Sveriges minsta iller?
Hej tråden om den största illern i Sverige verkade ganska populär så här kommer uppföljaren :) …har du möjligtvis Sveriges minsta fullvuxna iller? skicka in bild och beskrivning på din lilla vän :)
Be a rainbow in someones cloud
Hon är inte minst, men hon är i de mindre viktklasserna iaf min Aviendha. Hon fyller snart tre och väger 605g under vintern. Sommarvikten är aningen mindre, men inte så stor skillnad faktiskt.
På bilden ligger hon bredvis Phoenix, som egentligen inte är särskillt stor, på kortet vägde han kanske 1300g eller så, inte så stor skillnad mot nu mao.
Paulina

Oj va liten och söt hon är, jag döpte min hona till Mini för jag tyckte hon var liten men hon väger 1,1 så hon är ju riktigt stor i jämförelse :)
Be a rainbow in someones cloud
Haha, ja hon är aningen större ;) Men det hon inte har i storlek väger hon upp i kaxighet. På en illerträff nylitgen försökte hon sig på att sätta Amor, en hyggligt stor hane, på plats och hon hade lyckats om han inte insett att hon är stor som en piprensare ;)
Men söt är hon!
Paulina

Den minsta hona jag sett är en albinotjej som figurerade på Hästveda marknad förra sommaren. Denna pyttiga hona hade pressat ut en hel drös med pastellvalpar som ägaren sålde där.
Jag stod ett bra tag och bara stirrade på denna lilla lilla mammailler!
Hon var ungefär som en råtta i storlek. Otroligt!!!

Tja hanar som är små har jag=) Som minst i somras vägde Elliott 830 gram men då var han förståss påverkad av en vattencysta på njuren. Hans normala vikt på sommaren annars ligger väl kanske på 900 g skulle jag tippa.
Jag har en liten skit, som självklart heter Mini (vad annars =). Hon ligger på mellan 550-600g beroende på om det är sommar eller vinter.
På bilden ligger hon och sover ihop med den största hona jag haft, (som hade det väldigt passande namnet Lillan
). Hennes vikt låg på mellan 1 och 1,5 kilo.
Amor vincit omnia

Oj vilken skillnad
Mycket söta bägge två

#6 Väger Blixtra bara 600g? Syrran Molly väger 1.3kg.

Hon var minst i kullen enl uppfödaren och "lite smådum i huvé men snäll" som J.K småflinande sa :) Och nog stämmer det allt! Har nog aldrig haft en "dummare" iller än Blixtra. Idag klättrade hon ner i badkaret via tvättkorgen typ 10 gången och varje gång blev hon helt förtvivlad över att hon inke kom upp igen!
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

#10 Nej, men stumpan då. Hade varit jätteroligt att få se henne någon gång.

#13 Hade varit jätteroligt. Det är ju ett gäng.
Måste väga Lillan och se hur miniplutt hon är..
Den minsta jag sett är en som jag faktiskt själv födde upp. Hon vägde 520 modiga gram i vuxen storlek.
Vilka pluttisar
Då måste man ju illersäkra som en tok.
Vår soffa har vi aldrig behövt säkra då den är så låg att Bogey inte kommer under, men en miniiller skulle inte ha några problem.
Tacka vet jag Avanti, nått rejält att hålla i när det blåser 
Där behöver man inte tänka 2x2cm vid illersäkring, det räcker nog med 10x10cm
#17 Skämtar du?! Jag skulle näta utställningburen, och 2,5*3-4 cm tog sig Avi igenom lika smidigt som en annan när man passerar en utdragen stol och bara behöver dra in magen *suck*
Paulina
#18 det beror på vilken del av mitt inlägg du syftar på.
Stycket om Sarae's Avanti är mest på skämt, men han är ju sååå stor (och jättefin, Sarae) så där raljerade jag lite om 10x10cm. 
Delen om vår soffa är inget skämt. Vi får nätt och jämt under ett sånt där platt Twinner damsugarmunstycke, och Bogey tycker det är för trångt för att klämma sig under.
Likadant i köket där vi har en ventilationsglipa under ugnen, visserligen illersäkrad en bit in, men också den för trång så där har han gett upp försöken att klämma sig in bakom bakplåtarna vi brukar förvara där. Däremot hans halvsyrra Vebjörg for in och kollade där snabbt som ögat när hon var på besök.
Bra med lite format på illern, det underlättar illersäktrandet även om den inte behöver vara så stor som Avanti 

Våran Blixtra var pytteliten då hon flyttade hem till oss. Hittade en bild som jag tog då hon bott hos oss i ca 2 veckor, hon ska alltså enl uppgift här på bilden vara ca 10 veckor gammal. Hon fick LÄTT plats i detta O´boypaket, kunde krypa in helt och vända sig mm utan några svårigheter alls! Ska väga henne bara jag får fatt på en fungerande våg som inte bara väger i hela kg.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
#20 samma här behöver en våg som ej visar kilon..
#20 Vår köksvåg väger i gram. Du får helt enkelt ta med Blixtra och komma och hälsa på oss. :-)

När nibbe kom hit var han nog den minsta hanen, vägde under 600gram stackarn, men direkt han började få i sig mat så växte han upp till ett stort monster på 2 kilo!
"Chaos is a friend of mine."