kött och ben
Hur är det med iller vad gällande kött och deras ben?
Med hund ska man ju undvika F-ben, det vill säga ben från fågel, fisk och fläsk eftersom det gärna flisar sig och kan fastna i mun/svalg/tarm och orsaka skada.
Men hur är det med iller? Får de knapra på resterna av kycklingen som åts till middag, dvs köttrester och ben? (visst gubben o jag är vegetarianer men ibland har kompisar med sig köttmat och äter här.)
Hitta inget vettigt svar i mina böcker härhemma.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Illern ska inte äta tillagat kött utan rått kött i så fall. Funkar fint att ge illern kyckling med ben och allt det skrapar tandköttet bra. Ett tips kan ju vara och kolla vad tjejerna ätit innan och vilken "meny" dom haft innan, tror dom ätit en del barf om jag inte missminner mig helt. Det man ska tänka på är att illern inte klarar av allt för stora ben så man inte ger för stora ben som dom kanske kan skada tänderna på..
Söker du på BARF här inne hittar du massor med bar information om att ge illern kött :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Jag trodde att det var mer problem att ge för små bitar ben, då dessa kan råkas svälja hela?
Jag är också veg, men brukar köpa hem ett pack med råa kycklingvingar som styckfryses in (brukar dela vingen på mitten med avbitartång, eftersom min lilla filur inte brukar äta upp en hel). Matresterna från tillagad mat är nog bäst att undvika. Dels pga det kryddade köttet, dels pga att tillagade ben flisar sig och kan skada illern.
_No way! Yes way!
Töserna är helbarfade sedan födseln, även om båda smakat torrfoder i "äldre dar". Om du pmar mig din mail adress så kan jag skicka över Barguiden mina valpköpare får ;) (och även stamtavlan på töserna)
Ahh :) Bra då vet jag det!
Då ska jag börja "stjäla" otillagade köttbitar från kompisarna, men det är alltså ingen fara med benet sålänge benbitarna inte är för små?
#3 du ska snart få pm, så snart jag skrivit klart inlägget här :)
#1 jo jag har fått en del av menyn iaf, är litet bökigt ibland på telefonen då jag lätt blir okoncentrerad när jag itne ser personen jag pratar med. Men idag när vi ska storhandla ska jag köpa litet kycklinginälvor (sambon tittade skeptiskt på mig när han läste inköpslistan och sedan sa han "det där får du ta hand om, fan heller att jag tänker pilla med hönshjärtan!" *fniss)
#4 Hönshjärta är inga problem. Små fina köttbitar, bara att slå lite folie runt och styckfrysa.
Värre är det med kycklinglever. Det kan vara riktigt slafsigt att göra lämpliga bitar av och styckfrysa.
Dela kycklingmage är heller inte så himla kul men bättre än lever.
Gäller att inte vara alltför kräsmagad när man är BARF'ande eller ½-BARF'ande illerägare. 
#5 tänkte på det, om man fryser levern i kanske en timme så den stelnar till så borde den inte vara så slafsig att dela?
Jag har alltid haft svårt för rått kött, tycker det har otäck konsistens när man håller i det, men jag ska se vad vår butik har i inävlsväg åt sötnötterna… Det blir till att dra fram latexhandskarna när det ska delas inälvor… sålänge jag slipper känna konsistensen direkt mot huden så brukar jag klara av att inte kräkas o sen är det nog en vanesak :)
#6 Willys brukar ha kycklinghjärta, lever och mage. Annars är det inte alltid helt lätt att få tag i sådana saker i vanlig matbutik tycker jag.
Tyckte också rått kött var läbbigt innan men nu har man vant sig och jag reagerar inte det minsta när ja styckar och delar kycklingskrov och annat "mums"
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Jag delar inte hjärta och lever. Utom levern i halvor…
Jag har kommit på att lever är jättelätt att klippa med sax! Lägger en lever i taget i en liten skål och klipper runt tills det är lagom bitar.
Jag fick handlat mage och lever, de hade inga hjärtan inne just nu. så det blir nästa gång… Gubben min fortsatte var skeptisk.
Blärk…. *illamående* nu är levern och magarna uppdelade och infrysta styckesvis…. tvi vale.
Men hunden blev överlycklig, ha nfick ju en del bitar han med :)

usch…. själv håller jag mej till fuzzies/pinkisar. då slipper jag dela och äcklas.
men jag tänkte passa på att fråga på willys imorgon efter typ lever eller något för att som om min aodjur tycker om det oxå. n(fixar så sambon skär och delar det. haha)

åh man vänjer sig=p första gången jag serverade mage mådde jag inte så värst bra men nuförtiden har jag inga problem med att sitta med kycklingskrov upp över armbågarna.
Det är väl mest själva lukten jag har svårt med. jag stod ju mer eller mindre och tittade ut vilken lever som var finast. ^^
#12 köper du pinkisar i djuraffären? tycker nästan det verkar läskigare.

jag har 8 ormar hemma, så jag har lite kontakter som jag köper ifrån ;)
men dom får man frysta, så rä dte bara att låta dom ligga framme några timmar i en påse. sen ger jag dom till illrarna.
det är väl lite mindre mysigt när dom får för sej att äta bakdelen på råttan, för att spara framdelen till senare. hehe.

man vänjer sig vid lukten också=p efter att ha plockat upp halvruttna kcklingbitar luktar den färska rätt gott=)
#15 misstänkte att det var nått sånt ^^
#16 jo, det är väl det. Vi har ju inte haft kött i hemmet sen vi flytta in. då vi kunde styra över vår kost helt o hållet själva. Men det luktar mest blod, och det är man ju van vid som kvinna ;) Levern luktar litet på samma sätt. (är ju menskoppsanvändare och det luktar inte alls samma som bindor/tamponger, det luktar bara blod.)