OT. mobilt bredband.
Jag funderar på att gå över från fast bredband till mobilt och då passa på att skaffa mig en notebook. Nu undrar jag om mobilt bredband funkar lika bra som det fasta, eller om det brukar bli struligt? Är säkerheten lika bra eller finns risker att tänka på? Vågar jag betala mina räkningar osv?
Jag har comhem idag men de har strulat mycket, så hyresvärden håller nu på att installera tele2 fiberoptik i hela huset.
Är det många av er som har mobilt bredband? Vad är era erfarenheter?

Jag har 3 och jag betalar mina räkningar utan problem, men jag tycker inte 3 är bra då jag hela tiden få koppla upp mej igen pga att det loggas ut utan anledning, så bara bindningstiden går ut ska jag byta mobilt företag och aldrig mer ha 3 fast det är billigt, men jag stör mej extremt på att hela tiden få koppla upp mej.

Jag har inte mobilt bredband men jag kan tänka mig att hastigheten inte är lika snabb som för fast bredband.
Fördelen är ju att du kan sitta var du vill och surfa men som sagt, hastigheten är nog inte den bästa och täckningen kanske inte täcker precis överallt. Men om man bor som du, i en storstad, så ska ju inte täckningen vara något problem.
Säkerheten på mobilt bredband vet jag inget om så det överlåter jag till någon annan att svara på.

Okej! Bra att veta. Jag funderar på tele2 maxi. Hoppas då att det funkar bättre än 3 ;)
Det kanske är så att det är ett vanligt problem att kopplas ur i tid och otid…eller? I så fall, blir man ju snabbt galen
.

Jag har ju ingen hastighet att tala om nu heller, 2 mb. Det mobila ska vara upp till 7,2. Men det är ju inte säkert att det heller funkar som det ska. Vet inte om det påverkas lättare av att många är uppkopplade samtidigt?
Tänkte att det kunde vara idé att göra en snabb liten marknadsundersökning här, innan jag bestämmer mig ;)

#3 Jag har hört flera kompisar som har klagat över 3 att uppkopplingen inte funkaar som det ska.
Det är jätte bra att du tar upp denna frågan då jag också behöver tips på bra mobilt bredbnd eftersom jag ska byta mitt när detta går ut! :)
#4 Det där med 7,2 mb ska du ta med en stoooor nypa salt. Jag har telenor och kommer som mest upp i 500kb-1mb. Tror bara att de riktigt höga hastigheterna är i speciella "surfzoner" och i vissa fall även speciella sidor, men jag kan ha fel då jag inte läst på ordentligt =)
Den stora fördelen med telenor är att du bara har en fast månads avgift, många har en avgift upp till en viss mängd data sedan får du betala ytterligare pengar för varje mb, kolla upp det innan du tecknar avtalet (ett litet tips bara) =)
Amor vincit omnia
De flesta internetabonnemang är "UPP TILL" och för just mobilt är det extra känsligt.
För att få det där omnämnda 7.2mbit/s ska du vara väldigt nära basstationen, gärna ha fri sikt och ska det helst inte vara nån mer än du som också är internetansluten mot samma basstation. M.a.o i praktiken omöjligt såvida du inte bor ute på vishan med en mobilmast inpå knutarna.
Mobil anslutning är sällan lika stabil som en fast anslutning men jag känner till personer som speler WoW över 3G-anslutning och det fungerar tydligen tillräckligt bra. Vid spel vill man ju inte ha för många avbrott för då åker man ut ur servern och måste logga in igen. Vet dock inte vilken operatör det är i det fallet.
Frugan har Telia via jobbet och det fungerar väl ganska bra tror jag. Jag har inte hört henne klaga direkt, så det går nog ganska stabilt. Hastigheten är som ovan beskriven helt beroende på avstånd till mast och hur många andra som surfar samtidigt.
Säkerhetsmässigt är mobilt bredband lika osäkert/säkert som annan internetanslutning så det spelar ingen direkt roll. Som alltid behöver man ett bra virusskydd och en brandvägg aktiverad. (Windows inbyggda eller en 3:e-part)
Fördelar:
+ Oberoende av plats (nästan)
+ Smidigt (när det fungerar som det ska)
Nackdelar:
- Något dyrare jmf med motsvarande fast tjänst
- Inte lika stabilt som fast, lite mer som kan strula.
Själv är jag bandbredsberoende så jag hade nog satsat på din hyresvärds fiberlösning. Men det är som sagt jag det :-)
#7 För mig är det billigare med mobilt än med fast, de skulle ha 300någonting för 0,25Mb fast bredband, medan jag har tres upp till 7,2Mb för 200kr.
Visst, det mobila svajar, ibland funkar det hyfsat bra, ibland är det segt som attan och ibland slängs jag ut och har problem att koppla upp igen.
Paulina

Fniss! Visste väl att Bogey skulle komma med en lång och utförlig förklaring :) Bogey kan man lita på när det gäller det tekniska =))
Tack så jättemycket! Nu blev jag lite klokare i alla fall :)
Hoppas ändå att någon som har just tele2 ska komma in och berätta hur just detta funkar för dem ;)
#9 Varsågod. 
Är man tekniker, tekniknörd och arbetar med tele- och datakommunikation ska det väl vara 17 om jag inte skulle kunna bjuda på på lite info om just kommunikation 
Jag kan försöka höra mig för, om det är nån härikring som har erfarenhet av Tele2's 3G-tjänst. Hittar jag nått så återkommer jag.

Du är en pärla

#1# har du kontaktat 3 om att du hela tiden blir utkopplad? Om inte så gör det och hota med att du tänker gå ur och hitta ett annat bolag. Brukar hjälpa på det mesta. Ska ev själv öppna mobilt bredband och då hos 3 eftersom jag redan har abonemang på mobil där. Ska då ta upp det här med att bli ständigt urkopplad, kan dom då inte fixa detta, så öppnar jag någon annanstans så snart det går.
vi har mobilt bredband från telia det fungerar bra men strulade i början efter ca 4månader så slutade det koppla ur sig så nu är det bra. Det är även lätt att använda. :D

#12 Jag har pratat med dom och de vet att jag inte kan säga upp det tills juli och de säger enbart när jag hotar med att säga upp abonemanget efter det "gör det då". Så de bryr sej inte något vidare. Jag skulle på ett vis gärna ha 3 kvar då det är väldigt billigt, men att vissa dar hela tiden få logga in igen är något som retar mej till max.
#14 Vilken dålig stil!
Visst kan de vara kaxiga för du inte kan byta just nu, men gör de sådär så är du ju garanterat en förlorad kund i juli och vad har de vunnit då?
Det måste ju vara bättre med en nöjd kund som stannar oavsett om bindningstiden går ut eller ej.
Å nu har ju du vidarebefordrat dina dåliga upplevelser så kommer jag att skaffa mobilt nån gång så blir det ju inte 3 om de behandlar sina kunder sådär, så då blir det även en förlorad potentiell kund.

#15 Tyvärr vet jag flera som har fått typ samma svar. Sen vill de skylla på att jag har fel windovs då jag har det nya och att det är därför det krånglar för min del, men jag har kompisar som haft det gamla windovs som haft samma/liknade probelm så där tror jag dom inte för 5 öre.

Nu har jag tagit chansen och beställt mobilt bredband hos Tele2, köpte med en vit fin liten LG Laptop :)
Ringde dem först för att höra efter att jag valt rätt abonnemang för mina behov. Det ska absolut räcka och bli över med Maxi.
Lite konfunderad över att man bara kan surfa gratis på svenska sidor. Hur vet jag att sidorna är svenska? Är det alla sidor med svensk text eller bara sidor med .se i slutet av adressen?
Nu blir man ju lite nojig för att klicka på länkar helt plötsligt!
Kanske någon kan förklara detta för mig på ett begripligt sätt?
Tycker att jag har kommit långt nu de senaste åren, men lider fortfarande av stora brister i mitt datakunnande
.
Jag har tre. Första dosan jag hade som var lite rund. Den kopplade ur hela tiden. Den jag har nu som är en rak pinne är helt perfekt. Aldrig strul. Fungerar i korta grottor. Kan kopplas ned i längre tunnlar när man sitter på tåg.
Räckvidden är bra. Klarat alla platser jag ännu besökt.
Det ende negatvia är att man kan inte få samma hastighet som man kan få på ett fast. Vill man spela nyare lite mer avancerade spel på internet. Tanka filer lite snabbare så är det ett dåligt val. Men jag har haft mobilt hos tre i nu 1½ år. Kommer troligen fortasätta i flertal år till. Kanske byta upp mig om de får upp hastigheten lite.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag surfar på mobilt bredband hos min mamma (tele2) funkar sisådär, kopplar ner ganska ofta, dålig hastighet, hon bor iofs på landet så det är inte så konstigt :) jag har ju 100 mb hemma så jag antar att allt är dåligt i jämförelse. =) Skulle dock aldrig skaffa det själv. :)
#17 Har inte fått reda på så mycket kring Tele2 men tydligen delar Tele2 och Telia på delar av sina nät med varandera så de borde vara ungefär lika bra (eller dåliga). Så det är i så fall bara service och priser som skiljer dem åt. (med en viss reservation för att jag är felinformerad)
Du kan väl tala om hur det går när du fått testa det ett tag.
Telia och Tele2 (vet ej med 3) har talat ett tag om att göra om pristablåerna för de klarar tydligen inte av trafiklasterna med sk. flatrate, så den prissättningen kanske är en del av detta.
Domänsuffixet .se har inte så mycket med land att göra. Min hemsida har en .nu adress och min server finns garanterat i Sverige eftersom den står i mitt garage. Man kan se på den sk. IP-adressen var i världen en dator befinner sig. Hur Tele2 kommer att göra vet jag förstås inte.
Obegriplig prissättning i.a.f. för i dagen moderna datornät (internet) kostar det ungefär lika mycket att skicka data till grannen som till andra sidan jorden.
Hmm, nu blev det en sån där lång utläggning igen. Jag förnekar mig visst inte. 
Lycka till med ditt nya bredband i.a.f

Tack än en gång Bogey!
Jag får vä ringa dem imorgon och fråga vad som menas med svenska sidor.

Vi surfar enbart på mobilt bredband här hemma och det fungerar ganska bra (men det ska tilläggas att vårt hus ligger i lite radioskugga). Vi har Telenors Fast pris duo vilket innebär att vi har två donglar på samma abonnemang till ett fast pris (299 kr/månad). Vi gjorde lite efterforskningar när vi skulle skaffa mobilt bredband och jag tror att det var så att Telenor var de enda som hade fri surf. De andra hade begränsad surf, men jag minns inte riktigt hur mkt det var.