Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 252 ggr
taikoko
0

bada pälsarna?

hejsan!

jag bor just nu i japan och har en iller (en albino som heter vanilla) ihop med min tjej. har haft den nu i snart 4 månader.

det mesta har gått bra, men han är busig som tusan… ;)

vi var hos veterinären (löss) idag och han sa att vi ska bada honom oftare, en gång i veckan. vi har kollat på liknande hemsidor som denna på japanska och amerikanska, där säger de att det räcker att bada dem en gång om året. anledningen är att de får en kraftigare och mustigare lukt efter ett bad, då man tvättat bort fettet/oljan som finns i deras päls.

nu undrar jag vad det är som gäller? är lite konfunderad.

/taikoko 

tacksam för svar!

Faxlin
0

Ohh, japan. Vad häftigt. Men nu ska jag inte spåra ur på grund av det. ;-) Utan svara på din fundering.

Du ska absolut INTE bada honom så ofta som veterinären säger. Det mår han inte bra av.
Jag badar mina en gång per år med schampo, det räcker så bra så. men max en gång i kvartalet brukar jag säga i alla fall.
En iller mår som du skrev inte bra av att bli av med de oljor som finns i pälsen.
Sedan är det klart att man kan behöva något extra bad om man drar på sig ohyra. Men det bör inte hända en gång i veckan.

Hoppas detta var ett bra svar på dina funderingar. Och välkommen hit.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

klarsferrets
0

det stämmer som Åsa här skriver .

o välkomen hit till kalla sverige över nätet.

måste bara säga att skälv sitter jag i Frankrike o skriver . jätte skoj att du hita hit

sarae
0

Son Åsa säger så ska man absolut inte bada dem för ofta…man kan skälja av dem med vatten, men inget schampo…har illern däremot löss kan det behöva behandlas med särskilt ohyre medel…vet inte vad ni har i japan dock;) Dermocan funkar bra isverige,….tänka på att inte alla löss  produkter till andra djur är "iller säkra"

Madde
0

Skoj att det är någon bor i Japan som finns här inne.

Säger som er andra att tvätta för ofta är inte bra. Vi tvättar max 2 gånger om året med shampoo. På sommaren har vi ett vattenbad som de kan bada i om de känner för, men då används inget shampoo.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.