Valpisar!
Vilka har planerat att skaffa en liten illerbebis i år?
Ni som har, vet ni vad ni vill ha för kön eller färg?
Är ni intresserad av någon speciell uppfödare?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
OM det blir en kull här i år, så kommer iaf e valp stanna här.. räknas det? ;)

#2 klart det räknas, även om du inte skulle planera att spara en så skulle det nog räknas, du har dom ju i 10 veckor iaf;)
Jag och min sambo ska köpa en valp från Satmaran. Vi vill ha en tös, färg spelar inte så stor roll.
Här är det valpstopp..men man blir ju alltid sugen..kan inte fatta att det var 3 år sen som jag tog hem en valp senast! Tiden går ju sjukt fort..

Man vet ju aldrig om den rätta valpen jag söker dyker upp redan i år =P
Sa redan förra året att det INTE skulle bli nån mer valp, men ja de gick ju sådär hehe så i år tänker ja inte ens uttala nått jag har inset att jag inte har nått att säga till om i den frågan längre haha vill småttingarna ha ett syskon till så ordnar dom de haha…
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Jag själv planerar att ta en kull i år på min tik, sen är jag i valet och kvalet om jag ska behålla en tik eller om jag inte ska ta någon alls. Får se hur det blir när dom väl har blivit 10 veckor, men Agnez är inte parad än då jag väntar på att hon ska gå i löp nu under mars förhoppningsvis.
Min iller får kanske valpar om ett par veckor och jag hade tänkt behålla en isåfall. Hane eller hona och färg vet jag inte än, jag får se vem jag förälskar mig mest i helt enkelt :)
#7 Garvar ihjäl mig borta i min ände… lalalala…. har stooora plaer på att bjuda hem dig frammåt sommaren… eller iaf i 2011 :P

Inga valpar här. Elliott har nog med dom fyra andra illrarna. Kommer det fler tror jag inte han kommer trivas. Än så länge har han alltid möjligheten att hitta en lugn egen vrå där han slipper busbarnen.
#10 Ska börja öva på mitt mantra redan nu fast ja får nog modifiera det tills i år för de funkade ju katastrof förra året.. knorr.. får nog emigerar ut i de värmlänska skogarna eller nått under valpsäsongen så jag slipper bli frestad haha
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#9 Men var inte du och kastrerade henne för ett tag sen? Fast du kanske har fler förstås… Lycka till i vilket fall!!
Inga valpar här iallfall. De flesta som kommer hit är ju omplaceringar.

tror det blir att hålla mej till omplaceringar i år. sen blir det nog någon valp nästa år. om det inte har kommit in "för många" omplaceringar under hösten. haha.

Det är ju några som ska ta hem en liten valp i år:)
Här blir det ingen valp i år men däremot en omplacering, troligtvis två.
2010 hoppas jag på en valp, hane, viltfärgad men uppfödare har jag ingen aning om än.
#13 Japp, jag har fler än en :) Tack för lyckönskningen!

Jag kommer iaf förhoppningsvis få en kull mellan 15-19 mars =)
oj vad kul att så många ska ta kullar eftersom det var svårt att bli av med valpar i fjol :)

#18 Lät väldigt ironiskt av dig. Säger som jag sagt en gång tidigare i en annan tråd, där samma kommentar dök upp. Jag har nu 12st intresserade och det dyker upp fler med jämna mellanrum. Så fast jag har så bra med valpintresserade så tar jag emot fler för det finns alltid risk att några drar sig ur. Så jag tar inte bara en kull bara för att, utan att jag verkligen har tillräckligt med valp intresserade.
Sen kan jag inte tala för någon annan uppfödare men jag är rätt så säker att dom också vet vad dom sysslar med.

Jag tror inte att hon menar nagon specifik Norrskenet :) Men aven jag blir lite chockad over antalet kullar i ar, och speciellt hur hog siffran verkar vara pa folk som ska ta kull for forsta gangen. Kanns som att folk ibland tar en kull bara for att fa "hogre anseende". Personligen sa kanner jag att jag nog bara skulle vaga kopa valp fran kanske 3-4 uppfodare har inne da resten mest verkar tanka pa sin egna vinning an illrarnas.
For ovrigt sa ska jag inte kopa valp. Det duger fint med de tva jag har :)
// Amanda
#20 Så folk som tar en kull för 1a gången är inte seriösa och ser inte till illrarnas bästa tycker du? Gör det för högre anseende och egen vinning? Skämtar du?
Folk som tar sin första kull har blivit rätt påhoppade här inne. Om något känns det som att man får LÄGRE anseende här för man ens vågar nämna avel utan att ha hållt på med det i flera år.
Jag kommer inte sälja mina valpar till vem som helst och om ingen köper dom kommer jag gladeligen behålla hela min lilla mårddjursarmé själv, jag skiter fullständigt i egen vinning!

#21 Jag tror inte hon menade att dra alla nya uppfödare över en kam. Men tyvärr är det ju med iller som med vilket annat djurslag som helst. Folk som har haft djuret i en kvart kommer på den lysande idén att avla på den utan att veta vad de gör. Självklart måste någon gång vara den första, men jag tror att det var mer de personerna hon syftade på. Många ser tyvärr avel som ett "lätt" sätt att tjäna pengar. Det spelar som sagt ingen roll vad för slags djur det rör sig om, iller, exotiska djur osv, osv.
För att fylla på UlrikaD.. Det kommer alltid finnas de som ser upp till uppfödare, då många automatiskt antar att man besitter större kunskap än andra dödliga eftersom man faktiskt avlar.. Så ett visst anseende kan faktiskt finnas med i bilden, om även som bonus.
Paulina

#21 Precis som UlrikaD sager sa drar jag inte alla over en kam, jag reagerade bara over det stora antalet "nya" illeragare som bestamt sig for att avla. Sjalvklart ar alla nyborjare nagon gang, men med tanke pa hur svart det var att fa valparna salda forra aret sa kanns det inte som att alla "uppfodare" tankt igenom beslutet att avla riktigt.
Jag riktar mig inte till nagon sarskild alls, men det ar val jattebra for dig att du tankt behalla alla valparna om de inte blir salda.
// Amanda

#24 vart var det problem att sälja valparna? ingen av uppfödarna jag pratar med hade iaf svårt att få iväg sina valpar. dom hade oftast klara hem långt innan dom var redo att flytta. *baar nyfiken nu vart i landet det är mest knöligt*

#25 förra året var det många valpar som var kvar efter att dom var flyttklara. Dom kanske hade hem från början men folk backade ur av olika anledningar. Vet på rak arm fyra stycken.

#25 Precis som HannaM sager. Och sen alla annonser pa blocket fran uppfodare som inte fatt valparna salde, som inte ar pa iFokus (hela illervarlden finns ju inte pa detta forum haha).
// Amanda

Det var ju flera uppfödare som hade valpar kvar tills de var upp till fem månader. Och det var inte bara en uppfödare, eller nya uppfödare. Utan även folk som fött upp ett tag. Tror det har mycket med att göra var i landet man bor, finns det inga uppfödare på 50 mil så kan man ju ha en bättre chans. Sen hur tidigt på året man får valparna. Får man sent på året så har de som velat ha redan köpt. Ifall man inte väntar på någon speciell valp efter speciella linjer såklart.
Jag hade inte sagt nej till en illertjej i år. Helst viltfärgad eller tomte. Om Satmaran får valpar hade jag definitivt köpt av henne eftersom Tassa har blivit en sådan fantastisk iller.

#29 Tack Liisa :)
Jag kan ju glädja dig med att det ser väldigt lovande ut för Maya. Idag är det 16 dagar kvar till beräknad förlossning. Hon har gått upp fint i vikt och det är inte fläsk ;) Det känns lite knöligt i magen och hon har ockuperat tvättmaskinen, där hon soooover djupt mest hela dagarna och mest tittar ut för en kort kelstund och en brakmåltid =)) Även Salsa har återigen gått ur brunst, vi håller tummarna för henne denna gången :)
Bigcity kommer att bli underbara illerföräldrar och det är så kul att en valp stannar här i Malmö =))
Fridaas, har fått vänta så länge innan allt har fallit på plats, nu hoppas jag bara att vi ska få fram den hett efterlängtade lilla pastellflickan som ska linda Frida runt sitt lillfinger :) Du tar väl med min älskade Banditen? Jag bara måste få pussa Banditnos igen!!!
Vilken tur jag har som lyckas få så underbara valpköpare!
Kram på er.
Satmaran: Självklart ska jag göra mitt absoluta allra bästa för att ta med diten, maria, mögel och tor! Maria ska följa med iaf, så att hon kan visa väge, och då lär diten med få följa med på ett hörn :D
kram kram i massor :D

När alla hämtat sina valpar så får dom vissa riktigt mycke valpbilder, så ni gör alla riktigt sugna:P

#31 Ser redan fram emot nästa gång Småland invaderar Skåne =))

#27 ja men många iller uppfödare her ju sina annonser där redan från början för att få mer hem att välja mellan. jag skulle då inte sätta ut en annons där på mina valpar då jag hellre får intresserade från dom som sett min hemsida eller genom olika forum.
Ja visst beror det på vart i landet man bor det va ju det jag funderade lite på oxå. som norrskenets har ju inga problem att få hem till sina valpar hon har ju till och med köpare som är långt nerifrån vårat land. det är lite av mitt mål med min uppfödning det är att få sprida illrarna uppåt i vårt långa land. för ni kan ju prova nämna en massa uppfödare ovanför sundsvall och se hur många ni kommer på =)

Det är verkligen en sorglig illertorka uppåt Norrland, trist att de ska behöva resa genom hela Sverige för att hitta en efterlängtad livskamrat
.
Är det verkligen ingen som känner sig manad att starta upp något däruppe för att avhjälpa denna nordliga illertorka? ;)
#35 Skojjar du? Jag letade som en toka för att få göra mitt första illerbesök, och åkte ca 50 mil tor. för 30 min hemma hos en med illrar ;) Första illerträffen jag ens hade möjlighet att åka på var hos Norrskenets i januari, 23 mil enkel och hotellnatt och jag var överlycklig =)
Paulina
Jag har planer på att utöka familjen med en liten päls.
Får se om jag hittar en uppfödare eller tvärtom som har den lilla päls som vill bo hos oss. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#30 Ooooo, jag håller tummarna för många friska sockersöta valpisar!

#35 jo men jag ska ju starta upp=)

#39 Yes!!! Go girl!!!
Du kommer att göra Norrlänningarna glada!!!
Det ska iaf bli en pojke, pratar med två uppfödare just nu
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#40 hehe jo men det kommer troligtvis ta något år till iaf, har ännu inte hittat den rätta avels honan, men vem vet den kanske kommer till världen nu till sommaren =)
Här blir det ingen valpis, men lite beroende på kan det ev. kanske bli aktuellt med en trevlig liten omplacering som kompis till Bogey. Vi får väl se till sommaren.

hoppas jag kommer ihåg den här tråden i höst så vi får se vilka med "valpförbud" som hämtat hem en liten hihi:)
HAHA! En valpis! Jag tycker att det räcker med en lite mindre än 2åring som beteer sig som en valp x'D.
Nej Cinka är min one and only bebbe, men nog blir man sugen när man ser dom små fluffbollarna! Lite synd att jag inte var med när Cinka var en sån liten fluffis :'D

Här blir det inte någon mer valp. det räcker gott och väl med de fyra förstörare som redan finns =)
Haha, kul att så många ska hoppa på att man är ironisk ?! Ska man inte kunna få skriva en kommentar Norrskenet? Hade jag vart ironisk hade jag väl inte tillagt med en glad gubbe, varför skulle jag bry mig om inte du eller någon annan blir av med sin valp? Det är erat ansvar ni satt er på? varför tog du åt dig?
Som Hanna sa var det många valpar som fick hem sent förra året eller som omplacerades. Därav min chock att så många ska avla i år igen.
#47 Är det inte ganska naturligt att man tar åt sig när man är uppfödare och får "kritik"? Bara min tanke =)
Hade du inte brytt dig det minsta i om valpar fick hem eller inte så hade du antagligen inte kommenterat det faktumet att det var svårt förra året heler ;)
Paulina
JAg har tänkt skaffa iller , men vet inte om det blir en valp eller omplacering har inte bestämt mig ännu
Visst om man bryr sig genom att bli chockad på antal valpar i år, men jag tycker det är kul att det blir så många eftersom det är mysigt med valpbilder.
Fast kritik tycker jag inte min kommentar var!
jag kommer ha egna valpar hemma*uppfödare* och går de vägen så blir det väl iaf en valp här hemma som bosätter sig här också…minst 

Noop, ingen valp för mig iår :)
Carpe Diem