Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 604 ggr
LinLin
2009-03-31 21:58
0

Fungerar detta grepp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skriver en uppsats om hantering av illrar och min handledare föreslog att jag skulle höra med andra illermänniskor vad de anser om ett visst grepp. I min litteraturkälla påstås detta grepp funka utmärkt om man vill ha kontroll över huvudet och nu skulle jag vilja att ni hjälper mig och prövar detta på era illrar.

Pekfinger och långfinger placeras på varsin sida om huvudet och tumme och ringfinger precis bakom armbågarna. Bakkroppen håller man med andra handen. Sen ska ni tänka att ni ska kunna hålla illern så medan den får till exempel en spruta.

Detta är inget vetenskapligt alls utan bara en minigallup men ni får gärna maila resultatet till mig (malinmodig@hotmail.com) så jag kan göra en liten sammanställning. Jag tänkte en fyragradig skala: 1 (funkar utmärkt), 2 (funkar okej), 3 (funkar dåligt) och 4 (funkar inte alls).
För två av mina skulle svaret se ut såhär: Liten 2, Rambo 4

EDIT: Ni får gärna berätta hur ni brukar hålla era illrar vid vaccinering också.

HannaM
2009-03-31 22:01
0

Jadu vart ska dom ge illern sprutan? Dom brukar ju föredra att lägga under nackskinnet och där har man ju hela handflata….

LinaN
2009-03-31 22:18
0

Alma 2, Alea 3. tycker huvudet fortsätter vara bra rörligt medan min hand blir låst.

Greppet fungerar men säger som #1 var ska sprutan sättas?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinLin
2009-03-31 22:20
0

#1#2 Det var ett exempel för att föreställa sig den kraft illern kommer att använda sig för att ta sig loss. Men ja, man kan undra hur de tänkt med det.

Blueshift
2009-03-31 22:33
0

Jag har använt en annan variant av det där greppet i åratal i alla möjliga medicinska sammanhang, spruta mm. Fungerar för mig utmärkt på alla sorters illrar, stora som små, svåra eller lätta att hantera.

Det grepp jag gör är:

Vänster hand mot illern framifrån över huvud/hals på illern (lämnar nacke rygg fri), pekfinger/långfinger bakom höger framben, tummen bakom vänster framben, handflatan ligger kupad kring halsen med ringfinger och lillfinger runt höger sida av halsen.

Höger hand håller om svansroten på illern.

HannaM
2009-03-31 22:35
0

#4 Om jag förstod beskrivningen rätt så är det så jag håller mina när dom ska vaccineras och chippas och sånt. Fungerar alldeles utmärkt för mig utom vid röntgen, då har dom blivit för spattiga av ljudet och inte kunnat ligga ordentligt still..

Aviendha
2009-03-31 23:05
0

Testade nu, och de sprattlar alldeles för mycket för att jag ska våga någon komma nära med en spruta i nacken på dem ;). Gick aningen bättre på Phoenix, men det var svårt att hålla i vilket fall.

Avi: 4, Phoenix nästan 3.

När jag är hos veterinären så håller jag ungefär som #4, en hand runt bakkroppen på illern och den andra över huvudet med fingrar på sidan av huvudet och runt frambenen.

ferretgirl
2009-04-01 01:39
0

Du kan också hålla samma grepp fast ha illern på rygg, då dominerar du honom/henne. Detta grepp använder jag på mina illrar om och när dom vill bitas, speciellt då valpar över 8-9 veckors ålder. Det tar max 3-4 gånger så har dom lärt sig att inte bita mig i händerna, eller fötterna när vi busar. Och om dom vill busa lite mer än vad mina händer och fötter står ut med.

Grodan
2009-04-01 03:01
0

kör med #4

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LinLin
2009-04-01 07:13
0

Två stycken av sex stycken har lyckats svara på huvudfrågan.

HannaM
2009-04-01 10:35
0

#9 sorry illrarna sov så gott igår efter tågresan så jag ville inte bråka med dom men ajg ska försöka idag=)

Fruttisen
2009-04-01 12:23
0

Vet inte om greppet vi har kört hos veterinären är beskrivet här…men när vaccinationerna skulle avklaras, fick jag hålla illrarna precis bakom käkbenet/kraniet? och sen hålla fast i bakkroppen. Är säkert inte alls skönt, men om man tar ett rejält grepp och håller kvar så, tar vaccinering nån millisekund =)

Bogey
2009-04-01 13:09
0

När vi satte Suprelorinimplantat på Bogey hade greppet i #0 inte funkat. Greppet jag använde var mer likt det beskrivet i #4 fast  jag höll fast Bogey's huvud med höger hand och baken med vänster.Dessutom så behövde vetten komma åt nackskinnet bra så jag formade nog mer en "halsboja" av tumme och pekfinger så Bogey inte kunde dra tillbaka huvet, så hans huvud var mellan min handflata och bordet.

Då kom vetten, som stod på andra sidan bordet, åt att nypa tag i nackskinnet med sin vänstar hand och trycks in  den ganska grova sprutan i nackskinnet med höger hand.

Fort gick det i.a.f. Det var över på nån sekund så Bogey hann knappt reagera mer än att rycka till lite när nålen gick genom skinnet.

Blueshift
2009-04-01 15:13
0

#9: Det har du rätt i ;), mitt svar är att greppet i #0 fungerar dåligt för mig (3) i sammanhang där man ska ge sprutor, tandsten/tandkoll eller dylika andra medicinska sammanhang. Använder greppet som jag beskrev i #4

Om man bara skulle vilja hålla illern i den positionen (#0) utan några direkta ingrepp så är det väl ett rätt okej grepp, men jag tycker i så fall att jag får bättre kontroll genom att hålla om svansroten istället för om bakkroppen.

LinLin
2009-04-01 16:32
0

#10#13 Ingen fara :)

#13 Det var lite det jag diskuterade med min handledare, men hon ville att jag skulle höra med andra. Illern på bilden i #0 har jag (taskigt nog) plockat när hon sov, det är nog förklaringen till att hon var så snäll och stilla.. Jag skulle inte vilja försöka hålla dem så om det ska göras något med dem.