Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1509 ggr
Qviq
0

Iller säker utebur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat ge upp hoppet att det verkligen finns ord som heter illersäkert. I höstas så var ja duktig och snickrade ihop en utebur här ute på gården, men upptäkte ganska snart att den inte var illersäker, de klättrade bara över. Detta löste jag genom att köpa sån där grön plast som man har runt rabatter och skruvade fast längst uppe. Men då kom mina monster på att de kunde gräva sig ut istället. Så då grävde ja ner plankor runt om men min älskade iller göran kommer ut endå!!! Hur ska ja göra för att ja ska kunna ha dem utan att de rymmer hela tiden?

Skickar med en bild på min inhägnad, det som syns i hörnet är mina försök att göra det illersäkert för stunden men det är omöjligt, han kommer ut endå.. Fråga mig inte hur…

"Chaos is a friend of mine."

Gustav-o-Linda
0

Du får nog näta hela botten eller gjuta en platta :)

Qviq
0

Ja jag tänkte på att näta botten men vill att de ska kunna gräva där inne, utan att ta sig ut så klart och de kan de ju inte när det är nät.

klarsferrets
0

Du kan göra som så att du gräver ut c:a 5-10 cm och lägger nät som går upp i buren , Där efter så lägger du tillbaka det du tagit bort på så sätt kan dom få gräva lite om du vill,

Men tänk på att använda galvad nät som inte rostar och inte har  stora rutor i nätet,

sedan bör du har vanlig massonit 1 meter upp minst då dom är dukiga på att klätra, vi har masonit c:a 70 cm runt om men det räker för våra små förutom förutom Ems Roxxy som då har sug ploppar under sina fötter hon kan klättra på ren yta ,

Ceciliaolucifer
0

jag skulle göra en träram till botten och sen häfta fast minknät runt och över hela buren, och även taket då, annars kan dom enkelt klättra ur.

I botten så får du lösa det med att kanske ha jord ovanför nätet? och göra jordstamapat lergolv ;)

Jag har trä i min bur eftersom det är en ombygd veranda, och då har jag löst det med stora grävlådor som jag har gjort hål i.

Men jag förstår din önskan att dom ska få gräva och gå på gräs, det hade jag också önskat.

Faxlin
0

Jag håller p med en stor utebur till mina. Och där har jag grävt ner gallret runt om 20 cm och sedan grävt ur hela buren lika långt ner. Så där kommer jag lägga nät och sedan fylla på med material så de kan gräva och busa ändå. Visserligen skulle jag vilja ha ännu mer urgrävt, men det är ett förbaskat skitjobb och jag klarar inte längre ner med min rygg i denna mark tyvärr. Men jag får nöjja mig med de 20 cm i grävmån och sedan ha saker de kan gräva djupare i själva buren. Och likaså att ge dem bra klättermöjligheter på höjden som kompensation.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Qviq
0

Det där med att gräva ner nätet låter inte som en dålig ide, ska bara få ork att göra sen hoppas på att hyresvärden inte blir förbannad att ja gräver upp halva gården:P

Sarah
0

Vi har grävt ner 30 cm brädor vilket inte räckte, sen har vi satt nät innåt en bit från bräderna. Mitt på kan de gräva hur långt de vill men vid kanterna tar det stopp. Vi har dessutom en hög meds tora stenar som vi fyller i hål vid kansterna med ;)

Bogey
0

Här är en annan läcker utegård. Bekant för några kanske, men inte för alla.

http://trickytrixie.tripod.com/enclosures.htm

sotlynx
0

Jag har tagit en 3kvm stor kaninbur till Irma. Den är byggd av 2tums regel med svetsnät på 15x15mm. Har samma nät i hela buren, botten också! Har satt in pallkragar med jord resp blandade havvissna löv att gräva i . Hon älskar det, men har inte en chans att komma ut, än mindre bli skadad av rovdjur som kan ta sig in. Vi har massor av glador och en del örn hemma….

Taket är korrugerad uv- säker plast, med nät under givetvis! På dörren finns tre snäpplås med hänglås på mitten. Inte ens Houdini Kanin kommer ut ur en sådan bur. Skrattande