Bortsprungen iller?
Hej!
En bekymrad tösj på ett hundforum skrev följande inlägg och ville att jag postar det här.
"Rastade töserna precis i vanadislunden och vi såg en iller. Med två podenciblandisar och två vinthundar så var det inte direkt läge att försöka fånga in den. Och jag är osäker på om jag ens någonsin sett en iller förut. Jecka upplyste mig sömndrucket nyss om att det ju finns mårdhundar också. Att det kanske var en sån jag såg. Jag ska precis sätta mig och googla. Men jag ville bara skriva det. Ifall någon av er som har illrar sitter på nåt illerforum eller så så kan nu ju berätta det, ifall någon har en iller på rymmen.
Den såg svart ut, eller så var den mörkt brun eller grå. Och den betedde sig som ett tamt djur, så jag tror verkligen inte att det var en mårdhund. Den kom kilandes från Döbelnsgatan stannade upp och tittade på oss och fortsatte sen (avslappnat) ner emot sveavägen. Jag tror att den stannade kvar i parken, men jag kunde inte gå närmare med hundarna, för jag var rädd att skrämma ut den i gatan.
Ska jag ge mig ut och försöka fånga in den eller? Ringa polisen? Vad göra?
Google 1: Har lärt mig att mård och mårdhund inte är samma sak.."
Jag tycker inte att det låter som en iller men vidarebefodrar frågorna :) Det är sthlm det gäller.
Mvh Tessan
Nej, mårdhund är det då inte, de är inte ett dugg lika illrar, mårdar, minkar eller så. Kan dock ha vart mink, de kan vara mycket nyfikna och (av min lilla erfarenhet) lättare att fånga än iller, men det är ju inte omöjligt att det är en bortsprungen iller även om mycket utsläppt mink finns på sina ställen.
Paulina
Men eftersom djuret uppfattades som väldigt mörk och utan mask är väl risken liten att det är en iller? Mörka illrar är väl väldigt ovanliga?! fast nu var det mörkt ute förstås och inte lätt att se, i synnerhet inte med ett gäng hundar i släptåg… =)
Minkar (de jag sett) är endera helfärgade (allt från vitt, brunt, gråsilver, svart, pastell) till något som kallas "cross", dvs vit med typ "komönster" i svart över hela djuret, ser ut som de har en hätta på huvudet, men det kan ju finnas ännu fler färger.
Är det en vild krabat (iller då) så är den mörk, ungefär som bilden längst upp på sajten. Tama är sällan så mörka, men man vet ju alldrig. Jo, visst kan det vara svårt att se teckning i halvmörker, en snabb glimt med hundar i koppel ;)
Vart var det någonstans? (eller är det jag som är blind och missar det i texten?)
Paulina
#3: Intressant! jag är rätt lost när det kommer till illerns alla färgvarianter… "Djurfyndet" gäller Stockholm, vanadislunden. Säger mig själv absolut ingenting men hoppas att ni i krokarna vet mer.. ;)
Ja, illrar har lite olika färgvarianter, och många misstar dem med minkar, men jag har aldrig hört talas om en mink med illerns karaktäristiska mask/ögonbindel, även om vissa illrar (främst de ljusa silvrarna och pastellerna) kan sakna den.
Inte mina krokar det inte ;) Har inte hört något vad jag kan minnas heller om någon saknad iller, men det alla illerägare hänger ju inte här heller. Skulle det nu vara en iller hoppas jag verkligen att detta kommer till den ägarens kännedom.
Paulina
#5: Ja i detta fallet verkar ju den lille krabaten sakna den karaktäristiska "masken" i ansiktet… och ljus var den ju definitivt inte, snarare mörk. Men hundmatte tänkte just på om det ev. skulle tänkas finnas någon olycklig illerägare som just nu saknar och oroas över sin bortsprungne iller - så jag tycker att det är jättebra att hon gör en "research" =)
#6 Ja, absolut! Önskar fler människor brydde sig så faktiskt.
Paulina