Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 302 ggr
TessanK
0

En till iller?

hej! jag funderar på att skaffa en kompis till pucco till våren/sommaren. men vad är bäst? en omplacerings iller eller ev valp. Jag vet inte hur pucco kommer att reagera mot andra illrar pga att han skildes från sina syskon och mamma tidigt och har inte träffat någon iller sedan dess.

Pucco är även en hane. så vilket är bäst att skaffa, en hona eller hane jag skulle gärna vilja ha en liten tjej till honom, men jag har ännu så länge inga planer på att kasterera honom.

jag skulle gärna bra behöva så mkt råd som möjligt. allt som ni vet :P hur släppetr man ihop illrarna om man köper en? vad gör man om dom börjar att slåss osv? tacksam för svar! :P

Faxlin
0

Börja att släpa med honom på träffar och sådant. Så ser du lite vad han tycker om andra illrar.
Sedan tror jag inte att könet har så stor betydlese gå mer på individen.
Ofta kan det vara lättare att släppa in en valp till äldre illrar. Så jag skulle nog rekomendera en valp. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

ja du….vad gäller illrar så brukar hanar och honor fungera lika bra ihop..så det spelar ingen roll…däremot kan det vara jobbigt att ha två okstrerade illrar, eller en kastrerad och en okastrerad ihop…

Omplacering eller valp är oxå upp til dig, du kan ha turen att hitta en underbar omplacering som funkar kanon med din iller, eler så hittar du en som inte gör det…med valp är du ju med från början…vissa illrar har dessutom lättare att accepter en valp…men det bereor helt på vad ens iler har för personlighet….försök att åka på massa illerträffar, så han får chansen att träffa andra, och så du kan se hur han beteer sig  gentemot dem….

När man ska släppa ihop dem, kan det vara bäst att göra det på neutral mark, om man  misstänker att de inte kommer överens..annars är det bara att släppa ihop dem…de kommer oftast bråka i början, men det ser och åter oftast mycket värre än vad det är…så länge de inte biter varandar i strupen och spiler blod, så är egentligen det bästa att låta dem hålas. De måste göra upp om rangordning osv….Men som sagt Slåss kommer det att göra…så låt dem hålla på så länge ni står ut…venetuellt ta fram en vatten spruta och spruta på dem när det blir för hårda tag!

TessanK
0

tack så mkt för svaren!