Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 621 ggr
becka89
0

implantatet

hejsan,

Har en kompis som undrar om implantatet som håller i 1-2år kommer inte ihåg namnet men ni förstår nog vilket jag menar ^^

Hon har satt in det i sin iller hona och har även en illerhane som nu har gått i brunst och han är inte kastrerad eller något sånt. Dom bor inte ihop nu men ska kastreras eller sätta in implantatet på honom snart.

Men hon undrar iallafall ifall hennes hona kan gå i brunst igen??

efter att hennes hane har släppat runt på henne några gånger och så, han har inte parat sig med henne,hon känner att han är i brunst.

Finns det någon möjlighet att det kan hända att hon går i brunst igen?

VeronicaKahlbäck
0

Du menar Suprelorin!

Jag är nog lite fel person att svara på din väns frågor pga att jag är så skeptiskt till allt nytt, så får hoppas att det kommer in någon mer positiv hehe.

Men om implantatet har suttit i tillräckligt länge för att uppnå full effekt och allt är som det ska så ska honan inte gå i brunst igen förrens implantatet slutar att verka.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Nea
0

Jag har bara erfarenhet av inplantatet på hanar än så länge. Men om jag har fattat det hela rätt så skall inte en hona gå i brunst igen efter att inplantatet har blivit insatt. Är honan på väg in i brunst och inplantatet sätts in kan hon hinna gå upp i full brunst innan hormonet hinner verka. (Jag hoppas att jag minns rätt)

På hanar, i alla fall mina, har de gått ur brunsten ca två veckor efter det att inplantatet har blivit insatt.

Bogey
0

Jag vet inte om det är till nån hjälp men det finns en bra beskrivning på svenska av hur Suprelorin fungerar i illerns kropp här.

ferretgirl
0

Suprelorin skulle jag inte våga testa på mina illrar, man vet alldeles för lite om långsiktiga biverkningar på iller. Har kompisar som hade en hanhund som dom kemkastrerade, och han blev väldigt dålig av detta. Så dom fick plocka ut det igen.  Sa till personerna i fråga om superlorin när dom köpte sina nya valpar i höstas och båda gick in i brunst/löp när dom bara var ca 4½-5 månader gammla. Men dom sa att dom aldrig skulle göra detta på en iller, inte med den erfarenheten dom hade med sin hund. Skulle jag ha en tik eller hane för den sakens skull som var i löp/brunst, så skulle jag hellre kastrera än att ge superlorin till dom. Så så ser jag på frågan om superlorin, åtminston tills man vet mycket mer om dess biverkningar på illern.

sarae
0

#4 det rör sig om  EN hund du känner till… hur många illrar känner du till som fått komplikationer pga kastrering? INKL. din egen tös?

#0 Nej , honan ska inte gå i brunst förräns implantatet har slutat att verka. Men är hane i brunst, så kan han ä'ndå skada honan, genom sitt beteende. Men det får man nästan bedömma själv. Jag har 2 honor med implantat, tillsamman smed 2 brusntiga hanar, och en okastrerad hona. Försöker hanarna med något så säger töserna ifrån. Men killarna är inte särskilt intresserad utav dem ändå-.

becka89
0

#5 Tack för svaret sarae. Hon har inte sina illrar ihop just nu eftersom han är i brunst för hon inte vill att honan ska skadas på något vis.Jasså har du satt in det på 2 av dina honor hur har dom påverkats av det?? 

Jag känner flera som har satt in implantatet i sina honor här och det har inte påverkat deras iller på något dåligt sätt.

Någon måste ju testa på för att dom ska kunna veta vad det blir ör biverkningar.

sarae
0

#6 den ena gick direkt in i brunst för att 2 veckor senare vara helt ur. I övrigt är de precis som vanligt.. pigga och glada :)

UlrikaD
0

Tycker det är lite "lustigt" att det i många trådar skrivs att "någon måste ju testa" detta implantat för att veta hur det fungerar och man därför inte ska avfärda det. Grejen är ju att det har funnits i många år och det har gjort många studier på detta. Bara för att det kanske inte funnits i Sverige så jättelänge betyder det ju inte att det är nytt. Andra länder har haft detta i flera år och det har studerats ordentligt.

Faxlin
0

Att det funnits i många år utomlands gör inte att det är bekräftat säkert. Det var exakt samma sak med p-piller och p-sprutor på hund och katt. Det hade testats så många år utomlands och det fanns inga biverkningar att tala om. Och så går det fler år ändå och plötsligt visar det sig att oups, det kanske inte var så bra i alla fall.
Nu pratar jag mååånga år här. Kanske därför jag personligen inte tror på sådana här flugor. Och en fluga är det anser jag. När det har använts 20-30 år då ska jag våga mig på att testa på mina illrar, inte före det i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pirjo
0

Håller med Åsa här även om jag nog inte skulle vänta i 20-30 år. Men om kunniga  människor (när det gäller just detta implantat) med utbildning i ämnet uttalar sig försiktigt med att man hittills inte sett några allvarliga biverkningar eller negativa effekter. Och att biverkningar och   negativa effekter på lång sikt vet man ingenting om ännu eftersom behandlingen är så ny. Då vill jag i alla fall veta vad dom "inte så allvarliga" biverkningarna och negativa effekterna redan på kort sikt är, innan jag "testar" på mina friska illrar.  Men sånt här är ju upp till var och en,jag tycker bara det är synd om folk ska ta risker grundat på bristfällig information.

Och jag ser faktiskt ingenting vare sig lustigt eller roligt i detta. Det finns ingen medicin utan biverkningar, sen är det en helt annan fråga om fördelarna väger tyngre än nackdelarna, men jag i alla fall vill då veta vilka dessa är innan jag bestämmer mig om det är värt att sätta in nånting sånt här i mina illrar.

Jadu Åsa - jag kommer alltför väl ihåg det där också - P-spruta var ju bara såå säkert och vaccinationer likaså…. Speciellt Fervac-D kommer jag ihåg om att t o m en del veterinärer ansåg all prat om biverkningar som skitsnack och dom skickade inte ens in biverkningsrapporter om dom illrar som drabbades.

Faxlin
0

#10: Nej just det. Att de måste anmäla biverkningar fungerar tyvärr inte riktigt som man bör kunna förvänta sig. Därför är jag orolig fortfarande och personligen tar jag inte den risken.

Men som sagt var, det är fritt fram för alla att ta beslutet gällande sin iller. Men jag tycker också att man måste veta att detta har hänt förrut. Både när det gäller p-piller pch p-sprutor. Och det på hundar och katter. Och vad vi illerägare än säger så finns det långt mer mycket forskning på katt och hund och det är klart fler hundar och katter som utsattes för detta med p-piller och p-sprutor i många år innan det verkligen kröp fram vad som var galet.

Audiatur et altera pars

Satmaran
0

Jag har inte mer att tillägga, bara instämma i Åsas, Pirjos och Ferretgirls inlägg i debatten. Måhända att vi lite äldre rävar är lite rigida, men vi har också sett och hört om mer elände som skapats av "helt fantastiska och revolutionerande preparat"

Suprelorinet tycks vara årets modefluga nr:1.

Faxlin
0

#12: Ja det måste vara 2009 års modefluga.
2008: var att alla ska barfa utan att ens behöva läsa på inom näringslära.

Audiatur et altera pars

LinLin
0

#10 Det finns en undersökning på det. Man samlade in journalkopior och kollade hur många illrar som fått biverkningar. Andelen illrar (av 3587) som fick biverkningar efter att ha blivit vaccinerade var ungefär 1% oberoende om illern fått Fervac-D eller blivit rabiesvaccinerade. Illrar är dokumenterat mer benägna att få reaktioner på vaccin än vad hundar och katter är. Man kom även fram till att risken för biverkningar ökar med antalet vaccineringar illern fått tidigare i sitt liv.

Jobin
0

Länk suprelorin, iller.

Länk suprelorin, iller2.

Suprelorin - binjuresjukdom.

Där är lite bra läsning (dock bara abstrakten, kanske lockar till vidare läsning), jag ska till att boka tid för implantat iaf.. Flört

När vi ändå är igång med länkar delar jag med mig av dagens musiktips också för er som gillar norsk hårdrock.. Bra låt.Tungan ute

Jobin
0
Pirjo
0

#14 Oja, risken är nog minst första gången illern vaccineras och ökar ju fler gånger det sker eftersom kroppen då lärt sig att "känna igen" vaccinet….

#15 och 16 Precis, tyvärr är det ju så att det man forskar om och publicerar resultat om, sällan är biverkningarna utan dom visar sig sen när preparatet väl varit i användning ett tag. Det var så det var också med P-spruta och vaccin….. Man lär inte kunna hitta någon forskning eller några studier på nätet om ev biverkningar eller negativa effekter för det är ju inte intressant för dom som ska bevisa hur bra preparatet är. Men biverkningar och negativa effekter finns, det  går inte att komma ifrån. Sen om man tycker att det positiva väger mer än det negativa måste var och en ta ställning till själva. Problemet är väl att ingen just nu säger ett skvatt om att det överhuvudtaget skulle kunna finnas några biverkningar. Och det vet ju t ex dom "kunniga" att det finns. Men dom "vanliga illerägarna" får bara höra det positiva.

Kanske är jag dum i huvudet som vill ha all fakta (både det positiva och det negativa) innan jag är beredd att använda mina djur som "tesatpiloter".

Blueshift
0

All Nicos publicerade forskning på det här området hittills är oberoende och inte finansierad av någon organisation med vinstintresse, varken ekonomiskt eller annat.