, Mariatistel, våtarv, sommarkyndel, kondroitin
**Vitaminer:
**blandade tokoferoler 460 IE (E-vitaminkälla), vitamin A 36K IE, vitamin D3 2,4K IE, niacin 250mg, riboflavin 56mg, tiamin 65mg, vitamin K 2,5mg, vitamin B12 0,466mg, folsyra 3,4mg, biotin 0,7mg, pyrodoxin 38mg (Vitamin B6), choline 36mg, askorbinsyra 70mg
Spårämnen:
järn 235mg, zink 200mg, selen 0,4mg, magnesium 24mg, koppar 25mg
**Konserveringsmedel:
**Askorbinsyra och vitamin E
ÖRTER:
Läkemalva
(Althea officinalis) 650 mg/kg
Cikoria (Cichorium intybus) 600 mg/kg
Brännässla (Urtica dioica) 400 mg/kg
Kardborre (Arctium lappa) 350 mg/kg
Fänkålsfrö (Foeniculum vulgare) 300 mg/kg
Ringblomma
(Calendula officinalis) 300 mg/kg
Kamomill
(Matricaria recutia L.) 300 mg/kg
Mariatistel (Silybum marianum) 00 mg/kg
Sommarkyndel
(Satureja hortensis) 150 mg/kg
Våtarv (Stellaria media) 150 mg/kg
Annars anses ju ANF-illerfoder vara ett av de bättre illerfodren. I.a.f. har jag fått det intrycket här på iller iFokus.
Just därför köpte jag en sån förp. för det var det enda "kvalitetsfodret" som jag kunde hitta lokalt och inte behövde beställa över nätet.
Tyvärr har jag inte analysen av fodret kvar, eller kan inte hitta den i.a.f., för det var en liten folder sok var klistrad på förp. som jag tog loss och läste.
Hittade en sammanställning av lite foder.
Dock finns inte alla foder i sammanställningen på den svenska marknaden, men ANF är med och frågan gällde ANF så…
Tack för svaren.
Såg på tabellen att det var ju exempelvis rött på fiberdelen på anf kitten maten.
Får nog acceptera mitt öde och fortsätta beställa illermat via nätet, men har då mat för ett halvår hemma nu så det är då ingen fara.
Brukar köpa orijen här i stan dock, men det kom bara hit pga att en tidigare Skelleftebo med illrar övertalade en djuraffär att ta in det.
Men du! Om man tjatar tar dom ofta hem vad man vill ha! Jag blandar ANF iller med Totally Ferret och det tycker Irma är jättebra!
Och förresten? Är jag helblind, eller saknar Orien Taurin?

Nej du är inte blind. Om Proteinet är av riktigt kött och det är tillsatt efter sista bränning, så behöver man inte tillsätta taurin. Taurin finns bara i rent kött dvs. muskler, rent kött! Var mera vaksam mot foder som inte kan redovisa var proteiet kommer ifrån och då stoltserar med taurin som en tillsats! Orijen är ett utmärkt basfoder men så klart mår alla illrar som vill gnaga på kycklingvingar bra av detta också. Här kör vi på både och =))

orijen innehåller taurin. det står längst upp till höger på baksidan av påsen (har jag för mej att det är…)
#5+6
Aha, där ser man. Satmaran: Du lär mig något nytt varje dag! 

#0: Att de säger att kattmaten är lika bra som illermaten är skitsnack. Och du kan få in zooaffär att ta hem illermaten med. Om inte annat tar du kontakt med ANF och berättar vilken zooaffär du handlar på och säger att du vill ha illermaten. Då brukar de fixa så att man får sin mat dit. Då slipper man frakten på det också. De skickar det bara med de vanliga leveranserna de har till affären liksom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Var i Skåne köper jag Orijen? … och ska jag välja katt eller hundvalp?
# 10 De flesta djuraffärer har Orijen och du ska välja katt.
Sara
Topp! Tack!
Kört runt till tre olika butiker idag varav en jättestor ( zoogiganten) i Lund- Burlöv. Ingen visste något om Orijen. 12 mil i onödan…

men orijen går väl att beställa från internet? jag själv har inte koll på vilka sidor, men jag vet andra som beställer det…. så det bord evara någon här som kan svara på det….
# 13 Vad konstigt! Här nere finns det i nästan varje djurbutik.
Sara
Hittade till slut att endast 8 butiker finns i hela Malmö Lund regionen, och bara att par av dessa har varianten för katt. Uppåt i landet finns hur många återförsäljare som helst. Det finns en hel del dansk kattmat här… Undrar varför..