Startpaket
Jag håller på att fundera litet och har snokat igenom artiklarna här på sidan för att stilla min nyfikenhet.
Men vad finns det för grundprylar som är bra att ha den dagen iller-buset kommer hem?
Matskål, vattenskål i stabilt material
Sovplats/filtar mm
Kisselåda + sand/bottenströ
Mat
Leksaker (pinglor mm)
transportbur (förenklar ju hemkomsten)
sele
vad mer behöver man som förstagångsägare?
Sen hade jag tyckt det vart trevligt med en artikel med "grund/startpaket" över bra att ha saker, då med bilder. Sen vad man ska tänka på gällande leksaker, vad är farligt och inte?
Jag kanske har missat nått i artiklarna som jag letat igenom, det första man blir blind på är ju ögonen som bekant. Men länka gärna till relevanta trådar också.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
- parrafin olja
- klosax
- vetegroddsolja
- försäkring, försäkring, och ännu en gång: försäkring. Illrar är olycks samt sjukdomsbenägna djur, och veterinär vård är dyrt. Om inte uppfödaren försäkrar dem från början, kan man ändå göra det när valpen fortfarande är hos uppfödaren efter 6 veckor ålder (för att slippa karenstiden på 21 dagar)
Jag tycker du har fått tag i det mesta. Många gånger behöver det inte vara så avancerat, vet inte hur många gånger jag köpt fina leksaker, sovhus m.m och det roligaste med dom nya sakerna var påsen eller kartongen som det hela kom i.
Jag tycker det som funkat bäst för mig har varit att köpa lite saker att starta med och sedan utöka sakta.. Och måånga gånger under den resan har man blivit besviken när den kalas bra vattenskålen för 223 gången är utvält eller den nya leksaken som inte var billig är totalt ointressant :P
Vad som är farligt eller inte för en iller är rätt svårt att säga egentligen, vissa leksaker fungerar kanon till eniller och för andra illrar är det en livsfara. Jag har haft leksaker som min gamla iller ted älskade och som aldrig gick sönder till fröken fiona flyttade in då dok leksakerna på 2 sek.. Så man måste nästan kolla illern i början så man vet vad dom kan tänkas vara kapabla till. Men bra grunstenar är väl att leksakerna måste vara hållbara så dom inte kan gå sönder eller att dom kan få loss smådelar från dom. Gummi och mjuka plastdelar är så gott som alltid ett nono då många illrar har gummiefetisch.
Har du möjlighet rekommenderar jag dig varmt att komma till utställningen IllerThriller i Skara nu i mars, där finns massa utställare som säljer bra och roliga saker till illrar. För att inte tala om massor med illrar att kela med och massa illertokar att prata med :) Det är ju inte så långt dit för din del så har du chans så kom och ta en kik. :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Silvertejp att säkra alla skåpsluckor med, tejpa fast alla saker med, tejpa fast matskålen med, tejpa fast hyllor och andra livsfarligt tunga vältbara saker med ( blomkrukor, vaser, toaborsten, tvättkorgen, stereon, datorn, gardinerna osv osv osv… )
Från en utmattad matte som hittade sin iller under husgrunden igår eftersom den lilla råttan lärt sig att öppna sop/vaskskåpet som har hål in i väggen. ( Huset byggt 1911 och har massa skojiga håligheter och gångar undertill) Men det blev lite mindre damm kvar. Allt satt på Irma…
#1 har kollat försäkringen och den är billigare än både hästens o kattens. (hunden var oförsäkrad när jag kom in i bilden och då var han redan för gammal för att omförsäkras, finns inte ett bolag som tar i en hund över 7 år ens med tång…)
Så försäkring är redan planerad :D
parafinolja köps var? apoteket? vetegroddsolja har jag sett i min lokala hästaffär.
#2 jag har planer på att sy en hel del småsaker själv :) Så himlans sugen på att börja men vågar inte förrän gubben är med på illerköp till 100%. Men det där med gummi och mjukplast, det visste jag inte men det är ju logiskt nu när du nämner det. Då får katten avstå från sin favoritleksak, en rosa gummiboll med pingla i ^^
Ska kika mer på det där om illerthrillen :D
#3 hihi, håligheterna har jag kollat härhemma nu. o det verkar inte vara några större riskmoment. Och sen för dörrar och skåp så har jag köpt (för min inbrytarkung till hunds skull) så man kan säkra alla skåp i djurhöjd.
#4 Ja Iller Thriller rekommenderar ja varmt, där finns ju massor med butiker på plats som man kan handla från direkt slipper man ju frakten, sen finns det ju även massor med uppfödare på plats om du i vår är på jakt efter en liten valp. Brukar alltid vara mycket trevligt att gå på utställning och ställer man själv inga illrar måste man ju inte stanna hela dagen om man inte vill.. Har du inte körkort går det säkert att ordna samåkning med någon förra utställningen var det ett par från "vårt" område som åkte i alla fall :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Jag tycker det viktigaste redan nämnts.
Och som #2 säger så ska man inte anstränga sig för mycket med leksaker, krypin osv. för oftast så är det som man själv tror ska vara tråkigast som är det mest roliga.
Jag talar av egen erfaranhet hehe =)
här finns en artikel som tar upp vad man som illerägare kan behöva.. :)
#6 slängde ut en samåkningstråd :) Jag är ju sån att jag kan faktiskt gå omkring och kika en hel dag på utställning coh lära mig hur det går till, så även om jag inte har iller ännu så är det ju väldigt lärorikt :D
#7 jo men det är precis som med hunden o katten, man köper en dyr grej som ska vara sååååå bra, sen skiter odjuret i det fulsltändigt.
#8 tack :) Den hade jag läst men det friska upp minnet :D

Plåster, sånt man rengör sår med (står still i huvudet) och lugnande :)
Sen håller jag med att leksaker är inte så viktigt att köpa in massor av leksaker i början. Vissa illrar bryr sig inte alls om leksaker, andra har en favorit och andra tycker det är kul o leka med allt. Jag köpte på mig en massa leksaker som ingen av mina illrar leker med, jag är den roligaste leksaken dom har. Dock verkar rör vara en säker leksak.
En "illermotorväg" (amhs har va?) eller trevägstunnel från rusta borde nästan vara varje illers rättighet i leksammanhang… 
#10 rengöringsmedel av olika slag har vi hemma, iom att man redan har en massa odjur som skadar sig. Framförallt hästen är ju klumpig o skadar sig ofta, inget allvarligt men tillräckligt för att man ska behöva rengöringsmedel.
Vi har alsolsprit, jodopax, jodopaxgel mm. finns en hel del. dock måste kompresser och vet-flex inhandlas för samtliga djurs räkning. Det börjar sina litet, har itne fyllt på förrådet på över ett år.
Tack för tipsen :D
LådOR, inte lådA ;)
Annars verkar det viktigaste finnas med. Glöm inte saker för öronrengöring - själv använder jag mig av babyolja och tops.
_No way! Yes way!

Inget som är nödvändigt men det bästa jag har köpt (efter fler toalådor) var nog en vattenfontän. Både katterna och illrarna tycker att den är grym. Tror vattnet smakar bättre när det rör sig och blir filtrerat, och illrar dricker mycket vatten. Och jag slipper fylla på vatten ett par gånger per dag.
#11 Var in på Rustas hemsida och kollade. Vad var det för 3-vägstunnel som skulle finnas där? Hittar "bara" en rak prasseltunnel.
#13 en låda har vi, o fler blir lätt o fixa ^^ jag tycker om höga kanter, katten har ca 35 cm höga kanter, men funderar på att köpa en likadan och sen göra hål i bättre iller-ingångshöjd så kan de gräva nästan bäst de vill men man ser ändå bajsarna :D
#14 vattenfontän har jag tittat på till katten redan tycker att det verkar bra, jag dricker hellre fräscht vatten än att ha ett som stått flera timmar. samma blir ju med en vattenfontän.
I tunnelväg finns det även finfina ventilationsslangar i aluminium. Köpte ett 3-metersrör på Jula för 179 kr. Tyvärr är det inte särskilt använt här, men andra illrar kanske tycker bättre om dem. Det borde ju även stå emot grävande bättre än plaströr.
_No way! Yes way!

kan tipsa om dom helt underbara mat/vattenskålarna dom säljer på ikea.
har två illrar här hemam som vägrar låta lådor/skålar m.m. stå där dom ska vara, och välter gärna upp-och-ner på vatten skålen. men dessa skålar välter inte, och jag tycker att dom är snygga, väldigt stilrena. och så är dom billiga :)
men om du ska köpa sånna, tänk på att det finns i två olika storlekar, ett set för hund, ett set för katt/iller. jag kör med det lilla paret.
Ørerens, vattpinner og vatt til å vaske ørene med.
Köp toalett papper i massor och något super duper anti iller skits rengörings medel.. på tal om det ska nog köpa det 9 (mellan 1 mars till 10 mars) paketet med 8st/fp toalett rullar :/ jädra skitnissar, roliga är ju att en går på lådan jämt som en stjärna och en sätter sig i pottan och klämmer och klämmer, inget händer.. skuttar då ur lådan och lägger en redig kabel på golvet.. hon är billig atm!

jag kör med sprut flaska med diskmedel + vatten. funkar perfekt ;) och självklart massa hushålls papper…..

Jag har en flaska med såpblandning. 1 del såpa 4 delar vatten. Funkar bra och är ganska skonsamt mot golven.
Vi har en blanding av cocacola (fräntande), ättika, klorin, vatten diskmedel och alkohol (en special blandning fästmannen kokar ihop) den tar bort allt som är torkat, blir torrt och avdunstar väldigt fort det lilla som blir kvar efter torkning, sprutar du på det och struntar i att ta upp det (hänt att jag vela låta det verka i en timma eller så, då har det försvunnigt av sig själv) använder den även på sipsen, för kalk i badtrummet och avlagringar på kranfästen, den är otroligt bra älskar den.. bästa är att det blir inga fläckar, det löser upp snabbt och lämnar ingen lukt efter sig när man torkat upp det. Minuset är att man inte kan ha illrar gående i närheten och därför har vi ju deras bur som jag kan stänga när farliga grejer sker utanför den så jag slipper illrar i smeten.
#23 Vad är det för superblandning? Du borde ju lämna ut receptet till oss andra bröder och systrar i bajstorkningskriget ;)
Paulina

#23 Nä där går min gräns!!! Alkoholen offrar jag minsann inte på illerbajs, den ska ju drickas =))
#25 Äh, kör på "en sup till dig bajsen och tre till mig" så är den borta på ett kick ;) (om inte annat borta ur synfältet och tankarna) ;)
Paulina
#26 tycker det lät som en bra fördelning :D
men man tar väl inte från samma källa? *flina* attika i spriten är nog ingen höjdare…
#27 Beror väl mest på hur noga man är ;)
Paulina
#25 Håller med dig Satmaran :-) Du som gillar skotskt har du provat The BenRiach. Den dök upp som nyhet före jul.
Sen finns en bunt varianter på den 12, 15, 16 31, 23, 37 år samt Sherry Cask osv osv. Men standardvarianten är bra nog.
Lite OT då men det är roligare att torka illerbajs efter ett par såna glas ;-)

Aaaawwww… nu längtar jag ju hem till min Ardbeg: Lord of the isles där hemma.
BenRiach är mycket trevlig, så den kan jag också hjälpa till att pitcha in :)

Ååååh!!! Det låter gott, men den var ju attans dyr :(
Inte en chans att den skulle användas till illerbajs ;)
Tack för tipset, ska ha den i åtanke när jag kommer på riktigt grön kvist =)) Nöjer mig med The Commissioner á 199 kr på bolaget.
Ibland kan jag njuta av Famouse Grouse som vänligt inhandlats av en kompis som jobbar i Danmark. Men det är inte så ofta.
Ursäkta ev. stavfel på whiskynamnen, ser dem sällan nykter =))
hehe tror vi har jack daniels i blandningen eller så har han tagigt min captain morgan, vet inte riktigt ^^
Ska be han skriva receptet ^^

Jack Daniels kan jag gärna offra till vad som helst ;)
Fick en liter av den varan en gång för länge sedan, den blev stående i ett helt år, för att ingen kunde dricka den parfymerade smörjan. En inte så nogräknad yngling, förbarmade sig över den stackars mobbade flaskan till slut =))
Ska det va så ska det va skotte ;)
Ok förutom bomullstopss och mängder sprit vad kan man mer behöva? 
Funderar på vad är bra galler för att tex skärma av ett rum med? vanligt kompostgaller lär ju inte hålla en iller på rätt sida gallret 
#31 Jag lovar, kommer jag nånsin ner till Malmö så ska du få smaka BenRiach.
En annan god och lite mindre rökig och billigare Singel Malt är Tomatin eller ännu lite billigare Glen Grant. Lite närmare din budget kanske och själv tycker jag det är väl värt pengarna att gå upp från en blended till en single malt..
#34 Jag har playwood skivor hemma eller plastskivor i stil med plexiglas det funkar fint om dom är tillräckligt höga.
Är jag iväg har jag hagar från Klarsferrets som är kanon att ha och spärra av med.. Fungerar även ute på gräsmattan men jag skulle inte våga lämna dom utan uppsikt ifall dom hittar på bus. Finns ju även illrar som kan hoppa över dessa hagar så inget är 100% säkert.
#36 min tanke är att det ska vara lagom högt för att iller stannar på rätt sida och lagom lågt för att hund samt katt ska kunna hoppa över och komma in i det illerfria rummet ^^
Så de får litet lugn o ro någonstans i hemmet :D
Vad är lagom högt för att illern allt som oftast är på rätt sida. Det lutar åt plexiglasskiva då hallen redan är mörk och behöver itne bli mörkare om man sätter upp en träskiva. Det är enda rummet utan eget fönster.
ska kolla klarsferrets sida :D
Sambon köpte jack daniels till mig för ett år sedan för han trodde jag skulle gilla det, bara användtsn till irishcoffe en gång och förskylnings bedövning en gång och skurmedel resten här, inte slut ännu :S
#37 Den kombinationen tror jag är svårt att få beroende på vad du har för höjdhoppande katt och hund ;) Mina illrar tar sig över ett hinder som är det högsta jag lyckats träna hunden hemma över ;)
För katt kan man ju lösa det genom att ha en klöspelare bredvid som den kan klättra upp och hoppa på en hylla eller liknande. Svårare med hund. Men det kanske går att lösa ändå. Du kanske får en väldigt foglig iller =)
Men det beror ju på iller med. En av mina nu skulle jag kunna stoppa med 50cm säkert. Han är verkligen golvbunden och ser förvånad ut varje gång när han kommer upp i soffan. De andra jag har/haft har flugit över 50cm som om det vore en tröskel.
Paulina
#39 det är ju just det. Hunden han tar ju 1m utan problem om han bara är motiverad till det. och sålänge vi lägger en matta med gummiundersida på parketten så han inte glider iväg så kommer han hoppa utan problem. Katten hoppar ju 1.50-1.90 rakt upp på bokhyllorna.
#40 Då bör de nog kunna funka, 75cm stoppar mina hemma (iaf än så länge) Men det finns ju illrar som hopparöver 1.20 oxå även om dom är sällsynta (som tur är hehe). Så det blir nog till att testa lite hur mycket studs din kommande pälsvän har i bakbenen :)
#41 boing! boing! boing! *fniss*
men då BORDE 1m högt plexiglas hindra pälsen från att komma över, ska ta o kolla vad våra byggvaruhus har i plexiglasväg, samt tjocka tejp-rullar så man kan märka ut var glaset tar slut så hunden vet hur han ska taxera ^^
#42 haha ja men precis så brukar det låta när dom testar hur högt dom verkligen kan hoppa hehe.. fiona kan stå så hur länge som helst när hon ska testa studs bakbenen kan åstakomma denna gången :)
Haha ja tejp på kanten kan ju vara snällt mot vovven annars kan de ju bli en väldig smäll för stackarn.. Fick göra samma sak för min egna del i somras när ja skaffade plexiglas. Glaset satt för ytterdörren och närja va på utsidan blev ja lika rädd varje gång för glaset syntes ju inte så ja trodde ja glömt dörren, min hjärna e inte den snabbaste i dessa lägen hehe..
#43 min gubbe tyckte vi kunde testa plexiglasets hållbarhet genom att sätta upp det när katten sover i soffan och sedan gå ut o hälla upp mat till honom i köket… Det är på snudd elakt men oj vad skoj det hade sett ut ^^
Kan meddela att plexi håller för mycket ;) Hade vid ytterdörren ett tag, men jag och killen glömde ju bort det faktumet ungefär 80% av gångerna vi gick in, vilket resulterade i rejäla vurpor kan jag lova. För att inte tala om alla gäster som missade "akta fet avspärrning innanför dörren"-skylten ;) Plexin höll bättre än folket 
Paulina
#45 ASG det låter ju bra det! "Plexin höll bättre än folket" som sagt, vi måste ha tejp på för annars lär vi göra både en o två vurpor o katten lär få hjärnskakning deluxe annars :D
Ja, vi hade två böjda spikar på var sida som höll fast den, men vid stor kraft så hoppade den ju ur det. Det är nog ingen bra idé att borra fast den ;)
Paulina

#35 Du är sååå välkommen :)
Sätt dig på tåget, jag bjuder på kalops =))

#38 Hade ett ex som hade bjudit hem lite tjejkompisar och dom satt alla och drack Irish Coffe som dom hade gjort på en 21 årig Glen Goyne. Dom förstod inte varför jag simulerade en hjärtattack.
Det hade varit okej att dom drack upp den och njutit… men Irish… det förlåter jag aldrig :) Sen vågade dom säga att Irishen smakade konstig och inte var så god.
#47 jag hade tänk när man ändå är o shoppar på byggvaruhuset att man köper två lister om kanske en halvmeter var som man sedan borrar upp, för in till vardagsrummet är dörren/valvet utformat så att det blir automagiskt en U-profil om man bara sätter upp en omgång lister det håller sig fast ändå. Så med minimal åverkan på lägenheten så ska det nog gå att lösa :D
Smart!
Paulina

Vi har plexi glas på balkongen och till dörrar både till ute buren o deras bur inne fast på det 1-a planet så är dom alldrig stängda,
Sedan har vi sara e här inne hennes ludde ja han hoppar högt o då menar jag högt vi försökte med allt när hon var hemma hos osso hälsa å men tvärr så fick vi ge upp om vi inte ville sätta små järn klumpar på bak tassarna (men jag tvivlar skarpt på att detta hadde hjälpt )
galle använder vi oxå oss av o det är galvat sedan har låtit lackat dom med pullerv lak,

#49 Helgerån!!!! Nästan ännu värre när de frågar om man inte har lite cola hemma att blanda med 

#53 Usch, nu blir jag nästan upprörd :)
#52 *gulp* hur högt satte ni för sa ni? o.O

Tänkte skriva när den här tråden kom upp att en avspärrning kan vara bra vid vissa tillfällen då illrar har lite svårt att förstå vad som är farligt för dem, min lilla gangster Zebben kunde inte vara med när man dammsög för att tyckte det var super duper kul att trycka in nosen i slangen:S Killen hade heller INGA problem att hoppa upp på diskbänken(standard diskbänk,lägenhet) 90 cm högt. dessutom brukade han hoppa upp och klättra in i magfickan på tröjan på mej, dit är det ungefär 110 cm.
Sen gillar iaf jag att skriva upp saker så att sätta en lapp inne i städskåpet med viktiga telnr måste jag.
tex. nr till olika veterinärer en som alltid har jour ifall det händer något akut.
Sen att ha ett konto där det iaf finns pengar som täcker självrisken och resterande procent man får betala, fast det beror ju lite på vad man har för ekonomi kanske?
Kanske gled ur sammanhanget lite men för förberedd kan man aldrig vara!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

jag har 60cm hög planka här hemma. funkar fin fint mot Dealen, för hans mage vill inte lyftas från golvet. Lyssa kommer inte över, och inte lill-tjejen heller (än).
min gamla iller, Lillie, kom över utan problem, så henne kunde vi aldrig ha instängd där illrarna är utan uppsikt.
vi kör med en vanlig vit trä skiva (spillbit från bauhaus, kostade ca 100kr) som vi sen har satt gångjärn på så det funkar som en vanlig dörr. då är aldrig illrarna "bortstängda" från omgivningen. så även om vi inte orkar ha dom i hela lägenhetn vid något tillfälle så kan dom fortfarande höra oss/tv:n, och vi hör/ser dom.
#57 sådär har vi det nu, vi har ett sparkonto där det ligger självriskpengar och "nödpengar" om något skulle hända oförutsett. Hästens självrisk ligger ju på 1500kr, så det har vi på kontot o skulle vi nu skaffa iller så kommer vi lägga undan ytterligare självriskpengar så det alltid finns OM det skulle hända något.
#58 jag tror att en plexiskiva kommer passa oss bra för då ser man odjuren på andra sidan ^^ och dom kan faktiskt se en när man ligger o slöar i soffan helt förstord efter en dag med illerbus ^^

#56 våra illrar klarar av att hållas instängde med hjälp en en plexiglasskiva på ca 50cm hög, om man inte räknar till min roxxy, men hon kan ta sig ut ur en cementerad låda utan fönster om hon bara ville^^däremot så saraes iller ludde lump, där har du en riktigt värsting! finns till och med bilder på hennes avspärrning mitt i natten som nådde henne långt över höften och ludde kom endå över. sök bara på avspärning här ute så hittar du det nog ;)
dock är ju som tur är inte alla illrar som ludde lump, dom flesta verkar nöjja sig med en plexiglasskiva på en halvmeter har jag förstått…=)

#56 som Hayley skriver här ovan för så ska det finnas en tråd där sara har satt upp till hennes mida en natt men ävendet klard ludde lump v så i bland finns et ingen annan ut väg än att ha en hel dörr med hänglås.
När sara var hemma hos den natten så fick vi lov att hänga mattan som ska stta under valp hagen och spänna fast den men som det nu är så är inte bara ludde lump en bra höjd hoppare utan han kan oxå räkna ut hur man kan ta sigut även om det finns en matta som är fast satt med kard borre band .
Med andra ord han är en smart kille med hög IQ nivå för att vara en iller kille .
Vi hade 1.10 avspärrning, en iller har kommigt över en gång så det har vart rätt lugnt.