Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 576 ggr
werner
0

Aktiverings tips tack!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klockan är halv 4 på natten (sommartid, TRÖTT) och jag har städat hela dagen, rivit i massa sladdar som hänger under bordet, skurat golvet med dåliga medel så illrarna får bo i köket så länge och så fort jag kommer in dit ska MissTake leka en halvtimma och sedan sova i luvan.. och på den här bilden har hon haft full rulle med dom andra illrarna i två timmar, lekte med mig med la sig i min luva när jag satt på golvet med dom, trodde hon sov och jag kommer in som en zombie i vardags rummet och sambon knäpper ett kort…

Det ser ut som om hon druckigt redbull och är i full fart med att finna ett lovligt byte.. hon är ett litet monster.. energi för 5 illrar och det värsta är att vi har en tokfrans som är i samma kaliber som misstake på energi men ligger i lä mot MissePisses rebelliska uppsyn och sylvassa gaddar som gärna används när matte leker med henne (illerbrottning med händerna).

Någon som har något tips på aktivering för denna lilla vampyr förutom promenix och lekande i 1-2 timmar innan läggdax? Tanke nöt av något slag kanske?

LinaN
0

skaffa hund o katt ^^ det håller alma o alea i farten om dagarna ^^ skämt åsido.

änsålänge räcker det härhemma iaf.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

sotlynx
0

Kan inte hjälpa dig.  Irma är likadan. Och när jag inte orkar leka längre tittar hon på mig med stora tårfyllda ögon. Och här bor även katter! Har funderat på att skaffa en vän till henne, men vet inte om jag vågar. Hon är grymt kaxig! Igår var hon på promenad med Monty och Boston, och trots att Monty försökte bita sönder huvudet på henne fortsatte hon att förfölja honom. Jag vill att lillfisen ska vara lycklig, men då får jag nog bli arbetslös. Känns det som.

Aviendha
0

En såndär boll med ett hål i som man rullar för att få ut godis ur kanske kan funka? Godis ska man ju inte ge i mängder men någon gång ibland, för om inte jag minns fel halvbarfar ni så torrfoder kanske inte uppskattas i den.

Sätt upp ett snöre i taket och häng ett gossedjur i änden så den hänger 5-10 cm ovan golvet, det kan hålla Phoenix sysselsatt i en halvtimma.

Grävlåda,vattenbalja med leksaker i, rör och andra "möbler" att leka i, hoppa upp på, krypa under, utforska osf kanske kan funka (om ni nu inte har det) Jag märker iaf skillnad i aktivitetskrävande på mina i denna lägenhet där jag inte har så mycket möbler osv jämfört med ex. den förra där det fanns massor av möbler att undersöka varje dag.

Variera gärna saker så mycket du kan, precis som man gör med gojor så kan en leksak vara superkul om man inte sett den på ett tag, eller att man en dag knyter upp ett lakan mellan några stolar eller så. Sådant roar jag mig med när jag ska tvätta, då får de leka med lakanen dygnet innan oftast, och det är riktigt kul för det bryter väl vardagen eller så.

Träna trix och konster. Det tar på dem att använda hjärnan så där har du en tankenöt; hur vill hon att jag ska göra för att hon ska ge mig det där sabla godiset?

LinaN
0

#3 Träna trix och konster. Det tar på dem att använda hjärnan så där har du en tankenöt; hur vill hon att jag ska göra för att hon ska ge mig det där sabla godiset?

Det där är en tankenöt för alla djurägare kan jag lova! :) Hur ska man få hästen/hunden/katten att göra ditten o datten för att få sitt godis? det är lika mkt tankenöt för dem som för oss :)

Aviendha
0

#4 Haha, så sant så sant, men även vi behöver nog motionera den grå slemklumpen ;)

HannaM
0

Möblera om och dela upp alla leksaker och rör och filtar itvå omgångar som ni byter ut med jämna mellanrum, då hinner det bli nyt toch spännande och måste utforskas. Det brukar ta lite i alla fall. Godis i en vattenblja kan fungera. Lära henne tricks tror jag också på.

werner
0

#1#2 har andra illrar för henne att leka med så på den fronten finns det någon att terrorisera egentligen.

#3 Vi har två sånna bollar och ja vill inte lägga in för mycket godis utan brukar ta vitalin men som sagt eftersom vi halvbarfar så blir det en massa sura miner så där ligger jag 0-1 till illrarna.

Leksak i snöre tyckte hon var jätte tråkigt, där imot älskar hon en gammal strumpa med tidnings papper i men eftersom dom är ombytliga är den ointressant i högsta grad just nu lika så strumpan med snusdosa i full med kikärtor även tråkig, hon vill bara klättra på mig och att jag ska leka tafatt med henne.

Vattenlåda har vart sisådär men ska testa med en grävlåda har du något att rekomendera att ha i den som inte är farligt att förtära? Rör har vi lite granna, och de har rör i sitt gryt (en bur som står öppen för dom att gömma sig i) de har mer leksaker än vad dom använder på en månad ^^ här finns det inte så överdrivet mycket möbler dom kommer upp på förutom en fotölj, ett skrivbord, en hylla, soffan och sängen..

De där med lakanet borde jag testa, får leta på ett lakan för enkelsäng tror jag inte får upp dubbelsängs lakanet någonstans, men ska dom bara få springa i det eller ska man skaka lite på det så man triggar dom eller hur brukar du göra?

Finns det någon artikel eller någonstans att läsa om att träna trix och konster med iller dom är ju inte så tålmodiga som hundar så det är nog mycket jobb på oerhört kort tid så det lät väldans intressant men är dock rådvillig angående om tillväga gångsätt.

#6 Ja vi gjorde så ett tag att vi bytte ut men nu sitter rören i buren så dom är tråkiga förutom att gå i dock kan vi ju ta bort iallafall en 3:e del av alla leksaker och kanske skaffa grävlåda, bollhav, ny mer intressant vatten balja och flexrör och varva med, möblera om är svårt på en liten yta eftersom att vi har som vi har eftersom att det inte funkar på annat sätt (förutom sovrummet det ska möbleras om).

Har ni något tips på godis som inte är  dåliga som inte är barf eller vitalin som dom är så vana vid och tröttnar på?

Tack för alla tips hitills :)

LinaN
0

#7 jag tänker youghurtkulor som finns i vissa djuraffärer till katt. så de är ju låga på laktos redan. men vet inte vad en iller skulle säga om det, och inte heller om de är bra/dåliga eller ens smakliga.

Katten tvärratar ju yoghurtkulorna jag köpte innan jul…

Bogey
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Vår första grävlåda åt Bogey hade vi vanligt ris i. Jättekul att gräva och sprätta i och lätt att städa upp. Tyvärr fick den lilla fluffrumpan smak på riset och började äta stora mängder av det så vi fick ta bort den lådan. Men för dem som har illrar som inte äter okokt ris så är det ett jättebra alternativ.

Nu har vi en större låda med 50-50 fin sand och planteringsjord och det funkar fint.Försöker komma ihåg att hålla jorden lite fuktig  för att det inte ska damma i nosen och vara lite roligare att gräva i. Den lådan står alltid framme och är olika rolig från tid till annan. Regelbundna jordbad hjälper dessutom illern att hålla pälsen ren.

Tyvärr är det inte lika lättstädat som ris men med lock på lådan och ett rör på nån meter som entré så dras det inte ut alltför mycket

sotlynx
0

Godistips: torkad kycklingfilé som man bryter i små bitar och gömmer i bollen.  Irma likes a lot!

LinaN
0

Har funderat på om de kan tänka sig äta torkat renkött, det är ju litet annan smak och litet mer att tugga i än en färk barfbit.

becka89
0

#11 vi testade att ge en jätte liten torkat renkött åt våra och dom vart som galna, men våran vetrinär rekomenderade att inte ge dom det eftersom att det är så mycket salt i det men att en liten bit någon i månaden inte skulle göra något.

men våra vart galna och drack väldigt mycket så sambon fick inte äta sitt torkade renkött förren illrarna hade lagt sig för tat sova.

Aviendha
0

I min grävlåda ligger det vanlig planteringsjord och ett dräneringsrör som leder ut. Visst blir det lite jord utanför, men har man sopen redo en gång om dagen och skakar in det som ligger i röret är det inte så farligt. Som Bogey sade så dammar det en del om det är snustorrt, så jag har sprayat jorden med vatten då och då och de uppskattar den.

Torkat kött kan funka. Mina har visat enormt intresse för det torkare ren- och älgköttet, men då det är saltat så får de inget, men jag ska göra eget utan tillsatser till dem.

Andra illerfoder kanske kan funka som godis? RC kitten? Orijen? Man kan ju få tag på provpåsar av bättre kattmat och det anses ju av vissa funka som illermat så godis duger det väl som. En del illrar gillar ju gurka och paprika med.

Ang träningen så finns det nog inget vettigt att läsa vad jag vet. Testa dig fram helt enkelt. Själv tycker jag att det skulle vara intressant att testa klicker, just för att du kan belöna minsta lilla tanke åt rätt håll omedelbart, vilket annars är svårt med godis. Har sett klickertränade nymfparakiter så en iller ska nog fatta det hela ;)

Annars ex hopppa över arm/ben. Vacker tass, snurra runt, rulla runt, gå zick-zack mellan benen osv. är "enkla" trix som bevisligen går att lära dem.

sotlynx
0

Det finns ett företag i Ystad som gör torkade hundgodisar utan salt mm. Har puttat för det tidigare. Säljs bla på Malmödjursjukhus. Kommer inte ihåg namnet längre, men det finns någonstans här inne…. hummmm.

werner
0

#13 måste köpa en låda med lock och rör till, sen sand och jord borde ju vara ganska enkelt att hitta på lanthandlar. Klicker har vi och kört den vid måltid men den försvann så det blev ingen träning på en lång tid så det är ju bortglömt nu men jag har sätt fiskar som kommer vid klickvibrationerna för att få mat (sambons mamma försöker klickerträna Koi) men får testa mig fram ska försöka att få MissTake att lugna sig lite innan man testar något med henne för hon blir så energisk och nästan hoppar på plats när man ska göra saker ^^

#14 ska leta om jag hittar det men hur gör man eget? typ kör tunna biffslicar och torkar i ugn?

Aviendha
0

#15 Har inte testat det själv, men det borde funka utmärkt. När vi gör eget saltar vi dem och hängtorkar. Tänker göra samma sak men med mindre bitar då saltet annars hjälper till vid torkningen.

werner
0

#16 tänkte att det torkade snabbare utan att ruttnelse påbörjas, men hur menar du med hängtorkar? Får en inre bild av att ni hänger upp dom på torkvinda i klädnypor Tungan ute

Aviendha
0

Haha, något i den stilen ;) Svärmor har ett pannrum där det är rätt varmt så där torkar det fort. Om du vill kan jag fråga killen hur de gör, jag har alltid bara nöjt mig med produkten ;)

werner
0

#18 ja då är det som en ugn fast ändå inte, kan testa mig fram men ändå lät killen dins sätt väldans roligt fantasimässigt ^^