Fotografera illrar
Jag knäpper säker 100 kort och raderar 99, då har jag förhoppningsvis en bild jag inte behöver gråta när jag ser den ;)
Annars är det ju bra om man kan ändra inställningarna på sin kamera, så man slipper den (i illrars/illerägares synpunkt) sega slutartiden.
#1 Så skön bild!
Paulina

Försökt med mutor, men lax/vetegrodsolja syns (blir fett fläckar) och får dom godis springer dom iväg och äter dom under soffan :)
Jag tyckte barn, katter och hundar var svårt… men med illrar är det sjukt svårt. Jag riggade upp mina studioblixtar, fonder, stativ, mätte upp ljuset och byggde en liten kuliss, men fick bara EN okej bild. En timme av arbete, en timme av att försöka få illrarna sitta still och två timmar för att lugna ner nerverna :)
Tror att dom förvisso hade en super dag, för dom sov gott sen :)

#3 kan du inte visa denna bild då?
#0 Vad härligt att se Boston och Monty igen, det var jättelänge sen. Jag har saknat dem. Du kan väl krama dem från moster Jenny
Mvh Jenny
#1 roligt kort ser nästan spegelvändt ut ^^

Den absolut bästa illerfotografen här inne är Sarae!
Helt otroliga bilder, titta bara på förra årets valpdagbok, jag är sååå tacksam över alla underbara valpbilder :)

Var inne och kollade Saras bilder på hennes hemsida, dom var jättefina, hon måste leva på golvet :)
hihi, karlssons klister och mutor ^^
föröskte fota illrar i fredags. lättare sagt än gjort.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag har nog spenderat en hel timme på golvet och avvärjt attacker.
Tänkte om jag kunde smyga på dom lite så skulle dom kanske inte tycka jag var så spännande. Jag hade så fel.. bilden här till höger är den ENDA bilden jag fick. Här tänker Boston… BIG MISTAKE, DUDE! Han hoppar på kameran, hoppar på mig, klättrar in innanför tröjan, in i benen och biter mig överallt (på lek) och efter en förnedrande 20 minuter så vaknar Monty och undrar varför husse ligger och skriker på golvet och skrattar medan det blixtrar en massa ljus. Monty är ingen iller man bara ignorerar, så jag far upp och försöker få dom att leka medans jag positionerar om mig så jag ska slippa ha Boston framför mig och en oberäknelig Monty bakom mig. Monty är världens gulligaste iller så länge han är på gott humör, men ibland, inte ofta, men ibland kan han bli lite sur och bita hårt i en noga utvald kroppsdel. Men så fort jag lägger mig ner igen så tycker båda att det är roligare att teorisera jätten på golvet än att bli fotade när dom leker. Efter ca 40 minuter ger jag upp 
Jag älskar mina illrar till döds, men dom är inte snälla mot husse. PUH… Får nog fundera ut om jag inte ska försöka hitta någon lättlurad kompis som får agera lockbete *hehehehe*
Jag har gett upp med att fota illrar, ska börja fota det jag brukar fota nu när det börjar bli vår och sommar och ge upp pälsbolls fotografier ^^

Jobin… you are back! Eller?

#18 tillhör rumpan och huvudet samma iller ? *lol*. Jag som tyckte att Kentucky var vig på sin bild
Mvh Jenny

#19 Hahahaha, nej det är faktiskt Bostons rumpa och Montys huvud.

Tråden flippade ut lite.. sorry, men man älskar ju o prata om sina illrar.. passionerat.
Men det hade varit kul o höra och se några fotografiskt bra foton på illrar och höra hur ni tog dessa foton.
#21 Vi har en massa foton på Bogey men om det är nåra fotografisk bra foton vet jag inte. Finns en länk i presentationen om du vill botanisera bland dom :-)

träning ger färdighet :) få dom uppmärksamma på nått spännande som drar blicken uppåt

Tack för alla tipps och söta bilder på illrar. #23 Ser ju ut som en skånsk vinter :)
Som fotograf så vill man ju styra ljuset och scenen så mycket som möjligt så att man kan komponera den bild man har i huvudet. Förutom kompositionen så vill man ju även eliminera störande element i bilden som gör bilden "stökig" eller drar uppmärksamheten bort ifrån objektet, och så klart vill man ju också ha perfekt ljussättning. Detta är omöjligt med två galna illrar som studsar omkring som om dom hade eld i baken och samtidigt attackerar fotografen :) Det är nästan som att följa ett STCC rally där man står mitt i banan och fotar.
Men jag tror nog att jag ska försöka välja platsen och tidpunkten lite nogrannare och bara blanda in en iller, så slipper jag bli naffsad på samtidigt som jag försöker fota den andra illern 
Många foton med illrar så ser man att dom slickar sig ordentligt om munnen, så jag gissar att ni använder lax/vetegrodsolja eller något annat gott för att få dom att stanna upp lite.
Det är rätt lustigt för jag har alltid undrat hur jag ska få M o B att leka med mig mera, det visade sig att man bara behövde lägga sig på golvet med kameran så hoppar dom fram ur sina gömmor och vill busa som om det inte fanns en morgondag :)

Jag kanske har haft tur med mina illrar, men jag har aldrig haft problem att fota snygga bilder när jag väl bestämt mig. Okej, det krävs ett par kort till för varje bra kort, men numera när jag väl fotat så blir de flesta bra (förutom när jag försöker fota Åsas illrar då…..
). Man kommer långt med vetegroddsolja och tålamod!
Amor vincit omnia

#32-36 Jättefina bilder. lite nyfiken hur du tog bild #35. Hade du någon inhängnad eller har du bra pli på dina illrar?
Jag har tidigare försökt fota Boston men har nu gett upp, han är en speedad iller och omöjlig att få på bild helt enkelt :) Men jag får nog prova lite med oljan, verkar ju fungera bra.
#37 Nope, ingen inhängnad, var mitt ute i skogen. Mina illrar är helt tokiga i vetegroddsolja så de springer inte iväg utan står snällt och väntar på att flaska ska komma tillbaka =) Dock finns det illrar (har en) som så fort flaska försvinner drar ner huvudet så man bara får överdelen på huvudet med på bild….då gäller det att ha en snabb kamera 
Här är en till naturbild utan sele, men på Lillan
Amor vincit omnia

#38 Hmmm, vet inte om jag vågar testa detta
Det skulle i så fall vara med Monty, han springer varkens fort eller långt *hehehe*
Men en plan har börjat formalisera sig och i den planen finns också en assistent med som kan lura dom med godis :)
#39 Lycka till!
Amor vincit omnia

#36: Nu är du så där inte snäll igen. Mina illrar går visst att fota, man måste bara jobba längre på det. Typ ett år eller så med kameran konstant i näven. :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#41 Problemet med dina illrar är att de aldrig står stilla tillräckligt länge för att få till en bild 
Amor vincit omnia

#42: määähhh, illrar ska vara aktiva djur. Då är det alltså mina som är som de ska och era andras som inte har förstått hur aktiv en iller ska vara :-)
Audiatur et altera pars
#43 Så kan man också säga, men jag säger nog heller att alla djur som kommer till dig blir lite "knäppa" 
Amor vincit omnia
#38 skitsnygg bild

#44: *lipar igen* Du är dum. 
Audiatur et altera pars

Ojj vilka jätte fina vita illrar du har Veronica =) Du får säga till om du ska ha valpar på dem! =)

#49 Hahaha, vilken söt röd nos Pixel har :)

#47 Vilken söt iller, jag hade aldrig lämnat tillbaka honom om jag skulle vara illervakt ;)
-"Iller? Nej, nu förstår jag inte vad du pratar om? Skulle du ha lämnat en iller här?" *hehehe*

#47 Goa Banditen, det absolut bästa exemplar som lämnat detta hem. Nu får ni snart pallra er ner till Skåneland, så att jag får krama min "lille" påg ;) Ge honom en ordentlig puss på nosen från "mormor"

Blir lätt så när man bökar i snön för länge =)

#53 Fruktansvärt sött är det i alla fall :)

#48: Jag kan svara på det där med valparna åt Veronica då hon inte
är inne så ofta. Både de två vita illrarna på korten är redan vid regnbågsbron. Så det blir inga valpar där .
Audiatur et altera pars

Jättefina bilder Sofie, och vilka duktiga flickor!
Men du Sofie, du har de sötaste illrarna i Sverige och de lär vara mkt medvetna om det. Klart de ställer upp foto. 
Sara
#51 det var min tanke, men då det är min mosters iller kunde jag inte göra så, hon hade kommit på mig direkt >_<
#52 Det ska vi verkligen försöka med att göra, hur går det med dina töser? blir det några valpar snart? Ju snabbare dessto snabbare kommer småland och våldgästar ;)
Ska pusa honom på nosen nästa gång jag träffar honom :)
#69 Ja duktiga är dom allt, inge godis eller andra gottor behövs när det ska fotas :)
#70 Hahaha, ja nog vet dom allt det. Så mycke sattyg dom kommer undan med här hemma för dom är så söta.

Du har ena riktiga fotomodeller, mycket vackra tjejer 
Vad fina kort många av er lyckas få till. Själv har jag gett upp. Antingen försvinner Maja ur bild precis när kortet tas, och fångar jag henne på en fin bild visar det sig att kortet är suddigt. VARJE gång! Jag nöjer mig numer med att ta kort när hon sovar i mitt knä…
_No way! Yes way!

#75 Hehehe, kul bild! Jag brukar stå med en som går åt ett håll och en annan som gör en kontra kurs (åt andra hållet), så nu bli det till att gå ut med bara en i taget :)

#29, spinnyp. Får känslan av att han leker lejonkungen? "För nu är det jag som är kuuuung!" ;D