kortisontabletten???hur gör man..
Min iller tinka ska ta kortisontablett nu o ja vet inte hur ja ska ge henne den.. för hon spottar ut det o vägrar ta dne hu jag än gör! =(
snäll ge mig råd, e desperat de e hennes första tablett. de e mot insulinom.
När ted åt cortisontabletter så krossade jag dom till ett pulver och blandade upp med vetegroddsolja eller laktosfrigrädde och genast smakade medicinen smask :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
okej tack, tottisgirl, ska försöka med det=)=) tack så jätte mycket!
#1 tänk om hästar var lika lättlurade… *sucka*
Men till både hunden o katten så har man ju kört på leverpastejs-medicinen. dvs man krossar tabletten och sen knådar man leverpastejen i pulvret, sen säger det bara tjoff när man ger hunden det, men katten kan vara kinkigare. ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Så brukar jag också göra när jag ska ge medecin i piller form. Det är då enklast att krossa dom till puder och blanda det med som TottsiGirl säger i vetegroddolja, lactosfrigrädde, ferretone eller om du har Ferre-T-Sup(er) Vite, en slags vitamin/näringspasta hemma. Denna pasta och Ferretonen kan du köpa t.ex på Amhs Illertorg eller om du är på någon utställning där hon står och säljer sina produkter. Mina föredrar faktiskt pastan då den oftast maskerar alla andra smaker, utom kanske penecilin som smakar apa hur man än gömmer det.
Jag gjorde oxo så i början, dvs krossade det i ngt men nu håller jag ett fast grepp, öppnar munnen och lägger pillret långt bak så han blir tvungen att svälja. Det tar 3 sek och ibland får han något gott efteråt.
tack för svaren, jag testade med att mosa tabletten o sen med vetegrodsolja o de gick fin fint=)
emoflickan jag testade o försöka gröa så att öppna munnen o stoppa ner den mend egick inge bra o hon spotta ut den, men får pröva mig fram o se vad som funkar bäst!=D
#6, mjo så gjorde bilbo i början oxo, det gäller att få in en bra taktik:) hopps du klurar ut nåt bra!
#6 om man ska öppna gapet o slänga in en tablett så krävs det den rätta knycken oavsett djur, har gett katt, råtta och kanin tabletter så. Och det är litet trixigt tills man som sagt får in den rätta knycken som farbror melker från saltkråkan sa.
Samt att den ska läggas låååångt bak, så den nästan trillar ner i svalget själv. Och sen ska man få djuret att svälja och försöka hålla munnen stängd, så masserar man försiktigt strupen så att de blir tvugna att svälja. inte hårt alls utan litet lagom.
Jag fick lära mig att göra detta när min honkatt åt p-piller en period tills jag hade råd o kastrera henne. Och sen är det såhär man gör när de ska avmaskas också. tycker piller är lättare än pasta.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ja, jag får träna lite =D
jag krossar och ger i groddolja eller laktosfri grædde.
Att øppna munnen och stoppa i en tablett på Dexter ær helt omøjligt. Før vill inte han øppna munnen så gør inte han det.. Det har tom hænt under utstællningar att han totalvægrat :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#0 Så den lilla kraken hade insulinom, beklagar.
Själv krossar jag tabletten, lägger i en tesked och tar en droppe olja på. Funkar finfint för mig.
_No way! Yes way!
Saga85 tack, jo de var det. men dom hitta inget på lever o njuren o sånt, men ska holla koll på ifall hon får symtom för binjuren som hon opererades för förut oxå. så kasnke blir nå mer sen.
testade de förut me doppa tabletten i vetegroddsolja, men funka inte heller. men ska testa olika saker, de skulle ju va bra med stoppa i tabletten i munnen på henne o så at thon sväljer det. För då så skulle man va 100 på att hon får i sig hela.
# 12 Doppade du en hel tablett i oljan? Prova att krossa den till ett fint pulver och sedan häll på lite olja isåfall.
Sara

Tag 2 teskedar sedan korssar du tabletten i mellan där efter kan du droppa vetgrodsolja eller något som din iller väekligen gillar på så sätt vet du att din illerfår i sig det hela.
Illern slikar då i sig allt som finns på skeden medans du håller den i din famn.
Det är ganska å svårt att få en iller att ta en hel tabett även om dom är små.
För oss är detta det bäst att krossa medecinen o ge något dom tycker om samtidigt då vet vi att illern får i sig allt.
Nej asså, ja mena att först testa ja med att doppa tabletten i vetegrodsolja, o d efunka inte, o då fråga ja hära, o då så fick ja svar om att mosa den o då gjorde ja det, men idag inåg ja att ja måste lära mig ge henne den o stoppa ner det i halsen på henne, för hon börjar tappa det att vilja ta allt , så hon fick bara i sig halva för hon tyckte de va äckligt typ..såg de på henne.