Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 2240 ggr
Satmaran
0

Mayas småkakor :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har vakat som en hök över Maya det senaste dygnet, men så typiskt att, när jag smet ut för att hämta något att äta, passade den listiga lilla damen på att kläcka ur sig den första valpen. Den lille pipisen var tvättad och klar när jag kom upp igen… hrmpf ;)

Maya är en duktig mamma som fixar och donar med den lille och lägger den rätt till en tutte. Den diar fint redan :)

Hon verkar inte ha någon brådska att få ut nästa, men de kommer väl snart… 1½ timme sedan den förstfödde.

Satmaran
0

Här kommer en bättre bild på det lilla underverket.

HannaM
0

Tihi, är det en finsk pinne jag skådar månntroFlört

LinaN
0

nawww!!

sån söting! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

werner
0

Siken duktig tös hon är, klarade det galant :) Kan knappt förstå hur små bebisarna är jämnfört med vuxna illrar, helt sjukt :)

Satmaran
0

Ni kanske undrar över "småkakor" Jag hade tänkt mig ett kaktema på dessa små, och då helst kakor på M. Men det blir väl som vanligt ingen reda med det =))

Muffin, Mazarin och Maräng, sen tar det slut med min kak-kunskap ;) Jag får väl gå utanför gränserna och ta till Melba, som glassen och Mimosa som drinken, kanske även Midori som likören?

Tips och förslag emottages gärna ;)

(De 2 som redan bokat valp, får så klart själv bestämma sina namn)

bigcity
0

Åååh. så söt den är, och vad duktig Maya har varit.

Vi ser fram emot flera bilder på underverken Skrattande

HannaM
0
HannaM
0
Satmaran
0

Marshmallow, tackar jag för :)

Skriver genast till listan. En liten fråga… Är en Marshmallow en han eller hon???? Hmmm…. Han va?

HannaM
0

Med tillägget cupcake definitivt en hon.. annars valfritt tror jag?

UlrikaD
0

Spännande att se hur många det blir. Måste väl bara tillägga att min senaste hamster-kull fick namnen: Mazarin, Muffins, Brownie och Cup-Cake.Flört

HannaM
0

Det måste ju finnas någon småkaka som börjar på Mandel? Mandel biscotti kanske…

Satmaran
0

Fy mig! Här sitter jag och knippetiknappar och under tiden har Maya tyst och diskret ploppat ut 2 till, som pigga och friska kravlar runt :)

3 fina bebisar än så länge.

Sarah
0
HannaM
0

Ska vi köpa färdigt från butik finns ju Maryland Cookies också… dom är goda

PatrikF
0

Vi vill ha bilder… NU Skrattande

Go Maya, Go Maya!

Zandra---83
0

Grattis! :)

Jag vet ej vad du tycker om Mumms mumms, rätt goda, men vet ej om de tillhör kakor, men men. Ett litet förslag.

klarsferrets
0

Grattis till de små

Aviendha
0

Åh, vilken söt liten alien! Du har ju Mariekex, Morotskaka och Moccarutor om det kniper Cool

Jenahbella
0

va roligt! :) blkev så glad när ja fick ditt sms! :D grattis :D

Faxlin
0

Naw, underbart. Så glad för din skull att det blev bebisar.

Nu vill jag se mycket bilder. Men bara nu när de är jättesmå. Allt för att jag inte ska bli frestad sedan.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Satmaran
0

Hej igen :)

Tack så väldans för alla gratulationer =))

Mocca är nu lagt till listan ;)

Ytterligare en lite kaka har tittat ut :) Nu har vi 4 småkakor =))

Aviendha
0

Nemen! Jag är helfashinerad att dessa pestiga, vansinniga, galna underbara gosiga djuren kan vara sådär små. Man kan ju knappt se om det är en tass eller en klöv i det tillståndet ;)

Hur tar mamma det då? Fortfarande lika duktig med puts och di?

Satmaran
0

Tror att nr 5 är på väg också. Hon hade krystvärkar precis.

Maya klarar sig så fint, så jag vill inte störa henne i onödan.

Tar bara en snabb titt då och då ;)

Satmaran
0

Underbar, min goa Maya. Hon är så mysigt lugn! Hon har inte lämnat valparna alls, bara ligger där och bryr sig om sina små, och då och då kryster hon fram en ny liten utan att ens störa de andra :)

Otroligt =))

Jag är såååå stolt över min tös!!!

Aviendha
0

Det är ju klart att tösen ska ha lite lugn och ro, även om jag mer än gärna hade velat ha en livesändning via kamera stationerad på 20cm håll med bra ljus och alla möjliga vinklar, det hade vart fredagskvälls underhållning på hög nivå! CoolSkrattande Drömma kan man ju alltid Oskyldig

Sara
0

ÅÅåååå, jag äääälskar dessa minisvansar!

Sara

Satmaran
0

#26 Ha ha!!! Keep on dreaming =))

HannaM
0

#26 prata med Ammi, tror dom hade monterat något till filmen dom håller på med där nere=)

Aviendha
0

#28 Har (tyvär) aldrig sett riktigt små valpar irl, så kan du klandra mig? OskyldigFlört

#29 Jasså? =) Det låter ju riktigt spännande! Skrattande

HannaM
0

#30 har för mig det… du får kolla.. hon finns på facebook=)

Aviendha
0

#31 Åhnej! Jag som vägrar facebook av ren och skär princip numer *springer och gömmer mig under filten* Efter så mycket tjat, övertalningsförsök och tom. mutor kan jag bara inte ge vika. Kanske kan jag muta en snäll pojkvän att vara mellanhand då Oskyldig

HannaM
0

#32 hon har en del bilder där på illrarna, tänkte att det kanske kunde dyka upp nån filmsnutt med där=)

Aviendha
0

Det avgör saken, jag infiltererar under killens namn ;)

cacao
0

Underbara bilder! Grattis!

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

FerretCrow
0

grattis till maya=) är hon färdig nu eller är det fler påväg?

sarae
0

Grattis till alla små barn kakor :) Väntar med spänning på de slutgiltiga namnvalen, och fler urmysiga bebisbilder! Även om jag hade velat ha bilder med ljud och lukt :P

*suckar drömmande*

fridaas
0

Åh grattis Maya ^^

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Satmaran
0

Nu verkar Maya vara klar och nöjd med sin insats, för hon tog sig friheten att komma ut ur sitt bo och käka lite.

4 fina friska bebbar blev det i alla fall :)

Kan vara skönt med en liten kull, då har jag mer tid för varje valp ;)

Har känt igenom magen och den känns mjuk och fin. Alla mår prima!!! Maya är så imponerande lugn och fin =))

Hon hälsar och tackar för alla gratulationer :)

Bilden är tagen 1 timme innan den förste föddes, ser ut som hon hyste 25 st i den magen =))

Johan-
0

Grattis i massor!

Faxlin
0

Grattis till fyra små kakor :-)

Audiatur et altera pars

VeronicaKahlbäck
0

Grattis, som många andra också så hoppas jag på en massa bilder:)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

werner
0

Grattis, vilken mysmamma hon verkar vara. 

Vad sägs om bär namn på japanska tex;

• Jordgubbe - Ichigo (utalas "Itchi,Go")

• Hallon - Kiichigo (utalas "Kii,Chi,Go")

• Blåbär - buru-beri (utalas burou-bEri)

• Tranbär - Kuranberi (utalas Ku-ran,bEri)

• Körsbär - Sakuranbo (utalas Sak,Uran,bo)

Kan man ju för svenska hur man vill..

Om man ej gillar japanska ord och dess klang så kan man ju ta tex fantasy älv namn med betydelser, förstår ej vart betydelserna kommer men någon vet säkert ^^

• Xylia ~ ~ 'of the forest'

• Tertia ~ ~ '3rd born fairy'

• Nolana ~ ~ 'little bell'

• Lunette ~ ~ 'little shining one'

• Evvie ~ ~ 'life'

• Delicia ~ ~ 'delightful'

• Alzena ~ ~'a woman'

• Abella ~ ~ 'the beautiful

Jädrar inga killnamn kom jag på ^^  Bara massa ovanliga tjejnamn..Tungan ute

Faxlin
0

Men vilka underbara namn du hittat. Vi får väl hoppas det blir en kull med bara töser :-)

Audiatur et altera pars

werner
0

#44 Ja vi får väll hoppas eller så finns det massa ofödda töser som behöver namn ;P

fridaas
0

Jag har nog lite namnförslag kanske på kakor och kaktillbehör..

• Maräng
  • Ambrosia-kaka
  • Brownie
  • Tosca-kaka
  • Mazarin
  • Snoddas (även kallas mockaruta/kärleksmums m.m.)
  • Semla
  • Bullar/bulle
  • Cheesecake
  • Strassburger
  • Dröm
  • Vanilj-kaka
  • Tiger-kaka
  • kokos-toppar
  • Choklad-bollar
  • Napolion-bakelser

Det var lite vad jag kommer på nu mitt i feberyran, hoppas det kan vara till lite hjälp iaf Skäms

Satmaran
0

Godmorgon!

Natten har varit livlig, de har väckt mig några gånger med sina pip. Jag har gått upp en gång för att lägga en liten på plats hos de andra. Jag känner igen de olika pipen ;) Alla pip utom ett har varit frustrationspip… Jag hittar inte/når inte tutte. Men den gången jag gick upp var Maya uppe och åt, Då hördes ett… Jag är övergivenpip och mycket riktigt hade en lossnat från en tutte lite sent och släpats iväg en bit från de andra ;)

Nu har Maya förvandlats till en rasande vampyr, det var ju väntat förståss ;) Inte så att hon biter hårt med hon hugger till som en cobra, för att markera att jag minsann inte ska blanda mig i hennes affärer ;)

Om Maya ger mig ett bra tillfälle, så ska jag se om jag kommer åt att könsbestämma kakorna idag ;)

Satmaran
0

Tack för alla namnförslag :)

Jag har lagt en del till min lista, Delicia, Abella, Ichigo, Kiichigo, Tosca och Semla. Fina namn!!!

Dessa kan vara bra att ha i framtiden, Salsa väntar sin första kull till påsk (om det nu blir något denna gången)´. Hon är redan kolossalt stor 1155 gram senast jag vägde henne och det känns lite knöligt i magen :) Bara vänta och hålla tummarna ;)

[LiisaDagger]
0

Gud vad spännande att läsa om ditt valpäventyr Lillan Flört

Jenahbella
0

va mysigt! :) grattis till fyra fiiiina valpisar :) duktig hon e mamma maya! :D

Norrskenets
0

Ett STORT Grattis från oss! Nu har jag en lånedator så jag kan komma åt internet lättare=)

Längtar redan tills dem öppnar ögonen;)*otålig*

Satmaran
0

Jag skapade ett gyllene tillfälle (mutade med grädde) he he.

Passade på att byta ut badlakanet Maya fött på, till deras nya valppåse. Den blev uppskattad!!! Mycket bättre för Maya att ha alla samlade i en påse, fodrad och varm, med bara en öppning och inga veck där valpar kan komma bort. Den underlättar också för mig om jag ska kolla valparna eller ta ett par bilder. Bara att knycka hela påsen en minut eller två ;)

Lite knivigt att se men med lite plirande och petande hittade jag 2 flickor och 2 pojkar :) Jämn fördelning alltså :) Alla har mörka ögon.

Starka och pipiga är de i alla fall :)

Lyckades bara ta 2 bilder som blev bra, ville ju snabbt få in dem till mamma igen.

Satmaran
0

En av de söta småkakorna. Fulländad va?

Faxlin
0

åhh, bebisar. Och vilken underbar fördelning, jämnare kan man inte få det :-)

Audiatur et altera pars

Musiken
0

Naaw sa pluttiga! :)

fridaas
0

Åh så söta!!

Tycker oxå att de kan ta och öppna ögonen nu och att man kan få se vilken färg de är.. jag otålig och nyfiken?! neee inte någonstans *harkel* Oskyldig

cacao
0

Underbara bilder, nästan så att man blir sugen på att skaffa en okastrerad hona igen :) Det är över 20 år sedan jag hade en illekull sist …

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

werner
0

Vill också att tiden ska vara inne för ögonöppning och massa bilder :)

Meira är ju också ett fint namn som jag hittade ^^ det är ju på M iallafall ^^

Tycker alla namn jag hittat på hanar vart rätt tråkiga hitills så enda jag skulle komma på som är ännu dåligare är Feretto (iller på japanska), Hurón (iller på spanska).. eller så kan du ju kolla in den här länken - Ferret Male Names

Strumpan
0

Ett stort grattis till bebisarna!

Mvh Jenny

Satmaran
0

Hi hi, nu får ni bärga er =))

Det dröjer ju 4 veckor tills de öppnar ögonen!!!

Jag längtar nu mest efter att de ska få lite färg och lite päls, så jag kan se om de blir som deras stilige far. Tomtar har vi ju aldrig fått tidigare :)

Fniss, nu tror jag att jag har namnförslag så det räcker några år framöver ;) Tack för alla fina förslag!

fridaas
0

#60 Men va?! Vadå bärga sig?! 4veckor är lång tid ju… men men färgen kommer först som tur är, då är min längtan lite stillad iaf ;)

Och om 2veckor är det flytt för mig som gäller så antar att veckorna kommer gå snabbare då..
och någongång efter 4veckor kommer småland och våldgästar :D

Satmaran
0

#61 Låter fint, då får jag gosa Bandit igen =))

Lycka till med flytten!!!

Satmaran
0

Tänkte bara tala om att flickorna är tingade sedan länge ;)

Men om någon har längtan efter en liten grabb, är det bara att höra av sig via pm.

LinaN
0

gu vad söta de är! *alldeles sjuk*

mer bebisbilder framöver! :D

Strumpan
0

Jag vill ha en bebis….Gråter Nu e jag en snutt avis

Mvh Jenny

werner
0

Man blir ju sugen men samtidigt vill vi inte ha valp och inget annat antal än vad det är nu.

Gilla
0

Så otroligt söta Glad
Som alla valpar är…

Fast…för första gången på flera år kan jag inte säga att jag vill ha en valp i år.
Tror jag blev lite "mätt" förra året.
(Ibland infinner sig den där känslan man kan ha när man kliver ut ifrån någon Mongolisk Barberque-restaurang med ät hur mycket du vill ;o)

Satmaran
0

#67 Förstår dig så väl ;)

Har man haft huset fullt av brunstiga hanar, så kan man verkligen känna sig en aning "mätt" =))

Satmaran
0

Rykande färska 3-dagarsbilder!!!

Mysiga små fjunisar som redan börjar få lite mulliga magar.

Jag plåtade dessvärre pojkarna mot rosa bakgrund och flickorna mot turkos, men jag tror inte de bryr sig.

Satmaran
0

Grabbarna!

Satmaran
0

Brudarna :)

Satmaran
0

En till på brudarna.

Satmaran
0

Sista på töserna.

werner
0

Skulle vilja känna på dunnet :)

sarae
0

åh så sött! har sån valpabstinens att jag får feeeeber! Kan du inte skicka lite valplukt, och ljud åt mitt håll? :P

FerretCrow
0

#75 men snart får du ju egna för hoppningsvis sarae=)

Satmaran
0

#75 Visst är de underbara :)

Jag gillar inte riktigt den här första valplukten, den är bara märkligt söt..?.., svårbeskrivlig i alla fall. Den kan du få av mig :) När de däremot har fått lite päls, då kan jag sitta med näsan inborrad i valpar hela dagarna, he he.

Det är inte mycket pip jag hör från denna kullen. De är ju bara 4 st, så de slipper slåss om tuttarna. Sovpåsen var ett smart drag, de dräller inte omkring i filtar och irrar bort sig. Maya är hos dem hela tiden och tar så väl hand om dem. Alltså inte mycket att pipa för =))

Det är skönt att höra den lilla kören hälsa mamma välkommen tillbaka, efter att hon varit ute en minut och ätit. Annars hör jag bara ett nöjt suttande.

Sara
0

Åhhh, jag blir helt till mig över dessa ljuvliga små svansar!

Sara

Satmaran
0

#78 För dig är det svansarna, för mig är det dessa ljuvliga små nosar….. De är ju bara såååååå söööööta!!! =))

Här hemma säger jag inte nosar. Jag säger "nöss" :)

En nos flera nöss, låter väl logiskt, det heter ju en mus flera möss =))  ???

Lenore
0

Åh, grattis Lillan till dem små söta kakorna! Helt underbara, man blir ju så sugen. :)

cannaydia
0

Grattis till valparna! Vad härligt med små pipasar hemma *längtar* Du får ta valphögen mot ansiktet och dra in doften av dem åt oss här på ön :-) *De finns två dofter av iller man blir besatt av -okastrerad hane och valpar*

Gilla
0

Så goa :o)

Satmaran
0

Tittade till dem i morse och, oj vad de hade hunnit mulla till sig bara över natten :)

Våran Salsa har ca 2 veckor kvar till valpning, men är redan megastor!!! Inatt har hon väckt mig flera ggr, för att hon inte lyckas ta sig upp till mig i sängen. Hon står nedanför och krafsar olyckligt med bedjande ögon, som säger Mamma… hjälp mig upp!!!

Stackars liten tjockis! Hon har så stor mage, så hon klarar inte att klia sig i nacken, utan bara rullar runt på golvet och påminner om en sköldpadda på fel köl :)

Gilla
0

vad "stora" de ser ut i handen på dig.

Är de ovanligt stora eller är det bara mina ögonmått som spökar?

oblivionocean
0

gud så fruktansvärt söta dom är! :D jag skulle vilja ha en liten egen.

Men det kommer nog inte hända inom de närmsta åren.

Norrskenets
0

Huuga, jag vill också ha valpar nu=´) Det blir nog riktiga små salamikorvar;)

Ingen bild på Salsa med den goa magen=)

LinaN
0

Du får ge Salsa en egen tråd! :D

Jenahbella
0

gud så söta :)

elinn
0

Åh grattis grattis till de små,, så sööta =)

Satmaran
0

#84 Nä, det är väl snarare så att jag inte har några dassalock till nävar precis ;) Men även jag tycker att de växer ovanligt snabbt ;) Men så är det ju rena lyxen att växa upp i en kull om 4 =))

#86, 87. Jo, Salsa kanske snart får ha sin egen tråd. Vägde henne idag och lilla rultan har gått upp ett hekto på en vecka. 1255 gram!!!  Checkade i kalendern och det är ju faktiskt möjligt att jag har missat en lyckad parning i tidigt skede… hmmm.

Det finns en möjlighet att hon föder redan den 6:e. Då skulle det vara 12 dagar kvar idag. Hoppas att hon ruvar på de små till påsk :) Det hade varit bra om vi kunde få 3 veckor i mellan i alla fall!

Tack och tack och ticketitack för alla gratulationer :)

fridaas
0

Bilder? Oskyldig

Satmaran
0

#91 Frida då!!! Inte varje dag väl? Förvånad

fridaas
0

#92 Men jo.. lite? Men okej då, jag kan vänta till en annan dag, får väl sitta och kolla igenom massa bilder på diten sen han var liten istället då :P

Satmaran
0

Idag är småkakorna 5 dagar. Lite fjunigare och lite mulligare.

Här kommer foto.

Satmaran
0

Hela lilla kullen ;)

Satmaran
0

Grabbarna.

Satmaran
0

Tjejerna.

Satmaran
0

En till på brudarna.

fridaas
0

Wiee bilder :D De är så söta allihop ^^

Norrskenets
0

#96 Vad grabbarna posade fint=)

Nu börjar dom bli sådär fint sammetsgråa=) Nu ska jag ta och fika och lägga mig men hoppas på fler bilder snartSkrattande kramar vännen

Satmaran
0

#100 Alltid grabbarna som poserar fint! Varför är det så svårt för töserna att hålla sig stilla en sekund?

Norrskenets
0

#101 hehe grabbarna tar det lugnt medans töserna vill ha fart och fläktFlört

Johan-
0

Jag hade äran att få hälsa på de små kakorna idag när Salami åkte hem efter sin sexsemester här hos Cereza, och de är Otroligt söta de små liven =) Men de doftar ju inte hallon direkt:P

Satmaran
0

Fniss! Det är en lite speciell doftObestämd.

Norrskenets
0

#103 Salami har nog gjort en lyckad sexcharter nu ska du se=) Han har ju tränat;) Ska iaf hållar tummarna för säkerhetsskull=)

#103/104 Hur kan ni säga så, jag är helt beroende av den doften. Blev fast när första valpen föddes så det är väldigt beroende framkallande tycker jag;)

Satmaran
0

#105 Nja, jag föredrar valpdoften, när de fått lite päls. Då luktar de MUMS!!!

Norrskenets
0

#106 Tycker om både första- och andra valpluktenFlört

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.