Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 414 ggr
Saga85
0

Illrar och rök

Hur känsliga är våra illrar för olika slags rök/os? Min papegojvän berättade att fåglar i värsta fall kan dö om man steker (bränner?) mat i något slags material (kommer inte ihåg vad för slags pannor/kastruller det gällde). Hur står det till med våra vänner illrarna?

Och hur är det med att tända rökelser? Hittade några gamla strån i rummet, men är fundersam på hur bra det är för lilla Maja.

Goseiller
0

Detta skulle jag med vilja veta. Är illrar känsliga mot rökelser?

Gasoline
0

Jag tycker inte att man ska utsätta sinna djur i huvudtaget för någon slags rök. Ibland är det dock oundvikligt, men man bör nog skippa det i största möjliga mån.

Då de flesta djur (och jag antar att illrar ingår till denna kategori) är känsliga mot starka dofter tror jag inte rökelser är att rekomendera, tror dock inte att de där av dom.

Detta är ingen fakta, utan ett antagande och lite logik ;) Men skulle oxå vilja veta hur det är igentligen.

Goseiller
0

Jag vet att mina råttor är ganska så känsliga för rökelser så där för har jag dom i ett annat rum när jag har tända rökelser, men annars kör jag mest med aromalampa här hemma om man vill ha en lite mindre skarp mysig doft i hemmet.