Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 158 ggr
UlrikaG
0

Elddopet är avklarat!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp, för en liten stund sedan rensade jag alla illrars öron, dvs även Heros, och jag gjorde det själv :)

Och utan handskar!

Ingen stor sak tänker ni förstås, men från att ev få permanenta nervskador efter hans hugg, så är det ganska bra gjort :)

Alla vet ju att det inte är jättepopulärt hos illrarna att bi petade i öronen….

Men nu är det gjort, och då går det säkert bra andra gånger också :)

Dessutom ville även han ha furutone efteråt idag! Han har nog tänkt över det hela och sagt till sig sjäv att om de andra smaskar i sig det, så varför itne jag?

Tesan
0

Så bra att du fick till det med öronpillandet, ibland kan det bli riktigt jobbit!

Oftast så brukar jag göra det när dom sover, men man får ju vara lite försiktig o direkt när dom e på g att vakna så slutar ja tills dom somnat igen!

Klorna klipper jag alltid när dom sover, fast jag kanske inte ska säga för mycke för på Roland har jag inte gjort det ännu, har ju bara haft honom en vecka!

emoflickan
0

för mig går det oftast smärtfritt med både öronrengöring och kloklippning, ibland får Joel hjälpa till med Tjabos öron men Frodo var jätteduktig :) Klorna klipper jag när jag lagt en skvätt vetegroddsolja på maggen ;) snabbt och effektivt!

Guteillern
0

#0 Att rensa öron kan vara en väldigt stor sak, speciellt om pälsen hugger efter en hela tiden. Tycker du gjort det bra, kommer säkert att bli lite lättare vartefter! :-)

/Ammi

[tiiia]
0

#0 här hemma är det jätte svårt att städa öronen på Dior, så jag passar på när han sover, likadant med kloklippningen. :) så jag är djupt imponerad av din insatts :)

UlrikaG
0

Tackar, vad snälla ni är!

Kloklippningen på mina tre "vanliga" är inga problem, lite furutone på magen så är det klart. Klorna bak på Hero är inte så svårt heller, dock är jag något skeptisk till första gången de skall klippas fram och han är vaken!!

Jag har hittills gjort det när han sovit som en stock, änna passat på :)

ferretgirl
0

Då klarar du mer än jag gör illerpilleri, jag får inte ens röra Jazz (Heros bror ju) öron vare sig med eller utan godis efteråt. Samma gäller Heros systrar, har testat, men dom biter direkt när jag rör deras öron, och ingen av dom tycker om att bli hållen i nackskinnet. Så det blir att göra samma med Jazz som med Aslan, får åka till veterinären ca var 3:e mån och söva och få rensat öronen och samtidigt kollat och ev rensat tänder för tandsten. Mixar kan ha skräck för att bli tagna i nacken, så jag håller inte på. Det får hellre kosta mig några 100-lappar att få det gjort av veterinären. Klor går jätte bra, då har jag dom på rygg med vetegroddolja eller ferretone på magen. Då har dom fullt upp med att slicka sig rena på godis, och då hinner jag klippa deras klor. Men öronen, nej tack säger dom.

UlrikaG
0

åh, är det såpass alltså?

jag vet ju att ni sade att om jag tar honom i nacken blir han galen, och det märkte vi med en gång att det stämde :))

men nu när jag jobbat med honom och dominerat honom ett par gånger väldigt kraftigt använder jag alltid ett tag om nacken på honom, och nu har han lärt sig att det inte är så farligt :)

jag upplever att det är mer effektivt än att lägga honom på rygg

hur mycket betalar ni för att rengöra tandsten?

för det är något som jag inte vet om jag vågar mig på än, men jag måste testa iaf :)

jag är envis som synden hehe :)

Faxlin
0

Vilket underbart jobb du gjort med honom. Bra jobbat säger jag bara. Och som andra har sagt, det där med att rengöra öron är inte alltid en enkel sak. Allt hänger på individen. Du ska vara stolt tycker jag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

smurfb
0

#6, varken du eller din veterinär verkar ju helt kloka i huvudet. Att söva iller (eller människor för den delen) är inget man gör i onödan. Det är ju bara hålla illern illern och göra rent öronen, i värsta fall ta hjälp av en person till. Om det är så att han hugger när du släpper honom, låt han sitta i buren ett tag efter?

Och sen måste jag ifrågasätta vad du har för veterinär egentligen som går med på detta? Helt omdömeslöst.

UlrikaG
0

#9, jag skulle vara tacksam om du kunde hålla en annan ton i min tråd då jag inte vill att den skall urarta

med en mix är det inte att "bara" hålla fast illern, har du någonsin fått erfarenhet ev att handskas med en mix?

de kräver ett annat handlag än "vanliga" tamillrar då de är mer nervösa och rädda, det tar tid innan de känner trygghet dessutom är deras tänder vassare

självklart skall man inte söva djur mer än nödvändigt, men att välja mellan att söva och ge dem fina tänder och att inte söva och låta tandstenen ta över, så väljer jag hellre att söva dem någon gång

smurfb
0

Jag har en mix som ligger och sover i hallen… att en fullvuxen människa inte skulle kunna hantera en mix tänker jag nog inte ens kommentera.

Jag tycker fortfarande det är totalt omdömeslöst av både personen i fråga och veterinären. Och tandsten behöver inte rensas var tredje månad. Rensar du din egen tandsten var tredje månad?

UlrikaG
0

Då vill jag bara gratulera att du har så bra hand om ditt djur att du kan göra allt med det, och att temperamentet är så bra, dock är inte alla likadana.

Och som jag sade, använd en trevlig ton tack, du tjänar inget på att vara otrevlig.

Min mix är inte alls lika lätthanterlig, och jag har gjort ett bra jobb med honom, vilket även ferretgirl gjorde innan, då det var hon som uppfostrade honom och hans syskon.

Vad det gäller tandstenen tar jag den när jag ser att de har, vilket jag inte kollar på varje dag.

Vi har alla olika sätt att hantera våra djur på och det finns ingen som har rätt elelr fel vad det gäller tidpunkter att ta tandsten.

mår mina bra av att få rent tänderna var tredje månad fortsätter jag det, väljer du att göra det färre gånger och dina mår bra av det, skall du fortsätta med det.

jag läger mig inte i hur du sköter dina djur, lägg dig inte i hur jag sköter mina, tack.

du har nu fått fram vad du anser vara omdömeslöst, kan du släppa det nu?

Faxlin
0

Att säga att alla mixar är lika är nog också svårt. Har varit med om mixar som varit bara lite vassare och de som är riktigt, riktigt vassa. Så det kan nog skilja sig där liksom det gör på de vanliga illrarna.
Att söva små djur är dock något man gör så lite som möjligt. Det kan gå åt fanders och man kan mista sin iller. Nu har jag för mig att det är en illervan vett som de har där nere. Och då får man nog lita på att han vet vad han gör.

Audiatur et altera pars

smurfb
0

Intressant att du prioriterar dig själv framför dina illrars hälsa…

UlrikaG
0

#14, förstår att du bara är ute efter att skapa bråk, men släpp det nu.

du tjänar inget på att hålla den tonen du gör och du känner inte mig, jag känner inte dig.

jag skulle inte sitta här och döma dig och påstå att ditt väl och ve går före dina illrar när ajg inte känner dig, inte vet hur du hanskas med dem eller på annat sätt har en reell bild av vem du är

så sluta nu, du vet inget om mig, jag vet inget om dig.

Faxlin
0

#14: Menar du mig?

Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

Jag håller helt med smurfb's åsikter och känner samma upprördhet. Man måste väl herregud få reagera och visa det?

Givetvis är illrar olika, men jag ifrågasätter starkt att söva en iller för att rensa öronen.

UlrikaG
0

#17, vad det gäller åsikterna respekterar jag dem, dock itne tonen som används

det finns flera sätt att få fram en åsikt och den bästa är inte att kalla någon dum i huvudet.

inte heller att dra förhastade slutsatser huruvida någon åsidosätter djurens väl baserade på en tråd.

jag tycker inte heller att man skall söva djuren för ofta, man vet inte vad som kan hända, men om jag måste välja och jag inte klarar att göra det själv, väljer jag hellre alternativet att söva dem än att låta deras munhygien gå förlorad och se dem tappa tänderna.

vi alla gör val utefter vad vi anser vara bäst för våra djur, och ferretgirl och hennes veterinär vet nog vad de gör, det är inget någon av oss kan lägga oss i.

vi kan ha våra åsikter, men vi har också skyldigheten att respektera andras val

Robinsnel
0

Ingen har blivit kallad dum i huvet. Omdömeslöshet är en annan sak. Det är viktigt att reagera på saker man tycker blir fel. Försök ta till er kritiken istället. Man måste ju kunna rensa öronen på annat sätt än att söva illern.

UlrikaG
0

"varken du eller din veterniär verkar kloka i huvudet"

det tolkar jag som "dum", viket jag säkert inte är ensam om, dock om du har något bra tips kan du väl dela med dig istället?

har du ett bra tips är jag mer än intresserad

vi är erfarna illerägare, vi har provat det mesta, vi gör inte något med djuren för bekvämlighets skull

som jag sade i mitt tidigare inlägg, det var inte åsikten utan framförandet jag reagerade på och jag vill inte att mina trådar skall urarta

därför ber jag alla som skriver här att formulera sig på ett sådant sätt där åsikterna går fram men ingen behöver känna sig kränkt

Robinsnel
0

jag har bara svårt att tänka mig att det inte går att lära honom att det är ok med nackskinnet, eller iaf få honom still med något grepp. kanske mot golvet, med fingrar bakom och framför frambenen. det har jag använt med tuva (misshandlad som valp, ruskad i nackskinnet-näsblod). Detta grepp gör att de inte kan röra sig iaf. Kanske går det med detta grepp om man är två..?

sedan belöning osv givetvis…

UlrikaG
0

nacken fungerarde nu när jag tog öronen på honom och det fungerar även med de andra när det gäller tänder och öron, dock vet jag inte vad det gäller hero

han är jättestark och det är svårt att hålla honom så still som man bör för att inte ta tandköttet istället, han vänder och vrider sig och hugger efter en så fort  han kommer åt

något annat grepp för att ta tandsten vet jag inte, det känns svårt att hålla honom mot marken, öppna munnen och sedan skrapa

lägger jag honom på rygg hugger han, och det vet jag då han har gett mig fina ärr på näsan efter det :)

men jag är envis som synden, så jag kommer helt klart testa allt innan som jag kan komma på :)

Robinsnel
0

skrapar du tandsten själv? det var en ny grej för mig. Min gamling woodoo (7.5) har mkt lite tandsten och har aldrig fått dem skrapade. men han har iofs alltid varit flitig med att knapra sin mat ordentligt.. Tuva har ingen tandsten vad jag kan se. hon är 2.5

UlrikaG
0

japp det gör jag,

hur skall det annars gå till om inte veterinären kan göra det under bedövning? :)

förlåt, kunde inte låta bil, hoppas du förstod att jag skämtade :)

men jo det gör jag, jag har en tandskrapa för katter som jag använder och det går alldeles utmärkt på mina andra tre, dessutom försöker jag göra det med jämna mellanrum så det inte skall bildas alltför mycket så det blir värre att skrapa

jag har även i plaque-off i maten men en viss herre river ut all mat då och rensar fint innan, så de får itne i sig så mycket av det, skall försöka ge dem på annat sätt

det finns även greenies man kan ge dem vet jag men när jag skulle köpa var det slut…..

vad skönt att slippa skrapa på dina :)

elinn
0

Bra jobbat Ulrika =) GRATTIS!!!

UlrikaG
0

#25, ah, tackar Elin :)

ferretgirl
0

Vet inte vad dom tar nu för att ta tandsten, det är ca 2 år sedan jag var där sist med någon av mina illrar, och då tog dom 600:- för att söva ner rensa öronen och ta bort tandstenen. Vet inte om det är samma idag, eller om det kostar någon 10:a mer eller så. Ska dit imogon för vaccination av Jazz, ska då höra vad dom tar nu.

JossanH
0

att ta tandsten brukar ligga på ca 1000.- i genomsnitt kan skilja några hundralappar här och där.. jag har gjort det en gång på dexter och han är 3,5 år. Jag mådde jättedåligt för att jag var tvungen att söva honom och eftersom det så sent som förra året dog en iller i narkos, under kastrering, så vill jag inte riskera det i onödan. hur skulle man känna sig att mista en vän pga av öronrensning under narkos!? jag kan förstå om den har mycket tandsten men för att rensa öronen! aldrig för min del!!

Skönt för dig illeripilleri att du lyckats genomföra allt själv!

Sajtvärd på Iller.ifokus