Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 858 ggr
LinaN
0

Illersäkra hemmet

Vill ha litet tips på vad man kan göra för att göra sitt hem så säkert som möjligt. länka till gamla trådar om de är relevanta. hur är det med sladdar? är de glada i sådana?

men det som jag läst hitendags så är det alltså en idé att ev sätta spånplattor under sitsarna på soffan och sätta drädor under sängen så de inte kommer under. (stackars min katt han kommer bli helt förtvilvad)

Eller är det från individ till individ att man måste säkra möblerna från illerattacker?

Vad för fler ställen är bra att säkra mot illerutflykter?

Blomkrukor kan man inte göra så mkt åt, de ryker ju ner även om katten grejjar förmycket i fönstret.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Fruttisen
0

Enklast är nog att släppa lös illbatting och se vad den intresserar sig för =P Fast iof, våra är tokiga i omgångar…ibland kan sladdarna vid tvn vara roliga att ruska om, ibland inte….ibland kan det vara största uppgiften i livet att få gå in på toaletten å försöka ta ner toarullen, ibland inte….ibland kan det vara jätteroligt att försöka krafsa sönder soffan, ibland inte.

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag första gången tog hem en iller, så hade jag sett till att det inte fanns några hål större än ca 2 cm stora. Jag ställde också möblerna på ett sådant sett att han inte kunde ta sig upp på fönsterkarmen och kanske trilla ut. Toan är ett annat ställe man måste säkra om illrarn får tillgång där, dels se till att ev tvätt och torktummla luckor är stängda. Samma gäller det för diskmaskinen i köket. Har du iller som kan öppna skåp och lådor (tänker då på bestiklådorna i köket), så gäller det att försöka att låsa dom på något vis. För egen del så har jag satt ett kvastskaft ner genom hela lådraden, skåpsluckorna i underskåpen har jag bundit fast med band. Blomkrukor är en annan grej dom ofta gillar att få gräva ut, du kan då antingen ställa dom högre upp, eller så kan man lägga lite tyngre stenar och ett hönsnät som man sticker när runt hela krukan så att dom inte kan lyfta stenarna. Jag har inga suddgummi som ligger framme som dom kan komma åt, annars så är dom i hela lägenheten och busar runt. Lycka till med att säkra ditt hem.

På fotot är det min älskling Laban, som på fotot bara är ca 10-12 veckor gammal.

Fruttisen
0

#0 När jag läser #2 kommer jag ju på att det enda jag illersäkrade inför första illerns hemkomst var alla elektriska prylar, se till att valpen inte kunde komma bakom kylen/diskmaskinen osv. Samt att täppa till alla hål. Möbler flyttades en aning för att inte valpen skulle kunna hoppa upp på fönsterbrädor etc.

LinaN
0

Men det känns som om jag ändå har litet koll på läget då! :)

Jag har ju en katt som öppnar garderobsdörrar och går och lägger sig bland kläder och tyger så det har jag lärt mig leva med. Tar jag honom på bar gärning åker han ur garderoben med en tillsägelse.

Kylen kommer man inte under skruvarna sitter bra. Vi har ett slutet sopskåp under vasken så man inte kan ta sig ner bakom (det kunde man i min förra lägenhet och det hände ju att katterna försvann några timmar)

Badrummet är väl ända utrymmet som är litet slarvigt. Möblerna står i regel så att det är minst 40cm till närmsta fönsterbräde.

Men i övrigt känns det litet som att man ska tänka som om man ska barnsäkra skåp och luckor för människobarn. Känns ju bra :)

klarsferrets
0

vi tordde oxå att det satt bra under kyl o frys ,

Men det viased sig ganska snart att töserna kunde krypa in ändå mellan de springor som finn då det är i plast såkan dom putta lite och på det viset komma inunder kyl o frys men inte ut,

Vi löste som så att vi fixade plexi glas som vi skar och säatte fast dom med skruvarna som finns plexi glaset först och sedan gallret och skruva fast allt i gen då kunde inte töserna ta sig under,

allt som är mer än 2 cm ar vi illersäkrat antinge med plexi glas eller spån skiva.

Städ skåpet är säkrat med barn lås från ikea så att man bzara kan stoppa in ett finger och trycka mellan dörr och vägg sidan av skåpet.

sara edsler här har ett bra sätt att sätta fast sina blomm krukor på hon finns här på forumet.

Men man kan tyvärr inte vara så hundra % säker på att an illersäkrat över allt för dom hittar alltid något nytt.

Tycker vi iller säkrar jämt fast det är mer mot töserna då dom är mindre än killarna dom är ju lite större .

LinaN
0

#5  jag har provat på gallret, jag får knappt loss det med en skruvmejsel så om en iller tar sig in där under gallret så har h*n gjort mig en tjänst ^^

man får ju säkra allt eftersom de hittar saker o ting.

Smex
0

det allra bästa är faktis att gå runt på alla fyra och titta runt och föreställa vad en illernyfikenhet kan tänka sig att klättra.

tex gardiner måste uppifrån golvet, det kan finnas brädor under soffan som är skit kul att klättra upp och krafsa sönder och gärna bajsa lite där också =P

men gå runt på alla fyra och titta efter hål och låga uttrymmen =)

Aviendha
0

Såg inte om det nämndes, isf ursäktar jag för upprepningen ;) Under många garderober, skåp och liknande så går ju själva "möblen" ut över saken den står på. Den lilla kanten/utsprånget brukar inte alltid vara helt täckt, vi hade tydligen ett hål in mot väggen på bara några cm, och var helt förtvivlade när Aviendha försvann. Efter några timmar hörde vi misstäkta ljud innan illern tittade fram därunder. Då blev det att sätta brädlapp där med ;)

Golvbrunnar är kanske inte livsfarliga alla gånger, men det är inte så mysigt när illern (alltid!) gräver bort gallret för att krafsa upp gamla hårrester och dricka av vattnet. Jag har en stor skruv som håller mitt sådant på plats, tyvärr är den för lång, men hellre en lång skruv mitt på duschgolvet än en massa ruttna hårtussar överallt i badrummet.

Mina kan klättra på det mesta, så vissa typer av golvhögtalare kommer de upp på *suck*

LinaN
0

#8 vilken tur att våra garderober är inbyggda i väggarna härhemma då! sedan är våra bokhyllor med kanske max 1cm mellanrum mellan hylla och vägglist/golvlist, tror inte ens en råtta skulle ta sig emellan där, kanske en mus men inte en iller :D

Sicken äckelpäckla! halvruttna hårtussar *kräks* ska ringa till vaktis här i området och be honom fixa en bra skruv åt oss!

ferretgirl
0

Jag glömde skriva att ha koll även på spisen, jag själv har 2 illrar som lyckades med att ta sig in i spisen. Jag var på väg att tända 2 plattor när jag hörde något som skrapade inuti spisen. Trodde först att jag hade fått in råttor, men när jag skruvade av toppen på spisen så satt både Tilly och Tiffanie där. Vill inte ens tänka på vad som kunde ha hänt om jag hade tänt plattorna, ryser av blotta tanken på det.

LinaN
0

#10 urr… snacka om att de kan komma på udda ställen.

Jag är nog rätt nöjd med hur min lägenhet är byggd. Inga konstiga hål eller skrymslen som är inbyggda med risk för djurs liv. Däremot kan de gott renovera mitt badrum tycker jag…

sofie
0

#9 Jag hade garderober som va inbyggda i väggen. Men fanns hål ändå som en av mina illrar kom in i. Så kolla där ändå, kan mycke väl finnas.

LinaN
0

#12 där var inga hål när vi flytta in för ett halvår sedan. och jag torkade ur samtliga garderober iom att lägenheten stått tom i 3 år. Så det har jag iaf koll på ^^

sofie
0

Men det är ofta en list under själva garderoben och det är där det kan finnas hål. Så illern kan komma in under garderoben.

Aviendha
0

#11 Urk kan man lugnt säga ;) Det roliga är att om vi är på besök någonstans så kan jag lova att de rensat avloppet (om de har bråttom så har de bara dragit undan gallret även om det är en av det tyngre slaget) inom 3 minuter. Det slår ALDRIG fel med mina.

Sen när vi ändå diskuterar toaletten. Min första var supernyfiken på själva toalettstolen, och försökte öppna den, så vi skaffade ett annat toalock med ring i trä, för även om han inte lyckades helt med plast så var han ju där och puttade, och det känns inte alls bra. Han tog sats och hoppade om locket var öppet, vilket ledde till en rätt pinsam "olycka" en gång :P

Tvättmaskiner kan de krypa in i, och de sover ibland så hårt att de inte vaknar om man grejjar med saker i närheten, och det finns de som råkat starta maskinen med illern i.

LinaN
0

#15 hade en kattunge som gjorde ett svandyk ner i toastolen en gång när en manlig kompis var och hälsade på, han är en sån som står upp och kissar och den lilla katten tyckte det lät oerhört spännande det där ljudet som uppstod när strålen bröt vattenytan. Sagt och gjort, ett rejält skutt och sedan bokstavligt talat en piss-våt katt som panikartat tog sig ur toastolen medan min vän vråla "kattjäääävel" och jag undra vad i helsikke de syssla med.

men ett tyngre toalock är ju inte att förakta, har redan fudnerat på att köpa en rejälare doning, finns inget som säger att jag måste lämna det nya locket när vi nångång i framtiden vill flytta…

Tvättmaskin har vi ingen i lägenheten, och tvätten sorterar jag alltid precis innan vi går ner i källaren så där bör det inte vara nån fara om det inte är en flygande iller man får hem :D

Aviendha
0

#16 Vår iller hann inte till vattenytan, men blev likaväl blöt *urk*

Ja, sortera tvätten noga, och känn igenom väl innan den far in i maskinen. Avi sover ju allt som oftast i tvättkorgen, och jag är livrädd att något ska hända så jag plockar ut alla (2) illrar, sorterar, lägger i korgen, räknar in illrarna i lägenheten, bär ner till tvättstugan, sorterar igen, klämmer igen och stoppatr in tvätten och räknar illrar när jag kommer upp. Nojjig? Jag? Nää Oskyldig

Jo, en sak till i illersäkring. Allt som kan sätta stopp i tarmen/fastna i halsen på dem måste bort. Och det kan vara massor med saker. Öronproppar, trasiga leksaker, gummidelar de kan tugga lös som foppatofflor, sulan på vissa skor tuggar min ena på iaf, leksaker, handtag till olika saker, knappar på tvdosor, disktrasor, plasthandskar, hårsnoddar, gummisnoddar, diskproppen osv osv.

Själv kollar jag allt som kommer in i lägenheten så det inte finns lösa/farliga delar, men ändå kan man misslyckas. Min första hade nippran på att pilla lös de små plastplupparna som sitter på ex spisen, som liknar häftstift i formen. Han åt dem inte, men man vet ju inte om han slkulle få för sig det, så de tejpades över. Hade nyss en incident där Phoenix haft en plastbit i tarmen (som gudskelov kom ut) men jag vet inte alls vart den kommer ifrån, så paniken har blivit stor, för på någon punkt har jag misslyckats.

LinaN
0

#17 okie, men även om man är försiktig och håller koll på knappar och annat smått så finns det alltid en chans att de äter upp det ändå… man ska ju inte nojja ihjäl sig heller men samtidigt så behöver man ju inte vara oaktsam. vi lägger ju alltid fjärrkontrollerna högt på natten. Vet inte varför, tror det är nått som är kvar från när jag hade råttor, deras bur stod ju alltid öppen så de kunde gå och komma som de ville.

Aviendha
0

Vissa illrar verkar vara mer gummi-fetischister än andra ;) Faktum var att vår "1" på tvdosan knycktes av en iller, restrerande skador på vår arma tv-dosa har fåglarna bistått med ;)

Nej, man ska väl inte nojja ihop helt, men det är bra att veta om. Alltför många gånger får illrar uppsöka veterinär pga. stop i tarmen. Därför bör man alltid ha parafinolja hemma, just in case. Bättre att du vet om att de kan tugga i sig saker, än att du står där med en jättedålig iller utan att veta varför.

LinaN
0

#19 det är väldigt sant! hellre förekomma än förekommas så långt det är möjligt. vi har ju ett veritabelt djurapotek hemma just in case, nått av djuren skadar sig på ett eller annt vis. allt från pincetter till gummihandskar och kompresser, ögon och örondroppar, avmaskningsmedel mm mm finns i vårt apotek. Tror till o med jag har några påsar med smärtstillande för häst kvar…

Aviendha
0

Precis! Kom på ännu en sak.. Bordsben eller dyl som ser ut som ett "v" kan de kila fast sig i utan att ta sig lös, eller bakom saker som element där de kan bli hängandes. Då kan det vara riktigt illa ställt med dem om man har otur. Inte supervanligt av vad jag hört, men det har hänt.

Usch, du får sätta stopp på mig, dyker bara upp mer och mer i huvudet när jag tänker ;)

LinaN
0

#21 även om det är saker som inte är aktuellt i mitt boende så kanske det finns de som inte tänker på att de har ett bord med V-ben…

Jag har klassiska raka ben i fyra hörn, litar inte på ihopfällbara möbler för fem öre. Sen har vi moderna element som sitter tätt mot väggen, så där är ingen fara för oss, men nån annan kanske inte tänker på vad för faror som finns i ett standardhem :D

ferretgirl
0

Garderob hade jag 2 råttor som kom in under, fick riva upp golvet i den ena för att få tag på dom. När dom väl var ute så spikade jag i en liten brädbit in ifrån så att dom inte skulle komma under där igen. Tur var det för sen 1 år senare när jag fick hem mina första 2 illrar, så hittade Aslan just detta hålet som råttorna hade gått in i. Han höll på att kraffsa och kraffsa där, men han fick tji jag hade spika det så bra att han inte kunde ta sig in.

Saga85
0

Angående hål - ibland kan man hitta hål på de knepigaste ställen. Jag har bott i detta hus i ungefär 20 år - först nu när jag skaffade iller såg jag att vi hade ett 2cms hål vid golvet bredvid spisen. Det är bara att lägga sig med kinden mot golvet och kika runt - det var så jag även upptäckte ett hål i en väns lägenhet som hon missat på 2-3 år.

LinaN
0

Jag kommer nog att lägga mig o krypa lägenheten runt på knä om några dagar… när jag kommer hem från skåne igen. Så man hunnit leta rätt och åtgärda innan man får hem en päls nångång framemot sommaren förhoppningsvis.

tycker ändå det känns bra att det inte är massor av illerbebisar just nu, för då har jag gott om tid att läsa på mera, leta leksaker och sängutrymmen mm mm tills det är dags o hämta pälsen :D

Goseiller
0

En hel del man behöver tänka på som sagt innan/när man skaffar iller. Saker som man absolut inte har tänkt på eller ens inbillat sig att kunna hända kan tydligen vara möjligt för en iller och bli rena dödsfällan.

Läste någonstans om en tjej som hade iller, hennes iller hade klämt sig emellan maddrassen och ribborna i sängen, som tur var så upptäckte hon i tid att illern låg där. Tänk vad illa det hade kunnat gå om hon inte upptäckte det.

Ja det är nog bra att läsa, läsa och åter läsa innan man skaffar sig iller.

klarsferrets
0

Tror att det bästa är inann man skaffar en iller är att åka hem till folk med iller/ar och se hur dom har gjort o ploka med sig iderna från alla o se vad man kan göra i sitt eget hem,

Alla har vi iller säkrat olika beroende på iller

Goseiller
0

Ja det är ju en kanon idé. Man får se lite med egna ögon och får tips och ideér.

Denna kommentar har tagits bort.
VeronicaKahlbäck
0

har skumläst tråden bara så ber om ursäkt om jag upprepar någe men bättre med en gång för mkt än en gång för lite:P

Alla mina illrar har varit duktiga på att öppna lådan under spisenså nu sitter det en barnspärr där.
till tvätten har jag em väska med dragkedja på, super!:)
Vissa tassar på möbler är mums mums men inte särskilt bra att få i sej.
bokhyller med böcker är lätta för dem att klättra i och de puttar gärna ut en bok eller två som kanske kan skada ett djur på golvet.(även andra tunga saker ska puttas ner)

nja det var nog mitt för den här gången:)

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

werner
0

Vi har haft attacker på allt förutom sladdar (dock har dom släckt av strömbrytaren på golvet till datorn när dom vill ha uppmärksamhet, dom kom på att vi jämt kollade under bordet när det hände så det är nu löst) men det är bara stundvis.. de gillar något ena dagen som de inte bryr sig om ena dagen.. hittade idag tjugoelva strumpor under soffan och ett bananskal i en puff som dom sparat för godare lukt i hemmet ;/ men dom kan vara helt ointresserade av strumpor och bananskal andra veckan (grämer mig fortfarande över vart dom fick tag på skalet dock) och du ska ju ha Alma och Alea, deras syster var en hejjare på att öppna skåp under ifrån med truten och tassarna och dom var en maffia den där kullen så passa dig för skåp öppning hon lärde upp alla här innan hon packade luffarväskan :/