Illerthriller bedömning
Jag är helt o hållet glad åt de som fick sina placeringar på Iller Thriller.
Grattis!!!
Grattis!!! ( o jag menar det från hjärtat)
Men sen är jag lite konfunderad över hur de har bedömt.
Lägg åt sidan om att jag skulle ha önskat att Chaos tog sig en placering (klart att jag ville men men så blev det inte)
O det är inte det jag är ute efter.
Jag vill bara ha kul på en utställning.
Få roliga upplevelser o träffa roligt folk.
Men när jag sitter o jämför mina 4 illrars protokoll så har det blivit som så att den "fulaste" men halvt avslagen tand är den som har tagit den högsta poängen.
Han den korta, tjocka 4-kantsbrodern Wilmer har slagit alla mina 3 andra illrar.
Han har slagit bror sin som har bättre färg.
Han har slagit Dookie som på ängla tog en 4 placering , Han har slagit Chaos som tog en placering på Ängla som bästa i övrig färg o en första placering i övrig färg o placering 2 i silver på Indianer.
Han har slagit Didrik som har en mycket "bättre" färg än vad han har och "fina tänder" enligt protokoll på Indianer.
Jag kan ärligt inte förstå hur de bedömt.
O det är inte surt sa räven…
Utan jag jämför med mina egna som jag hade med.
Det är mer jag skulle ta upp om mina funderingar…inom mina…för de andra har jag klart inte tänkt mig.
Jag är bara konfunderad :S
Jag håller med dig. Betty som har flera avbrutna tänder och tandsten på ett ställe som man inte kommer åt fick jätte bra poäng på tänderna. Bianca som inte har tandsten och alla tänder hela fick jätte dåliga poäng.

Håller oxå med. Jag frågade domarna om en del saker efteråt och de kunde inte motivera någonting. 17%!!!! av protokollet är klorna och det är då avgörande. Mina har alla lika långa klor och fick mellan 4 och 8 för klor.
Tjejen var uppe för ombedömning mor en mörkare veteranhona. Den honan hade väldigt konstig päls och tjejen är jättefin. Jag visste att hon skulle förlora ombedömningen då jag så att den var mörkare än Tjejen. Jag och monica skrattade lite åt det på prisutdelningen då vi jämförde våra tjejer.
Dessutom sa en av sekreterarna att de bedömde (uttalat) olika för ljusa och mörka illrar då det kom till hanteringen och tolererade mer bråk från mörka.
Nej, inget ont om arrangemanget. De är superduktiga på att arrangera utställningar. Men jag kommer inte åka med de här domarna igen. Nu är jag dessutom lesspå den engelska standarden. Fram för fler svenska domare! Ja jag vet att det är upp till mig att dra igång utbildningen och även möte för att diskutera standarden. Då ska vi även diskutera hur man väljer BIS och BIM etc.

Nej arrangemanget var super!
Men man blir fundersam.
O när jag tittar vidare i protokollet.
Chaos är den av dem som verkligen älskar alla.(oavsiktligt o ibland bra dumt)
Han fick en 9:a i hanterbarhet!
O han kan du verkligen vända o vrida på hur du vill han skulle aldrig drömma om att bita någon hur sur han än är (tro mig jag har tatt honom i de värsta brunstslagsmål)
Han klamrar sig som en koala med alla tassar o slulle inte drömma om att ta sig någonstans utom där han befinner sig.
O han fick en 9:a
Kan jämföra med Didde som ÄR sprattlig, som har kommentaren "nervous" sen tidigare (vilket han är…konstant) som fick en 8:a
Hur är dem som är ohanterbara…går därifrån?
Hur ska en 10:a vara…i koma?
Förstår inte

#2 en iller är visst mest klor…glömde det ;o)
Trodde det var katter som hade mest det *s*

Ja…. valle fick en femma på klor och resten av mina mellan 7 och 8 trots att alla har lika långa klor vilket för mig är märkligt… elliott fick en åtta tror jag tort att hans är flisiga och inte mer än högst någon millimeter längre än valles. Men så tycker jag alltid det är oavsett domare nästan. Det är alltid något man verklgien inte kan förstå.

#5 mina hade mellan 4 o 6 på klor.
O de var verkligen inte överdrivet korta.
(möjligen korta i engelska mått men inte korta)
Ja, jag är oxå rejält besviken utav många anledningar.
Stitch fick tex. slut kommentaren "smutsiga öron"… så trevligt att den kommentaren ska definera hela min iller. Dessutom, en iller vars öron jag rensade 10 minuter innan han bedömdes… ingen skit på honom. Men men.
Det som retade mig ALLRA MEST var att dommarna promenerade runt i lokalen innan prisutdelningen, och inte bara tittade på illrar, utan sökte upp ägarna till vissa illrar, för att få klappa och hålla i illern.
Detta märktes tydligt när jag och Ludde var uppe för ombedömning utav bästa övrig färg. Det stod mellan Ludde och en iller till. Vi var alltså TVÅ som gick in till dommarna. Det första som händer är att dommaren plockar fram kameran och ber att få fota den andra illern "för hon är så vacker, och hon måste få visa alla i england hennes häftiga färg", detta under BEDÖMMNINGEN av bästa övriga färg. Inte en blick gnades åt Ludde. Ångrar fortfarande att jag inte bara vände på klacken och gick ut. Vem som vann det priset var väl inte svårt att gissa?
Även dommarens kommentarer när de utsåg bis och bim, kändes väldigt onödigt….. känns som fel plats att säga kommentarer som "åh, du måste följa med mig till england" om samma illrar de redan innna favoriserat.
Missförstå mig rätt här, jag är mer än glad för de placeringa mina tog, och hade inte väntat mig ens så hr många priser. men jag tycker att som dommarew har man en uppgift att hålla sig neutral i det längsta, och dessutom göra prisutdelningen lite spnnande, inte redan tidigare visa tydligt vilka som kommer att ta pris.
Så nej, jag är rejält besviken på dem, både för ovan nämnda incidenter, samt för hur de verkar ha bedömt… efter lunch, tog bedömningen nog inte mer än 1 minut per iller… och det är långt ifån tillräckligt…såvida man inte bara väljer vinnare efter färg….
Jag har förstått att ni är besvikna på domarna och jag beklagar detta.
Domarna har dömt illrar både i Finland, Danmark och jag har för mig flera gånger i Norge. Eftersom de fått döma så många utställningar i norden så antog vi att de var proffessionella och duktiga.
Vi kan bara beklaga och tänka på att inte anlita dem igen.
Sara

Skulle vara trevligt med Svenska dommare då vi är i Sverige ,
#8 detta är ingenting jag belastar er för det minsta, ni gjorde ett super jobb, och jag hade själv haft funderingar på att anlita samma dommare, eftersom de dömt så många skandinaviska utställningar. Så det är inte meningen att sätta er i en jobbig sitts.
Själv kommer jag hädanefter pusha för svenska dommare på svenska utställningar. Säga vad man vill om den svenska standarden, men den lägger i alla fall vikt på mer väsentliga punkter än just klor, och öron.
Problemet jag kan se med svenska domare är antalet illrar de kan bedömma per domare.
Utställningarna blir bara större och större vilket medför att det blir fler illrar att bedöma på samma dag.
Visst kan vi ta in fler domare som bedömer men just nu finns det bara 3 st svenska domare varav den ena just blivit mamma.
Jag hoppas det kommer att vara många som anmäler intresse till utbildningen och genomför den.
Sara
#11 där har du helt rätt! Därför behövs det fler svenska dommare.
Pratade även med några norskar som berättade att de funderade på en egen dommarutbildning, jag föreslog då att norge och sverige gick samman, och försökte få någon gemensam standard, och eventuellt utbildning. På såvis får vi fler dommare, men i olika länder, och det skulle då bli fler utbildningstillfällen både för svenska och norska aspiranter. Dessutom skulle vi kanske kunna få en jämnare bedömning både för svenska och norska illrar.

jo jag förstår att vi inte har så många Svenska dommare men det vore kul om det blir fler Svenska dommare.
Så jag hoppas att det är många som anmäller sig till dommar utbildningen

#8 Sara…det var ingen nerklankning på er.
Inte alls.
Tyckte upplägget o jobbet på utställningen var strålande.
Det är bara bedömningen jag är kritisk till o det var ju inte ert område.
O klart är väl att där de dömmer nästa gång…där kanske jag är…men inte mina illrar för vi är inte överrens i de sammanhangen ;o)
# 14 Jag tog det inte alls som nerklanking. Jag ville mest bara bekräfta att jag sett kritiken och tagit den till mig. 
Konstruktiv kritik är jätteviktigt, det är så man kan förbättra sig till nästa gång.
Vi lyssnade på vad folk ansåg på Änglaillern och försökte göra det bättre nu, även om det egentligen inte är samma anordnare men både jag och Nettan ingår ju i Skills oxå. Utan kritiken på Ängla så hade vi inte kunnat åtgärda det nu till IT och det hade varit tråkigt. Vi vill kunna göra en så bra utställnings som möjligt och då behöver vi få veta vad ni deltager anser. 
Sara

Noe av det som jeg synes var synd er at det helt klart var fokusert på svarte ildere. Å jo svartere jo bedre… Eller jo mer fanchy ilderene så ut, jo bedre var det….
Har vært på utstilling med disse dommerene før, så jeg ble ikke overrasket. (Det er akkurat de type ildere de foretrekker.)
Jeg vet ikke om jeg kommer til å reise på de utstillingene disse dommerene kommer til å bedømme, for de favoriserer enkelte ildere.. ikke bare p.g.a fargen.. Men p.g.a eierene også… Vet det er noen i det skandinaviske ildermiljøet som har ganske så god kontakt med dommerene. Og jeg vil helt klart tro at det påvirker debømmingen dems på flere punkter.
Det jeg synes var merkelig var at, da jeg var inne med ildere til redømming så sjekket de kun klør og fargen på ildere. (De så vel mest på fargen i ansiktet på dyret.) Den mørkeste fikk høyest plassering.
Da jeg gikk over bedømings skjemaene så var det utrolig mange sluttkommentarer som kun handlet om møkkete ører, korte klør, lange klør og nice ferret. (det at møkkete ører og lange/korte klør skal oppsummere inntrykket på ilderen min er jo "hyggelig".)
En annen ting som jeg fra nå av skal være ganske så streng på er at når mine dyr er oppe til bedømning skal ikke dommeren gi mine dyr noe olje, godis eller hva nå enn de bruker. Jeg hater det som pesten når jeg får kommentarer på at de likte olje,malt o.s.v. Synes det er en ganske stor sjanse av dem å ta, for de vet ikke om dyret de bedommer er allergisk mot noe.
Men jeg kan jo også være så ærlig å si at jeg ikke liker svenske dommere noe særlig heller.. men men hver sin smak.
Mener ikke dette som heltsing av arrangørene. Jeg koste meg og hadde det kjempe hyggelig på utstillingen! Så bra jobbet!

Håller fullkomligt med Ninaeliz här. Tycker inte om när dommarna favoriserar en färg.
Okey att alla bedömningsstandarder kollar på olika saker, men då tycker jag bättre om Svenska standarden.
Som går på anatomi, inte på vilken färg illern har. Varför ska min iller som tex är pastell ha mindre chans att placera sig jämfört med en "svart", och då menar jag inte mörkt viltfärgad.
Om man bara jämför kroppsbyggnaden på "svarta" och "vanliga" (inget illa ment om som "svarta") så skiljer dom sig ju enormt i.
Samtidigt var det bra att "svarta" fick en egen klass. Annars hade våra blekfisar till viltfärgade illrar inte haft någon chans alls.
Hade själv inte turen att få komma upp på ombedömning, men när jag fick höra att dommarna tog kort och på andra sätt visade vilken/vilka djur dom föredrog inne på ombedömningen blev jag riktigt besviken.
Har innan varit "sur" på att man via ombedömningen nästan direkt kunna säga. "jaha, den kommer etta, den tvåa, den trea". När det gäller engelska dommare.
Så kom igen nu tjejer och killar!!! Fixa en svensk- alternativt en svensk/norsk standard o hoppas på att fler vill utbilda sig till dommare! Det behöver vi!
Vil også minne om at det informeres nøye om standarden dommerne skal dømme etter. Vet at noen dommere ikke har tatt instruksene til seg.
Det jeg synes er veldig dumt, er at det gis så store trekk for lengden på klørne. Dette er noe som varierer fra dag til dag (satt på spissen) og det er vi eiere som regulerer lengden ved å klippe.
Greit at det trekkes for ekstremt korte/lange klør, men så lenge man ligger innenfor "normalen," er det synd at kun lengden på klørne kan spolere utstillingen totalt.
Personlig mener jeg dette blir for stort fokus på klørne. Tenker det må være andre kriterier som er viktigere. Eller i hvert fall at klørne ikke er så viktige at de skal være avgjørende for hele resultatet.
Dessuten er det veldig vanskelig å vite hva slags lengde de ulike dommerne vil ha, da det varierer voldsomt.

#18" håller med fullständigt! Illern är densamme och vi ägare klipper klorna efter bästa förmåga. Men det är andra kriterier som borde vara viktigare än just klolängden på utställningsdagen.
Att klorna har så stor betydese förminskar värdet av illerns skötsel och tillstånd i övrigt. Klorna är en kortsiktig åtgärd men är det inte den långsiktiga skötseln som borde premieras?
Jag tycker att dålig skötsel av illern ska ge stora poängavdrag men hur man klipper klorna, så länge man inte låter dem växa ohejdat eller klipper i pulpan, spelar för mig ingen roll. Ex min Amy har korta bakklor, jag behöver nästan aldrig klippa dem, inte missköter jag henne för det.
Däremot tycker jag att mkt smutsiga öron, tandsten, smutsiga illrar (bajs i päls och liknande) m.m. ska ge stort poängavdrag.
Sara
Det roliga är att poängavdrag gavs för missfärgade tänder (det var ett par framtänder) men båda mina har tandsten, och Phoenix bakre tänder är missfärgade. De fick inga avdrag, men det kollades inte noga heller vilket jag tycker är lite sämre. Det går inte att missa det på honom om man kikar längre in i munnen.
Paulina
#20 självklart ska skötsel vara viktigt- en välskött iller ska absolut ha bättre chans en än dåligt skött iller. Men vikten måste läggas jämnt och rättvist på vad som är rimligt för tex klolängden.
Dagsformen är ju som sagt dagsformen på en iller och det är självklart den domarna måste gå efter. Har de en dålig vecka så kommer det synas på protokollen.
Tyngden måste läggas på rätta stället och det är där jag tycker de svenska domarna gör ett betydligt bättre jobb än de engelska. De går igenom illern på ett helt annat vis, vilket tar längre tid, men blir mycket mer rättvist. De går mer in på djupet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ni kanske måste hårspraya och borsta pälsen på dom och klippa öronhåret jämt och dra lite hår på halsen på dom som de gör på afghan utställningar.. små fjamsigt att klorna ska skapa sånt problem när det är som de andra säger en liten bricka som ser annorlunda ut bara en månad senare, anatomin är väll viktigare helt klart.

#16 Den svenska domaren dömde bara juniorer och veteraner på Ängla. Bara så att du inte blandar ihop med den tyska ;) Då förstår jag om du var missnöjd.

24# jeg liker bare ikke hvordan de svenke dommerene bedømmer dyrene… jeg liker ikke de tyske heller! ganske sær når det kommer til dommere.