Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 804 ggr
Munken
0

Bajs på golvet

Jag har nu haft mina illrar sen i augusti respektive i oktober, ingen av dem vill gå på lådan, de går bredvid lådan det känns nästan som att de inte vill gå i kattsanden, kan det göra ont på deras trampdynor att gå i kattsanden?

Jag har nu bytt till pellets(stavning?:)) men det verkar inte som att det hjälper det heller, de vill bara gå bredvid lådan, hur har ni gjort för att få era illrar att gå på lådan.

Jag kan heller inte få mina illrar att gå i hop, kommer den(Zelda) ena nära den andra(Doris) så springer hon. Jag vet inte om de trivs tillsammans så det inte verkar som att de leker med varandra utan att de bara stör sig på varandra. Vad kan man göra?

Tacksam för svar

Gilla
0

Det är så himla olika.
Jag har 5 illrar.
En är 100% på lådan.
De andra tycker att 10 cm från lådorna är lika med på lådan.
Så härhemma kör vi med reklamblad runt lådorna.
Den "officiella" lådan har ett utrymme under trappan till övervåningen o där är det väl ett utrymme som är 1,5x 1 som är täckt med reklamblad (Ica Maxi är favoriterna då de är stoora ;o)

Visst kan man lådträna. men det är svårt att hålla koll på alla 5 när det är dax…

Aviendha
0

Här går båda på lådan till 98%. Hård träning bakom helt enkelt. Direkt illern ser ut att vilja göra ifån sig sätter man den på lådan helt enkelt och berömmer som bara den varje gång man ser en iller som håller på att krysta i en låda ;)

Iofs var min första iller kanske 50% på lådan, även med samma träningsmetod, men bytte för honom ut lådor mot kartongplattor (du vet en ölplatta/flak) med kanterna nedvikta för ingången och dessa stod på tidningar. Hade någon vanlig låda där jag lade tidningar runtom och där gick han med.

Nu har jag just bytt till träpellets, och har inte sett en endaste bajs utanför så jag tror de gillar dem bättre än kattsanden och lukten är obefintlig. Helt underbart!

Antar att du läst KT lådträning? Annars kan det vara ett tips.

Munken
0

ja det där man ölplattor vore kanske något som man skulle prova eftersom jag har tidningar runt om lådorna nu för att jag och min sambo inte ska behöva torka bajs varje dag.

Aviendha
0

#3 Det negativa är att de måste bytas ofta, och det är lkamnske inte alltid lätt att få tag på högvis med sådana. Jag hade tur, några vänner jobbade på affär och systemet, så det var enkelt ;)

cacao
0

Ölplattor här också, våran iller är formligen galen i allt som går att gräva i, så kattströ i en låda funkar icke…

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Bobo-the-Bobster
0

trä pelletsen är super bäst. sedan vi bytte till det är bobo 100% rumsren

Munken
0

oki så det träpellets som gäller eller ölplattor då vet jag, ska gensat ordna med det och byta så att man slipper springa runt med skurtrasa hela tiden:)

cacao
0

Jo, du kan väl hoppas att dom börjar sätta sig i lådan iaf, inte för att låta negativ men har dom inte blivit någorlunda rumsrena nu så är det nog risk att du helt enkelt får plocka efter dina illrar :) Visst, inget är omöjligt men just illrar blir sällan 100% rumsrena och har dom inte visat tendens att vilja gå på lådan på det ca halvår du haft dom så är "risken" stor att det blir svårt att få bukt på de vanor de redan skaffat sig. Att "toaträna" en iller är ett tålamodsprövande jobb som inte sker automatiskt, dvs illern struntar högaktningsfullt i att du fixar lådor av olika slag OM inte du själv är med direkt illern blir nödig och sätter sig för att bajsa, då måste man vara supersnabb på att lyfta illern till närmsta låda och beröma av bara den!

Själv så anpassar jag mig efter illern, dvs jag placerar helt enkelt tidningar eller en öllåda med tidning i på de ställen våran iller själv valt att gå till. Just nu har hon 3 ställen och då och då så blir det en "korv" ngn annan stans också. Hon har också bytt ställe ett par tre gånger och då är det bara att placera en låda där också.

//Suss

Munken
0

Jo men så gör vi också dvs att vi flyttar lådor efter vilket ställe som de vill bajsa på, problemet nu är bara att de har valt precis innanför dörren och det är inte så trevligt när man kommer hem från skolan/jobbet och kliver i bajs, eller när man får besök,,,,inte roligt

Bogey
0

#9 Så gjorde Bogey också. Vi placerade en låda alldeles i hörnet brevid dörren vid sidan om skostället och så var vi på honom som en hök när han var vid dörren och nosa. Så fort han antydde svanslyftning där åkte han in på lådan i hörnet. Blev det rätt och nått i lådan var det massor med beröm och lite gotta.

Han slutade göra behoven vid dörren till slut, men lådan där i hörnet används nästan aldrig som toa utan mer som grävlåda. Han går på  någon av de andra lådorna vi har i huset istället.

mandariiin
0

man kan visst få illrar toa tränade efter ett halv år. Lyssa var drygt 2 när hon äntligen ville vara rumsren. och då hade jag haft henne i ca 1,5 år. i dagsläget är hon i stort sett 100% rumsren. Glad

cacao
0

Visst kan man det mandariiin, jag sa aldrig att det var omöjligt men det kan ta tid och det kräver stort tålamod.

//Suss

Aviendha
0

Innanför dörren tror jag att det är rätt vanligt att de vill göra ifrån sig. I mina 6 lägenheter/hus jag bott i när jag haft iller så har jag altid behövt ha låda vid sidan av dörren, för där ska det bajsas.

Om någon okänd vart in/kommer in i lägenheten är det inte ovanligt att Avi, den annars väldigt rumsrena, sätter sig mitt på dörrmattan och markerar. Detta gör hon även om hon nyss har gjort ifrån sig, och jag gissar att det är för att märka in reviret eller något sådant för annars går det bra. Men vid ytterdörren så kommer ju alla dofter in i hemmet, oavsett hur mysigt vi människor finner det med bajs under foten som välkomnande ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Fruttisen
0

Våra är till 99% rumsrena! :) Detta har hänt genom att vi lurpassar på dom så fort vi hör att dom är uppe och kan tänkas göra sina behov. När de kissat i fel hörn har vi svarat med att lägga ut en filt på stället i 1-2 veckor…vi har också svarat med att flytta deras sovplats närmre bajslådorna. En annan sak som också gör att mina underhåller rumsrenheten är nog att vi tar med dom ofta, då får dom sitta i buren och har inte så mkt utrymme än att kissa, äta, sova…då lär man sig snabbt vart man kan kissa :) Det följer med hem sen!

LinLin
0

Du kan testa lägga filtar runt lådan också, det funkar med mina fyra dock inte med pojkvännens tre. Enda gången de bajsar på filtarna nu är ifall det är fullt i lådan och det kan jag godta. Jag hade också gett upp hoppet gällande en av mina, men plötsligt en dag som treåring började han gå på lådan 9/10 (istället för 5/10…) utan att jag hade gjort något, så du kan alltid hoppas ;)

Ser du ifall Zelda och Doris nånsin sover ihop? Slåss de eller är de mest bara ointresserade av varandra?

Munken
0

de sover aldrig ihop, och de är väl intresseade av varandra med det är alltid zelda som går till attack mot doris, och jagar henne, jag vet inte om doris tycker att det är roligt eller inte, hon springer ju bara iväg hela tiden:(