Ska jag inte vaccinera?
Eller vad är det frågan om?
Första tiden vi hade så hade Melwin rymt, och han kom hem samma dag klockan 14.11 och vi skulle vaccinerat klockan 9.00.
Idag hade vi en ny tid klockan 9.30, men jag är dunderförkyld, så vi har ännu en ny tid på fredag klockan 14.00.
Ger mig sjutton på att ngt kommer komma ivägen då med… och då är det nog ingen meningen att vi ska vaccinera.
golf.ifokus.se
Vilken otur ni har då.. Men visst ska ni vaccinera, tredje gången gillt! ;)

Var rädd om din lilla vän och vaccinera :)
Be a rainbow in someones cloud
säger som Cute, tredje gången gillt! :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Otur du! Skam den som ger sig heter det ju ;)
Paulina

Hur många djur i Sverige får egentligen valpsjuka varje år?
Kollade upp det själv- några enstaka fall. Tydligen är det vanligare ute i Europa, så är väl för alla turister/resfreaks man skyddar djuren ifrån egentligen.
#5 Bra fråga! Det vill jag också gärna veta.

#5 det är så få som får det eftersom vi i sverige är så duktiga på att vaccinera =)

Jag säger det samma som #7. Valpsjukan var väldigt vanligt förr, men eftersom vi i Sverige är så duktiga med vacc. så har vi det inte så ofta här och skulle alla i världen bli lika duktiga med vacc. så skulle sjukdommen vara utrotad nu.
Helt utrota skulle vi nog inte kunna göra, men i mycket eliminera risken för smitta bland våra tamdjur. Samma sak hos människor, på senare år väljer många föräldrar att inte vaccinera sina barn mot det ena och det tredje med anledningen att det är så få som insjuknar. Efter att fler börjat med detta har även fler insjuknat. Anas något mönster? ;)
Paulina

#9 Visst finns det föräldrar som väljer att inte vaccinera, men det är också så att vissa sjukdomar inte vaccineras mot längre.
T ex. Jag undrade över att min son inte fick tuberkulosvaccin. Men svaret var att det är så pass sällsynt här och då väger man för och nackdelar. Alla vaccin medför ju också risker för biverkningar och då har alltså nackdelarna övervägt, när det gäller tuberkulosvaccinet.
Har för mig att ungar idag inte heller får smittkoppsvaccin.
Vi kommer alltså till slut till en punkt, där vi anser att riskerna för biverkningar är större än riskerna att drabbas av själva sjukdomen.
Blev själv väldigt fundersam när jag läste i en tråd här, att riskerna för biverkningar av vaccin ökar för varje gång man gör den.
#10 Visst är det så! När risken att få sjukdomen är minimal så kan det vara dumt att vaccinera pga risker som du säger, absolut! Den artikel jag läste berörde dock de "vanliga" vaccinen barn får idag (det var kanske 2-3 år sedan) men tyvärr minns jaginte riktigt vad för vaccin det handlade om, som jag vill minnas var det mest generellt. Minnet är bra, men det är selektivt ibland ;)
Menar du riskerna vid vaccination av iller, att de ökar för varje gång man gör dem? Kan inte erinera mig att jag hört det, men det hade ju vart "kul" att veta om så vore.
Paulina
Det är likadant med risker på kaninvaccinationer. De ökar. Men eftersom jag bor lite väl nära Öresundsbron och insmugglade hundar tänker jag inte ta risken.

Det stod i någon av trådarna ang. suprelorinet. Vet inte vilken, men tror det var den om biverkningar. Förra veckan tror jag.
Ah, då ska jag kika där =)
Paulina

är det någon som har koll på ungefär pris på vaccinering? måste in för att vaccinera en utav mina, och kommer inte alls ihåg vad det kostade senast jag var inne….
Betalade ca 250kr i Malmö.
ca 340 har jag gett alla mina gånger. (ösd djursjukhus och blåstjärnan djursjukhus)
Paulina

okay, så ca 300kr….
tack för snabba svar :)

Nu vågar jag inte :S
Jag betalade 180/iller förra året.
golf.ifokus.se
jag har vaccinerat mååånga illrar, både mina egna, och andra, och flera ggr på iller, och jag har inte hittills råkat ut för en enda biiverkning. Vet man vad det innebär att vaccinera, och stannar man kvar hos veterinären efteråt (där mn kan får hjälp vid anafylaktisk chock), så ör det så gott som riskfritt. Valpsjuka är däremot inte riskfritt. Det är 100% dödligt, och går således inte att bota. Uttrotat är det heller inte. De har tex haft fall av det i norge för inte så länge sedan, och norska illrar och många andra djur fraktas fritt över gränsen. Jag skulle aldrig våga låta bli att vacinera. Särskilt när man har djur som är ute och rör sig mycket

Jag håller med sarae här. Jag är ute med mina illrar så pass mycket att jag aldrig skulle våga låta bli att vaccinera mina. Visst de kan bli sjuka av vaccineringen om man har otur. Men om de får valpsjukan då dör de garanterat. En biverkning på vaccinationen löser veterinären på plats bara man väntar där tills man är säker. Så vaccinera är inget jag ens skulle drömma om att våga strunta i.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag har en av dom få illrarna i sverige som har reagerat på förra vaccinet. Jag satt kvar hos veterinären och väntade Bilbo reagerade båda gångerna inom 5-10 min. Efter det har jag inte vågat vaccinera honom. Pratade men en veterinär om att vaccinera honom med nya vaccinet, men hon tyckte inte att jag skulle utsätta honom för det.
Men sen har jag 5 andra illrar här hemma som jag regelbundet vaccinerar. En viss oro finns när jag vaccinerar dom, självklar, jag har ju sett Bilbo bli dålig. MEN jag skulle ALDRIG hoppa över att vaccinera mina andra illrar bara för att en av mina sex inte tålde de gamla vaccinet.
Dom få gånger jag låter mina illrar träffa andra illrar, eller tar hem hundar hit, ser jag alltid till att illrarna och hundarna är fullvaccinerade. Inte för att jag är säker för det, men för mig känns det som en lite "tröst". Valpsjukan är som sagt liten i sverige, MEN ju mer hundar som kommer in utifrån europa, desto större är ju risken att vissa av dom faktiskt inte är vaccinerade.

#10 Smittkoppor utrotades officiellt på 70-talet och att bieffekterna av vaccinet är så kraftiga är en annan anledning till att man slutat med det. Att man inte vaccineras mot tuberkulos är för att det fram till de sista åren varit jätteovanligt i Sverige, men med ändrade resvanor och slarv med vaccinationer har tuberkulosen kommit tillbaka. Själv vaccinerade jag mig för ca tre veckor sen och väntar nu på att dom små variga blåsorna ska dyka upp på injektionsstället =((
#20 Jag håller med! Varför riskera nåt liksom? :)