Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 269 ggr
hannis
0

Bråkande illrar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kära illermänniskor, har ni lust att hjälpa mig lite?
Jag har en iller som inte försvarar sig mot andra illar. När hon blir attackerad flyr hon iväg, piper, fräser, gnyr och skiter på sig, men biter aldrig tillbaka.

Jag är illervakt åt två andra illar, en hane och en hona. Båda är kastrerade. Hanen och honan har varit här tidigare för att vi skulle se hur de går ihop med min Indra och de lekte och hade superkul alla tre. Det var då inga tveksamheter utan den lyckligaste illern var min egen som ju annars brukar vara själv.

Men.. nu är de båda andra här för att stanna ett tag. Och nu tycker de plötsligt inte om varandra längre. Både hanen och honan har börjat ge sig på Indra. Särskillt hanen tar tag i henne och skakar och släpar iväg henne. När han gör det blir hon ofta så rädd att hon bajsar eller kissar ner sig.. flera gånger om dagen. Honan försvarar hon sig bättre mot men är ändå väldigt rädd för. Det svåra är när båda ger sig på henne samtidigt, då brukar jag ta bort den ena annars blir det för mycket för henne.

Ibland upplever jag dock att det är Indra som är lite löjlig faktiskt. Hon kan springa ifrån de andra två i ilfart utan att de bryr sig om henne, eller börja pipa utan att de faktiskt gör något mot henne. Hon nästan hittar på att de är dummare än vad de är. När de andra två ligger och sover är hon dessutom jättenyfiken och smyger på dem och går och nosar och nästan kliver på dem.. Så nyfikenheten finns ju där trots allt.  

Vad kan detta bero på?
Varför gillar de helt plötsligt inte varandra längre? och varför ger inte Indra igen? Hur visar en iller sig underlägsen mot andra illar?

Faxlin
0

Jag tycker det låter som om de två du har tillfälligt börjar känna sig som hemma. Och då kommer det fram helt andra saker. Då är det dax att göra upp om vart i hirarkin de ska vara. Vem som ska bestämma och vart de ska vara.
det låter som om din tös utnyttjar tillfället till att krångla för att få bli ensam iller igen. Utnyttjar ägaren för att få vara ensam. Detta är smarta djur. Om de testar tillräckligt länge så kan de ju få sin vilja igenom. ;-)
Det är en sak att leka med illrar som hälsar på, en helt annan sak att dela matte/husse med någon en längre tid. Eller gud hjälpe alltid. ;-)
Att de båda går på henne samtidigt ska d inte tillåta. Annars tycker jag att så länge det inte blir blodvite så låt de testa sig fram. Helt uppenbart har de kunnat lekt ihop förrut och bör kunna göra det igen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hannis
0

Tack Åsa! Skönt att höra att det verkar normalt. Blev ju lite orolig här att lilla Indra växer upp till en mes..hihi.
Hon vill ju gärna komma upp tilll mig när de andra bråkar med henne, och då har jag tagit upp henne. Kanske ska låta bli det då, så de får reda ut det hela själva så gott det går. Än ger vi inte upp!

Faxlin
0

Jag tror att det är ett bra bevis på att hon försöker skapa sympatier hos dig. har du möjlighet att spionera hur de är mot varandra när du inte är med inne i rummet med dem. Helst då så att de är omedveten om att du är där. Har varit med om att Kiara körde ett riktigt fult trick med det här med sympatier när hon var ung nämligen. Men det kom fram när man spionerade på henne hur det låg till.

Audiatur et altera pars

hannis
0

haha, ja ska försöka spionera lite.. återkommer med nya observationer senare. Detta ska bli riktigt spännande =)

Faxlin
0

Ja gör så. Behöver du prata så finns jag här. Om inte här så når du mig på mobilen. 076-2669002.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Thaijna
0

Sådär är det lite med Affe och Lea också. Han brukar bita tag i henne och ruska om henne och hon skriker och skiter på sig och "skunkar" så det luktar i hela lägenheten.
Vi lät dem bråka ett litet tag sist, och då bet faktiskt Lea tillbaka lite, men Affe kastade bara omkull henne och la sig över och bet henne. Lea började blöda lite i nacken så vi särade på dem då. Men hon är ändå nyfiken och går fram till Affe när han sover och så skakar hon hela tiden. När Affe vaknar och ser henne så flyger han på henne direkt ;/

JossanH
0

Sådär gjorde triton mot mina andra 2 pojkar när han var ny. jag införskaffade då en vattenspruta och satte ihop triton med en iller i taget i badrummet. Sen sprutade jag med den hårda strålen på den illern som var elakast. Det gör inte ont på dom utan dom blir bara ställda och undrar vad som hänt. Efter att triton bajsat ner sig ett X antal gånger så började en förändring ske. Snart var det triton som var jävulen i gänget. Nu går alla ihop utan problem!

Sajtvärd på Iller.ifokus

hannis
0

Aha, det där med vattenspruta kanske är en bra grej. Ska testa det. En sak jag har märkt är att det aldirg är Indra som skunkar, utan nästan alltid hanen, trots att det är han som ger sig på henne. Jag har också sett att hanen utnyttjar sin vikt mot Indra och lägger sig över henne och trycker iväg henne med sin stora kropp. Biter alltså inte varje gång..

Har smugit lite på dom me, men piplisan verkar inte bete sig annurlunda när jag är där eller ej..

Tack för alla tips!

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att dom liksom brottas med varandra är helt naturligt. En liten iller kan vara överlägsen en stor. För mig tog det ca en månad innan jag verkligen vågade ha alla 3 illrarna tillsammans då dom var så osams i början. Det som hjälpte mig mycket var att vi var på semester i vår sommarstuga och där hade ingen sitt revir. Jag släppte ihop dom i badrummet och hade sprutan till hands.

Triton var också jättepipig i början. han gnällde och backade in och gömde sig närmsta hörn. Sen bajsade han ner sig… Och så var det varje dag! har du möjlighet, du kanske har något rum där inte indra brukar få vara, så ta dom till ett mer neutralt ställe och var beredd med sprutan.

hoppas det löser sig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

hannis
0

Nu har det gått ett tag till och jag har försökt med vattenspruta och sådär. Det fungerade bra i början, men nu verkar de inte ha något emot lite vatten på kroppen. Jag har tyvärr inte heller någon neutral plats, Indra får vara överallt.

Jag har tyckt att Indra har blivit ganska tjock på sistone, och bred över nacken. Idag när jag hade uppe henne i knät började jag gräva lite i nackskinnet på henne och fick se att hela hårbottnen var sårig! Jag tror alltså inte att det är hull utan snarare svullnad. Känner mig så dum, stackars Indra. Matte anklagar henne för att va tjock när hon egentligen har ont.

De andra kan verkligen inte låta henne vara. Ligger hon och sover någonstans och en av de andra illrarna passerar förbi bara måste de bita ett tag i hennes nackskinn.

Har inte sett något blod, det är ju därför jag inte märkt det innan, utan såg det först nu när det blir skorpor. Men såren är över en ganska stor yta. Ska man låta det vara eller ska man tvätta eller nåt?

Faxlin
0

Om det inte är några djupa sår så tror jag inte att hon har svällt upp på grund av dem utan snarare på grund av att det är på väg att bli vinter. Märker du av att hon visar några obehagstäcken när du klappar henne där eller är där och petar för att kolla?
Jag har en bra sårspray som jag kan rekomendera. Har inte namnet på tungan just nu bara. Den funkar dock jättebra på både illrar/hundar/katter/hästar och människor.

Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

kanske hon inte klarar av att vara med andra illrar..?

hannis
0

Hon ville inte att jag pillade utan försökte komma undan och la sig på andra hållet och så. När jag inte gav upp så ville hon inte vara hos mig mer utan gick sin väg. Kanske inte är svullet, jag vet inte. Hon har ju ätit upp sig en hel del nu i samband med att vinterpälsen kommer men jag trycker att hon man kan ana en rosa färg genom pälsen vid nackskinnet.

Det är säkert ingen fara, bara lilla nojjiga jag. Men jag önskar såå att de slutar ge sig på henne på detta sätt.

UlrikaG
0

har du provat ta med dem alla ut på en promenad?

ute är ingens revir och du är tryggheten för alla, dessutom kommer de förmodligen ha fullt upp att undersöka istället för att ge sig på henne

det kanske kan få dem att tillslut acceptera varandras sällskap :)

bara en liten tanke )

hannis
0

#12 Hon är ganska ung men har aldrig haft problem på detta sätt tidigare. Det är iof första gången hon släpps ihop en längre tid med andra illrar. Att leka med andra över några timmar brukar snarare göra henne överlycklig.

#14 Det är en tanke som slagit mej också men som jag inte kunnat göra för jag har bara en sele. Ska åka iväg och införskaffa fler och sedan gå ut en sväng. tack illeripilleri =)

UlrikaG
0

Åh, det var så lite så :)

ang3lica
0

#15 Hanna. Du kan få låna Busans sele!! Glad

hannis
0

#17 vad gulligt av dej! du får gärna gå med på promenaden, om du vill! kanske imorgon..?

ang3lica
0

#18 Jag är ledig i morgon, så det gör jag gärna.. Men vi hörs väl på msn!