Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1179 ggr
Aviendha
0

Gah, inte igen!!

Phoenix verkar ha satt i system att skrämma livet ur mig titt som tätt.

Ni minns väl Avis öga? Hin hand? Hans inflamerade kastrationssår? Hans udda pälsfällning? Hans spyattack i höstas? Hans spyattack för bara ett tag sedan som resulterade i en plastplutt i bajsen och efterkommande spya?

Nu är vi där igen. Ska till skolan och han spyr upp allt han hade i magen och lite vätska efter det. Ger parrafinolja och nu 1,5-2 tim senare hulkar han igen och spyr 2 gånger till, gulaktig vätska denna gång.

Jag vill verkligen inte mer! Klart som tusan han får åka till veterinär när/om det behövs, men jag har nog aldrigvart fattigare än jag är just nu och tackar min lyckliga stjärna för den lilla slant jag har på illerkontot för sådanthär.

Han skakar just nu galler i utställningsburen i väntan på bajs (som inte komit än).

Håll en tumme eller så om ni har lust för min lilla pälsråtta.

Theres
0

Håller två tummar.

golf.ifokus.se

klarsferrets
0

urs vad tråkigt ,

Hoppas att det kommer ut det som ska ut .

Ceciliaolucifer
0

Jobbigt för dig :( vet hur det är med sjuka djur och oväntade kostnader. Håller tummarna för er!!

Sara
0

Hu! Håller tummarna!

Sara

Satmaran
0

Må bajset komma snart ;)

Håller tummar här också.

Aviendha
0

Det kändes inte alls bra med honom, han betedde sig inte på samma sätt som han brukar göra och inte heller de tidigare gånger han kräkts så jag åkte in med honom akut.

Röntgen visade inget men veterinären tyckte sig känna något långt bak men avr inte säker. Kontrastvätska gavs och vätska i nacken, dropp gick absolut inte. Han får stanna över natten och kommer få uppföljande röntgen och dropp i nacken om han bara behåller kontrastvätskan. Får vänta på samtalet senare ikväll nu då.

Kändes fruktansvärt att lämna honom där, från att ha struttat runt här hemma tils nu har han blivit helt färdig, han har ingen ork kvar alls och gnydde när vi skulle röntga honom. Mitt lilla pälshjärta.

Vet inte varför jag skriver egentligen, men det känns rätt skönt att få ut det på något vis.

Aviendha
0

Tack för alla tummar föresten, det värmer! Lilla Avi nosar för fult efter honom nu så jag ska försöka aktivera henne lite.

Sarah
0
Sara
0

Usch! Tänker på er!

Sara

Ceciliaolucifer
0

Oj, här går det undan :(

Det kan ju vara så att det som var "problemet" sist har börjat vandra, och att det fortfarande handlar om samma "sak".

Hårbollar är ett exempel på saker som inte syns på röntgen. Lucifer hade en hårboll på 200gram som satte stopp. Det känns konstigt att ngt så stort inte syntes. För det kan ju vara ett alternativ då det är pälsfällning nu?

Det är hemskt att behöva åka in med dom, men försök att se det som att du har gjort allt du kan göra. Nu får han den bästa tänkbara vården och behandling.

Vi illerägare utvecklar ett speciellt sjätte sinne, vi vet när ngt inte står rätt till. Det är verkligen skillnad på en sjuk iller och en sjuk iller. Ofta ska man gå på magkänslan och hellre kolla upp ngt en gång för mkt än en gång för lite.

Det här kommer att gå bra :)
Vi håller alla tassar och tummar!

Aviendha
0

#10 Wow, 200g är inte dåligt! Det tycker man ju ändå borde synas på något vis.. Ja, det är skillnad på sjuk och sjuk. Sist var han ju dålig i nästan ett dygn eller vad det var, nu så åkte jag in 3 timmar efter första spyan, så det är skillnad.

Jo, det finns ju en anledning till att de vill ha honom kvar, dels kan de ta fler röntgenplåtar och hålla honom uppvätskad och sedan akutoperera ifall det skulle behövas, det har jag gett tillåtelse till såklart. Men jag önskar att jag kunde vara där åtminsånde, klappa honom och försöka lugna honom.

Tack än en gång för alla tummar och tassar. Städar just nu som en tok, blir lite nipprig av denna väntan.

Gustav-o-Linda
0

måste man operera bort hår bollarna eller finns det något annat sätt ?

Alla djur får ju hårbollar och klarar av det själv….

eller ?

Ceciliaolucifer
0

#12 En hårboll på 200gram går inte att få ut själv. Lus vägde ca 1100gram när vi åkte in.

Givetvis är det mängden hår som avgör. När det kommer till småmängder så går det bra med parraffinolja eller att man ger kattmalt i pälsfällningstider. Malten innehåller förvisso socker. Men man får avgöra själv hur man vill göra.

Aviendha
0

Nu ringde veterinären. Han hade spytt upp kontrastvätskan lite senare, men gick sedan ut ur transportburen som jag lämnade och gick på låda och lade en fast fin bajs och lade sig sedan igen. De tyckte att han verkade trött men "nöjd" och piggare/mer alert.

De hade gjort mer röntgen men kontrasten hade ännu inte hunnit hela vägen ut (de hade gett mer) men han är i fin form fram till tunntarmen iaf av vad de kunde se. De skulle vätska upp mer nu och avvakta, kanske ta någon till plåt när kontrasten rört sig frammåt en bit igen.

Fortsatte han att kräkas och var hängig kommer de öppna honom, jag får veta vilket i morgon vid 10-tiden om inget absolut akut hände.

Så, nu är det bara att vänta och hoppas. Jag vet inte vad jag ska hoppas på riktigt, men hittills har jag städat, diskar, korrigerat ett arbete, tillverkat ett halsband och ett armband och funderar på att tvätta gardiner. Nervös, stressad, ångest? Jag?! Absolut inte Oskyldig

Ceciliaolucifer
0

#14 Att öppna upp dom är aldrig kul, men det kanske skulle kännas bra i det här fallet eftersom han varit sjuk nyligen i ngt liknande. När det kommer till misstänkta stopp så blir iallfall jag livrädd.

Passa på att försöka vila ut istället, spara energin tills telefonen ringer :)

Theo hälsar att han kraffsar lite extra på gallert för er skull!

Aviendha
0

#15 Ja, det är ju som det är. Pappa och hans sambo kommer ner nu av en slump, ska orka berätta för dem med. Skönt att ha lite sällskap dock. Tack Theo =) Snart får du komma ut, bara du inte kraffsar för hårt ;)

elinn
0

Här håller vi alla tummar och tassar vi kan för att Phoenix mår bättre och får åka hem idag!

Goseiller
0

Håller tummar här med att du snart får hem honom pigg och frisk och full med bus.

*Kramar om*

FerretCrow
0

hur har det gått för honom?

Aviendha
0

Tack för alla tummar och lyckönskningar! Har fortfarande inte hört något, sitter på helspänn vid telefonen. Fick några timmars sömn iaf, och Avi lekte som bara den med pappa igår kväll så det kändes skönt. Hon sörjde rejält när Cade gick bort, och hon var inte alls lika aktiv när hon insåg att Phoenix inte var hemma.

Hatar denna väntan.

FerretCrow
0

#20 men om du är så orolig som jag förstår att du är kan du inte bara ringa och höra med dom istället för att vänta?

Munken
0

sitter här i västerås och håller både mina och mina illrars tummar/tassar hoppas det går bra och att han får komm hem snart

Aviendha
0

#21 Visst, jag är orolig. Jag vet inte hur han mår, om han har opererats eller inte, men de skulle ha ringt om något utöver det hände. Han är i goda händer och jag litar på dem. Min normala ångest gör inte saken bättre ;) Vanligtvis hade jag vart orolig, självklart, men jag vet ju även att jag har en stark och frisk iller i övrigt som antagligen har bra chanser. Men det blir som det blir när man har ångest i vanliga fall, och så kommer detta upp på det hela.

I vilket fall ringde de nu, och han har inte kräkts sedan 18.00 igår och han bajsar nu ut kontrastvätskan och inget syns på röntgen. Han sover ju en hel del men direkt de är in och kikar på honom kommer han upp och ska kolla vad som händer.

De kommer börja ge mat nu (något dietfoder som ska vara mildt för magen, går inte det får jag åka dit med vitalin) och ska se om han får behålla det så han stannar tills i morgon för obsevation. De ringer om han kräks igen, men so far so good som det låter. Även om det hade vart skönt att veta exakt vad som felar hos honom. Går allt bra får jag hämta hem illerpiller i morgon då.

Satmaran
0

Skönt att höra att det går åt rätt håll. :)

Ceciliaolucifer
0

Skönt att han får vara kvar och att dom ger honom tid. Jag tycker att veterinärer är ganska snabba på att släppa hem djur i övrigt. I vissa fall är det behövligt för djurets återhämtning att få komma hem så fort som möjligt, men det är även en risk att bli hemskickad. Speciellt när man egentligen inte har funnit orsaken.

Jag vet inte om jag skulle nöja mig med att ta hem hnm imorgon utan vidare utredning. Det här blir andra gången han går ner sig och spyr och den här gången var han i värre skick än senast?

Inte för jag vet vad man kan begära eller kräva, Obestämd

Aviendha
0

Ja, det känns skönt att de låter honom stanna. De sade att man kan släppa idag, men de vill vara säkra på att han får behålla maten och fortfarande är kry innan han får gå och det tycker jag låter vettigt.

Japp, andra gången. Första gången, som var nyss (räknar inte med den i höstas, då var det nog bara lite hår i fällningstider) så spydde han ju, men han var pigg och alert, precis som inget hänt, och han fick ju ut den där förhatliga plastplutten. Denna gång blev han jättedålig på väldigt kort tid. Han bara låg i toalådan och försökte spy utan kraft, och det är inte okej. Han reagerade inte på något alls, inte ens vatten från fingrarna.

Försöker för allt vad jag är värd att fundera ut vad tusan det kan vara. Om det inte är stopp, vad kan det annars vara? Inget har förändrats här hemma, mer än att jag för två-tre veckor sedan bytte kattsand mot träpellets, och att de för en vecka sedan fick en grävlåda med jord. Samma mat, samma rutiner som alltid. Det enda jag kan tänka mig är annorlunda skulle väl vara om han hann före mig och åt en gammal klutt köttfärs som kanske var två dagar, men det har ju hänt förr, om än sällan.

Jag vet inte vad mer jag kan be dem om om han nu behåller mat och är pigg. Öppna? Jag vet inte om jag vill göra det på en chansning. Visst, det är inte helt ovanligt att man missar föremål på röntgen och kontrast, men de har tagit minst 4 omgångar på honom och inte sett något, och är han pigg så.. Ja. Blodprover för att utesluta ev sjukdom kanske? Jag har inte en aning vad det kan tänkas vara, men jag ska prata med dem om det.

Denna kommentar har tagits bort.
zickan
0

shit. du har verkligen otur :-/. låter som det inte är så illa iaf. Får hoppas att han bara kommit åt och ätit något galet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Aviendha
0

Nu ringde veterinären. Han äter med aptit, skiter bra och är pigg och alert. Ingen spya, ingen extra vätska har behövts på ett dygn så jag får hämta ut honom 13.30 idag.

Åh, vad jag har saknat mitt myshjärta! Det har vart så tomt här, och Aviendha har knappt vart uppe alls trots att jag verkligen försökt leka med henne.

sarae
0

Åh va skönt att phoenix får komma hem! Har tänkt mycket på er!

Munken
0

ja det var skönt att det inte var något allvarligt men samtidigt jobbigt att du inte vet vad som var fel…vill ju gärna få svar på vad det kunde vara

Aviendha
0

#31 Allvarligt vill jag nog säga att det var, inte super, men tillräckligt för att han skulle behöva den vätska han fick där, för jag fick inte i honom vätska alls, och han kräktes bara upp det igen.

Men du har rätt, man vill ju gärna veta vad det var, om det var en bakterie i vattnet/maten som irriterade tarmen på honom kanske? Men då borde jag och den andra illern reagera med.. Hm. Jaja, jag får prata mer med veterinären senare =)

Faxlin
0

Skönt att han mår bättre. Förstår att det varit jobbigt.
Jag hade nog i alla fall krävt att de öppnade och kontrollerade så att inget sitter ivägen någonstans. Det som totalblockerade kan ha flyttat på sig tillfälligt bara. Lite extra nervöst när han nyss varit dålig. Detta då jag vet hur luriga stopp kan vara då det gäller att vandra.

Men jag håller fortsatta tummar för att han kommer bli frisk som en nötkärna nu.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Norrskenets
0

Va skönt att han mår bättre=) Förstår att det kändes tomt för både dig och Avi.

Vad sa vetten?

Aviendha
0

Nu så är vi hemma igen. Det var en mycket pigg iller som mött mig, han formligen flög ut ur transporten och jag har nog aldrig vart så glad att få nytvättade kläder totalt nerhårade ;)

De har röntgat som sagt, både vanligt och några gånger med kontrast utan att se minsta tillstymmelse till onormalitet. De har vätskat upp och gett b-vitamin och utfodrat med id. Han har "ätit som en häst och skitit som en elefant" och de har inte hittat något alls i bajsarna. (Vilket jag inte gjort innan heller, har dissekerat varje bajs från onsdagen och frammåt, men totalblockerad var han inte)

De vet inte vad det kan ha varit, de antar att något olämpligt ätits eller att något skulle ha gjort hans tarmar känsliga. De tyckte inte att jag skulle öppna eftersom han nu är pigg och bra, utan isåfall ta det om det händer igen.

Han ska ha idmat i små ransoner med täta mellanrum under minst en vecka nu, efter 3-4 dagar kan jag börja blanda i vanlig mat. Problemet blir bara hur jag ska lösa så de inte tjuvar varandras mat nu ;) Men det löser jag på något vis.

Här hemma var det mycket glada poppanden och galna skutt. Aviendha är helt till sig, och han är galet glad att vara hemma och har fullt upp med att kolla att alt är som det ska här hemma.

Satmaran
0

Underbart att han är hemma igen :)

PatrikF
0

Skönt och höra! Kul att du har två bussiga illrar igen :)

elinn
0

Åh vad härligt att Phoenix har bättrat på sig och mår bra igen. Håller tummarna för att slipper mer överraskningar nu på ett bra tag =)

Gilla
0

Hoppas det går bra  :o)

Ceciliaolucifer
0

Härligt att höra att allt är okej :)

Aviendha
0

Uppdaterar: Phoenix är vid gott mod, mycket sådant med ;) Det poppas, grävs, springs och görs en hel del kullerbyttor här hemma så det känns bra.

Var ju lite "orolig" för maten, men Avi vägrar att ens försöka äta annat än vitalin, och Phoenix som tvingats in på detta efter svält föredrar tydligen det fodret, enkelt! Idag ska jag börja blanda i lite vitalin i det för att fasa ut tills på fredag-lördag.

Veterinärräkningen betlades idag 3200kr för akuttid, inläggning i nästan två dygn, injektioner och flera röntgenplåtar. Billigt tycker jag!

Ceciliaolucifer
0

#41 Billigt säger vi här ;) är det efter direktreglering?

Aviendha
0

#42 Nej! Det var tom före direktregleringen! =) Efter den gav jag 1400kr Sannslöst.