Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 367 ggr
Qviq
2009-03-25 11:28
0

hjälp fort

Nibbe ramlade ner i ett spann med klorin nyss, fick upp han direkt och har sköljt av han noga. Är faran över eller kan det bli några mer problem? Han är lika galen som innan men tänkt om han fått i sig något?

"Chaos is a friend of mine."

elinn
2009-03-25 11:28
0

Jag har ingen aning men ring veterinär och rådfråga, de vet vad du ska göra.

Lycka till!

Fruttisen
2009-03-25 11:35
0

Klorin är miljöfarligt= sluta använd! Min ena iller slurpade i sig toalettrengöringsmedel en gång, ringde till veterinären som sa att jag skulle åka in genast ifall hon blev dåsig, kräktes, fick vitt skum i munnen eller blev apatisk. Jag tänkte på ögonen?? Öronen?? Ramlade Nibbe i helt och hållet? För klor fräter ju…

FerretCrow
2009-03-25 11:36
0

tvätta har du ju redan gjort men har du tvättat hans mun och öron och nos med mera? kan ju vara bra att även få bort det i dom små skrymmslerna

Qviq
2009-03-25 11:39
0

Så nu har jag pratat med vet. Skulle skölja hans ögon med vilket jag har gjort nu och hålla han under uppsikt, så nu ska han upp till min mamma medans jag är på jobbet så hon kan hålla koll på han! Tack så mycket för alla svar!

"Chaos is a friend of mine."

Bogey
2009-03-25 11:39
0

Koncentrerad klorin kan ge frätskador på huden, men jag har för mig att klorin inte är så farligt om det utspätt i vatten. Att få i sig små mängder utspätt ska heller inte vara så farligt, men som #1 skriver skulle jag nog ringa vetten och kolla för säkerhetsskull.

Bogey
2009-03-25 12:03
0

#2 Visst ska man dra ner på klorinanvändningen p.g.a. att klor kan bilda farliga föreningar med vissa andra ämnen, men klors miljöfarlighet var ett tag starkt överdriven. Hela världshaven är fulla med natrium och klor-joner och har varit det i miljontals år.

Användningen av tensider i hemmakemikalier är ett mycket större miljöhot än klorin.

Hur mycket klorin var det i hinken?

>10% klorin (1dl per liter vätska) är starkt frätande och korrosivt

5-10% svagt frätande och irriterande för hud och ögon.

<5% (½dl per liter vätska) Irriterande på hud och ögon.

Sköljning med vatten är den allmäna rekommendationen.

Klorin är basiskt så om koncentrationen inte är så stark att det fräter matstrupen på vägen ner så neutraliseras det av magsyran. Vatten kan vara bra att ge som dryck ändå för att matstrupen inte ska bli irriterad.

FerretCrow
2009-03-25 12:09
0

Jag använder alltid klorin hemma då det storstädas åt illrarna men då blandar jag extremnt svagt i skurvattnet och sedan skurar jag allt igen med bara vatten. klorin är bra då det tar död på alla baciller.

cacao
2009-03-25 12:13
0

Virkon S är bra mycket bättre än klorin och dessutom helt ofarligt för både människor och djur.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

TottsiGirl
2009-03-25 12:50
0

#8 Det lät ju jättebra det ska jag hålla ögonen öppna efter :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

cacao
2009-03-25 13:10
0

Finns på Granngården eller välsorterade djuraffärer.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob