Linjeavel
Är lite småintresserad av att veta mer om linjeavel. Finns det någon i sverige som använder sig av det i dagsläget, någon som har kunskap om det? När tycker ni det kan vara rätt och när det är det definitivt fel. Kan ni osm är uppfödare tänka er att linjeavla, varför/varför inte?

Den enda jag vet är sarae med sin katastrofkull. Någon annan vet jag ite som sysslar med inavel/linjeavel i dagsläget.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mm men det var väl mer inavel än linjeavle och dessutom rätt oplanerat…
Äsch, finns det ingen får gärna andra uppfödare svara. Ni som väljer bort det, varför gör ni det tillexempel?

Linjeavel och inavel är samma sak.
Jag väljer bort inavel i dagens läge då jag inte hittat något material som jag anser att jag vill inavla på för att jag inte ser att jag kan få det resultat jag strävar efter utan att riskera för mycket.
Audiatur et altera pars

Som vanligt har jag ingen koll på illeravel, men när det gäller smådjur, chinchillor, kaniner osv så är linjeavel och inavel totalt skilda saker. Och skulle man säga till en uppfödare som använder sig av linjeavel att de inavlar så skulle de nog ta otroligt illa upp.

Jag trodde det var skillnad precis som #4 säger men nu kommer ju andra åsikter. Någon som har hundra koll?

Inavel är fortplantning där föräldrarna är nära besläktade med varandra. Inavel kan stärka både positiva och negativa egenskaper hos föräldrarna till avkomman och används bland annat medvetet inom djuravel, och kallas då ibland linjeavel.
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Linjeavel
Så slipper vi gå på åsikter.
Audiatur et altera pars

en ganska enkel förklaring på skillnaderna.

Enligt detta i #7 så är skillnaden alltså hur mycket tanke det ligger bakom? Förstår jag rätt då?

linjeavel är ett sett att inavla
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

http://www.shenandoahs.se/Linjeavel.htm
Även här sägs skillnaden vara att linjeavel är med en klar plan och tanke och oftast inte fullt så nära släkt som far/dotter tillexempel medan inavel skulle vara mer oplanerat parande av nära släktingar

Man skulle tex kunna andvända linjeavel för att få fram vilka recessiva drag linjen har
Om man har en långsiktig avelsplan och en enorm kunskap inom genetik och inavel så tror jag att det är ett sätt att få fram en bra stam

Det är så kort och gott enkelt att de som sysslar med linjeavel tycker att inavel låter illa. Sådå kallar man det för något annat så låter det bättre. Men fakta kvarstår det är samma sak.
Audiatur et altera pars

Har även snubblat över några sidor nu som säger att inavel är kusinparning elelr närmare men ja… kan konstatera att det råder väldigt delade meningar m gränser och vad som är vad eller om det är samma.
Hur som helst, åter till ursprungsfrågan!

wikipedia är inte direkt en vetenskaplig källa…

Har en till fråga. Ni som inte avlar, kan ni tänka er att köpa en iller fårn e linjeavlad linje? Varför eller varför inte?

#15 Det beror ju alldeles på Varför de har en linjeavlad kull, om jag anser att det är för att uppfödaren har en väldigt bra och utplanerad plan, långsiktig med bra mål, ja absolut.

#16 Ja det kan såklart vara olika beroende på vad tanken är och vem uppfödaren är och så. Får man fråga vilka långsiktiga mål som är bra? Som du tycker alltså.

#27 det får du absolut fråga men du får vänta med svar tills imorgon, måste gå o lägga mej ska upp tidigt imorrn för att åka till vetten!
såg dessutom att jag kanske borde uttveckla mitt inlägg #11.

#18 den som väntar på något gott=)

men igentligen, för att fåf ram black self illrar så har man då linjeavlat. sen att det har gått brutalt dåligt var ju en annan sak….
Linjeavl og innavl er IKKE samme sak. Om det er en planlagt parring har ingen betydning for definsisjonen. Innavl er avl mellom linjene rett opp og ned, og mellom søsken. Alt annet regnes som linjeavl. For mennesker er det faktisk lov å få barn med fetter/kusine, da dette ikke regnes som risikofyllt.
Jeg har satt meg godt inn i innavl og linjeavl i forbindelse med jakthundene vi har kjøpt, og har. Uten linjeavl hadde jaktintsinktet til fuglehundene (og sikkert andre jakthunder) vært veldig mye svakere enn i dag.
Dersom linjeavl brukes uvettig, risikerer man å forsterke genetiske svakheter som avlsdyret er bærer av. Dette skjedde med Engelsk settere fordi det var en utrolig god hund som ble brukt mye, og på flere sider i mange kull. Da hunden ble gammel viste det seg at den hadde PRA som er en øyensykdom. Derfor har Engelsk settere slitt med dette problemet i mange år. I dag er det nesten utavlet igjen, så om man gjør en tabbe, går det fint ann å rette opp igjen. Om denne hunden ikke hadde vært brukt i så stor grad som den ble, hadde det gått raskere å avle det ut igjen.
Linjeavl kan også brukes som forsøk. Man parrer da to individer med samme stamfedre, med en arvelig genetisk sykdom, rett og slett for å se konsekvensen av det. Dette er viktig arbeide som har blitt gjort og som dokumenterer den kunnskapen man har om arvelige defekter i dag.
Linjeavl kan også brukes fornuftig, for å forsterke helsen og andre gode egenskaper hos avkommet. Man må da vite enormt mye om dyret det skal linjeavles på, og ikke avle for mange kull. Dette har man brukt for å få blant annet jakthunder med tilstrekkelig jaktinstinkt. Dette kan selvfølgelig også benyttes for å få en sunnere ilderstamme.
Tror det ligger linjeavl bak en av mine ildere, og jeg hadde mer enn gjerne kjøpt flere ildere med linjeavl bakover dersom ildern kommer fra en seriøs oppdretter med god kunnskap.
Ved innavl er det stor fare for defekter og andre uønskelige skavanker. Dette er ikke tilfelle ved linjeavl, og derfor er det to forskjellige betegnelser. IKKE på grunnlag av at noen ønsker å bruke innavl.
Synes folk skal sette seg grundigere inn i temaet før de uttaler seg.

#21: Då vi gick kurser inom SKK innan jag började avla på hundar. Så var det ingen tvekan om att det var samma sak med inavel som linjeavel. Bara olika ord för samma sak.
Så då kan vi alltså konstatera att det finns fler ämnen som de lärde tvistar om. :-)
Audiatur et altera pars
Eller så har svenskene et annet syn på det enn nordmenn 
Men om det er samme sak, er det jo litt rart at mennesker ikke har lov til å parre seg med ledd rett opp og ned, og ikke med søsken, mens man nå har lov til å gifte seg og få barn med fetter eller kusine.
Om det hadde vært samme sak, hadde vel alt vært tillatt ??
(…)Most successfull breeding programmes are based on a system of moderate inbreeding, linked ro outcrosses with carefully selected animals. These crosses are only ued where the breeder is enierly confident that such animals are superior to the ones within the breeding programme. Outcrosses should never be used simply to introduce "fresh blood", or even worse, simply to see what will happen if the new animal is used. Outcrosses should be used carefully, and at least initially, only on a limited basis. (..)
(…) It is however impossible to found a strain of ferrets without a moderate amount of inbreeding. (..)
Ferret Breeding, Jamed Mc Kay
Även om mycket i den boken skall tas med en nypa salt, så finns där även en hel del vettigt.
Jag kommer själv att använda mig utav linjeavel i framtiden, då jag anser att det är det bästa sättet för mig att uppnå mina mål. Men innan dess vill jag ha lite mer ålder samt egen erfarenhet utav min linje.Att bara börja linjeavla på en linje man inte känner till, gör inte så mycket nytta, om du inte redan har kunskap om vad som finns i linjen. Linjeavel gör att man får möjligheten att bevara och stärka önskvärda drag, likaväl som att det är en bra metod för att få fram, och avla bort mindre önskvärda drag, men det är en lång process. En väl linjeavlad linje är guld värt, eftersom du i stort set vet vad som finns i den, och på så vis lättare kan välja lämplig partner (är då den partnern också från en väl linjeavlad linje, är det inte särskilt svårt att lista ut hur avkomman kommer att bli, även om genetiken inte altid slår ut som man tänkt).
Jag är ingen uppfödare men om jag utgår ifrån mig själv som illerköpare så tänker jag i första hand på hur frisk illern är/blir. Det är viktigast för mig och säkert för många fler.
Om man linjeavlar så vill man bevara en viss egenskap och det är så olika färger på djuren framkommer och bevaras.
Vad vill då de som linjeavlar framhäva med just sin linje?
Idag anses det "normalt" att de flesta illrar bli sjuka i någon form av cancer runt 5-7 års ålder. Skulle en uppfödare få fram illrar som lever längre och friskare liv, så skulle jag kunna köpa iller från den uppfödaren.
Linjeavlar någon för att få fram "onaturliga" färger så tilltalar det mig inte om illern inte dessutom lever längre/friskare liv.
Sen håller jag med om att människor som är kusiner får både gifta sig och skaffa barn och detta anses inte vara skadligt. Varför skulle det då göra skada bland djuren? Nu föresätter jag att djurkusinerna inte har några uppenbara genetiska sjukdomar.
Men varför inavla/linjeavla om det finns illrar som är obesläktade man kan använda?
Vilka positiva egenskaper (som inte går att få fram med obesläktade djur) ger linjeavel på illrar förutom eventuellt friskare djur?
Sara
Jag skulle aldrig avla på nära släkt, inte ens om dom är kusiner i 2, 3, 4 eller annat led. Inte ens om dom var nästkusiner eller nått annat för den delen. Man kan få oönskade anlag från alla håll och kanter. Så alltid när jag ska para mina tjejer, så har jag alltid sett till att där inte är någon släkt överhuvud taget från någons sida. Vet att människor kan gifta sig och få barn ihop även om dom är kusiner, har en moster som gifte sig med sin kusin. Men själv skulle jag inte kunna göra detta, även om jag har manliga släktingar som ser bra ut som helst. Tycker att detta är för nära släkt, och ärftliga sjukdomar kan dyka upp även om dom inte visar sig direkt barnet är fött.
OBS! Att fotot inte har med inavel/linjeavel att göra.
Fotot är på min Agnez och hennes valpar från förra året med en icke besläktad hane vid namn Mascot.
#26 visst kan man linjeavla för att å fram en viss färg.. men när det gäller rent fenotypiska aspekter så går det faktiskt fortare med inavel.
De som linjeavlar på ett sunt vis, gör det inte främst för att få fram ett speciellt utseende, utan det görs i stor del för att kunna selektera och avla bort sjukdommar.
Att para ut (para med obesläktade individer) är i stort sett det mest riskfylda du kan göra när du avlar. varje individ bär på en stor mängd recessiva gener (som inte uttrycks), har man då inte linjeavlat för att ta red apå vilka dessa recessiva gener är, så sitter du antagligen med en salig blandning utav okända, recessiva anlag. Parar du då den individen med en individ, som inte heller har "kända" recessiva anlag, kan avkomman bli riktigt spännande. Eftersom du inte vet vilka recessiva anlag som indivderna bär på, kan du inte förutspå vilka som slår igenom. Båda föräldrar kanske bär på ett recessivt anlag för dövhet… eftersom det är recessivt så syns det inte. Alltså ärrsisken stor att det blir döva valpar i kullen.
hade dessa två individer kommit från väl linjeavlade linjer, så hade man troligtvis känt till att dövhet fanns som ett recessivt anlag i linjen, och således inte parat individerna.
Förenklat exempel visserligen, men summan av det hela är att om man ständigt parar obesläktade individer så får man i slutändan en riktigt genetisk soppa.. precis som hos oss människor. Man kan genom att para sådana individer få en rad överaskningar i avkommorna.
Tyvärr har linjeavel och även innavel fått ett oförtjänt dåligt rykte i illervälden, mycket pga att det använts i "felaktiga" syften, för att främja ett särskilt utseende (fancyfärger, angoror osv). Men linjeavel används mycket framgångsrikt inom avel av andra djurarter, just för att bevara, förstärka, eller avla bort önskade eller oönskade drag.
Utan en viss mängd utav linjeavel blir det otroligt svårt att få fram en "stabil linje", samt påverka livslängd, hälsa och allt annat som så mänga uppfödare strävar efter.

#28 Bra sagt!

#28# Mycket bra skrivet och bra förklarat.
Första gången jag läste om linjeavel och inavel så rynkade jag på näsan och tänkte:Nej men herregud så gör man väl inte? Men nu förstår jag lite mer vad det går ut på och det lät ju inte så hemskt som man trodde att det skulle vara.
Tyvärr så har jag väldigt dålig erfarenhet inom katt och hundvärlden när det gäller inavel och avel, många uppfödare där hade ingen koll på varken genetik eller något annat. Dom gick mest efter att båda parter hade ett underbart temperament och såg bra ut, ja då parar vi dom två och det blev totalt fel för dom hade inte kollat upp eller tagit reda på andra saker, plus att parterna var för nära släkt med varandra.
Nej när det gäller avel och sånt så måste man nog vara ordentligt insatt i och förstå vad det är man håller på med. Det är inget man lär sig och håller på att mixtra med efter någon månad. Vilket en del uppfödare faktiskt gör, men det är väl en annan historia kanske.
Förlåt om jag svävade ut. Tack i alla fall för mycket bra information.
# 28 Så du menar att man inte ska använda obesläktade illrar i aveln, att detta är mer riskfyllt och ger mer sjukdomar?
Jag har hela tiden hört att aveln i Sverige har haft för mycket inavel/oplanerad linjeavel (det fick absolut inte finnas iller X i båda stamtavlorna) även om det inte var nära släkt och att det till viss del är därför våra illrar blir sjuka och lever kort tid.
Nu menar du alltså att egentligen så spelar det ingen roll att iller X finns i två stamtavlor så länge iller X inte har uppenbara genetiska sjukdomar. Detta är då oplanerad linjeavel? Inavel är det bara när det är nära släkt?
Isåfall ställer det ju det mesta jag hört om avel här på forumet på sin spets.
Sen är ju frågan hur stor del cancersjukdomarna är genetiska eller levnadsfel.
Sara
#28 Takk takk og enda en gang takk for en litt mer vitenskapelig forklaring enn det jeg klarte å skrive.
Hurra for linjeavl hvor hensikten er å avle fram sunnere ildere med legre levetid.
#31 Att hela tiden para ut, med obesläktade illrar (fria från linjeavel) är långt mer riskfyllt, än att använda sig utav väl linjeavlade (planerat linejavlade, med god kunskap om genetik) linjer.
Linjer som har oplanerad inavel, eller oplanerad linjeavel, eller något av de två, utfört utan tillräcklig kunskap om genetik eller just linjeavel är självfallet inte bättre; Vad har man kunnat lära sig för information där? Om man inte vet vad man gör, så har man heller ingen som helst nytta utav de två verktygen. Och då gör man klart bättre i att hålla sig till obesläktat. Även om man på såvis sällan kommer att nå sina mål (förutsatt att uppfödaren verkligen har fler mål än att få fram illrar som har 4 ben, svans och kan andas)
Vad gäller att lära sig mer om avel och genetik, på det här forumet, eller på andra forum i skandinavien, så kan man nog kalla det man får lära sig för lågstadie kurser. Kunskap om avel och genetik på iller är otroligt låg i skandinavien (självklart även i många fler länder), och vill man lära sig mer om det hela så rekomenderar jag genetik listan, Ferretbreeders Network, samt de böcker och avhandlingar som finns. Samt framförallt lyssna och ta del utav den kunskap som de som antingen hållt på riktigt länge (och nu menar jag inte bara en-två kullar per år i sällskaps syfte, i 10 år), elelr de som har utbildning inom genetik området, och även har iller. Där finns det mycket att hämta.
Hehehe, man behöver inte precis vara raketforskare för att förstå varför den här tråden kom till…
#33 Jag antar att det är mig du syftar på? "(och nu menar jag inte bara en-två kullar per år i sällskaps syfte, i 10 år)" Till att börja med - vad vet du om varför jag föder upp eller hur jag gör det? Jag antar att du alltså hädanefter inte kommer att sälja dina valpar till sällskapsdjur utan behålla dom själv. Skulle inte tro det! Eller? Det ska verkligen bli intressant att se om det blir så.Det finns en stor skillnad när det gäller oss och det är att jag inte rapar ut som en upplärd papegoja dom vanliga flosklerna ("jag är en seriös uppfödare", "jag föder upp för att förbättra illerstammen" osv osv) som man visst ska göra på det här forumet. Jag har inte heller behov av att göra den här sortens "marknadsundersökningar" för att se hur folk kommer att reagera på det jag tänker göra, för mig är det resultatet som är viktigt, inte vad folk på forum tycker och tänker. Så det bästa är nog att du slutar spekulera när det gäller min uppfödning - vill du veta något så var i alla fall så rak i ryggen, i alla fall den här gången, att du tar kontakt själv och frågar och låter bli att spekulera.
Och ett råd i all välmening - skriv om texten lite till innan du lägger ut det om det inte är ett citat. En människas sätt att skriva är som en signatur och har man lärt sig det så är det pinsamt lätt att se när någon lägger ut andras ord….

OMG!!!! ja nu började det helt plötsligt bli en massa påhopp här oxå. men jag kan då inte se några =P

#19 nu fick du vänta två dagar!
Om jag nu skulle köpa en linjeavlad valp så ska uppfödaren kunna förklara för mej precis vad dennes mål är och planen måste vara långsiktig då detta är ett sätt att avla som tar lång tid och mycket arbete om man ska få fram önskade resultat.
Linjeavel är ju som sagt vad ett sätt att avla fram olika specifika egenskaper och avla bort en del.
Detta påverkar djuret båda psykiskt och fysiskt.
Att använda det till att ta fram olika färger, teckningar och hårlag är enligt mej helt fel, rent utsagt avskyvärt.
Men åter till frågan; bra mål enligt mej är förlänga livslängden, förbättra sjukdomshistoriken, intelligens, ökad fysisk förmåga.
Sen ska uppfödaren kunna vara objektiv och kritisk till sitt eget avelsarbete.
Efter att ha haft Zebben förstår jag skillnaden på iller och iller.
självklart älskar jag allihopa men Zebben var alltid med, kunde hoppa
upp på diskbänken, se harskrankar i taket, var vaken mer än han sov.
Han var så intelligent, alltid pigg och glad.
Ne det var ingen soffpotatis det!
#34 ursäkta VA??? Jag har absolut noll insikt i din avel pirjo, och mitt inlägg var verkligen inte riktat till dig eller någon annan specifikt.
Utan det var ett svar till saras inlägg.
Snälla du, sluta för gudsskull tro att allting handlar om dig.
Och ett råd i all välmening - skriv om texten lite till innan du lägger ut det om det inte är ett citat. En människas sätt att skriva är som en signatur och har man lärt sig det så är det pinsamt lätt att se när någon lägger ut andras ord….
Och ännu ett: Ursäkta, VA?
Jag vet faktiskt inte vad jag har gjort dig Pirjo,men dina påhopp, insinuationer och pikar börjar verkligen gåmig på nerverna. Jag kan i allra högsta grad både tänka och skriva själv, och låter faktiskt ingen annan dra i mina tråder och styra mig som en marionett om det är det du tror.
Jag står för min kommande avel, och jag står för vilken avelsmetod jag kommer att använda.Och jag struntar faktiskt fullkomligt i vad andra anser. jag avlar för min skull, inte för andras. Gillar inte folk min metod så behöver de inte heller ha med mig att göra, så enkelt är det. Och jag behöver inte ha folk som står bakom mig och håller migom ryggen. Lita på det.

#36 två dagar var inga problem, tack för svaret! Jag kan nog hålla med dig. Uppfödare som linjeavlar ska veta vad dom gör, det ska ju såklart alla göra men jag tycker det är ännu viktigare när det kommer till linjeavel eftersom det kan gå brutalt fel om man gör misstag.
#34 Hur det ligger till med din raketforskning vet jag inte men jag vet varför jag skapade tråden och kan berätta det för dig för jag tycker du verkar ha en annan uppfattning om den saken än jag som faktiskt startade den.
Jag startade tråden för att jag är nyfiken. Jag vill veta mer om linjeavel. Jag vill veta om det finns någon som sysslar med det, och gärna höra varför denne i så fall gör det. Jag tycker det är spännande att lära mig mer om avel och jag har faktiskt intehaft iller mer än knappa två år så jag vet inte alltför mycket, därför ställer jag frågor som denna. Jag vill hemskt gärna höra folks åsikter och kunskaper i ämnet. Därfr startades tråden. Den dolda anledning och utpekning du verkar se finns inte.

#37 ja nu förstår du ju varför jag oxå reagerade. bara gapade när jag läste det där.
#37 + #39 Jag väntar nu nog på inläggena från i alla fall två personer till så får dom också rabbla upp samma gamla invanda smörja, så kan jag svara på allt på en gång..

Jag ber alla nu att gärna skriva om trådens huvudsyfte, linjeavel i stort utan att peka ut eller känna sig utpekade. Jag är intresserad. Jag vill veta och lära mig och har man inget intressant att komma med utan bara påhopp eller märkliga utsvävningar om varför tråden blir till så kanske det går att ta i en annan tråd?
#40 men snälla du, ge upp. Kan du inte låte en enda avelstråd få vara var den är? Förstår du inte hur trist det är för övriga människor att läsa? Har du några problem med mig, så kan du väl ta kontakt med mig och ta det privat, ellerstarta en egen tråd om du känner att du vill ha det offentligt. Istället för att pika mig, min katastrofkull,och allt annat mellan himmel och jord, i olika trådar, och förstöra för andra medlemmar.
#42 sorry, såg din kommentar efter att jag postat!

men sarae du har ju kontakt med många uppfödare utomlands kan inte någon av dom kanske komma in här och berätta? tänkte mer om någon av dom kanske håller på med linjeavel. tänkte att från andra länder ser dom ju helt annorlunda på saken än vi i sverige.
#44 helt sant.. men jag tvivlar på att de har något intresse av att skriva på ett svenskt forum :) Men det finns mycket intressant att läsa, när man lämnar nordens trygga famn så att säga ;)Även om majoriteten utav uppfödare även utomlands enbart avlar på en hobby nivå, och mest är intresserade utav attfå fram valpar, ofta i spännande färger, och utan någon större kunskap om genetik, ellermed en klar målsättning. Men vill man lära sig mer och linjeavel, så är mitt tips att läsa om just den avelsmetoden på andra djur, där det finns betydligt mer information att hämta.
#42 Så det är bara vissa som får skriva i avelstrådarna? Och jag ber om att påminna att jag är den som i avelstrådarna varit mer än villig att diskutera saker o ting, att det blivit tjafs har mer haft att göra med att vissa personer bara inte kan låta bloi att dra upp gammalt skit, kommentera både mig som person eller mina vänner och t o m släktingar.
Ja, jag har och är väldigt kritisk till din hantering av vissa saker. Får man inte säga det? Personligen anser jag det vara mycket renhårigare och mer rakryggat säga det rakt ut än att gå bakom ryggen på folk o snacka.
#41 Sorry, ville bara svara på det inlägg som var direkt riktat till mig.
Till huvudsyftet då. Nej, jag ser inte linjeavel som något dåligt OM det används rätt och av den/dom som vet vad dom gör och som redan innan vet mycket om sina linjer. Vilket tyvärr inte är fallet för det mesta när det gäller aveln i Sverige. Jag har själv illrar där det finns linjeavel i stammen och där den metoden använts korrekt och med kunskap bakom. Det många glömmer är att det också finns vissa nackdelar med linjeavel, speciellt om det utförs felaktigt och att detr är väldigt lätt hänt att man då sprider vidare en hel del icke önskvärt om då avkomman går vidare i avel.
För att framgångsrikt kunna använda sig av linjeavel så måste man veta väldigt mycket om den linjen man tänker använda sig av och vilken egenskap/vilka egenskaper som man vill förstärka.
Sen finns en nackdel som många inte tänker på. Det pratas här enbart om recessiva egenskaper - har någon tänkt på vad som kan hända med dominanta egenskaper. Eftersom min uppfödning drabbats av HCM (= autosomastiskt domininant med ofullständig penetrans och variabel expressivitet) så ligger ju sånt mig nära hjärtat just nu. Linjeavel på bärare av den här typen av egenskap ( och jag har svårt att tro att HCM skulle vara nånting unikt) kan ju faktiskt sluta i katastrof - och detta går inte att testa eller se eller i vissa fall ens ana i förväg….
En annan sak som jag också kommer att tänka på när jag läser detta är en tanke från en genetiker som jag läste för länge sedan. Om man försöker eliminera vissa egenskaper (som man ju också delvis försöker göra med linjeavel) genom ett avelsprogram så finns risken att man istället skapar nya genetiska problem. När det gäller iller så vet vi ju än så länge väldigt lite om genetiken bakom (vi vet inte vad som hänger ihop med vilken egenskap) så min åsikt är att sånt som linjeavel bör användas med stor försiktighet.
Jag själv skulle inte köpa en linjeavlad iller från nästan någon just nu aktiv uppfödare i Sverige eftersom jag inte ser att dom flesta (99%) inte har den kunskap som krävs men det finns två undantag för min del och skulle någon av dom två uppfödfarna ta fram en linjeavlad iller så skulle jag inte ha några betänkligheter alls att skaffa mig en valp därifrån.
#46 har jag sagt att bara vissa får skriva i avelstrådar? Jag bad dig bara låta tråden vara var den var: en avelsdiskussion. Och jag lovar dig, inget jag skrev var riktat till dig… Du må ha fått din beskärda del utav påhopp och vad det nu må vara, men de har inte kommit från mig. Så sluta tro att alla är ute efter dig, jag är det i alla fall inte, och mitt inlägg var ett svar till Saras inlägg… och jag hade faktiskt inte en tanke på dig.
Klart du får vara kritisk mot mig, det har väl alla rätt till. Men det är faktiskt mer rakryggat att säga det direkt till mig istället för att dra upp saker i trådar där jag inte ens varit aktiv. Jag vet faktiskt inte vilken utav dina tår jag trampat på, men uppenbarligen har jag gjort det, eftersom du så fort jag uttrycker mig i avels eller sjukdomsinriktade trådar känner dig tvingad att komma med allt annat än konstruktiv kritik. Så säg vad det är som retar dig, eller sluta tro att jag är ute efter att sätta dit dig.
I övrigt så håller jag helt med i ditt avelsinriktade inlägg.
Både linjeavel men främst inavel på linjer man inte har full kontroll på, utförd utav uppfödare utan tillräcklig kunskap om genetik, eller dålig insikt i just den linjen kan ge katastrofala resultat.
Linjeavel för definitivt inte bara gott med sig, och det finns flertalet exempel på hur fel det kan gå när man genom att försöka selektera bort ett oönskat drag istället förstärker ett helt nytt drag. Många glömmer att gener muterar, och även i en väl linjeavlad linje, kan överaskningar dyka upp. En individ kanske utvecklar en spontan mutation för ett visst anlag, eftersom det är recesivt syns det inte, och eftersom det kasnke uppstått i en relativt ny generation, är riskerna stor att man inte heller blir medveten om det förräns det är försent.
ett välkänt exempel på vad som sker när man linjeavlar eller inavlar för ett helt annat syfte än att förstärka positiva drag och eliminer mindre önskavärda drag (eller ja… för dem är det nog tvärt om) http://www.nytimes.com/2006/12/28/business/28dogs.html
Om man däremot undviker inavel och linjeavle konskvent i sin avel, är en utav baksiodrna att man riskerar att sprida ärftliga defekter (allvarliga eller mindre alvarliga) genom hela linjen, innan två recessiva anlag möst och då slår igenom, och då är det svårt, och ofta försent att försöka eliminera dessa anlag. Lineavel (och inavel) skapar inte defekter, utan förstärker det som redan finns. Vet man vad man sysslar med, och hur man tar sig an problemet, så har man här en god chans att skapa sundare avkommor, genom att konsekvent selektera, och eliminera individer med dessa oönskade drag ur sin avel.
För att kunna linjeavla med gott resultat krävs som nämnt stor kunskap om genetik, djuret man avlar på, samt god kunskap om sin linje, samt kännedom om vad individer i linjen tidigare gett för avkommor över många generationer. Det är ingenting man bör börja göra bara sådär, för att andra kasnke gör det med gott resultat. Linjeavel är ett väldigt användbart verktyg i rätt händer, men det kan lika gärna, som pirjo nämnt sluta i katastrof. Särskilt när man börjar närma sig nära släkt parningar.
För att förtydliga, och kanske undivka att någon grinar illa, så räknar jag inte mig själv till den skaran som besitter tillräckligt med kunskaper angående ämnet för att våga ta mig an linjeavel än på ett tag. Så att ingen tror att jag sitter på några höga hästar och tror mig själv vara bättre än andra. För det är jag inte. Jag är fortfarande novis inom området avel, och lär mig mer för varje dag som går.

Alltså är inte typ mestadels av alla hundraser linjeavlade? Och sen när den som hikuspokusar med djuren väl är nöjd å sen att alla fortsätter att bli likadana som deras "prototyp" att det så småningom blir en ras?

#45 okej det är ju synd =(

#46 Självklart vill du svara på det som är riktat till dig, det vill jag också göra när sådana inlägg dyker upp i trådar. Men, ditt första inlägg i den här tråden (#34) är varken svar på något som är direkt riktat till dig eller något som egentligen har med huvudämnet att göra.
Första meningen är direkt onödig ("Hehehe, man behöver inte precis vara raketforskare för att förstå varför den här tråden kom till…"). Det är inget som tillför något och exakt den typ av kommentar som gör att man får inlägg riktade mot sig skrivet av någon som är upprörd/arg/irriterad/ledsen.
Du är inte jag, vi känner inte ens varandra, du kan inte läsa mina tankar, känna mina känslor eller veta mina intutioner. Det finns alltså ingen som helst anledning att gå in med den typen av kommentar. Jag startade tråden för att jag är intresserad, jag vill lära mig, jag vill höra om andra som kanske har använt sig av linjeavel. Jag vill hemskt gärna att andra som har åsikter och kunskaper uttalar sig så jag kan få nya infallsvinklar och ny kunskap.
Om man istället försöker att alltid gå in med inställningen att trådar skapas och frågor ställs med gott uppsåt. Visst finns människor som gör sånna saker men att utgå från det är bara onödigt och otrevligt. Dom allra flesta människorna är faktiskt inte ute efter att svartmåla någon eller sätta dit någon. Dom allra flesta har ingen dold agenda utan är bara intresserade. Att ha det som utgångspunkt är bra mycket trevligare för alla och det är mycket lättare att hålla diskussionerna på en bra nivå. Att komma med sådana kommentarer som din första i #34 är bara dumt, det sänker ju det hela till en nivå där ingen lär sig något eller får ut något av tråde i fråga. Det blir bara ännu en i raden av urspårade trådar med personliga påhopp och otrevligheter.
För att återigen återgå till huvudfrågan så håller jag med om en hel del av det du skriver Pirjo. Linjeavel har både för och nackdelar och den som använder sig av det bör ha en stor kunskap både om linjen och genetik. Nu är väl genetikforskningen om iller inte överväldigande men det som finns bör man ha koll på och även läsa på om andra djurs genetik, mycket går att överföra eller ger hintar om hur det kan bli.
Hoppas det är ok att ställa en fråga direkt till dig, du behöver inte svara om du inte vill. Kan du tänka dig att linjeavla? Under vilka förutsättningar i så fall?
#47 Hehehe Har ni alla samma lärare? Som bara lär ut exakt samma uttryck. Eller tar ni bara efter varandra och uttrycker er exakt likadant för att det är enklare så och man behöver inte hitta på något själv? Det finns en hel del trådar både här och på Illercafes forum där det finns ännu mer, som ännu inte använts i den här tråden. Bara som ett tips *ler*
#51 Tyvärr, har man läst avels- och sjukdomstrådar här på forumet så inser man ganska så snart det nog är bara ca 1% av dom trådarna som startas pga genuint, oskyldigt intresse. Vad "dom flesta" gör är alltså det rakt motsatta till det du säger och det är ganska många som har drabbats av det.
Och jag står fortfarande för meningen Hehehe, man behöver inte precis vara raketforskare för att förstå varför den här tråden kom till…", min åsikt där har inte ändrats något.
Ja, jag kan tänka mig att linjeavla, men med väldigt specifika förutsättningar.
Jag har haft turen att ca 5 av dom mentorer jag haft under årens lopp varit mycket kunniga och haft genomgående kunskaper och stor erfarenhet av inavel/linjeavel. Vissa av dom mentorerna finns fortfarande kvar i mitt liv och att dom finns där för mig är en förutsättning. Och också att dom veterinärer och specialister jag har diskussioner med också kunde ställa upp och råda ytterligare (hur viktiga dessa är har jag nyligen fått en påminnelse om ang andra delar av aveln).
Sen är också en förutsättning att jag hittar en linje som jag anser vara värt att linjeavla på, och det är inte det lättaste.
Och det här är bara grundkraven, sen skulle det nog dyka upp fler krav när väl dessa vore uppfyllda.
-------------------------------------------------------------------
Och så en sak som jag nog tycker vore värt att nämna nu, när det gäller inlägg #21 från Norge. Linjeavel och inavel är faktiskt mycket nära kopplade till varandra. Linjeavel är ju faktiskt en form av inavel (och det kan nog varje genetiker skriva under på om du frågar). Det jag lärt mig är att inavel är oplanerad avel med släktingar, linjeavel är planerad avel med släktingar.
--------------------------------------------------------------------
Och här får väl sen jag också förtydliga att dom två aktiva uppfödare som jag skulle kunna tänka mig att köpa en linjeavlad iller ifrån är inte någon av dom som skrivit i denna tråd.
#52 helt fantastiskt att du inte kan acceptera att jag faktiskt har egna åsikter och tankar. för nyfikenhets skull - exakt VEM är det jag tar order efter? Mig veterligen så har jag faktiskt inte kontakt med särsiklt många kunniga svenska uppfödare, och skulle jag ha det så skulle det inte vara för att svälja vad de säger med hull och hår, och bara "rapa ut" vad de säger. men som sagt… för nyfikenhetsskull: upplys mig om vem det är jag apar efter?
Jag är en stor flicka och har alltid varit och kommer alltid vara fullt kapabel till att bilda egna uppfattningar och formulera egna tankar och inlägg, även om jag gärna lyssnar och lär utav andra, dig inkluderat.
Och nej pirjo, jag hade inga som sagt illusioner om att jag var en utav de uppfödare du skulle kunna tänka dig köpa en linjeavlad valp efter *ler* så den upplysningen var faktiskt rätt onödig.

#52 En snabb kik under kategorin avel här visar att det inte är du som startat majoriteten av trådarna. En stilla undran då. Hur kan du veta att det finns en dolsk och hemlig plan bakom alla inlägg? Har du frågat alla som startar trådarna eller är det på samma grunder som du "vet" varför denna tråd startades? För som sagt, vad du än tror och säger, jag startade denna tråd av intresse, jag vill som jag tidigare sagt veta mer och få andras åsikter. Jag kan inte ens förstå vilken anledning det skulle vara, du får gärna upplysa mig så kan jag berätta för dig att den är fel.

Nej Pirjo, alla avelstrådar startas pga genuint intresse.

haha ja du när det gäller avel slutar jag nog skriva frågar här man får ju visst bara skit här av dig pirjo. tack för mig när det gäller avelsfrågor här på iller.ifokus. tänker inte ta en massa skit från pirjo bara frö att man är intresserad av avel.
#53 Tråden handlade väl inte om dig, eller? Vad jag kan se så är det i alla fall ett par uppfödare som skrivit i tråden och för att undvika missförstånd så ville jag klargöra att dom två uppfödarna jag pratar om inte är någon av dom som skrivit i tråden (det finns ju en del som använder sig av linjeavel men inte pratar om det öppet). Att jag visst i o m det klargörandet trampade på ömma tår får stå för den vars tår det är.
#52"Dolsk och hemlig plan" - vad jag kan se är du den enda som talar om sånt, inte jag.
#56 Vad jag kan komma ihåg så har du o jag aldrig diskuterat avel i någon tråd här på forumet överhuvudtaget så ditt inlägg låter lite märkligt. Lägg gärna in länkar till dom diskussioner vi skulle ha haft och där du fått ta "en massa skit" från mig när det gäller avel.
-------------------------------------------------------------------------
Åter till huvudfrågan. När det gäller linjeavel i en så liten population och med så liten genpool som i Sverige så tror jag faktiskt också att man kan göra stor skada genom att linjeavla ( i alla fall dom nu existerande linjerna) och därefter låta avkomma gå vidare i avel hos andra t ex. Med tanke på hur få linjer vi egentligen har så är ju risken stor att, trots goda avsikter, det hela slutar med genförluster sett i det stora hela och också förlust av genetisk mångfald. Ett av problemen vi har är ju att väldigt många uppfödare istället för att lägga ner tid poå att skaffa sig nytt material, tar den lätta vägen och använder linjer som redan är i bruk.
Så när det gäller linjeavel i Sverige och med befintliga svenska linjer och/eller att låta avkomma efter korsning av linjeavlade utländska illrar gå vidare i avel i Sverige så ser jag faktiskt bara nackdelar med det.

#57 menade hur du bemötert trådskaparna inom avel området på detta forum och det har även nämts tidigare av andra här i tråden. har inte skrivigt i mitt inlägg heller att du och jag haft en disskution om avel i en specifik tråd eller vart ser du att jag skrivigt det?
#52 Det du da har lært deg om inavl/linjeavl er nok da feil. Om det er planlagt eller ikke, har absolutt ingen innvirkning på definisjonen.
Som jeg skrev tidligere: Inavl er mellom individet og individets mor, far osv og søsken. Alt annet defineres som linjeavl.
Ja det er en tett sammenheng mellom inavl og linjeavl. Det er jo på en måte inavl av ulik grad. Mennesker har alle en viss prosent inavl i seg. Dermed kan det jo da defineres som inavl når vi får barn. Dette blir da gjort kun når det gjelder linjer rett opp og mellom søsken.
Om det er planlagt eller ikke, har ingen ting med definisjonen å gjøre. Om to søsken planlagt parres, skal det da kalles linjeavl, og om det ikke er planlagt er det linjeavl. Tull og tøys, dette blir for dumt.
Grunnen til at det kalles linjeavl er at det er avl på tvers av linjene (horisontalt). Inavl er vertikalt og mellom søsken (som er horisontalt, men for nære).
Egentlig ganske logsisk forklaring på definisjonene.

Ledsamt när man som ny medlem här försöker få till sig så mycket information som möjligt när det gäller allt om iller,dså är många trådar fyllda med massa strunt mellan uppfödare. Man försöker verkligen läsa viktig information men man blir ganska förvirrad när många trackar ner på varandra och verkar tävla om vem som ska ha rätt och fel.
Jag kan absolut inte mycket alls om iller och vill lära mig precis allt men vet faktiskt inte alls vilken info jag ska lita på och ta till mig i den här tråden. Tyvärr ser jag mest bara arga och hårda ord från många medlemmar som har skrivit i denna tråd. Jag och kanske andra nybörjare också (vad vet jag) känner oss förvirrade.
Hoppas att det blir bättre
#59 Ja, jag håller med om att det jag hade lärt mig var fel. Men på ett helt annat sätt än vad du menar
För säkerhets skull kollade jag upp detta och kom fram till att i Sverige så anser väldigt många djurägare och -uppfödare av andra arter (t ex hund, katt, häst t ex) att begreppet linjeavel endast används av vissa för att det riktiga ordet inavel har en så negativ klang.
En person som vars uttalande om inavel/linjeavel används är Dr Heather Lorimer och hon säger också rakt ut att linjeavel =inavel
http://cc.ysu.edu/~helorime/inbred1.html
Visst, hon håller på med katter, men i o m att hon t o m forskar så anser nog jag att hon kan räknas som sakkunnig.

#60 hehe ja välkommen till iller.ifokus säger jag bara. men det om vilken uppfödare som har rätt eller fel är enligt mig fel. För ingen har rätt och ingen har fel. alla kör sitt race då dom avlar och gör det på sitt eget sätt. den dagen jag startar min avel kommer det säkert vara många som tycker det är fel och många som tycker det är rätt. men som sagt det finns inget rätt eller fel. men man måste tåla att man blir ifråga satt varför man just valt att avla på det sättet med mera men det kan tyvärr inte vissa göra =(

Ja just nu så är det vääldigt måånga år till innan jag ens tänker på att föda upp/avla iller. Men tänkte att det skadar ju aldrig att läsa på en hel del ett par år så man bara rent allmänt skaffar sig lite hum om saken.
Nej kanske var jag som uttryckte mig dåligt med rätt och fel, men ett tag kändes det nästan här som att en del skulle visa vad som är rätt och fel. Men strunt samma jag är duktig på att misstolka. Tycker bara det är tråkigt att man inte kan diskutera i vänskaplig ton, för vi alla har ju ett stort gemensamt intresse ILLER. Varför då bråka? Visst att man har olika åsikter och delade meningar men man behöver inte bli ovänner för det.
Men jag är nybörjare här så egentligen borde jag nog inte lägga mig i disskutionen, tyckte bara det var tråkigt att läsa massa strunt i en tråd när man var ute efter att få fram bra info om avel, inavel och linjeavel.
Well well så kan det gå när inte haspen är på.

#60 Mellan alla otrevliga komentarer finns det ganska mycket bra information ;) Ta på dig elakhetsbortsuddarglasögonen så ska du se att det finns ;)

Ja man får göra så
Ignorera helt enkelt det som inte tillhör tråden.

#63 jo men tyvärr finns det iaf uppfödare som anser att dom är bäst och alla andra har fel och är idioter. ingen nämnd ingen klämd =P

Nej nu får ni faktiskt ge er. Antingen håller ni tråden till det den ska handla om eller så låser jag den. Personliga saker mellan er kan ni ta per pm eller mail. Men inte i öppna trådar. jag börjar bli så evinnerligt less på tjaffsande i var och varannan tråd.
En enda kommentar till som inte hör till trådens ursprungsämne kommer ordna att jag låser denna tråd.
Mvh Åsa Faxlin Sajtvärd.
Audiatur et altera pars
Om jeg har blitt oppfattet veldig krass, har det ikke vært min hensikt. Jeg prøver bare å få fram poenget mitt, og føler jeg må gjenta meg selv.
Personlig kommer jeg aldri til å starte med avl. Jeg er alt for bløt til å klare å selge valpene.
Men avl er allikevel et interessant tema, for vi ønsker vel alle en ilderstamme med mest mulig friske dyr, og lengst mulig levealder. Jeg har den oppfatning at de aller fleste oppdrettere gjør alt i beste mening, og i følge sin overbevisning. Desverre er det såpass lite forskning på ilder, så da er det umulig å vite hva som er rett og galt standpunkt. Så lenge oppdretterne er seriøse, og overbevist om at det de gjør resulterer i sunne og friske avkom, kjøper jeg mer enn gjerne ilder av dem.
Godt at ikke alle tenker og gjør likt, for hva da om dette viste seg å være feil om 10 - 20 år. Dessuten trenger vi variasjon i avlsmateriale, og genbassenget bør inneholde forskjellig materiale.

När det gäller trådens ämne så vet jag inte ännu vad jag tycker om detta riktigt. Jag känner att jag varken vill säga Bu eller Bää eftersom jag vet så lite om det.
Hur nära släkt kan man para utan att det är inavel?
Sara

#70 är inte alls säker på detta nu då jag inte är riktigt påläst men jag har hört kusiner.
#70 Se for deg en stamtavle hvor det er navn både oppover og bortover bak avlsildern. Alle ledd rett oppover regnes som innavl, og i tillegg mellom søsken (som vil stå ved siden av hverandre, horisontalt). Alle andre parringer med ildere på linje med avlsildern blir linjeavl.
Dermed kan man som 71 sier, definere det som nærmeste linjeavl er mellom fetter/kusine.
Dette er da i følge alt jeg vet om inavl/linjeavl. Det fins tydeligvis andre definisjoner på dette, som for meg er helt fremmed.
Tråkigt, försöker lära mig något här men det blev bara massa tjaffs efter en stund :( Blev mest bara förvirrad får ta och läsa om tråden för att fatta och skriva stödord så jag minns förgående inlägg tror jag ^^
Måste vara korkad men jag förstår inte hur man genom linjeavel kan plcoka bort sjuktdommar om inte individen absolut inte bär på den och bär på andra saker man vill ha kvar eller kan man para sånna som bär på sjukdommen och ändå få en mutation och få bort den.. ja som sagt förvirrad ^^

#73 vete j om jag förklarar super bra nu men om du har två gener som är lika och en som är olika, då blir ju dom lika generna starkare hos den framavlade individen. ja hoppas det inte blev förrvirrande kommer inte på något sött smart att förklara=(
#74 Jag förstod iallafall, tack det var smart beskrivet :)
Sarae "vet" man faktiskt att planerad och sund linjeavel förbättrar en ras? Jag tänkte på det att de flesta av åtminstone hundraserna som finns idag är relativt unga (från 1900-talet och framåt, om jag förstått rätt) och det ändå är en ganska kort tid att döma på. Vad vet du om det?

Hanna kan du vara snäll och starta en ny sådan här tråd där ämnet får vara just det du menade att det skulle vara.
Skriv gärna så precist som möjligt vad det är du vill ha svar på. Då är det lättare för mig att ta tag i det som går utanför.
Således låser jag denna diskussion. Så får det startas en ny tråd om detta. Ni som vill diskutera annat runt om kan starta egna trådar om det.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Audiatur et altera pars