Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 401 ggr
Sabina-old
0

Chip registrering... Hjälp

Hur registrerar man en iller hos illerreg1@telia.com?

Vad ska man skriva i mailet och räcker det att man registrera honom där, kan t.ex. polisen hitta ägaren om han kollar hans chip-märkning?

Vill gärna ha svar snart…Räcka ut tungan

sarae
0

Hej! Skriv ditt namn, adress, telefon nummer (mobil/hem), e-mail, samt vad illern heter (även ålder och färg kan vara bra) Och sen så klart chipnummret ;) Polisen brukar ofta ta kontakt med En lokal kontaktperson (eller djursjukhus om ingen sån finns), därefter tar kontakt personen kontakt med de föreningar som har register, å på så vis hittar man man ägaren till illern.Flört

Sabina-old
0

ok, ska göra det… Tack så mycket…Flört

vivica
0

vad koster det att chippasin iller?

sarae
0

det beror på veterinären…chippning kan kosta allt mellan 250-550kr skulle jag våga påstå….På vissa evenemang (utställning, mässor etc) Kan man Via svenska tamiller föreningen Chippa sin iller för ca 180 (icke medlem) och ca 150 (medlem)….

vivica
0

oki tacker så mycket

Sabina-old
0

Är det de ända stället som man behöver höra av sig till och så finns informationen i "alla datorer" vart man än skulle kunna hitta Max om han rymmer? Det var ett tag sen jag skickade in informationen och jag har inte fått veta om allt är ok.

sarae
0

Jag pratade med registratorn igår och ha har fått in din info…så det är på gång ;) Registratorn har ett register över alla illrar som blivit registrerade…. om illern hittas så tar man kontakt med föreningen eller en lokal kontakt person, som kontaktar registratorn….och på så vis hittar man ägaren…

Roxanne
0

men hur ser dom hatt man har chip märkt den då? eller ser dom det i mejlet och sen skcikar dom hem en räkning?

Nettan
0

I mailet till registratorn skriver man upp alla siffrorna som finns i chippet. Detta förs in i databasen och när polisen eller någon annan hittar ett bortsprunget djur så tas det ofta till en veterinär. Där för de en liten apparat över nacken som piper till och visar siffrorna på chippet i sitt avläsningsfönster. Varje chip har ett eget unikt nummer som bara stämmer för just den illern eller annat djur.

sarae
0

Precis som nettan säger….Vissa poliser har även de en chipläsare….däremot brukar de oftast inte våga ta i illern ;)