Riktigt ledsen
Är riktigt ledsen nu, Mercedez hade blivit rumsren för ca:2veckor och nu börjar hon igen=( men inte bara hon som gör det elmer har också börjat han har vart rumsren sen vi fick honom.. Jobbigt att springa och skälla på henne varje gång hon sätter sig Fast det värsta är att hon sätter sig ca en halv meter från toan=(
Någon som har testat piss off?
Har det funkat för er?
Någon som har något tips för att dom ska sluta sätta sig på samma ställe?
Tyvärr är det på parketen dom sätter sig på också=(
Trist, men sånt är livet med iller många gånger. Mina har vart exemplariska (förutom någon enstaka revirbajs och någon i duschen) men nu har Avi börjat för fullt. Och det är lätt att de andra hänger på av bara farten.
Bara att fortsätta med toaträningen, det är enligt min erfarenhet inget man kan träna in och sedan så sitter det, utan när de är inkörda så måste man underhållsträna dem och träna hårdare när dessa skita-utanför-perioderna kommer.
Piss-off, är inte det en fyspray? Inte alls testat på något djur, de vet mycket väl att de gör fel när jag använder rösten, och skulle inte vilja spraya dem med något annat än ev. vatten, om ens det. Men det är ju jag det ;)
Paulina
Piss off används till att spraya där dom har varit och reviret luktar lite fräschare men fungerar inte alls här haha:P
Jo det är ju så man få leva när man ha två illrar hehe Ja vi kör på det här med är bara lite svårt när vi inte alltid är hemma och det är oftast då dom gör så.. Hmm undra om det är protest på att vi går hemifrån :P

Jag har just nu en hane och en hona i brunst och de kan inte för allt smör i småland gå på rätt ställe :(
Det enda tips jag kan ge dig är att lägga tidningar där de verkar ha sina favvoställen. Mina håller sig i alla fall då på tidningarna.
Det kan vara en övergående period, men fortsätt framhärda med lådorna, så gott du kan.
Lycka till.
Lillan
#3Tack tack =) ja da kämpar på så gott det går jo har lagt lite tidningar lite här och var i lägenheten, mina föräldrar tycker att jag och min sambo är jätte knasiga som gör så:P
#2 Ok, då var jag ute och cyklade helt då ;)
Paulina
hehe frågar man inte får man inget veta:P

Lite tänkvärt…
Alla illrar gillar faktiskt inte att gå på låda ;) Om du lägger en tidning precis intill lådan, så kanske du märker att en hoppar glatt i och utför sina behov, medans den andra kanske hellre gör på tidningen.
Här är det så att Maya aldrig någonsin har gjort något utanför lådan, men Salsa är lite slappare, hon väljer tidningen som ligger precis intill. Poängen är att de ska gå till rätt ställe och inte förstöra parketten, sen skiter jag fullständigt i om det är i lådan eller på tidningen. Jag är så glad att de tar någon som helst hänsyn =))
Salami vår superbrunstiga hane, ska vi bara inte prata om….!
Han pissar ner varenda stolsben i köket + lite till…suck!!!
Men…ta i trä… han har aldrig gjort något på parkettgolvet!!!
Någonstans i denna lilla pilska illerhjärna, vet han att parketten är för dyr att ersätta =))
#7haha ojoj ja vi har en bra hane i brunst han revirar på allt han kommer åt så man kan inte ens ha skor nera på golvet längre och till och med sina leksaker har han börjar revirat på och som tur så är det på sånt som går att tvätt :/ hehe får väl vara glad att dom träffar tidningen lite då och då och även toan någon gång också =)
Ja det är ju inte billigt att ersätta ett parket golv hmm hoppas våran hyresvärd inte ser det bara :P

#8 Tänk att ni ska nu bo där livet ut, för ni kommer aldrig någonsin ha råd att flytta om ni inte vinner storkovan på lotto =))
Ett litet tips bara ;) Vänd fjärrkontrollerna, med baksidan upp ;)
#9 haha aa juste inte för att vi ska det, ska flytta snart till en ny lägenhet :S hyresvärden är jätte dålig vi får all utskällning av dom fast det inte är vi som har gjort något :(

Fniss!! Lycka till med besiktningen ;)

#10 Hej! har och är just nu i precis samma situation som du! behoven görs överallt-utom i lådan, reviret märks överallt och ingenstans-noga! Om jag tvättar med något som luktar så markeras det ännu mer… Jag fick precis flytta för att min hyresvärd tyckte att det luktade iller (även om det kunde lukta något helt annat) på besiktningen var de sååå bekymrade över lukten- som faktiskt inte fanns kvar! Se till så att de inte anmärker på saker som inte finns- de kommer antagligen skylla mycket på era illrar!
idag fick jag reda på på jobbet att jag ska få ett skåp för att hänga mina ytterkläder för att "det är lite känsligt" med starka lukter! fast jag blev glad ändå-jag har velat ha ett skåp i nära ett år men inte fått något- så lite positivt kan man få igenom också!
Stå på dig becca på besiktningen- jag håller tummarna!

Här brukar det funka att lägga ett lakan framför lådan (mina vill inte göra sina behov på mjukt underlag eller tyg)
Ett hett tips! Lakan är sen väldigt lättsamma att tvätta och har man gemensam tvättstuga så ser det inte lika misstänksamt att man tvättar till sina djur
Jag kan bara säga att beröm istället för att skälla, det ger bäst resultat. När jag ignorerar tex Bernard så blir han helt håglös, han VILL att man ska springa fram till honom , så att han kan visa att han KAN hinna därifrån och göra sitt ändå.
Så beröm, beröm beröm. Sen att du har en könsmogen hane är en annan sak, det är att önska lite för mkt tycker jag ;)
Det där med tyg funkar för mig med, fast istället för lakan har ja billiga filtar som man kan köpa lite här o var =)
eller noggorlunda, beror på vart ja har dom, Jag hitta ju en bajsgömma i ett hörn bakom soffan, så där harja filt nu o där skiter dom inte mer men ja har oxå en filt runt en bajslåda o då bajsar dom runt den men inte på filten. tycker att man borde ju ha heltäckningsmatta för då borde dom inte bajsa på golvet. Fast de lär ju inte funka bättre nog,..eller??
Men nu e de en dam här hemma som börjat jämt bajsa innanför o hon e lite mer än 6 år och sen e de en annan som e nyare som kommit bättre överäns me henne, som går halvt som halvt på lådan men mästadels, medans den 3:e som e lite mer än 6 år oxå som missar jääääääämt , ser henne aldrig får springa fram o lyfta över jämt. men de e nog för att hon inte kommer överäns med Tindra den yngsta då lika bra, men de går framåt, o innnan tindra kom va dom jätte duktiga på lådan. sen e alla steriliserade honor med.
Jag hoppas duu får hjälp med det, men illrar e ju illrar ändå ;D

Har aldrig haft en 100% rumsren iller!
Vår Blixtra har jag lagt ut tidningar åt i de hörn hon själv valt, sedan sätter hon sig mkt gärna under badkaret också men eftersom vi har våtrumsgolv där och badkaret är ett fristående på ben utan sidoplåtar så är det så himla enkelt att bara ta duschen och spola rent efter henne.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

Vi har en 99,9% rumsren iller, är lite rädd att skaffa en kompis till henne som gör fel..då kommer hon också börja göra fel.
Nackdelen med att ha mer än en iller är att dom ofta apar efter varann, blir galen här hemma men har sätt att tjockis sara tamefan går klockrent på lådan och Zira jätte duktig å såklart är ju MissTake lådkatastrof :/
#18 okej jo jag förstår det. men hemma hos elmers förra ägare var han jätte duktig på lådan men när han kom till oss så vart han jätte dålig kan ju vara att han hade pellets där och här är det sand. vi ska köpa pellets då det är lättare att ta upp eftersom våra illrar har en tendens att krafsa över som en katt gör:S
Jo hemma hos alla andra ägare så har dom vart 100 på lådan enligt de förra ägarna, här hos oss är det upp och ned hit och dit