Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1147 ggr
Munken
2009-03-18 16:28
0

Illerkoppel

var precis ute och gick med en av mina illrar Zelda, hon tycker att det är jätte roligt att vara ute och lukta på allt roligt som finns att lukta på och gräva ialla blomrabbater:)

Men det verkar inte som om hon tycker om sitt koppel så mycket, tänkte höra med er där ute i Sverige vad ni använder för koppel och vilket ni tycker är bäst, själv har jag ett sådant men kardborreband som man sätter fast både framför frambenen och bakom frambenen. Vet inte om ni förstår men det ser väl typ ut som en hästsadel ovanifrån om det nu hjälper er något:)

Aviendha
2009-03-18 16:32
0

Till båda mina har jag sk. H-selar (öppna ser de ut som ett H och spänns framför och bakom frambenen). Har funderat på 8-selar, men den ena tar sig ur dem, även om jag tycker att de borde ge mer rörlighet om inte annat. Har köpt mina på AMHS-illertorg. Tog dock bort pinglan som satt fäst vid selen för den verkade störa dem. De går i dem, men de har ju olika dagar och Avi är inte förtjust i att ha saker på sig alls.

Munken
2009-03-18 16:39
0

då kan det var så att de bara inte vill ha något på sig för när det väl sitter där verkar det inte vara något problem mest bara när vi ska sätta på Zelda och ibland också Doris då krånglas det som tusan, sen så kan det skaka en del,vad beror det på?Är det så att de inte vill gå ut eller är det något annat?

Aviendha
2009-03-18 16:44
0

Menar du att de småskakar eller att de ruskar på sig?

Mina småskakar mer när de är nyvakna, de fryser väl lite, men det beror även mycket på upphetsning eller vad man ska säga. Även om de sitter i jackan så kan de småskaka när de luktar på något i vinden. De kan även göra detta om man håller dem inne och de ser något spännande som de inte riktigt kastar sig över. Svårt att förklara, jag är iaf säker på att mina inte enbart skakar pga kyla, utan pga annat med.

Mina ruskar sig när de fått på selen och när man tar av dem, och ibland även efter att de "fryst fast", du vet när de stannar och inte rör en fena på ett bra tag. Precis som om de gör sig redo att gå vidare ;)

Saga85
2009-03-18 16:46
0

Jag bytte nyligen från en liten "väst" (är nog en sån du har) till H-sele, och den funkar mycket bra. Västen lärde hon sig snabbt att backa ut ur, och hon har försökt ett par gånger att göra likadant med den nya, utan att lyckas. Första gången hon försökte det blev hon uppenbarligen lite stött och la sig helt platt på marken och vägrade ta ett steg till, hehe.

Munken
2009-03-18 16:47
0

oki men då kan det nog bara så att de är spännda på att få gå ut, det är ju så svårt med illrar man jämför dem med andra djur och deras beteende och det stämmer oftast inte alls med illrarnas bettende

Vattunalle
2009-03-18 17:04
0

Hagen´s är bäst, utan protestCool

mandariiin
2009-03-18 23:12
0

säger samma som #6, här hemma används bara Hagen selar.

att dom skakar är deras sätt att få upp kroppstemperaturen. inget farligt. de gör de när det vaknar, och även när man är ute t.ex. och de tycker att det är lite kallt. men det är inget att oroa sej för. :)

werner
2009-03-19 00:55
0

Hselar här med.. en tjej hade med sig en sån där kardborre historia du beskriver men det var bara pankaka.

Munken
2009-03-19 12:27
0

vart hittar ni h-selen eller hagens som några säger?

fridaas
2009-03-19 12:44
0

Här kan man köpa dem bl.a.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

TottsiGirl
2009-03-19 13:55
0

www.guldfisken.se säljer hagenselar billigt..

Annars skulle ja varmt rekommendera Hanna M här på forumet hon syr egna selar som är kanonfina :) på www.starshineferrets.se kan man under ferret love och produkter titta på fina selar både hur dom blir till och sedan även bläddra i ett galleri med massa fina selar :) Mycket roligare med en personlig sele!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

werner
2009-03-19 14:21
0

På tal om selar, har 3 liggandes utan bjällra och det är skit bra om det finns bjällor så man kan stänga in illern tex i köket om den verkar må dåligt för då hör man om de rör på sig men har inte hittat separata bjällror med sån där liten ring. Kanske får köpa på panduro i värsta fall..

klarsferrets
2009-03-19 14:53
0

Säger som maria rekomendera varmt selarna från Hanna M .

Jag har tidigare hafft mycket problem med selarna antingen förstora eller för små. Men nu har jag selar från Hanna M till alla våra små 4 benta och dom är kanon dom sitter på i alla fall.

Vattunalle
2009-03-19 15:45
0

Jag nyper alltid bort bjällrorna! mina samtliga 7 illrar har tyckt ljudet är störande och irriterande…

Vill man ha fram illrarna som inte visar sig är det ju bara att pipa med pipdjuret så kommer dom fram som ett skott :)

werner
2009-03-20 01:53
0

Nej menade inte att få fram dom menade att om de mår dåligt och är instängda i köket (vi har en dramaqueen som leker döende när hon vet att vi kollar in henne så bjällran är älskad så vi hör att hon är i farten mer om henne kan du finna i denna länk) men vi har två selar med bjällor och dom stör sig inte nämn värt på det, men de är obligatoriska vid tillfällen när vi vill hålla koll på aktiviteten när vi inte stirrar in i dörr gluggen.